Radeon R9 290X med Battlefield 4 – specifikationer, pris och leveransdatum

Permalänk
Avstängd

Nöjd över att jag gav 6900:-/st för mina titans när webhallen hade kampanj

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexHjelm:

Sista jag benchade var med mina 5770s (det var ett tag sedan) och då fick jag 90% ökning i 3Dmark med Crossfire

Så ja, "aningen" högre är väl kanske lite i underkant.

Jo men nu snackade vi ju om HD 7990 jämfört med R9 290X/780/Titan.

Det jag menar är att även om dina HD 5770's producerade så mycket mer FPS än vad en singel GPU för samma pris av 2st HD 5770 skulle producera så kan det ändå vara "flytigare" att spela på singel-GPU'n eftersom den inte lider av lika ojämna renderingstider mellan bildrutor.

Sen att du inte uppmärksammar microstuttering är väl tur för dig men jag gör det på direkten och jag hatar det
Jag har dock satsat på att kanske prova med ett andra GTX 780 när tiden är rätt då jag litar på att Nvidia fortsätter att slipa på renderingstiderna mer än vad AMD har gjort. Nu är ju dock AMD på riktigt god väg men de är inte framme än.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jo men nu snackade vi ju om HD 7990 jämfört med R9 290X/780/Titan.

Det jag menar är att även om dina HD 5770's producerade så mycket mer FPS än vad en singel GPU för samma pris av 2st HD 5770 skulle producera så kan det ändå vara "flytigare" att spela på singel-GPU'n eftersom den inte lider av lika ojämna renderingstider mellan bildrutor.

Sen att du inte uppmärksammar microstuttering är väl tur för dig men jag gör det på direkten och jag hatar det
Jag har dock satsat på att kanske prova med ett andra GTX 780 när tiden är rätt då jag litar på att Nvidia fortsätter att slipa på renderingstiderna mer än vad AMD har gjort. Nu är ju dock AMD på riktigt god väg men de är inte framme än.

Som jag skrev tidigare så uppfattar jag microstuttering i BF4 direkt, känns som man har 30fps men det står 70fps
Antar att du har haft väldigt otur bara eller inte kört AMD och bara gått på vad andra sagt/säger.

Själv nöjjer jag mig med 120-150FPS på LOW i 1080p, klarar inte mina 6970s i Crossfire det efter alla nya drivare och optimeringar för BF4 så blir det ett nytt värsting kort från AMD.

Eller så känner man helt enkelt inte microstuttering lika mycket på 120/144Hz skärmar, men innan BF4 har jag aldrig upplevt det fast alla snackar om det överallt.

AMD har ju dock "fixat" detta i några nya beta drivare som ska ha minskat detta drastiskt.
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/08/02/amd-micro-st...

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexHjelm:

Som jag skrev tidigare så uppfattar jag microstuttering i BF4 direkt, känns som man har 30fps men det står 70fps
Antar att du har haft väldigt otur bara eller inte kört AMD och bara gått på vad andra sagt/säger.

Om man nu räknar HD 6770 som "kört AMD" så visst, men då var låga framerates ett större besvär

Att AMD har haft microstutter-problem med HD 7xxx är ju bara allmänt känt och har till och med bekräftats av Sweclockers och många andra källor.
HD 6xxx-serien som du kör på skall dock ha varit bättre på det här med renderingstider så det är väl mycket möjligt att det är därför som du inte märkt någonting.

Jag har dock upplevt microstutter vid några få tillfällen med en singel-GPU och det är därför jag vet att jag hatar själva fenomenet.
Battlefield 4 verkar dock lida av stutter för nästan alla så det är nog ett undantagsfall och det är ju Beta så det är väl acceptabelt, själv går jag med i striden på fredag så jag får väl ser hur det är då!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är ett preliminärt pris, när det riktiga priset avslöjas så får man tillbaks mellanskillnaden, om det finns någon.

Ehm. Ja? Det förstår jag?

Permalänk

Leaked benchmarks på nya AMD kortet
http://www.youtube.com/watch?v=bUDDfSbbv-M

Här säger han att med 7990 får man ut hela 6GB minne och inte 3 som flera nVidia fans skriver på SweC.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Här säger han att med 7990 får man ut hela 6GB minne och inte 3 som flera nVidia fans skriver på SweC.

7990 får faktiskt inte ut mer än 3GB och det är pga att Crossfire och liknande tekniker som SLI använder AFR vilket gör att båda korten måste ha samma texturer för att kunna rita upp bildrutorna!

Skulle dom använt SFR så skulle det fungera men ger inte samma FPS ökning samt att tearing är ett stort problem vad jag vet!

så han har fel

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexHjelm:

Ja en random kille på Youtube med hela 6 följare och vars äldsta film är hela tre veckor gammal vet garanterat vad han pratar om...

Huruvida man använder 6 GB är en definitionsfråga. Det är 3 GB per GPU eftersom ett 7990, precis som alla andra kort med dubbla GPUer, i princip är två separata kort med en Crossfire/SLI-brygga fast monterat på ett kretskort. Så rent tekniskt är det ingen skillnad på två lösa 7970 och ett 7990. Så varje GPU har 3 GB att leka med. Så totalt används ju alla 6 GB men innehållet måste speglas mellan de båda GPUerna så det är inte en gemensam minnespool på det sättet. Så du kan använda 6 GB i ett 7990 på samma sätt som du kan använda 6 GB på två 7970 i crossfire. Det vill säga om nu texturerna skulle kräva 4 GB så går det inte.

Det handlar inte om att vara anhängare av AMD eller Nvidia för det fungerar precis exakt likadant på GTX 690 som på 7990.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

7990 får faktiskt inte ut mer än 3GB och det är pga att Crossfire och liknande tekniker som SLI använder AFR vilket gör att båda korten måste ha samma texturer för att kunna rita upp bildrutorna!

Skulle dom använt SFR så skulle det fungera men ger inte samma FPS ökning samt att tearing är ett stort problem vad jag vet!

så han har fel

Helt säker? han har nästan 300k followers så vore lite konstigt om han hade fel där.

Som han säger så sitter dom på samma bräde och därför inte kör samma texturer i olika minnen som vanliga crossfire lösningar och SLI?

Länkade fel film, http://www.youtube.com/watch?v=4zYGR4R7Svk han har 300k följare.

Skrivet av Zotamedu:

Ja en random kille på Youtube med hela 6 följare och vars äldsta film är hela tre veckor gammal vet garanterat vad han pratar om...

Huruvida man använder 6 GB är en definitionsfråga. Det är 3 GB per GPU eftersom ett 7990, precis som alla andra kort med dubbla GPUer, i princip är två separata kort med en Crossfire/SLI-brygga fast monterat på ett kretskort. Så rent tekniskt är det ingen skillnad på två lösa 7970 och ett 7990. Så varje GPU har 3 GB att leka med. Så totalt används ju alla 6 GB men innehållet måste speglas mellan de båda GPUerna så det är inte en gemensam minnespool på det sättet. Så du kan använda 6 GB i ett 7990 på samma sätt som du kan använda 6 GB på två 7970 i crossfire. Det vill säga om nu texturerna skulle kräva 4 GB så går det inte.

Det handlar inte om att vara anhängare av AMD eller Nvidia för det fungerar precis exakt likadant på GTX 690 som på 7990.

Han säger ju dock att det inte fungerar som en vanlig CF lösning på dessa korten.

300tusen följare är ju mycket mycket mer än vad som surfar SweC :P, SweC har säkert en 3e del av hans följare om ens det bara.

fanboyanklagelse borttagen
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Helt säker? han har nästan 300k followers så vore lite konstigt om han hade fel där.

Som han säger så sitter dom på samma bräde och därför inte kör samma texturer i olika minnen som vanliga crossfire lösningar och SLI?

Länkade fel film, http://www.youtube.com/watch?v=4zYGR4R7Svk han har 300k följare.

Han säger ju dock att det inte fungerar som en vanlig CF lösning på dessa korten.

300tusen följare är ju mycket mycket mer än vad som surfar SweC :P, SweC har säkert en 3e del av hans följare om ens det bara.

kört med 6870 och en hel bunke 4xxx serie kort dom senaste åren!

har ett 570 nu pga att jag bytte med en annan då flera skärmar intefunkade som denne ville!(samt att det det mest spelades flash spel och WoT)

Men jo han har fel för att det är så tekniken funkar! när det gäller AFR så går det inte att båda korten har olika texturer i minnet!

det funkar nämligen som så att om du står och tittar på ett träd med Crossfire/SLI så kan inte det ena kortet ha texturerna på trädet och det andra på en fin sten för att då kan det andra kortet inte rita upp trädet!

dom renderar ju varannan bildruta!

Edit;

Det om att det sitter på samma bräda är sant! men så som PCBn är byggd så sitter där tre processorer två som är GPUerna och en PCIe splitter!

Jag kunde(om allt stämde vilket jag inte vet om det är helt hundra) använda 1GB minne på mitt 3850X2 från ASUS RoG.

det jag dock tvekar över är att båda GPUerna har sitt eget minne och samarbetar via PCIe "splittern"(hittar inget bättre namn eller vad den nu hette. rätt vanliga på dyrare moderkort förr för att få fler PCI-E portar)

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

kört med 6870 och en hel bunke 4xxx serie kort dom senaste åren!

har ett 570 nu pga att jag bytte med en annan då flera skärmar intefunkade som denne ville!(samt att det det mest spelades flash spel och WoT)

Men jo han har fel för att det är så tekniken funkar! när det gäller AFR så går det inte att båda korten har olika texturer i minnet!

det funkar nämligen som så att om du står och tittar på ett träd med Crossfire/SLI så kan inte det ena kortet ha texturerna på trädet och det andra på en fin sten för att då kan det andra kortet inte rita upp trädet!

dom renderar ju varannan bildruta!

Tänker man då logiskt att dom renderar upp varannan bildruta behöver dom väl bara läsa in hälften av texturerna i minnet och sedan rita ut dom korrekt på skärmen?
Då får man ju ut 6GB ändå

Vore ju väldigt skumt om dom inte har en sådan funktion.

Sedan åh andra sidan behöver man ju max 3GB, väldigt sugen på bästa grafikkortet i världen (7990) just nu men bör nog vänta tills 290 kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Tänker man då logiskt att dom renderar upp varannan bildruta behöver dom väl bara läsa in hälften av texturerna i minnet och sedan rita ut dom korrekt på skärmen?

Sedan åh andra sidan behöver man ju max 3GB, väldigt sugen på bästa grafikkortet i världen (7990) just nu men bör nog vänta tills 290 kommer.

läs min edit

Det som du nämner är SFR då varje kort renderar hälften av bildrutan, men det är inte tekniken dom använder!

du kan läsa mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface (stod inte lika välutfört på Crossfire sidan du får nöja dig med SLI sidan)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RaZman:

7300kr mot 7700kr, vart du får diin prisskillnad från har jag ingen aning om.

Webhallen.

http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=titan+gtx&S...

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexHjelm:

Helt säker? ser att du är nVidia boy så vetefan alltså, han har nästan 300k followers så vore lite konstigt om han hade fel där.

http://dump.alexanderhjelm.se/ss/20131003011402906.png

http://dump.alexanderhjelm.se/ss/20131003011422140.png

Det står 214 230. Det är långt kvar till 300 000.

"Diving right into the thick of things, like the officially unofficial cards before it, AMD’s 7990 is a dual-Tahiti part, placing two of AMD’s flagship GPUs on a single PCB to make a single card. AMD has held nothing back and these are fully enabled GPUs, so each GPU has all 2048 stream processors, 32 ROPs, and their full 384-bit memory buses present. Joining these GPUs is 6GB of GDDR5 RAM, split up between the two GPUs for the 7900-series standard of 3GB of VRAM per GPU."
http://www.anandtech.com/show/6915/amd-radeon-hd-7990-review-...

Anandtech är en av de större och mest respekterade sidorna om hårdvara. De pratar inte sällan direkt med ingenjörerna på AMD och sitter ofta på betydligt mycket mer information än de flesta andra sidorna eftersom de skaffat sig bra kontakter. En ny design av minneshanteringen som du antyder skulle vara en revolutionerande nyhet. Det skulle vara så stort att det hade fått sin egen artikel. Det hade helt ändrat hur dubbelkort är uppbyggda. Framförallt eftersom det mer eller mindre kräver att de båda GPUerna beter sig som en enda stor GPU. Då hade vi inte heller sett alla de klassiska crossfireproblemen som 7990 dras med.

Så du har fel. 7990 kan inte använda 6 GB på samma sätt som Titan kan. Varför det nu är så viktigt. Det är ju värre för de med 690 som bara har 2 GB per GPU vilket ju uppenbarligen ställer till problem i BF4.

Jag vet inte vad han svamlar om men kort med dubbla GPUer har en PCIe-brygga. GTX 690 och 7990 kör för övrigt samma brygga från PLX. Det den gör är att samla ihop data från de båda korten och skeppa den till en PCIe-buss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexHjelm:

Hur tänkte du nu? Det är ju samma texturer i två efterföljande bilder. Hur många texturer hinner bytas ut på 16 millisekunder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Du länkar till ett klipp där 690 vinner mot 7990 (flest tester med högre resultat) och ändå skriver du att det bästa grafikkortet i världen just nu är 7990. Sjukt vad vissa röker på

Sparar det bästa till sist, nämner flera gånger att någon har 300k subscribers på sin youtube kanal...länkar att han klart och tydligt har 216k

halvotrevligt svar borttaget
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Helt säker? ser att du är nVidia boy så vetefan alltså, han har nästan 300k followers så vore lite konstigt om han hade fel där.

http://dump.alexanderhjelm.se/ss/20131003011402906.png

http://dump.alexanderhjelm.se/ss/20131003011422140.png

Men snälla du, minnet speglas. Det är 3GB per GPU, 6GB totalt. Inget annat!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexHjelm:

Snälla du?Läs på om hårdvara innan du börjar prata:)

Och ja jag kör crossfire och vet mycket väl att det bara fysiskt finns 3gb vram på båda mina kort,tro mig jag har testat det mesta:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av adrii:

Du länkar till ett klipp där 690 vinner mot 7990 (flest tester med högre resultat) och ändå skriver du att det bästa grafikkortet i världen just nu är 7990. Sjukt vad vissa röker på

Sparar det bästa till sist, nämner flera gånger att någon har 300k subscribers på sin youtube kanal...länkar att han klart och tydligt har 216k

7990 är snabbare än 690!

Btw, jag skrev också att SweC hade en 3e eller 4e del av deras, dom har inte ens 8% så fel jag kan ha
poängen var att det spelar ingen roll hur lite eller mycket subs man har, kanalen kan vara vettig ändå.

Skrivet av Kvickstick:

Men snälla du, minnet speglas. Det är 3GB per GPU, 6GB totalt. Inget annat!

Jag tror vi alla uppfattat det nu eftersom du är typ 4e kommentaren som påpekar detta.

Skrivet av jonas1972:

Snälla du?Läs på om hårdvara innan du börjar prata:)

Och ja jag kör crossfire och vet mycket väl att det bara fysiskt finns 3gb vram på båda mina kort,tro mig jag har testat det mesta:)

Vi pratar inte ens om 7970 som du är ägare till.

jizezzz, folk alltså.

fanboyanklagelse och halvotrevligt svar borttaget
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Jag tror vi alla uppfattat det nu eftersom du är typ 4e kommentaren som påpekar detta, lite bakomflötet?

Eftersom du verkar trolla, så är jag som du påpekar. Bakom flötet, hajar du!?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

7990 är snabbare än 690!

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3658?k=f469b8d4cca82...

Btw, jag skrev också att SweC hade en 3e eller 4e del av deras, dom har inte ens 8% så fel jag kan ha
poängen var att det spelar ingen roll hur lite eller mycket subs man har, kanalen kan vara vettig ändå.

Jag tror vi alla uppfattat det nu eftersom du är typ 4e kommentaren som påpekar detta.

Vi pratar inte ens om 7970 som du är ägare till.

jizezzz, folk alltså.

Men du, 7970 är ett "halvt" 7990 det som bör tänkas på vid 7990 är Microstutter(som visserligen kan lösas till 90% av Radeon Pro och AMDs nya drivare)

Så att han har ett 7970 så är det inte helt o-relevant

finns inte mycket att läsa på mer om 7990 då kortet är precis två 7970 med lite lägre klock och lite sämre strömförsörjning, det är ju ett dubbel gpu kort, så det är ganska glas klart vad kortet går för!

Skulle jag varit dig på den budgeten så skulle jag sneglat lite på titan(såg nu i efterhand att kortet låg på 5200~ så kanske inte lika relevant) då man slipper de problem som kan uppstå vid dubbel GPU! visst får man inte lika hög framerate/frame times men efter egen erfarenhet(kört många dubbel gpu kort genom åren från både nVidia och ATi) så kan drivarna strula en hel del!

Sen har vi ju det faktum att en del spel(inte så många i dagsläget, men ändå) inte har stöd får två gpuer, kanske inte är ett problem för din del, men värt att tänka på!

i vissa spel så halveras ju FPSn och i enstaka fall så kan spelet flickra väldigt mycket då korten går o-syncat!

när jag byggde min fars rigg med två 4850 för en hel del årsen så fick han det problemet i spel som inte var trippel A titlar!

Beta spel som heller inte är AAA kan också ha en hel del problem! det ärju många spel idag som släpps på det viset!

men visst det är ju ett fint kort, det kan jag ju inte förneka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men du, 7970 är ett "halvt" 7990 det som bör tänkas på vid 7990 är Microstutter(som visserligen kan lösas till 90% av Radeon Pro och AMDs nya drivare)

Så att han har ett 7970 så är det inte helt o-relevant

finns inte mycket att läsa på mer om 7990 då kortet är precis två 7970 med lite lägre klock och lite sämre strömförsörjning, det är ju ett dubbel gpu kort, så det är ganska glas klart vad kortet går för!

Skulle jag varit dig på den budgeten så skulle jag sneglat lite på titan(såg nu i efterhand att kortet låg på 5200~ så kanske inte lika relevant) då man slipper de problem som kan uppstå vid dubbel GPU! visst får man inte lika hög framerate/frame times men efter egen erfarenhet(kört många dubbel gpu kort genom åren från både nVidia och ATi) så kan drivarna strula en hel del!

Sen har vi ju det faktum att en del spel(inte så många i dagsläget, men ändå) inte har stöd får två gpuer, kanske inte är ett problem för din del, men värt att tänka på!

i vissa spel så halveras ju FPSn och i enstaka fall så kan spelet flickra väldigt mycket då korten går o-syncat!

när jag byggde min fars rigg med två 4850 för en hel del årsen så fick han det problemet i spel som inte var trippel A titlar!

Beta spel som heller inte är AAA kan också ha en hel del problem! det ärju många spel idag som släpps på det viset!

men visst det är ju ett fint kort, det kan jag ju inte förneka!

Håller med dig, även jag har kört billigare kort i SLI/Crossfire genom åren och det är inte en dans på rosor! Ångrar inte mitt beslut att köpa ett Titan, singel GPU <3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om det stämmer att det är en 6 pins på 75 watt, och en 8 pins kontakt på 150 watt som ger 225 watt, hur mycket ström ger moderkortet då? För jag är grymt intresserad och det blir säkerligen ett R9 290X, bara det inte drar alltför mycket ström, men kan jag räkna med att det drar max 300 watt cirkus?

För då blir det köp för mig.

Tack på förhand för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Om det stämmer att det är en 6 pins på 75 watt, och en 8 pins kontakt på 150 watt som ger 225 watt, hur mycket ström ger moderkortet då? För jag är grymt intresserad och det blir säkerligen ett R9 290X, bara det inte drar alltför mycket ström, men kan jag räkna med att det drar max 300 watt cirkus?

För då blir det köp för mig.

Tack på förhand för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

sen kan slotten bidra med 75 watt också så teoretiskt kan den inte dra mer än 300 watt

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Specsen stämde ju bra med dom läckta så då kanske benchmarksen också gör det, vilket innebär att det är vassare än Titan.

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur många korkade kommentarer som har skrivits.

7299 är inte priset för GPU:n utan för hela paketet, är det så svårt att förstå?
Man får inte bara BF4 på priset utan även hela premiumpaketet. Båda två är värda runt 1000 kr tillsammans, så vi talar om strax över 6000 kr.

Dessutom lär priserna sjunka när fler återförsäljare får tag i 290X.
Ett inte helt orimligt antagande är runt 5500 kr, väldigt nära 780 GTX alltså.
Dessutom så kommer vi få se en "MSI Lightning"/"Zotac AMP!"/etc version av kortet som troligen lär öka prestandan med 10-15%.

Dessutom så ser kortet bättre ut än Titan på papperet på i princip alla områden förutom just 4 gigabyte minne vs 6 gigabyte minne men för den vanlige användaren har det få användningsområden idag om du inte vill sitta på 3 st skärmar.(Men notera orden "vanlige användaren")

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Förvånad över hur många korkade kommentarer som har skrivits.

7299 är inte priset för GPU:n utan för hela paketet, är det så svårt att förstå?
Man får inte bara BF4 på priset utan även hela premiumpaketet. Båda två är värda runt 1000 kr tillsammans, så vi talar om strax över 6000 kr.

Dessutom lär priserna sjunka när fler återförsäljare får tag i 290X.
Ett inte helt orimligt antagande är runt 5500 kr, väldigt nära 780 GTX alltså.
Dessutom så kommer vi få se en "MSI Lightning"/"Zotac AMP!"/etc version av kortet som troligen lär öka prestandan med 10-15%.

Dessutom så ser kortet bättre ut än Titan på papperet på i princip alla områden förutom just 4 gigabyte minne vs 6 gigabyte minne men för den vanlige användaren har det få användningsområden idag om du inte vill sitta på 3 st skärmar.(Men notera orden "vanlige användaren")

6 Gig minne är nog snarare 4k/ 3x 1440p säker, körde 3x 1080p länge och slog aldrig i 3gb taket

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-280x-radeon-r7-260x-radeon-...

Ja, gubbar o kvinnor. Enligt detta blir ju nasta grafikkort for mig ett for smakliga $299 har borta i Vast.
Lite mer kose pris an webhallen. Men allt ska ju tas med en nypa salt. Som alla nastan redan vet...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Jag la in en beställning på Inet direkt. Aldrig mer webhallen säger jag.

Skiter i om det är dyrt därför att:

1: Mellanskillnaden betalas tillbaka om produkten blir billigare vilket den med 99% säkerhet kommer att bli.
2: Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar över nätet dvs jag kan traska in på inet o få stålarna tillbaka om jag inte vill ha kortet när det är i min hand ( obruten förpackning givetvis ).
3: https://www.inet.se/artikel/6101343/ <-- Fraktfritt smakar aldrig fel!

Visa signatur
Permalänk

Jag läste att det bara fanns 8000-förbokningar tillgängliga GLOBALT så det lär bli få som får korten.
Dessutom så är ju detta ett preliminärt förbokningspris så vad det kommer kosta i handeln sen vet vi inte heller.

Det är enormt mycket vi inte vet..
Tålamod är en svårt dygd att ha när man vill veta NUUU!!!!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|