Nvidia förbereder nya grafikkort i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

"Vad tycker ni ska man köpa i så fall ett 780 eller Titan om det är för en riktigt schysst peng eller vänta på nvidias 800-serie istället? Har inte jätte behov utav en ny dator för tillfället"

Jag tycker att hans fråga var väldigt specifikt ett Nvidia-kort. Ser du något om AMD?

Lär dig läsa, eller vänta på 800-serien, det betyder att man skall vänta på 800-serien (inte nödvändigtvis för att köpa ett kort därifrån, det står inte något sådant, det kan lika gärna vara för att pressa priser mm)

Jag tänker inte sitta på min privata tid genom att lusläsa och gissa vad folk kanske menar utan utgår helt från vad folk skriver, jag ser en text, tar den för vad den är och ger mitt tips/svar.

Tycker jag att någon är inne på fel spår så tipsar jag om något annat, och är inte mitt tips tillräckligt attraktivt så är det bara att bortse från.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Lär dig läsa, eller vänta på 800-serien, det betyder att man skall vänta på 800-serien (inte nödvändigtvis för att köpa ett kort därifrån, det står inte något sådant, det kan lika gärna vara för att pressa priser mm)

Jag tänker inte sitta på min privata tid genom att lusläsa och gissa vad folk kanske menar utan utgår helt från vad folk skriver, jag ser en text, tar den för vad den är och ger mitt tips/svar.

Tycker jag att någon är inne på fel spår så tipsar jag om något annat, och är inte mitt tips tillräckligt attraktivt så är det bara att bortse från.

Ska jag lära mig läsa? Det är ju precis vad jag tycker att du gör, gissar alltså. Om någon ställer frågan om h*n ska köpa ett 780, Titan eller vänta på 800-serien så förstår inte jag hur man kan tolka det på något annat sätt än att personen ifråga är ute efter just ett Nvidiakort. Men men, tolka det som du vill.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

Vad tycker ni ska man köpa i så fall ett 780 eller Titan om det är för en riktigt schysst peng eller vänta på nvidias 800-serie istället? Har inte jätte behov utav en ny dator för tillfället

Tack på förhand!

Räkna bara med att 800-serien inte kommer än på ett tag. nVidia och AMD kommer inte gå över till 20nm detta året. Räkna med närmare ett år så blir du nog inte så besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notera att jag skrev "i mitt tycke" då jag samt de vänner som använt AMD's produkter haft grava problem med dem.

Se där..

För mig har det varit tvärt om under alla år och vid de få tillfällen (2 el 3 om jag minns rätt?) grafikkort faktiskt gått sönder så har de varit Nvidia kort alla gånger. Tror själv att det är en ren tillfällighet och ingat annat då grafikkort i min mening inte brukar gå sönder av sig själva bara sådär? Minns att ett XFX GTX9800+ bara slutade fungera och vet ej varför, på ett annat Leadtek 9600GT så slutade en DVI port att fungera men i övrigt så rullar kortet på än idag i en burk jag byggde år en man i Stockholm för att tag sedan. Tror det är nåt mer men minns inte 100% så det vara osagt, eftersom jag ofta köper det som är bäst för pengen för tillfället och passar just då så har jag haft ungeför lika många av båda märken (ATI inräknat som AMD) och väljer bara specifikt märke utifall nån jag bygger åt vill ha det så. Tycker inte om att brösta mig och prata som jag vore nån mästerbyggare med kopiös mängd erfarenhet då så inte är fallet, inte ens i närheten, men har byggt ett par burkar genom åren iaf och jag personligen tror att det är lite lotteri vilket märke som går sönder, strular el inte? Ang drivare så upplever jag sällan problem med dom och speciellt inte idag men så igen har inte rullat på med XF/SLI speciellt ofta heller så låter det vara osagt.

Kommer fortsätta att handla det jag tycker ger mest för pengen så länge jag bygger burkar skulle jag tro och tycker att konkurrens är ett absolut måste i denna bransh och andra bransher också för den delen, fanboism tycker jag är så onödigt och gagnar inte kunder på något sätt! Varför, jo i mina ögon är dom en alldeles speciell skara folk som tillber företag som gudar och kommer aldrig förstå poängen i det riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Ska jag lära mig läsa? Det är ju precis vad jag tycker att du gör, gissar alltså. Om någon ställer frågan om h*n ska köpa ett 780, Titan eller vänta på 800-serien så förstår inte jag hur man kan tolka det på något annat sätt än att personen ifråga är ute efter just ett Nvidiakort. Men men, tolka det som du vill.

Eftersom att han frågat om vilket kort han skall köpa, 780, titan (dom är specifika) eller vänta på 800-serien(då är man inte specifik längre) för att när 800-serien kommer så händer saker och ting på marknaden.

T ex, när gtx 500-serien kom så köpte jag inte ett gtx 500-kort utan hd 5870, och när 600-serien kom köpte jag inte ett 600-kort utan två st 570-kort; och varför jag gjorde det var för tacke vara prislapparna.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Ojdå, antar att jag ska vara lite mer specifik nästa gång. Jag antog att när jag skriver 800-serien så förstår ni om jag redan talar om Nvidia när jag även har nämnt 780 och titan. Fast jag har läst på diverse sidor att 800-serien kommer i slutet av första kvartalet nästa år men det är ju som sagt inget jag kan förlita mig på egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Eftersom att han frågat om vilket kort han skall köpa, 780, titan (dom är specifika) eller vänta på 800-serien(då är man inte specifik längre) för att när 800-serien kommer så händer saker och ting på marknaden.

T ex, när gtx 500-serien kom så köpte jag inte ett gtx 500-kort utan hd 5870, och när 600-serien kom köpte jag inte ett 600-kort utan två st 570-kort; och varför jag gjorde det var för tacke vara prislapparna.

Trollar du nu eller? Eftersom 800-serien inte existerar än och vi inte vet om nästa toppkort kommer heta GTX 880, så är det så specifikt man kan efterfråga i dagsläget. Det innebär inte automatiskt att man är intresserad av AMD bara för det. Och eftersom han så tydligt pratar om Nvidia så borde du alltså endast svara honom på hans fråga och inte dra upp dina personliga preferenser. För dina preferenser är irrelevanta.

Skrivet av dumbaZ:

Ojdå, antar att jag ska vara lite mer specifik nästa gång. Jag antog att när jag skriver 800-serien så förstår ni om jag redan talar om Nvidia när jag även har nämnt 780 och titan. Fast jag har läst på diverse sidor att 800-serien kommer i slutet av första kvartalet nästa år men det är ju som sagt inget jag kan förlita mig på egentligen.

Det var nog bara för Layon detta var oklart, så oroa dig inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det innebär inte automatiskt att man är intresserad av AMD bara för det. Och eftersom han så tydligt pratar om Nvidia så borde du alltså endast svara honom på hans fråga och inte dra upp dina personliga preferenser. För dina preferenser är irrelevanta.

Som jag förstår situationen om jag tänker i några sekunder så är personen intresserad av att köpa ett nytt grafikkort. Varför skulle det vara självklart att en person av principskäl, fobier, allergier eller någon annan oklar anledning inte är intresserad av ett visst märke?

Självklart kan man tipsa någon som frågar "Borde jag köpa ett 780 eller 680??" om ett grafikkort från AMD om man tycker att det är ett grafikkort som verkar täcka personens behov. Och ens preferenser kan ju visst vara relevanta i frågan då dom antagligen har något att göra med ens kunskap inom ämnet. Om ens preferenser dock inte har någonting med fakta att göra och man inte på något sätt kan motivera sina åsikter/tips så bör man vara tyst, tycker jag.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Som jag förstår situationen om jag tänker i några sekunder så är personen intresserad av att köpa ett nytt grafikkort. Varför skulle det vara självklart att en person av principskäl, fobier, allergier eller någon annan oklar anledning inte är intresserad av ett visst märke?

Självklart kan man tipsa någon som frågar "Borde jag köpa ett 780 eller 680??" om ett grafikkort från AMD om man tycker att det är ett grafikkort som verkar täcka personens behov. Och ens preferenser kan ju visst vara relevanta i frågan då dom antagligen har något att göra med ens kunskap inom ämnet. Om ens preferenser dock inte har någonting med fakta att göra och man inte på något sätt kan motivera sina åsikter/tips så bör man vara tyst, tycker jag.

Därför att personen i det här fallet endast frågade efter grafikkort av ett enda märke.

Han förtydligade dessutom ännu mer i ett senare inlägg att intresse enbart finns hos Nvidia, men ändå envisas du med att tjata om AMD.

Men jag lägger ner den här diskussionen nu eftersom du ändå inte verkar ta till dig något av det jag skriver.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Därför att personen i det här fallet endast frågade efter grafikkort av ett enda märke.

Han förtydligade dessutom ännu mer i ett senare inlägg att intresse enbart finns hos Nvidia, men ändå envisas du med att tjata om AMD.

Men jag lägger ner den här diskussionen nu eftersom du ändå inte verkar ta till dig något av det jag skriver.

Jag tycker att du är en aning trångsynt. Förövrigt roligt att jag "tjatar" och inte tar till mig något när detta var mitt första inlägg i tråden

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag tycker att du är en aning trångsynt. Förövrigt roligt att jag "tjatar" och inte tar till mig något när detta var mitt första inlägg i tråden

Jag är bara väldigt trött på att folk på det här stället försöker få folk att köpa något annat än det de verkligen frågar efter, med motiveringen att 'jag tycker att det är bättre för dig'.

Förlåt, jag tittade inte så noga vem som citerade mig. Trodde det var en annan person. Det har varit en lång dag...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag är bara väldigt trött på att folk på det här stället försöker få folk att köpa något annat än det de verkligen frågar efter, med motiveringen att 'jag tycker att det är bättre för dig'.

Förlåt, jag tittade inte så noga vem som citerade mig. Trodde det var en annan person. Det har varit en lång dag...

Jag vet att det inte är värt att diskutera med folk som har bestämda åsikter om att vissa varumärken är bättre än andra på ett näst intill religiöst sätt, men anyway, här kommer ett exempel på ett mer öppet synsätt som jag inte på något sätt ser hur det skulle kunna vara negativt för någon.

En bekant till dig är på jakt efter en ny telefon och frågar om han ska köpa Flamsung falaxy X eller falaxy Y.

Du råkar veta att företaget Bony har liknande modeller, dessutom till ett väldigt konkurrenskraftigt pris och med funktioner som du tror att din bekanta skulle kunna vara intresserad av. Kanske har han inte full insikt i branschen och vet allt om alla telefoner? Kan det vara därför han frågar?

Är det då dåligt för personen att få höra om telefonen från Bony och dina åsikter kring denne? Ett ja eller nej på den frågan följt av en kort motivering hade varit intressant att få höra.

Tillägg:
Exempel på anledningar till varför din bekanta frågade om just dessa två modeller:

"Han har hört att många pratar om dem, är de populära så är de antagligen bra?"
- Det låter ju vettigt och det ligger ofta något i det, men kan det kanska vara värt att bredda hans synfält? Håller du med denna diffusa majoritet "alla"?

"Hans mamma har en Bony som gick sönder, och brorsan en Ällge som också pajade. Kompisens Flamsung fungerar dock utmärkt"
- Ett ganska kasst argument då alla kan ha otur och ingen tillverkare är perfekt och felfri. Statistiskt sett skulle det kunna vara precis tvärt om.

"Han har haft Flamsung förut och älskar sina tidigare telefoner"
- Kan vara ett vettigt argument som ibland kan väga tyngre än objektiv fakta, dock svårvärderat. Det skadar väl inte att informera personen om alternativ dock? Och du är ju ändå ganska kunnig inom området.

"Nisse sa att dom är bäst!"
-Behöver absolut inte vara sant, beror på hur kunnig Nisse egentligen är. Du kanske inte håller med? Värt att informera din bekanta om detta?

osv osv osv...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

"överväga prisjusteringar för det nämnda grafikkortet men även flaggskeppet GTX Titan", mmmm vill ha ett Titan så hoppas att dom justerar priset så mycket dom bara kan

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag vet att det inte är värt att diskutera med folk som har bestämda åsikter om att vissa varumärken är bättre än andra på ett näst intill religiöst sätt, men anyway, här kommer ett exempel på ett mer öppet synsätt som jag inte på något sätt ser hur det skulle kunna vara negativt för någon.

En bekant till dig är på jakt efter en ny telefon och frågar om han ska köpa Flamsung falaxy X eller falaxy Y.

Du råkar veta att företaget Bony har liknande modeller, dessutom till ett väldigt konkurrenskraftigt pris och med funktioner som du tror att din bekanta skulle kunna vara intresserad av. Kanske har han inte full insikt i branschen och vet allt om alla telefoner? Kan det vara därför han frågar?

Är det då dåligt för personen att få höra om telefonen från Bony och dina åsikter kring denne? Ett ja eller nej på den frågan följt av en kort motivering hade varit intressant att få höra.

För att först svara på din fråga: nej, jag tycker inte att det är dåligt att försöka ge personen ett bredare spektrum om vad som finns på marknaden, då det kan leda till att h*n får en lika bra produkt till ett bättre pris (och kanske blir jättenöjd med det). Jag förstår vart du vill komma och håller med dig på den punkten. Det som jag däremot hakar upp mig på är att om man redan har sagt vad man tycker och personen fortsätter att uttrycka att "jag vill verkligen bara ha märke x och inget annat", så tycker jag att man ska respektera det och bara försöka hjälpa till så att personen får det som h*n eftersöker och rådfrågar om. Här på Sweclockers blir man tyvärr lite skadad av personer som alltid i alla lägen ska pracka på andra sina egna preferenser i varenda tråd och motiverar detta med att h*n tycker att det är bättre, och därför bör du köpa det. Det måste inte alls vara bättre för någon annan bara för att man själv tycker så.

Med det sagt vill jag också poängtera att jag inte är en av dem som på ett nästan evangeliskt sätt inte kan tänka mig att köpa något av ett visst märke, bara för att jag har bestämt mig för att något annat är bättre, och ingen annan kan bli lika bra. För jag är fullt medveten om att hårdvarutillverkare kan förbättra sina produkter. (Kolla bara på hur det har ändrat sig mellan Intel och AMD genom åren tex.) Jag personligen har svårt att rekommendera ett grafikkort från AMD i dagsläget (i synnerhet Crossfire HD 7950 som Layon rekommenderade, med allt strul som den kombinationen har haft med microstuttering) då min erfarenhet är mycket krångel med drivrutiner och annat. Det finns de som hävdar att AMD är helt problemfria, vilket inte är sant. Om någon frågar specifikt om hjälp med att välja ett Nvidiakort så finns det ännu mindre anledning för mig att rekommendera AMD.

Jag hoppas att du förstår min poäng.

Edit: det blev väl ett par motsägelser här och där, men jag är vansinnigt trött idag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag hoppas att du förstår min poäng.

Jag förstår och håller delvis med. För det första så ska man ju inte bara pracka på folk saker enligt sina egna preferenser utan att på ett objektivt sätt kunna stödja sina påståenden med fakta. Jag håller också med om att det kan gå till överdrift ibland när någon till exempel skriver att han har testat lite olika telefoner men vill ha just en ny Android och att folk då ska fortsätta pusha för Iphone och Windows phone, till synes främst för att de själva har en. Just grafikkort är ju dock väldigt lika produkter så där tycker jag att det inte är lika drygt att komma med "outside the box-alternativ", man bör dock som sagt kunna ha belägg för sina åsikter och rekomendationer.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag förstår och håller delvis med. För det första så ska man ju inte bara pracka på folk saker enligt sina egna preferenser utan att på ett objektivt sätt kunna stödja sina påståenden med fakta. Jag håller också med om att det kan gå till överdrift ibland när någon till exempel skriver att han har testat lite olika telefoner men vill ha just en ny Android och att folk då ska fortsätta pusha för Iphone och Windows phone, till synes främst för att de själva har en. Just grafikkort är ju dock väldigt lika produkter så där tycker jag att det inte är lika drygt att komma med "outside the box-alternativ", man bör dock som sagt kunna ha belägg för sina åsikter och rekomendationer.

Jag håller med dig helt och hållet i "outside the box-tänkandet". Det är inte alltid folk är medvetna om att de har låst in sig på en enda väg, och man bör alltid åtminstone försöka resonera med dem att det finns alternativ. Sedan är det inte alltid att de heller vill veta om det finns alternativ och då finns det inte mycket att göra. Det kan vara svårt det där ibland.

I vilket fall som helst, just den här gången verkar personen vara väldigt inställd på att köpa ett Nvidiakort. Vi får hoppas att han blir nöjd, oavsett vilket han köper

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

hahah, jag orkar inte att ni faktiskt fortfarande fortsätter men på att svara på eran fråga så har jag alltid använd Nvidia och alltid varit nöjd så därför har jag ingen tendens till att gå över till den mörka sidan

Permalänk
Medlem

"mörka sidan"

roflol

trodde dom var de gröna vs röda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

"mörka sidan"

roflol

trodde dom var de gröna vs röda?

du vet mycket väl va jag mena