Permalänk

Corsair HX, TX eller CX?

Hej!

Förutom garantitiden, vad är den huvudsakliga skillnaden mellan dessa serier nätaggregat? Jag behöver runt 350 Watt, men jag vill ha ca 500 Watt, eller högst 650 eller 750 Watt. Jag behöver framför allt kvalitet framför stora Watt-tal. Det ska vara modulärt. Jag har haft ett Corsair HX520 i ett antal år nu och har aldirg haft några problem med det. Är ett HX650 en värdig ersättare? Jag ser att många på Prisjakt klagar på fläktljudet och det här Zero RPM läget som finns. Är det så på alla nya HX modeller? Jag är även öppen för andra förslag, inte bara Corsair. Men det får inte kosta mer än ca 800 kr.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

För att jämföra CX, TX och HX krävs det nästan en hel avhandling.. Det har kommit flera versioner av dom olika serierna, så det är ganska mycket som skilljer om man ska gå i detalj.
Den korta versionen är väl ungefär så här;
CX - budget variant med lite sämre komponenter. 80plus brons. Modell med M i beteckningen betyder modulärt.
TX - bra kvalitet till hyffsat pris. Har klagats på att den är lite högljudd. 80plus brons. Modell med M i beteckningen betyder modulärt.
HX - Samma som TX, undantaget HX650 som alltid vatt ett Seasonic agg.. och fortfarande är och är tyst i jämförelse mot dom andra. 80plus silver för dom äldre och guld för dom nyare versionerna. HX är alltid modulärt.
Dom "gamla" HX 520/620 var 80plus standard och byggda av Seasonic. Dom behöver du inte fundera på mer för dom går nog inte å köpa nya i någon butik längre..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

För att jämföra CX, TX och HX krävs det nästan en hel avhandling.. Det har kommit flera versioner av dom olika serierna, så det är ganska mycket som skilljer om man ska gå i detalj.
Den korta versionen är väl ungefär så här;
CX - budget variant med lite sämre komponenter. 80plus brons. Modell med M i beteckningen betyder modulärt.
TX - bra kvalitet till hyffsat pris. Har klagats på att den är lite högljudd. 80plus brons. Modell med M i beteckningen betyder modulärt.
HX - Samma som TX, undantaget HX650 som alltid vatt ett Seasonic agg.. och fortfarande är och är tyst i jämförelse mot dom andra. 80plus silver för dom äldre och guld för dom nyare versionerna. HX är alltid modulärt.
Dom "gamla" HX 520/620 var 80plus standard och byggda av Seasonic. Dom behöver du inte fundera på mer för dom går nog inte å köpa nya i någon butik längre..

Det låter som att jag behöver ett från HX serien då. Men varför har HX650 v2 fått så dåligt omdöme på Prisjakt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371991

Det gamla HX520 finns kvar i enstaka butik, men de är på tok för dyra. Kostar typ 1300 kr senast jag kollade. För det priset får man en helt ny modell.

NetOnNet hade HX650 v2 för 790 kr och prismässigt passar det mig perfekt. Men den är slutsåld och de anser att det är en "utgående" modell så de kommer nog inte ta in fler. Det närmaste är nu 1049 kr från Komplett, och fri frakt. Något annat som du kan rekommendera, från annat märke kanske, men runt 800 kr?

För att röra om det ännu mer så finns det även VS, GS, och RM serier. VS är Value Series, och jag skulle nog säga att det är här man hittar deras riktiga "budget" agg. GS är lite bättre än VS, har lite bättre komponenter. Det är det jag läst på Tom's Hardware i alla fall. Sedan så är RM deras lågprofil (low-profile) agg. Så CX serien är nog mer mainstream. Det är nog TX och HX som är tänkt mer för entusiaster och högprestandasystem, där TX är mer "kostnadseffektiva" serien. Deras AX serie är det högsta segmentet idag, det går inte att gå miste om. Men jag tycker de är för dyra.

Jag tycker inte om när det finns för många alternativ att välja bland. Det blir en enda röra och svårt att välja. Jag hade hellre sett att Corsair satsade på kanske 4 olika serier, än 7 olika serier. Jag hade då velat se AX, HX, CX och RM. Färre modeller men större volymer till pressade priser.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Det låter som att jag behöver ett från HX serien då. Men varför har HX650 v2 fått så dåligt omdöme på Prisjakt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371991

Det gamla HX520 finns kvar i enstaka butik, men de är på tok för dyra. Kostar typ 1300 kr senast jag kollade. För det priset får man en helt ny modell.

För att röra om det ännu mer så finns det även VS, GS, och RM serier. VS är Value Series, och jag skulle nog säga att det är här man hittar deras riktiga "budget" agg. GS är lite bättre än VS, har lite bättre komponenter. Det är det jag läst på Tom's Hardware i alla fall. Sedan så är RM deras lågprofil (low-profile) agg. Så CX serien är nog mer mainstream. Det är nog TX och HX som är tänkt mer för entusiaster och högprestandasystem, där TX är mer "kostnadseffektiva" serien. Deras AX serie är det högsta segmentet idag, det går inte att gå miste om. Men jag tycker de är för dyra.

Att tillägga, har haft ett gs700 gamla versionen vart inga problem med det fast kändes lite muppigt med belysning. CX utan m har haft massa problem och har inget bra rykte, sedan kom cx med m då de blev modulära och klarade sig galant i sweclockers test. Har inte heller hört några skrämmande historier om dom som man gjorde med cx utan m.

Permalänk

Vilka Corsair modeller tillverkas av CWT och vilka av Seasonic? Är det bara AX och HX som är Seasonic, och resten är CWT?

Skrivet av Widholm:

Att tillägga, har haft ett gs700 gamla versionen vart inga problem med det fast kändes lite muppigt med belysning. CX utan m har haft massa problem och har inget bra rykte, sedan kom cx med m då de blev modulära och klarade sig galant i sweclockers test. Har inte heller hört några skrämmande historier om dom som man gjorde med cx utan m.

Är GS och CX temperaturstyrda?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har ett CX750M, supernöjd och inte alls dyrt.. 800kr ~

Permalänk
Medlem

Själv har jag börja köpt Bequiet! nätagg, byggt flertalet datorer på senaste tiden med corsair nätagg, både HX, TX och CX. Mycket coilwhile och fläktdarr.. de byggde bättre nätagg förr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att TX650 är Seasonic, både den gamla versionen och v2, även TX750 v2 är Seasonic men v1 är CWT. Däremot är TX-M (t.ex tx650m) serien CWT.

Hittade en lista av på vem som gjort vilket nätagg av en användaren bigcyco1 på tomshardware forumet. Enligt vad jag vet och har läst så stämmer den.

Original posten på Tomshardware

Skrivet av [bigcyco1:

AX-650 – Seasonic
AX-750 – Seasonic
AX-850 – Seasonic
AX-1200 – Flextronics
CX-400 – Seasonic
CX-430 – Channel Well(CWT)
CX-430 v2 – Channel Well(CWT)
CX-500 – Channel Well(CWT)
CX-500 v2 – Channel Well(CWT)
CX-600 – Channel Well(CWT)
CX-600 v2 – Channel Well(CWT)
Gaming Series GS600 – Channel Well(CWT)
Gaming Series GS700 – Channel Well(CWT)
Gaming Series GS800 – Channel Well(CWT)
HX-450 – Seasonic
HX-520 – Seasonic
HX-620 – Seasonic
HX-650 – Seasonic
HX-750 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
HX-850 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
HX-1000 – Channel Well (CWT)
HX-1050 – Channel Well (CWT)
TX-550M – Channel Well (CWT)
TX-650 – Seasonic
TX-650 v2 – Seasonic
TX-650M – Channel Well (CWT)
TX-750 – Channel Well (CWT) (PSH(older) platform)
TX-750 v2 – Seasonic
TX-750M – Channel Well (CWT)
TX-850 – Channel Well (CWT) (PSH(older) platform)
TX-850 v2 – Seasonic
TX-850M – Channel Well (CWT)
TX-950 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
VX-450 – Seasonic
VX-550 – Channel Well (CWT) (PSH platform)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på AX 760i som är "nästan" passiv, dvs fläkten börjar snurra bara vid hög belastning. Dock så kostar den dubbelt så mycket som din budget. Samtidigt skrev du att du vill ha kvalitè och det kostar. Kan du vänta lite och spara...annars är HX ett hyfsat låg-budget alternativ...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Lägg några extra tior och köp ett nätagg från nya RM-serien istället. De är designade för att vara så tysta som möjligt utan coilwine och kommer ersätta TX-serien

Permalänk
Medlem

RM serien verkar vara tillverkade av CWT och Chicony.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag hade satsat på AX 760i som är "nästan" passiv, dvs fläkten börjar snurra bara vid hög belastning. Dock så kostar den dubbelt så mycket som din budget. Samtidigt skrev du att du vill ha kvalitè och det kostar. Kan du vänta lite och spara...annars är HX ett hyfsat låg-budget alternativ...

AX760i är inte nästan passiv. Fläkten börjar snurra redan vid 20% last. AX760 däremot är passiv upp till 60% last och dessutom är den billigare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Jag hade satsat på AX 760i som är "nästan" passiv, dvs fläkten börjar snurra bara vid hög belastning. Dock så kostar den dubbelt så mycket som din budget. Samtidigt skrev du att du vill ha kvalitè och det kostar. Kan du vänta lite och spara...annars är HX ett hyfsat låg-budget alternativ...

Har du ett AXi själv så att du vet av egen erfarenhet eller spekulerar du bara? När du skriver att fläkten börjar snurra bara vid hög belastning, refererar du till "Zero RPM" då? För i så fall finns detta även på HX serien.

"Basic PC power supplies have fans that spin whenever your PC is on – whether you’re pushing your graphics card to the limit or just surfing the web. HX Series power supplies are smarter than that: they generate less heat, so they require less cooling, and the thermally controlled fan only spins when it’s needed."

Och varför skulle jag välja just AXi och inte vanliga AX? AXi har iLink, men jag sa inte att jag behöver ha det. Det finns bättre saker att spendera dessa extra kronor på. Sedan skriver du att HX serien är "hyfsad låg-budget"?

"Corsair HX Series modular power supply units are designed for gaming rigs, overclocking systems, or any PC where rock-solid stability is essential."

Vad mer kan man önska sig? Om du anser att budget steget börjar vid HX, vad är det högsta segmentet då? Då ser du nog AXi serien som medelmåtta, och du tycker väl att YX eller ÖX är högsta serien. Jag tycker du överdriver så fruktansvärt mycket när du påstår att HX serien är "hyfsad låg-budget". Lolz!

Skrivet av Stealthbomb:

Lägg några extra tior och köp ett nätagg från nya RM-serien istället. De är designade för att vara så tysta som möjligt utan coilwine och kommer ersätta TX-serien

Typ Corsair RM550 eller RM650 då, eller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185199

Finns tyvärr inga omdömmen än på Prisjakt. Hur jämför sig en RM650 mot en HX650 v2?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2185202,1371991

Enligt Prisjakt så är RM650 halvpassiv. Men vad innebär det egentligen? Är det att fläkten stannar helt vid låg belastning? Jag ser att den har 92% i verkningsgrad medans HX650 v2 har 90%. Det är också högre ATX version. Den här var intressant. Tack för tipset! Men är inte RM serien tänkt att vara "low-profile"? Jag trodde att den skulle ha lägre höjd, och den ser lägre ut, men enligt uppgift är den lika hög som HX650 v2? Dock något lägre på djupet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

AX760i är inte nästan passiv. Fläkten börjar snurra redan vid 20% last. AX760 däremot är passiv upp till 60% last och dessutom är den billigare.

Så "halvpassiv" parametern som Prisjakt använder innebär att fläkten står still upp till 50% last, varpå den börjar snurra? Är det det som Corsair marknadsför som "Zero RPM" Mode? Och är det något man kan stänga av?

Jag ser att just AX760 har en switch med lägen "normal" och "hybrid". Vad gör den?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Så "halvpassiv" parametern som Prisjakt använder innebär att fläkten står still upp till 50% last, varpå den börjar snurra? Är det det som Corsair marknadsför som "Zero RPM" Mode? Och är det något man kan stänga av?

Jag ser att just AX760 har en switch med lägen "normal" och "hybrid". Vad gör den?

Det är vad jag skulle kalla halvpassiv, ja. AX760i är alltså 20% passiv.
"Zero RPM" innebär att fläkten inte snurrar vid låga varv. På AX760i borde man kunna styra fläkten i Corsair Link.

Jag gissar bara nu, men hybrid är nog "zero RPM" aktiverat och normal en fläktkurva som har fläkten igång hela tiden.

AX760 har en bättre fläkt som flyttar mer luft och låter mindre också. Är det tystnad du vill ha ska du titta bort från *i.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Välj Corsair RM eller Fractal Design Newton.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Välj Corsair RM eller Fractal Design Newton.

Skickades från m.sweclockers.com

Överprisade budget-nätagg med felaktig information om kvaliteten på lådan...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Överprisade budget-nätagg med felaktig information om kvaliteten på lådan...

Det stämmer visserligen att Fractal Design Newton påstås ha 100% japanska kondensatorer vilket inte stämmer. Däremot håller de sin märkning och har prisats i tester och av användare.

Vill man ha 100% japanska kostar det mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle satsat på ett BeQuiet agg. Bra kvalite imo.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

skulle satsat på ett BeQuiet agg. Bra kvalite imo.

Det är ju tyvär inte det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Jag är ganska säker på att TX650 är Seasonic, både den gamla versionen och v2, även TX750 v2 är Seasonic men v1 är CWT. Däremot är TX-M (t.ex tx650m) serien CWT.

Hittade en lista av på vem som gjort vilket nätagg av en användaren bigcyco1 på tomshardware forumet. Enligt vad jag vet och har läst så stämmer den.

Original posten på Tomshardware

Nu har jag kanske fel men har för mig dett första tx 650 var cwt sen v2 blev seasonic

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Nu har jag kanske fel men har för mig dett första tx 650 var cwt sen v2 blev seasonic

Du har lite rätt, det fanns faktiskt två versioner av TX650 v1, CMPSU-650TX Som är den gjord av Seasonic och den som man vanligen menar när man pratar om TX650 v1, den kom ut 2007 och majoriteten av allaTX650 v1 är denna version.

Den andra versionen är CMPSU-TX650-C som är gjord av CWT, den kom mot slutet av 2010 och eftersom TX650 v2 (Seasonic) kom Q2(?) 2011 så hann det aldrig ut särskilt många av dessa, är osäker på om den ens fanns här i Sverige jag har då aldrig sett, läst eller hört om någon som har en sådan.

Skillnaden ska tydligen vara att CWT versionen har 53A på 12V istället för 52A på Seasonic.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Nu har jag kanske fel men har för mig dett första tx 650 var cwt sen v2 blev seasonic

Nä pompa, du har väldigt lite fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Hör väl inte till tråden riktigt eftersom jag också funderat på vad som är skillnaden mellan serierna men är ett corsair-agg ett måste eller vad har du för budget?

-EDIT- Såg precis att du redan hade skrivit budget sorry!

Permalänk
Medlem

Många har problem med HX seriens fläktsystem, inkl. jag. Mitt HX650's fläkt går upp någon gång ibland och väsnas, inte så kul direkt Annars har jag inget att klaga på!

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

Många har problem med HX seriens fläktsystem, inkl. jag. Mitt HX650's fläkt går upp någon gång ibland och väsnas, inte så kul direkt Annars har jag inget att klaga på!

Corsirs variant av Seasonic G650 kör med en Yate-Loon fläkt jämfört istället för en ADDA som det sitter i orginalet. Kan hända Corsair tweakat fläktstyrningen för längre livslängd och varvar upp den vid lägre watt.. Kolla så att du inte har ett igensatt fläktgaller så agget får frisk luft, det kan ju vara tempen som varvar upp fläkten också?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Så "halvpassiv" parametern som Prisjakt använder innebär att fläkten står still upp till 50% last, varpå den börjar snurra? Är det det som Corsair marknadsför som "Zero RPM" Mode? Och är det något man kan stänga av?

Jag ser att just AX760 har en switch med lägen "normal" och "hybrid". Vad gör den?

Halvpassiv betyder just att aggregatet kan kylas både passivt och aktivt (dvs med fläkt). Det visar egentligen inte vid vilken belastning/temperatur fläkten går in. utan det beror på agget. På AX 760 går gränsen vid 65% load om jag läst manualen rätt. På mitt exemplar hörs fläkten i princip aldrig om man bortser från vid boot. Det går att slå över en switch så att fläkten alltid är på men fortfarande temperaturstyrs, om man nu tycker det skulle kännas bättre. Inget jag ser behov av.

Har för mig att det är ganska stor teknisk skillnad på AX760 och AX760i, olika leverantörer (Seasonic för icke-i och Flextronics för i) och metoder för hur t.ex. PFC görs. 760i har ju Corsair link och är mer avancerat i konstruktionen, men är som sagt betydligt dyrare och inte lika tyst under låg/normal last.

Visa signatur

[Fractal Design R6 / Seasonic FOCUS Plus 750W Gold / Gigabyte X570 AORUS PRO / AMD Ryzen 7 3700X /Noctua NH-U12A / Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 / Samsung 970 EVO Plus 1TB / MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X TRIO]

Permalänk

Det blir nog ett från RM serien trots allt. Frågan är om jag ska välja Chicony eller CWT baserat? Hur jämför sig Chicony aggregat med CWT? Det är nämligen dessa två som tillverkar de nya modellerna i RM serien, beroende på vilken man väljer. Det är 750 W och 850 W modellen som är Chicony, resten är CWT.

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Av dem skulle jag nog ta ett CWT bygge ta en titt på den här tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Chicony aggen verkar ju inte ha de bästa kondensatorerna.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Corsair AX 1200

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!