Klagomål på Bredbandsbolaget
Ursäkta men jag bara måste få utlopp för min frustration gentemot Bredbandsbolaget.
Sedan augusti har hela bostadsföreningen där jag bor gott över till IP telefoni via Bredbandsbolaget. Föreningen fick ett bra pris på telefoni, Internet och TV via Canal Digitals kabel TV.
Det första som jag upptäckte var riktigt dåligt var att det inte går att koppla in telefonen var man vill i sitt hemmanätverk. Den måste kopplas in i deras router som måste sitta kopplad direkt i Bredbandsbolagets nätkontakt. Förutom detta har det fungerat bra.
I routern har jag ändrat inställningarna. Nytt nätnamn, nytt lösenord, ny DNS, ändrat till bättre säkerhet samt port forwarding. Med handboken till hjälp gick det rätt lätt.
Men så häromdagen började det trassla. Först så fick den bärbara datorn svårigheter att koppla upp sig. Ja det gick bara inte. Något senare så gick det inte heller att använda hemmatelefonen och våra mobiler och plattor kunde nu inte heller koppla upp sig. Trådlöst kanske jag skall tillägga. Det var ju bara att ringa supporten och anmäla fel. Fick ringa med mobilen. Efter ett tag fick de igång routern men vad det var för fel var rätt dunkelt. Nu fungerade allt. Det gick att ringa och allt trådlöst kunde återigen koppla upp sig.
Men så nästa dag händer det som får mig att bli riktigt irriterad. Plötsligt så kan inget koppla upp sig trådlöst igen. Nytt samtal till supporten. Då får jag reda på att vid det förra tillfället som jag hade pratat med supporten hade hade den jag pratade med, Mats, nollställt routern. Så alla mina inställningar var nu borta. Säkerheten var försämrad, nätnamnet och lösenord var ändrat, ja alla inställningar jag gjort var ändrade tillbaka till fabrikens ursprungliga inställningar. Hur kan någon vara så dum så att de ändrar allt utan att säga ett enda ord!? En annan märklig sak är att den tjej som jag pratade med andra gången menade att nollställningen hade gjorts när jag pratade med dem första gången. Men hur kunde då allt fungera helt OK ett helt dygn?
Jag kanske kommer ihåg fel men kunde man inte göra en backup av inställningarna under Backup/Restore? I vilket fall som helst fungerar det inte nu men jag har en fil som jag tror är backupfilen.