Wndows 8 laddar ner grafikkortsdrivrutiner själv. Hjälp?

Permalänk
Avstängd

Wndows 8 laddar ner grafikkortsdrivrutiner själv. Hjälp?

God morgon allesammans! Det är så att jag inhandlade windows 8 pro för några månader sen ( köpt av komplett ) Hårddisken var redan formaterad innan jag la in windows 8 skivan. Jag följde instruktionerna som kom upp, och när jag väl kom sen in i windows så installerades drivrutiner till grafikkortet helt av sig själv. Dock installerades det gamla drivrutiner ( minns inte vilka ) Hade det installerat de nyaste som är på nvidia's sida så hade jag låtit det vara. Fast det installerar gamla och jag är tvungen sen att installera driver sweeper för att ta bort de gamla och sen installera dem nya. Hade windows 7 innan som jag också köpte av komplett och där installerades det inga drivrutiner till grafikkortet alls utan jag fick göra det själv. Men det är så jag vill ha det med windows 8, att jag installerar drivrutinerna själv. Behövde formatera om min dator igår och jag tänkte installera windows 8 igen då. Men nu till min fråga. Varför är det så att drivrutinerna installeras själv? Är det kanske nåt jag kan göra så att de inte installeras själv? Har för mig att medan jag installerar windows 8 så brukar det fråga frågor som tex om jag vill ha windows update på. Är det kanske någon sånt som jag borde bocka av när de frågar? ( hoppas ni förstår vad jag menar ) Och jag hoppas ni kan hjälpa mig med att hur jag ska göra så att inte drivrutinerna installeras av sig själv. Tack för hand...

Permalänk
Medlem

Du kan gå in under Windows Update och kryssa ur drivrutinerna den hittar på Windows Update, så slipper du det problemet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nästa gång, använd fler rader, får ont i huvudet av att läsa din text.

Det är bara att ladda ner och installera senaste drivrutinerna så är det ju löst ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Du kan gå in under Windows Update och kryssa ur drivrutinerna den hittar på Windows Update, så slipper du det problemet

Fast det är ju det att jag inte ens hinner in i windows update utan drivurtinerna installeras med en gång jag kommer in i windows.

Skrivet av cXs:

Nästa gång, använd fler rader, får ont i huvudet av att läsa din text.

Det är bara att ladda ner och installera senaste drivrutinerna så är det ju löst ?

Är du här för att klaga hur jag skriver eller för att hjälpa mig? Just precis!

aa det är bara det, fast jag vill inte att drivrutinerna installeras av sig själv och dessutom installeras det gamla inte nya, så blir jag tvungen och ladda ner driver sweeper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Fast det är ju det att jag inte ens hinner in i windows update utan drivurtinerna installeras med en gång jag kommer in i windows.

.

Du ställer ju in det när du installerar, välj inte bara "standard" inställningar utan customize, så väljer du att windows inte laddar ner drivrutiner till dina enheter, simpelt.

Kolla vad du kan göra när du installerar ditt windows
Vill du stänga av det går du in på enheter bara och stänger av det, eller där du gör inställningar för din profil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Du ställer ju in det när du installerar, välj inte bara "standard" inställningar utan customize, så väljer du att windows inte laddar ner drivrutiner till dina enheter, simpelt.

Kolla vad du kan göra när du installerar ditt windows
Vill du stänga av det går du in på enheter bara och stänger av det, eller där du gör inställningar för din profil.

Tackar! Ska försöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Fast det installerar gamla och jag är tvungen sen att installera driver sweeper för att ta bort de gamla och sen installera dem nya.

Av vilken anledning använder du driver sweeper vid vanlig uppdatering av drivrutiner?

*EDIT*
Menar inte detta som ett klagomål utan av ren nyfikenhet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneSvs:

Av vilken anledning använder du driver sweeper vid vanlig uppdatering av drivrutiner?

*EDIT*
Menar inte detta som ett klagomål utan av ren nyfikenhet.

Har hört att man ska använda driver sweeper för att ta bort gamla drivrutiner när du sen ska installera nya. Är det inte så? :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Har hört att man ska använda driver sweeper för att ta bort gamla drivrutiner när du sen ska installera nya. Är det inte så? :=)

Nja, delvis korrekt.

Då man bör göra en sweep är vid t.ex byte av grafikkort, och är oftast ett måste om man byter från t.ex Nvidia till AMD.

Men det är relativt onödigt vid uppdatering

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Nja, delvis korrekt.

Då man bör göra en sweep är vid t.ex byte av grafikkort, och är oftast ett måste om man byter från t.ex Nvidia till AMD.

Men det är relativt onödigt vid uppdatering

Nej, det är det inte. Jag har själv lidit av problem som uppstått när jag har uppdaterat drivrutiner utan att rensa bort de gamla innan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Nej, det är det inte. Jag har själv lidit av problem som uppstått när jag har uppdaterat drivrutiner utan att rensa bort de gamla innan.

Mind elaborating that?

Har inte hört talas om konflikter vid uppdatering innan.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB