Permalänk
Medlem

Klagomål på Bredbandsbolaget

Ursäkta men jag bara måste få utlopp för min frustration gentemot Bredbandsbolaget.
Sedan augusti har hela bostadsföreningen där jag bor gott över till IP telefoni via Bredbandsbolaget. Föreningen fick ett bra pris på telefoni, Internet och TV via Canal Digitals kabel TV.
Det första som jag upptäckte var riktigt dåligt var att det inte går att koppla in telefonen var man vill i sitt hemmanätverk. Den måste kopplas in i deras router som måste sitta kopplad direkt i Bredbandsbolagets nätkontakt. Förutom detta har det fungerat bra.
I routern har jag ändrat inställningarna. Nytt nätnamn, nytt lösenord, ny DNS, ändrat till bättre säkerhet samt port forwarding. Med handboken till hjälp gick det rätt lätt.

Men så häromdagen började det trassla. Först så fick den bärbara datorn svårigheter att koppla upp sig. Ja det gick bara inte. Något senare så gick det inte heller att använda hemmatelefonen och våra mobiler och plattor kunde nu inte heller koppla upp sig. Trådlöst kanske jag skall tillägga. Det var ju bara att ringa supporten och anmäla fel. Fick ringa med mobilen. Efter ett tag fick de igång routern men vad det var för fel var rätt dunkelt. Nu fungerade allt. Det gick att ringa och allt trådlöst kunde återigen koppla upp sig.

Men så nästa dag händer det som får mig att bli riktigt irriterad. Plötsligt så kan inget koppla upp sig trådlöst igen. Nytt samtal till supporten. Då får jag reda på att vid det förra tillfället som jag hade pratat med supporten hade hade den jag pratade med, Mats, nollställt routern. Så alla mina inställningar var nu borta. Säkerheten var försämrad, nätnamnet och lösenord var ändrat, ja alla inställningar jag gjort var ändrade tillbaka till fabrikens ursprungliga inställningar. Hur kan någon vara så dum så att de ändrar allt utan att säga ett enda ord!? En annan märklig sak är att den tjej som jag pratade med andra gången menade att nollställningen hade gjorts när jag pratade med dem första gången. Men hur kunde då allt fungera helt OK ett helt dygn?

Jag kanske kommer ihåg fel men kunde man inte göra en backup av inställningarna under Backup/Restore? I vilket fall som helst fungerar det inte nu men jag har en fil som jag tror är backupfilen.

Permalänk
Rekordmedlem

Är du verkligen säker på att du ställt in korrekt ? Om nu routern fungerade efter att de resettat den så kan det tyda på att den var olämpligt konfigurerad.
Har du koll på dns ( varför bytte du ?) och ssid och "säkerhet" vad du nu menar med det, så att du inte avvikit från standarder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som det är idag så kan Bredbandsbolaget och andra tjänsteleverantörer endast garantera funktionaliteten med de inställningar som routern levereras med, trådlöst nätnamn kan man självklart ändra. Men andra saker kan påverka funktionaliteten, därför brukar en återställning ofta göras. Om du inte fick information om detta, var det självklart inte bra. Men som sagt, så kan vissa inställningar göra så att vissa tjänster fungerar dåligt. Att din trådlösa dator inte kan koppla upp sig, kan bero lika mycket på datorn som på routern egentligen.

Vilken router är det du har? Fungerar det om du kör med originalinställningarna - alltså om du återställer den själv? Testa gärna det och se, det är bra ur felsökningssyfte. Om det inte fungerar - kan Bredbandsbolaget lättare lägga det vidare.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Jag fick deras router, en Zyxel P-2812HNU-F1 vT, redan någon av de sista dagarna i Maj.
Jag ville ha ett annat namn än TN_private_xxx som alla runt mig nu har. Därför bytte jag nätnamn. Ja ändrade också säkerheten från WPA till WPA2-PSK. Jag ändrade också DNS:en till Open DNS. www.opendns.com. Jag fick ju också ändra i Workgroup Name, så att det fick samma namn som datorerna har. Jag fick också göra en Port Forwarding för att ett program vill ha det så.
Allt fungerade felfritt från juni fram till häromdagen. Jag tror inte det är felinställt. Märk att det finns ingen angivet i alla de papper jag fått att inställningarna i routern inte skulle gå att ändra. Varför skulle de inte det?
Jag har också sätt att man kan ha flera "nät" i sitt hemmanätverk. Något jag också funderat på så att besökare kan få logga in på ett eget nät som bara ger Internetåtkomst.

Permalänk
Medlem

vad är det som inte fungerar? Syns det trådlösa nätverket i dina övriga enheter? Går det connecta? Eller ser allt bra ut med anslutningen från bärbar/plattor/telefoner men internet fungerar ändå inte?

Permalänk
Rekordmedlem

Man får tex inte använda mellanslag eller åäö i ssidn, men det finns andra saker man ställa in konstigt också och med lite otur kan saker fungera tills det kommer nån uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har också haft BBB sedan maj, och måste säga att fy j*vla h*lvete vilket problem det är och har det fortfarande idag. IP telefonin fungerar knappt, får inte ens utlovad hastighet, routern är ju rena skiten också, går inte ens till köket, den startar om sig när man kör spel (väldigt frustrerande) och massa andra problem. Jag underskattade Tele2 grovt och överskattade BBB grovt… så fort bindningstiden är slut så ska jag snabbt som fan byta och aldrig gå tillbaka, även om jag fick det gratis

EDIT: supporten är rena rama skiten, dom säger att dom ska "kolla på saken", och sedan händer det inget. Vi har sagt till dom att lägga ut inspelningen på "min sida" på BBB i juni men det har dom inte gjort än och det är inte en gång vi har sagt heller -.- Dessutom så kommer det räkningar som är helt orimliga...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med BBB i flera år, dom fixar problemen men så återkommer dom 1 vecka senare.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Om din förening har skaffat BBB så har styrelsen ett speciellt nummer de kan ringa till för att komma i kontakt med BBB.
Ta kontakt med din styrelse och förklara dina fel och be dem också ta kontakt med BBB så kommer det att bli bättre.

Jag hade liknande i början med min anslutning från BBB (fiber). Fick massa dåliga ursäkter från vanliga supporten och ledsnade.
Ringde på styrelsen direktnummer att och snackade med en tekniker som fixade det åt mig. Det visade sig vara en bugg i firmwaren, inte i bara min enhet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av CGD:

Jag ändrade också DNS:en till Open DNS. www.opendns.com.

Varför?

Det är mycket möjligt att det är det som orsakar konstigheter, kanske routern av någon hemlig anledning behöver BBB:s DNS:er för att hitta till exempel SIP-proxyn. Eller något sådant. Skulle inte förvåna mig iaf, folk har konstiga idéer vad gäller DNS, framför allt "it-arkitekter" som inte förstår vad DNS är. Och av dem är det många :/

Om du vill använda någon annan DNS, prova att lägga upp stub eller forward för zonerna bredbandsbolaget.se och ditt subnät (dvs arpa-zonen). Om det går med din router. I värsta fall får du sniffa trafiken för att se vad den försöker göra. Om du inte kan få ut av supporten vad som krävs, men det kommer nog vara svårt eller omöjligt.

Testa iaf att ändra tillbaka till deras DNS:er och se om det löser dina problem, så vet du om det är där du ska felsöka/klaga.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Om de inställningar jag gjort fungerar i över tre månader utan problem då tror inte jag det är inställningarna det är fel på. Nu fungerar ju allting igen och jag har fått in de inställningar som jag ändrar på.
Jag kan visst acceptera att det blir fel hos BBB men supporten skall inte in och ändra i routern utan att säga till om det.
Att sedan hela systemets uppbyggnad är kass är ju en annan sak. I stället för en router borde de ha en mindre dosa för telefoni som man kunde koppla in var som helst i sitt hemmanätverk.
De som har inhandlat en dyr och bättre router är väl knappast intresserade utav att tvingas på en sämre variant utav BBB.
Sedan undrar jag ju hur lång in i mitt nätverk som BBB kan se? Om de har full tillgång till routern vad är det då som motsäger att de kan se resten?

Sista gången jag pratade med supporten nämnde jag att jag har en annan DNS vilket inte medförde någon kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Om de inställningar jag gjort fungerar i över tre månader utan problem då tror inte jag det är inställningarna det är fel på. Nu fungerar ju allting igen och jag har fått in de inställningar som jag ändrar på.
Jag kan visst acceptera att det blir fel hos BBB men supporten skall inte in och ändra i routern utan att säga till om det.
Att sedan hela systemets uppbyggnad är kass är ju en annan sak. I stället för en router borde de ha en mindre dosa för telefoni som man kunde koppla in var som helst i sitt hemmanätverk.
De som har inhandlat en dyr och bättre router är väl knappast intresserade utav att tvingas på en sämre variant utav BBB.
Sedan undrar jag ju hur lång in i mitt nätverk som BBB kan se? Om de har full tillgång till routern vad är det då som motsäger att de kan se resten?

Sista gången jag pratade med supporten nämnde jag att jag har en annan DNS vilket inte medförde någon kommentar.

Problemet är att BBB kan inte hantera enskilda kunders specialinställningar. Det fungerade kanske i tre månader för BBB inte genomförde några ändringar. En dag infördes nya inställningar och de trycktes automatiskt ut till samtliga kunder. Då försvinner dina inställningar.

Om du inte är nöjd med deras router, så använd en egen. Jag har kopplar en egen switch framför BBB enheten. Gästerna surfar via BBB enheten, mendan allt mitt går direkt från switchen. BBB kan göra vad de vill med sin enhet medan jag kontrollerar min som det passar mig.

Jag vill bara avsluta med att säga att man inte ska använda OpenDNS för deras DNS servrar är slöa. Använd google DNS eller din ISP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Vems fel det är om du har en kass dosa osv är bara din förenings fel, inte BBB. Dom har haft undermålig kompetens(läs fått bra pris + fjäsk middag med gratis sprit) som skrivit på. BBB har sålt bajs, dem enda att klandra är dom som betalat och skrivit på att dom vill ha bajs levererat. Hade dom haft lite koll på läget hade dom köpt in öppet fiber i föreningen som hade gett dig möjlighet att välja själv vilken Telefoni + bredband + TV. Där resp lev hade haft olika lösningar där du som slutkund hade kunnat välja. Då hade du kört med egen router osv.

Alla dessa låsta skitlösningar är ADSL all over igen. Istället för att dra ett TP uttag till varje läghet som är på ett öppet stadsnät.

Mina päron blev totalblåsta. Deras förening fick ett fantastiskt pris med installation av 100/100 till varje radhus. Deras mög är så nedspärrat att man får
inte ens använda 3de parts IP telefoni över deras nät, utan man måste ringa via deras dosa/router som självklart har deras prisplan. Fassan tog hem en
IP telefoni box från någon underleverantör (tror dom hette Teleman), kunde inte connecta, portarna var nedspärrad på central nivå. Allt enligt Ö.K med
papperna som BRF skrev på....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vems fel det är om du har en kass dosa osv är bara din förenings fel, inte BBB. Dom har haft undermålig kompetens(läs fått bra pris + fjäsk middag med gratis sprit) som skrivit på. BBB har sålt bajs, dem enda att klandra är dom som betalat och skrivit på att dom vill ha bajs levererat. Hade dom haft lite koll på läget hade dom köpt in öppet fiber i föreningen som hade gett dig möjlighet att välja själv vilken Telefoni + bredband + TV. Där resp lev hade haft olika lösningar där du som slutkund hade kunnat välja. Då hade du kört med egen router osv.

Alla dessa låsta skitlösningar är ADSL all over igen. Istället för att dra ett TP uttag till varje läghet som är på ett öppet stadsnät.

Mina päron blev totalblåsta. Deras förening fick ett fantastiskt pris med installation av 100/100 till varje radhus. Deras mög är så nedspärrat att man får
inte ens använda 3de parts IP telefoni över deras nät, utan man måste ringa via deras dosa/router som självklart har deras prisplan. Fassan tog hem en
IP telefoni box från någon underleverantör (tror dom hette Teleman), kunde inte connecta, portarna var nedspärrad på central nivå. Allt enligt Ö.K med
papperna som BRF skrev på....

När du säger "öppet fiber", menar du opennet? Sedan är det inte säkert att det finns den möjligheten.
Många glömmer också att detta ska gynna hela föreningen. Att mindre än en procent inte är nöjda eller inte kan köra med specialinställningar
är inget som styrelsen kan ta hänsyn till. Är man inte nöjd med det BBB erbjuder så byter man ut det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått in fiber från BBB via samfälligheten i området. Fått igång allt och tycker det funkar bra förutom det trådlösa som kommer och går. Idag ledsnade jag och åkte och köpte en accesspunkt och stängde av det trådlösa i Zyxel lådan, nu är det väldigt mycket bättre. Stora fördelen är priset som blev en höjning av samfällighetsavgiften med 150:-/månad, i det ingår 100/100, telefon och basutbud av TV.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Har själv deras Fiber 250Mbit har en Zyxel 2812 har gått in i inställningarna och kör den i bryggat läge med det trådlösa avstängt och kör med min egna router. Provade först med Zyxeln som router den fungerar okej efter man ställt upp nat sessions från 3000 till 30000.
Men det trådlösa är lika dåligt som på vilken annan N-Router som helst vill säga inte en chans att man maxar en 250Mbit lina.

Via trådlöst var glad om man kommer upp i 50-60Mbit skall man ha stabil signal och full kräm kör trådat.

Varför jag har kvar Zyxeln innan är pga tvn som ingår från min hyresvärd (Basutbudet T-1 abbonemanget).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När du säger "öppet fiber", menar du opennet? Sedan är det inte säkert att det finns den möjligheten.
Många glömmer också att detta ska gynna hela föreningen. Att mindre än en procent inte är nöjda eller inte kan köra med specialinställningar
är inget som styrelsen kan ta hänsyn till. Är man inte nöjd med det BBB erbjuder så byter man ut det.

TP utagg i väggen, valfrihet mellan operatörer på nätet.

Det garanterar framtidssäkerhet och humana priser.

Allt annat e bara shiiit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

TP utagg i väggen, valfrihet mellan operatörer på nätet.

Det garanterar framtidssäkerhet och humana priser.

Allt annat e bara shiiit.

Där har du fel. Om du går till en bilhandlare och ska du köpa en bil så får du ett pris. Går du till samma försäljare, fast denna gång har du med dig 10 personer som ska köpa en bil så blir priset betydligt bättre.

Samma sak är det med bredband. Vänder du dig till en operatör och erbjuder 100 kunder så har du bättre förhandlingsläge än om varje lägenhet ska förhandla själva. Hemligheten är att ha korta avtal så att man kan byta om ISP inte sköter sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Där har du fel. Om du går till en bilhandlare och ska du köpa en bil så får du ett pris. Går du till samma försäljare, fast denna gång har du med dig 10 personer som ska köpa en bil så blir priset betydligt bättre.

Samma sak är det med bredband. Vänder du dig till en operatör och erbjuder 100 kunder så har du bättre förhandlingsläge än om varje lägenhet ska förhandla själva. Hemligheten är att ha korta avtal så att man kan byta om ISP inte sköter sig.

Hur kort är avtalet om du har BBB som nätleverantör och ISP. Du är helt saxad i deras grepp.

Jag menar att man köper ett nät av någon (ViaEuropa, Stadsnät osv..) som bara är intresserade att drifta fiber/kopparn i väggarna.
Låt sedan hyresgästen välja ISP. Slipper man alla dessa problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur kort är avtalet om du har BBB som nätleverantör och ISP. Du är helt saxad i deras grepp.

Jag menar att man köper ett nät av någon (ViaEuropa, Stadsnät osv..) som bara är intresserade att drifta fiber/kopparn i väggarna.
Låt sedan hyresgästen välja ISP. Slipper man alla dessa problem.

Vårt avtal med BBB är på ett år och förlängs med ett åt i taget. Dessutom är det svårt att komma ned mot 100 kr/mån för anslutning om inte många ansluter sig på samma gång. Stadsnätet tar minst en 100 kr/mån innan ISP tar sin del. Om ISP tar 100 kr/mån anslutning så blir det 10.000 kr/mån i extra kostnader för 100 lägenheter.

I en förening ska kollektivet gynnas mer än en enskild boende. Fungerar det för 99 procent av alla boenden i en förening så har upphandlingen lyckats.
När det kommer till trådskaparens problem så finns det lösningar som är enkla att implementera så att han också bli nöjd. Detta har inte med valfriheten att göra. Ska de andra i föreningen betala mer per månad för att vissa har behov av speciallösningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med BBB:s support.
Det skall inte vara några som helst problem med att ändra inställningarna i routern.
En funktion de har är att du kan ha upp till fyra olika nät. Jag har nu bara ett när men funderar på att koppla in ett till för gäster. De får då på sitt nät endast åtkomst till Internet och kan inte ens se alla våra hemmaprylar som är uppkopplade till vårt nät.
BrusE. Hur har du då kopplat? Enligt BBB så måste deras router komma först i uttaget från BBB för att telefonen skall fungera. Om man hade kunnat koppla sin egenrouter först och sedan koppla i BBB:s router på en annan plats efter den egna routern hade det ju varit rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Nu har jag pratat med BBB:s support.
Det skall inte vara några som helst problem med att ändra inställningarna i routern.
En funktion de har är att du kan ha upp till fyra olika nät. Jag har nu bara ett när men funderar på att koppla in ett till för gäster. De får då på sitt nät endast åtkomst till Internet och kan inte ens se alla våra hemmaprylar som är uppkopplade till vårt nät.
BrusE. Hur har du då kopplat? Enligt BBB så måste deras router komma först i uttaget från BBB för att telefonen skall fungera. Om man hade kunnat koppla sin egenrouter först och sedan koppla i BBB:s router på en annan plats efter den egna routern hade det ju varit rätt bra.

BBB sa samma sak till mig, men det fungerar utmärkt att koppla in en vanlig switch mellan TP uttaget och BBB enheten. Det går inte att koppla en router innan enheten från BBB.

Jag har endast telefoni och internet från BBB. Vet ej om detta fungerar om man har TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

BBB sa samma sak till mig, men det fungerar utmärkt att koppla in en vanlig switch mellan TP uttaget och BBB enheten. Det går inte att koppla en router innan enheten från BBB.

Jag har endast telefoni och internet från BBB. Vet ej om detta fungerar om man har TV.

Hur har du kopplat då?
Vägguttaget till en switch. Därifrån till BBB:s router där du har telefonen kopplad, men också till en egen router och därifrån till dina olika anslutna saker. Kanske via ytterligare en switch.
Vad vinner man på detta och hur lång kabel kan du ha mellan den första switchen och BBB:s router? Jag har en Zyxel P-2812HNU-F1 vT.

Permalänk

Så länge switchen klarar av multicast så fungerar det utmärkt att skicka även TV-signalen genom den, även billiga switchar klarar multicast idag, men om du tänkt använda dig av en switch som samlat damm i garderoben i 15 år kan det vara läge att kolla en extra gång.