Angående billiga plasma tv-apparater

Permalänk

Angående billiga plasma tv-apparater

För några månade sedan köpte jag en LG - 60PA650T. Efter ett tag upptäckte jag att de ändrade på ljusinställningen vid vissa scener under filmen automatiskt, tyckte detta var irriterande så jag försökte stänga av det men efter att ha testat alla möjliga konfigurationer så fick jag inte bort det (tog bland annat bort eco-mode och dynamisk bild mm)

Har nu lämnat tillbaka denna tv men är återigen på jakt efter en ny. Jag är rädd att problemet skulle komma upp i nästa modell så jag ville höra ifall någon på sweclockers kände till problemet, om det är vissa modeller, märke eller om det helt enkelt var ett måndags ex. all information om detta uppskattas. tv rekommendationer uppskattas även dom. Jag har en ganska fast budget på 6000 kr i nuläget och skulle helst vilja ha en plasma.

Tack på förhand

edit: har hittat en del information (mycket lättare att hitta när man fått fram ett namn på vad funktionen kallas). Auto brightness limiter verkar vara det jag beskriver och det finns inte några direkta svar på varför funktionen blivit implementerad och den nämns ej i instruktionsböcker och liknande.
http://www.avsforum.com/t/1347781/auto-brightness-limiters-ab... här verkar de diskutera funktionen lite, om någon är intresserad.

Permalänk
Avstängd

Det är ett problem förstås men om du har en korrekt kalibrerad plasma så kommer det att minimeras. Kör man en plasma på väldigt hög ljusstyrka, så som de gör i butiker för att de inte ska se bedrövliga ut i jämförelse med LCD exempelvis, så dras ljusstyrkan ner när en väldigt ljus scen kommer, men har du den inställd på mer rimliga ljusnivåer så är detta knappt eller inte alls märkbart (beroende på TV förstås). Min förra plasma, som idag hade varit typ tio år, gjorde inte detta utan istället fick man ett relativt högt surrande vid ljusa scener och hög ljusstyrka istället, jag antar för att kylningen fick jobba så mycket mer, vilket var sjukt irriterande.

Permalänk

Din tv försöker göra svart mer svart därför sänker den ljusstyrkan vid mörka scener. Har också en sån inställning på min plasma. Jag har slagit av de på min tv och har inga problem.
Bedrövliga i jämnförelse med lcd? Min plasma har då bättre bild än någon lcd jag ägt hittills.

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

ABL, Automatic Brightness Limiter är en naturlig del av hur en plasma måste fungera för att undvika överhettning eller kräva väldigt stor effekt. Kort förklarat kan panelen producera ett visst ljusflöde som sedan fördelas över bildytan. Koncentreras detta flöde till en liten yta som vit text på svart bakgrund, kan texten lysa starkt. Ska hela panelen fyllas med vitt kommer styrkan i det vita att bli svagare. I en film kommer scenerna att variera en hel del och då kan man uppleva det som en dynamisk förändring.

Det är dock ganska ovanligt att man upplever detta som störande eftersom det totala flödet av ljus håller sig på ungefär samma nivåer. Vad som däremot förstärker intrycken är bildinställning som dynamisk kontrast och en hel del annat. Tyvärr räcker det inte med att slå av alla alternativ, du behöver växla om till Bio/Film-läge eller Expert-lägena för att bli av med den biten där TV:n hela tiden försöker processa bilden.

Permalänk

Tack för alla svar, känner mig nu klokare och ska nog försöka satsa på en plasma och kalibrera den ordentligt denna gången (vilket jag inte gjorde med förra). trevligt med en förklaring till varför just denna funktion finns också.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777411

snål som jag är har jag tittat på denna, någon som har några kommentarer om den?

Permalänk
Bildexpert 📺

LG har slutat vidareutveckla sina plasmapaneler och årets modeller är i stort sett identiska med föregående modeller i fråga om ren bildkvalitet. Sedan kan det skilja sig i fråga om kringfinesser och saker som reflexfilter och liknande. Men du borde kunna räkna med i grund och botten samma sorts bild som hos din förra LG-plasma.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

LG har slutat vidareutveckla sina plasmapaneler och årets modeller är i stort sett identiska med föregående modeller i fråga om ren bildkvalitet. Sedan kan det skilja sig i fråga om kringfinesser och saker som reflexfilter och liknande. Men du borde kunna räkna med i grund och botten samma sorts bild som hos din förra LG-plasma.

okej, ska nog tänka över det lite och titta på olika modeller och så innan jag bestämmer mig. tack så mycket.