Permalänk

DIR-845L tappar internet!

Hej

Köpte mig en D-Link DIR-845L, kopplat Modem till WAN port på routern sedan en stationär dator och en boxeebox till port1 och port2, sedan 2st iphone, en laptop och en ipad via WIFI. Allting funkar utmärkt förutom att routern förlorar sin internet uppkoppling med jämna mellanrum. Nätverket fungerar fortfarande osv men inget internet alls. Det enda som fungerar är att antingen vänta X antal minuter (timmar?) på att anslutningen kommer tillbaka eller så kan man logga in på routern och reboota den så brukar det ta 2min så har jag anslutning igen. Detta är ett återkommande problem och varit så ca 4 veckor snart. Kopplar jag Modem direkt till min stationära dator så funkar det klockrent 99% av tiden utan avbrott. Jag har senaste FW på routern och har testat olika inställningar men får samma problem ändå...

Någon som kanske har nån idé som jag inte testat?

/Kim

Permalänk
Medlem

Vad har du för kabel mellan modemet och Wan-porten på routern , ska vara minst cat5e.

Skrivet av KimHansson87:

Hej

Köpte mig en D-Link DIR-845L, kopplat Modem till WAN port på routern sedan en stationär dator och en boxeebox till port1 och port2, sedan 2st iphone, en laptop och en ipad via WIFI. Allting funkar utmärkt förutom att routern förlorar sin internet uppkoppling med jämna mellanrum. Nätverket fungerar fortfarande osv men inget internet alls. Det enda som fungerar är att antingen vänta X antal minuter (timmar?) på att anslutningen kommer tillbaka eller så kan man logga in på routern och reboota den så brukar det ta 2min så har jag anslutning igen. Detta är ett återkommande problem och varit så ca 4 veckor snart. Kopplar jag Modem direkt till min stationära dator så funkar det klockrent 99% av tiden utan avbrott. Jag har senaste FW på routern och har testat olika inställningar men får samma problem ändå...

Någon som kanske har nån idé som jag inte testat?

/Kim

Permalänk

ingen aning, det var den som jag fick med i kartongen. Helvit med röda ändar, står ingen text alls på den

Permalänk
Medlem

Har du en extra cat5e/cat6 kabel liggande är det ju bara att testa....

Skrivet av KimHansson87:

ingen aning, det var den som jag fick med i kartongen. Helvit med röda ändar, står ingen text alls på den

Permalänk
Inaktiv

Testa med en powersupply med högre amperetal än originalet. D-link brukar skicka med billig skit.

Permalänk
Medlem

Lämna in den och få en ny på garanti och se om felet återkommer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har en D-link DIR-635. Först gick strömadaptern sönder, dock gick det direkt och inte stegvis där den börjar bete sig konstigare och konstigare i takt med att strömadaptern blir sämre. Nej, utan ena dagen fungerade den perfekt och andra dagen hade den ett konstigt ljud och fungerade inte alls. Så jag bytte ut strömadaptern.

Efter ett tag så har den börjat bete sig på samma sätt som du beskriver, frånsätt att det alltid krävs en omstart. Jag har löst det genom att programmera ett skript som alltid då och då kollar efter internetaccess. Om det inte finns internetaccess, så öppnar scriptet en webbläsare, loggar in i routern och startar om.

Permalänk

löste mitt problem igenom att lämna tillbaka den och byta till en DIR-655, funkat klockrent sen första 10sek jag kopplade in den

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ju inget bättre byte.. Inget dualband och du får en router som lanserades 2007 jämfört med en som lanserats 2013..
Du testade aldrig med annat powersupply förmodar jag... Sen är ju D-Link ren budget typ som AMD eller Opel.

Permalänk
Medlem

Ser att du bytt router men om det är av intresse så är det fel på firmwaren som finns på dlinks hemsida...
Köpte själv en likadan router i helgen och hade samma problem, den refreshar inte IP korrekt på WAN porten så det går ner var 15e min syns tydligt i loggen också. Googlade på det hela och var nära att ge upp tills jag hittade en italiensk sida som listade olika firmwares och i build05 av d-links firmware fanns en fix, la in den och har funkat galant efter det! Men lite roligt är det att d-link listar build02 som senaste och 05 går inte ens att hitta på deras sida, söker du med routern manuellt hittar den bara 01 också.
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=en&u=h...

DIR-845L A1 1.2 build 05 20130620.
DIR -845L Firmware Release Notes

Firmware: FW 1.02
Hardware: Rev.A1
Data: 2013/05/28

Problem Resolved:
• Fix schedule of guest zone issue
• Fix upnp security issue
• Add parental control back on web UI
• Fix DHCP client using broadcast will renew fail issue

Enhancements:
• Enhance router's security

Har fungerat felfritt sedan jag la in den, inga avbrott eller konstigheter i loggen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB