Användandet av hen istället för han/hon

Permalänk
Medlem

Användandet av hen istället för han/hon

Skrivet av Slipknot882222:

Hej på er! Ska köpa en present till en musik älskande person. Personen i fråga har aldrig haft några hörlurar med något särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!
Han/henne (du borde ju veta könet på personen kan man tycka) lyssnar på musik med spotify premium på sin macbook pro från 2012 och ibland på sin gamla HP laptop. Därmed bör ett externt ljudkort vara passande eller? Spotify på kanske inte leverera bästa möjliga ljudkvalité, men det ska väl ändå kunna bli stor skillnad med rätt prylar?

Så vad rekommenderar ni som är mer insatta i ämnet än mig?

PS: dom skall vara bekväma och inte tokfula, gärna färgglada
PSS: om det går att få några riktigt bra lurar utan att behöva ett externt ljudkort så skulle det vara härligt

Var tvungen att rätta dig då du beter dig tämligen äckligt då du kallar en person för en höna. Lägg av med de där dumheterna!

Väx upp.

Permalänk
Medlem

Användandet av hen istället för han/hon

Skrivet av Slipknot882222:

Hej på er! Ska köpa en present till en musik älskande person. Personen i fråga har aldrig haft några hörlurar med något särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!
Han/henne (du borde ju veta könet på personen kan man tycka) lyssnar på musik med spotify premium på sin macbook pro från 2012 och ibland på sin gamla HP laptop. Därmed bör ett externt ljudkort vara passande eller? Spotify på kanske inte leverera bästa möjliga ljudkvalité, men det ska väl ändå kunna bli stor skillnad med rätt prylar?

Så vad rekommenderar ni som är mer insatta i ämnet än mig?

PS: dom skall vara bekväma och inte tokfula, gärna färgglada
PSS: om det går att få några riktigt bra lurar utan att behöva ett externt ljudkort så skulle det vara härligt

Var tvungen att rätta dig då du beter dig tämligen äckligt då du kallar en person för en höna. Lägg av med de där dumheterna!

Väx upp.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Var tvungen att rätta dig då du beter dig tämligen äckligt då du kallar en person för en höna. Lägg av med de där dumheterna!

Väx upp.

Lite roligt att jag fick en sådan här kommentar. Det är roligt eftersom jag använde det ordet fullt medveten om att något sånt här skulle hända. Använde ordet "hen" för att det är neutralt, samtidigt som jag inte behöver beskriva personen i fråga med ett ord som "den" eller liknande som kan uppfattas som en sak (ej person). Vad gör det för skillnad om du vet könet på personen som presenten ska gå till?

Att det ska vara ett sånt jädra problem för ett litet ord.

Men du får järna förklara lite genomförligare varför jag inte ska använda det stackars lilla ordet.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Var tvungen att rätta dig då du beter dig tämligen äckligt då du kallar en person för en höna. Lägg av med de där dumheterna!

Väx upp.

Släpp 50-talet farfar. Hen finns nu. Acceptera det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Lite roligt att jag fick en sådan här kommentar. Det är roligt eftersom jag använde det ordet fullt medveten om att något sånt här skulle hända.

Använd korrekt Svenska istället så slipper du måla dig själv som ett mähä, att kalla någon för en höna är inte neutralt det är endast dumt.

Du behöver inte beskriva en person som en sak, det går bra att använda Han (För manlig form) samt hon (för kvinnlig form). Inte så svårt alls, den stora majoriteten klarar av det så varför inte du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Släpp 50-talet farfar. Hen finns nu. Acceptera det.

Själv så lever jag på 2000 talet... p12an, släpp queer "vetenskapen" och socialingenjörs ideérna och använd korrekt form för han/henne istället. Det är inte så svårt.

Edit: ja hönor finns det är korrekt, det finns också tuppar. Acceptera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Använd korrekt Svenska istället så slipper du måla dig själv som ett mähä, att kalla någon för en höna är inte neutralt det är endast dumt.

Du behöver inte beskriva en person som en sak, det går bra att använda Han (För manlig form) samt hon (för kvinnlig form). Inte så svårt alls, den stora majoriteten klarar av det så varför inte du.

Ordet hen är ett pronomen, alltså inte ens samma ordklass som höna. Jag fattar inte hur du lyckas missförstå det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ordet hen är ett pronomen, alltså inte ens samma ordklass som höna. Jag fattar inte hur du lyckas missförstå det.

Hen är Engelska för höna, ett ord som (inom svenskan) uppfunnits av social ingenjörer samt queer feminister (deras genus "vetensksap), du förstår uppenbarligen inte detta.

Som jag sa, använd korrekt form för han/henne istället. Det är inte så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Släpp 50-talet farfar. Hen finns nu. Acceptera det.

Behöver inte vara gammal för att inte gilla ordet hen. Finns många som tycker det känns fel att använda ordet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Hen är Engelska för höna, ett ord som (inom svenskan) uppfunnits av social ingenjörer samt queer femnister, du förstår uppenbarligen inte detta. Som jag sa, använd korrekt form för han/henne istället. Det är inte så svårt.

Japp, hen är engelska för höna, men nu skrev TS på svenska. Hen finns i svenskan numera. Det spelar ingen roll vem som uppfann det. Lär dig leva med det.
Det är inte så svårt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Japp, hen är engelska för höna, men nu skrev TS på svenska. Hen finns i svenskan numera. Det spelar ingen roll vem som uppfann det. Lär dig leva med det.

Skriver han på svenska när han använder ett Engelskt ord för höna? Precis som när personer skriver e-mail istället för e-post. Coilwhine istället för spoltjut osv osv osv, antar jag. "Han skriver på Svenska men han använder Engelska ord...fattaru väl" XD

Lär dig använda korrekt Svenska samt de etablerade beskivningar som finns av manlig samt kvinnlig form. Lär dig rata dessa idiotiska ideër samt utryck som socialingenjörer och queer feminister använder sig av.

Lär dig leva med det, det är inte så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Skriver han på svenska när han använder ett Engelskt ord för höna? Precis som när personer skriver e-mail istället för e-post. Coolwine istället för spoltjut osv osv osv, antar jag. "Han skriver på Svenska men han använder Engelska ord...fattaru väl" XD

Lär dig använda korrekt Svenska samt de etablerade beskivningar som finns av manlig samt kvinnlig form. Lär dig rata dessa idiotiska ideër samt utryck som social ingengörer och queer feminister använder sig av.

Lär dig leva med det, det är inte så svårt.

Innan du agerar språkpolis kanske du ska läsa igenom dina egna inlägg t.ex. "Sär skrivning" och ingenjörer.

Till ts: jag har själv "50:isarna" och är galet nöjd med dem. Reas ut för tusenlappen vid jämna mellanrum så håll ögonen öppna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Innan du agerar språkpolis kanske du ska läsa igenom dina egna inlägg t.ex. "Sär skrivning" och ingenjörer.

Jag tror det är fixat nu, tack för påpekandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tråd rensad, hens vara eller inte vara kan ni diskutera under Övriga ämnen. Låt den här tråden handla om hörlurar.

Bröt diskussionen mot forum reglerna?

Det ser också ut som att du har missat innehållet i ett par inlägg.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Larsioni:

Bröt diskussionen mot forum reglerna?

Det ser också ut som att du har missat innehållet i ett par inlägg.

Tråden handlade om hörlurar så hen-spåret hörde inte dit och var alltså off-topic och i fel avdelning, kände även att det redan diskuterats ett antal gånger tidigare och tog därför bort inläggen då jag antog att det fanns en hen-tråd i rätt avdelning redan.

Jag har dock flyttat inläggen till en ny tråd enligt önskemål, jag hittade faktiskt ingen tråd om ämnet.

Diskussionen i den här tråden kommer alltså ursprungligen från en annan tråd vilket förklarar det annorlunda förstainlägget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag tror det är fixat nu, tack för påpekandet.

Inte alls. Dina inlägg är fortfarande fyllda av särskrivningar - gamla som nya. Är det nu lika roligt att framhäva ens språkkunskaper som ett argument?

F.ö finns det gott om andra ord i engelskan som heter likadant i svenskan men har en helt annan betydelse. Dessa stör ni er dock inte på. T.ex. barn, rack, fart, slut etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Inte alls. Dina inlägg är fortfarande fyllda av särskrivningar - gamla som nya. Är det nu lika roligt att framhäva ens språkkunskaper som ett argument ?.

Jag tror inte jag har framfört mina språkkunskaper som ett argument, det verkar som om din läsförstålse är lika illa som mina särskrivningar.

Skrivet av VonMike:

F.ö finns det gott om andra ord i engelskan som heter likadant i svenskan men har en helt annan betydelse. Dessa stör ni er dock inte på. T.ex. barn, rack, fart, slut etc.

Ja visst är det så, men inget av de order är uppfunna av queer feminister samt socialingjenjörer. Viss skillnad där.

Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag tror inte jag har framfört mina språkkunskaper som ett argument, det verkar som om din läsförstålse är lika illa som mina särskrivningar.

Det gör du ju automatiskt när du påstår att det inte är korrekt att använda ordet "hen" - som om du visste bättre.

Skrivet av Larsioni:

Ja visst är det så, men inget av de order är uppfunna av queer feminister samt socialingjenjörer. Viss skillnad där.
Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Ordet är inget nytt påfund, utan återfinns redan på 60-talet - som ett alternativ till det klumpiga "han/hon" som endast är praktiskt i skrift, och "den" som likställer en person med ett objekt. För att inte tala om de gånger då det faktiskt är fullkomligt irrelevant vilket kön personen har. Sen att det även har viss funktion i ett fåtal genussammanhang bortsett från det exempel jag nämnde, ja - vad gör det?

Även om ordet inte använts just i dina kretsar så har det redan etablerat sig. Det är alltså här för att stanna. Använd inte det om du inte vill, men tillåt åtminstone andra att göra det.

Och förresten, du vet väl att "queer feminister" skrivs som ett ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Det gör du ju automatiskt när du påstår att det inte är korrekt att använda ordet "hen" - som om du visste bättre.

Det är din tolkning, och nej, det är inte korrekt att använda orden "hen", det står jag fast vid. Som jag nämnde tidigare, Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Skrivet av VonMike:

Även om ordet inte använts just i dina kretsar så har det redan etablerat sig. .

Etablerat i de kretsarna ja, men inte bland allmänheten. Med det sagt, får de hålla på tillräckligt länge så kanske det blir så i framtiden.

Skrivet av VonMike:

Sen att det även har viss funktion i ett fåtal genussammanhang bortsett från det exempel jag nämnde

Det har det väll knappast...om man nu inte är queer feminist eller socialingenjör förståss.

Här får du ett annat exempel på dessa genus dumheter. Håll till godo.

http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/08/21/145-miljoner-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är din tolkning, och nej, det är inte korrekt att använda orden "hen", det står jag fast vid. Som jag nämnde tidigare, Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Varför är du så envis till att inte lyssna till mina argument? Du kopierar ju det du redan sagt utan att ge replik på mina alternativ. Han och hon kommer inte att försvinna, medan "den" inte är ett personligt pronomen utan beskriver ett objekt. Anledningen att folk har använt "den" är eftersom det saknats alternativ. Du kan säga "den personen", men det likställer fortfarande inte pronomet med "han/hon". Bara för att det räcker för dig så betyder det inte att det är tillräckligt för andra.

Skrivet av Larsioni:

Etablerat i de kretsarna ja, men inte bland allmänheten. Med det sagt, får de hålla på tillräckligt länge så kanske det blir så i framtiden.

Radio, TV och tidningar har alla börjat använda det oerhört flitigt. Det återges i samhället, och särskilt bland folk i de större städerna. Fortfarande så är det ett vanligare ord i skrift, men det är snarare på grund av att det känns ovant eller att man inte vill flytta fokus från det man diskuterar. Detta kommer dock med tiden att ändras, som med allt annat. Huruvida du väljer att inte använda det, är fullkomligt ointressant.

Skrivet av Larsioni:

Det har det väll knappast...om man nu inte är queer feminist eller socialingenjör förståss.

Här får du ett annat exempel på dessa genus dumheter. Håll till godo.

http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/08/21/145-miljoner-f...

Så du är homofob också, eller misstolkas du nu igen? Låt folk kalla sig queer om de känner sig mer med bekväma i det. Och nej, queer inte synonymt med att man vägrar ha ett kön om du nu tror det. Men framför allt, varför ska du tvunget slå ner på allt som går utanför normen?

Och nej, jag tänker inte läsa någon uppsats på 2000 ord, klockan två mitt i natten bara för din skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Varför är du så envis till att inte lyssna till mina argument? Du kopierar ju det du redan sagt utan att ge replik på mina alternativ.

Du har inte presenterat några argument. Och återigen då, Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Skrivet av VonMike:

Radio, TV och tidningar har alla börjat använda det oerhört flitigt.

Ordet "hen" används inte oerhört flitigt i media eller i samhället i övrigt, en kraftig överdrift från din sida. Med det sagt, får de hålla på tillräckligt länge så kanske det blir så i framtiden, samt att folk annammar ordet.

Skrivet av VonMike:

Så du är "homofob" också....

Jag vet vad en fobi är, jag har inga fobier, dock så har jag en flickvän som har spindel fobi. "Homofob"?!? haha, herregud, vad blir det härnäst? "heterofobi"?

Man kan ha åsikter om människor och oliktänkande utan att det är ett sjukdoms tillsånd (som en fobi faktist är) Det är viktigt och poängtera detta.

Skrivet av VonMike:

Och nej, jag tänker inte läsa någon uppsats på 2000 ord, klockan två mitt i natten bara för din skull.

Det är inte för min skull utan för din skull. Läs det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du har inte presenterat några argument. Och återigen då, Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Det är i så fall för att du vägrar ta det till dig. Hur kan du förvänta dig att jag ska ta dig seriöst när du fullkomligt ignorerar det jag skrivit?

Skrivet av Larsioni:

Ordet "hen" används inte oerhört flitigt i media eller i samhället i övrigt, en kraftig överdrift från din sida. Med det sagt, får de hålla på tillräckligt länge så kanske det blir så i framtiden, samt att folk annammar ordet.

Kanske inte på din lokalradio i Värmland, men i resten av Sverige.

Skrivet av Larsioni:

Jag vet vad en fobi är, jag har inga fobier, dock så har jag en flickvän som har spindel fobi. "Homofob"?!? haha, herregud, vad blir det härnäst? "heterofobi"?

Man kan ha åsikter om människor och oliktänkande utan att det är ett sjukdoms tillsånd (som en fobi faktist är) Det är viktigt och poängtera detta.

Verkar inte riktigt som att du fattat konceptet. Läs det ur den kontexten som ges till dig. Du formulerar dig precis som om de är farliga, och senare med en hänvisning till din flickvän, och ordet "heterofobi" som i realiteten inte ens existerar. Det är snarare att retoriskt myntat begrepp, men det vet du förstås redan. Rädsla kommer i olika skepnader.

Skrivet av Larsioni:

Det är inte för min skull utan för din skull. Läs det imorgon.

Har skumläst, och det är samma gamla klyschor, halvsanningar och lögner som alltid förr.

Orkar inte ens diskutera med dig längre. Du verkar inte vilja förstå och tar dessutom bort stora stycken av det jag skrivit för att slippa bemöta kritiken. Lev du i ditt 50-tal som någon annan här skrev. Tråden kan du också ha för dig själv.

God natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Det är i så fall för att du vägrar ta det till dig. Hur kan du förvänta dig att jag ska ta dig seriöst när du fullkomligt ignorerar det jag skrivit?.

Du har inte presenterat något argument för mig att ta under övervägande.

Skrivet av VonMike:

Kanske inte på din lokalradio i Värmland, men i resten av Sverige.

En ren och skär lögn, men du är välkommen att presentera källor.

Skrivet av VonMike:

Verkar inte riktigt som att du fattat konceptet. Läs det ur den kontexten som ges till dig. Du formulerar dig precis som om de är farliga, och senare med en hänvisning till din flickvän, och ordet "heterofobi" som i realiteten inte ens existerar. Det är snarare att retoriskt myntat begrepp, men det vet du förstås redan. Rädsla kommer i olika skepnader.

Det är uppenbart att det är du inte förstår vare sig konceptet eller poängen jag gjorde, för att du skall förstå det så måste du först föstå vad en fobi är, när du har förstått det så kommer du också att förstå det absurda med begreppet "homofobi" samt "heterofobi" Heterofobi som då vore en rädsla för heterosexuella, alltså, motsattsen till "homofobi". Återigen då, Man kan ha åsikter om människor och oliktänkande utan att det skall ses som ett sjukdomstillstånd (dvs fobi, det är ingen fobi ) Det är viktigt och poängtera detta.

Det är du som inte riktigt hänger med svängarna här. Inte jag.

Skrivet av VonMike:

Har skumläst, och det är samma gamla klyschor, halvsanningar och lögner som alltid förr..

Ok, du har alltså inte läst artikeln.

Skrivet av VonMike:

Orkar inte ens diskutera med dig längre...

Det är helt ok, god natt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Larsioni:

Använd korrekt Svenska istället så slipper du måla dig själv som ett mähä, att kalla någon för en höna är inte neutralt det är endast dumt.

Du behöver inte beskriva en person som en sak, det går bra att använda Han (För manlig form) samt hon (för kvinnlig form). Inte så svårt alls, den stora majoriteten klarar av det så varför inte du.

Du kastar väldigt mycket sten i glashus måste jag säga. Din svenska är långt ifrån bra så du ska nog ta det lite lugnt med kritiken. Det är han och hon som är motsvarande ord, inte han och henne. Varför skriver du han med stort h sedan hon med litet h? Varför börjar du en bisats i en parentes med stor bokstav när du sen inte avslutar den med punkt?

Sen missar du totalt poängen i din ogrundade ilska. Ordet hen är väldigt praktiskt här på internet där vi inte har en aning om vilket kön de andra personerna vi tilltalar har. Så nej, det går inte alls att bara säga han eller hon eftersom vi inte vet könet. Alternativet är då att antingen skriva den som inte är ett personligt pronomen eller ta till den längre varianten han eller hon, alternativt han/hon. Då är det ju smidigare att använda ett kortare, könsneutralt pronomen. Varför du blandar in engelskan i det här förstår jag inte riktigt. Sen har du delat upp sista meningen med ett kommatecken som inte behövs. Hade varit bättre med punkt och slutligen avslutar du tydligen en fråga med punkt istället för frågetecken.

Så vad är grunden till detta hat för ett nytt ord som faktiskt fyller en funktion även om man inte riktigt håller med Fi om att män är svin som ska beskattas bara för att de råkar ha en annan uppsättning kromosomer. Hen är ett utmärkt ord även om man ignorerar det stundtals fruktansvärt tramsiga genusdebatten. Ordet fyller ju en funktion och gör livet lättare.

Så varför allt detta hat? Vad har ordet gjort dig? Vi kan ju direkt konstatera att det inte är på grund av någon sorts djup kärlek till det svenska språket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Din svenska är långt ifrån bra så du ska nog ta det lite lugnt med kritiken.

En nackdel som följer med att vara trespråkig, dock så överväger fördelarna.

Vad avser ogrundad ilska? Jag har inte gett utryck för någon ilska. Vare sig grundad eller ogrundad.

Skrivet av Zotamedu:

Så varför allt detta hat? Vad har ordet gjort dig? Vi kan ju direkt konstatera att det inte är på grund av någon sorts djup kärlek till det svenska språket.

Vilken bisarrt avslut.

Hat? Hat är ett starkt ord, du tillskriver mig en känsla som jag ej gett uttryck för.

Edit:
Om du syftade till att jag misshandlar det Svenska språket så kommer jag inte i närheten av queerfeminister, socialingenjörer samt de som använder ordet höna. Du får naturligtvis va av en annan åsikt.

Jag får lov att återkomma till dig i förmiddag alt sen eftermiddag, har suttit uppe och jobbat hela jäkla natten så nu är det dags för lite sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag tror inte jag har framfört mina språkkunskaper som ett argument, det verkar som om din läsförstålse är lika illa som mina särskrivningar.

Ja visst är det så, men inget av de order är uppfunna av queer feminister samt socialingjenjörer. Viss skillnad där.

Svenskan har redan ord för manlig samt kvinnlig samt neutral form, och de räcker till mer än väl.

Jag känner lite likadant som dig inför det där ordet "hen".
I praktiken kan ordet faktiskt fylla en funktion, eftersom det är jobbigt att skriva han/hon. Dock gillar jag personligen inte valet att kalla detta ord "hen".
Dels betyder det ju, som sagt, höna på engelska och det låter inte bra att säga heller, tycker jag.

Dessutom är det ju också från sådana kretsar du beskriver som ordet har sina främsta förespråkare, vilket ökar min motvilja mot ordet än mer.
Det finns få politiska rörelser som jag irriterar mig så mycket på som dagens feminister.
Anledningen är det stora hyckleriet. Man låtsas i sina slagord vara emot sexism och för jämställdhet, men är samtidigt en av de mest sexistiska rörelser vi har i landet och bekämpar oftast jämställdhet med näbbar och klor.
Det tvekas oftast inte att sexistiskt dra alla män över en kam i alla tänkbara sammanhang. Det är sexism i sin renaste form.
Sedan förespråkar många av dem sexistiska urvalsprocedurer i olika sammanhang. Vilket kön du har ska avgöra vilken kö du hamnar i när du söker till olika saker (utbildningsplatser, bolagsstyrelser och vad det nu kan vara). Det är också sexism i sin ordagranna betydelse. Det blir då ditt kön som ska vara viktigt och styra.

Men det är en sidodebatt och har diskuterats till leda i andra sammanhang.
Jag kan bara konstatera att jag absolut inte vill börja använda ett ord som kommer från dessa kretsar. Det skulle, för mig, vara som att börja använda något ord rörande "människoraser" som kom från/förespråkades av Svenskarnas parti eller annan nynazistisk organisation. Det skulle visa att man stödde budskapet från organisationen i fråga och jag vill aldrig i livet förknippas med några nynazister eller feminister.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ett annat ord som kan användas i princip synonymt med hen och inte kan tillskrivas "socialingenjörer och queerfeminister", är vederbörande. Neutralt och könlöst.

Jag har lite svårt att inte sänka mig till din nivå, TS, men eftersom tråden (och du) inte verkar bli bortplockade så måste jag åtminstone skriva något. En del av tjusningen med "hen" är trots allt de intoleranta stackarna som blir provocerade och tror att ordet är ett försök av "socialingenjörer och queerfeminister" att driva en riktad agenda.

Permalänk

Jag tycker införandet av ordet hen är bra och jag upplever nästan dagligen situationer där man diskuterar användare/brukare där man använder ordet han som om användaren måste vara en man. Samtidigt blir det väldigt knepigt att växla och använda ordet hon när användaren i princip alltid är en man. Frågan uppstår då när valde man ordet hon, var det när användaren var smart eller när denna var en klant?

Min personliga åsikt är att orden hon och han kan försvinna, jag ser ingen mening att dela upp personer efter kön i onödan. Det är ett beteende som tillhör det förslutna. På frågan hur orden ska försvinna så gör de det av sig själv, att fler personer använder ordet hen bidrar till dens popularitet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ett annat ord som kan användas i princip synonymt med hen och inte kan tillskrivas "socialingenjörer och queerfeminister", är vederbörande. Neutralt och könlöst.

Jo, det är ju ett existerande ord man kan använda. Lite jobbigt långt ord bara, skulle behövas en kortform.

Skrivet av Olegh:

Jag har lite svårt att inte sänka mig till din nivå, TS, men eftersom tråden (och du) inte verkar bli bortplockade så måste jag åtminstone skriva något. En del av tjusningen med "hen" är trots allt de intoleranta stackarna som blir provocerade och tror att ordet är ett försök av "socialingenjörer och queerfeminister" att driva en riktad agenda.

Det finns naturligtvis andra än socialingenjörer och queerfeminister som gillar ordet och tycker att det är praktiskt.
Dock är det inte fråga om att "tro" att folk från dylika kretsar mycket aktivt försökt få folk att använda ordet, utan ett faktum. Det hela har ju haft sitt ursprung i kritiken från dessa kretsar när folk slentrianmässigt skriver "han" när det lika gärna skulle kunna ha varit en "hon".
Där kan jag hålla med om att det vore mer praktiskt med ett neutralt pronomen, även om jag inte gillar just ordet "hen".

Dessutom skulle jag föredra att använda ett ord som inte främst förespråkas av så många intoleranta och sexistiska personer. Genom att göra det ger man automatisk en viss legitimitet för deras åsikter. Sexism bör aldrig accepteras, oavsett vilken fasad det döljer sig bakom.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jo, det är ju ett existerande ord man kan använda. Lite jobbigt långt ord bara, skulle behövas en kortform.

"Den/denn[e|a]" finns redan som könsneutralt pronomen. SVD:s blog som jag länkar till lyfter att det kan ta emot lite att använda det då det känns arkaiskt, men om det tar emot än mer att använda nyformen som denna tråd handlar om så är valet lätt.

Själv undviker jag att använda ordet då jag anser att det har en oklar betydelse. Ursprungligen (eller snarare i dess sentida renässans) användes ordet mig veterligen av grupper som medvetet inte ville betraktas som varken kvinna eller man, dvs personer som ansåg att de inte var bekväma med att tillskriva sig endera benämningen. Att då sedan använda ordet som ett tänkt neutralt samlingsord för både de som identifierar sig som kvinnor och de som identifierar sig som män känns i mina ögon konstigt. En analog som är fri att ses som missvisande, men troligen förtydligar vad jag menar: det blir som att använda "ateist" som ett neutralt samlingsnamn för "kristna" och "muslimer" — varken de som ser sig som kristna, muslimer eller ateister skulle vara speciellt nöjda med det.

Att det därtill har en glans av att snarare vara konstruerat för att visa en poäng som nämns i denna tråd snarare än något som har vuxit fram organiskt har också följder. Det gör att det kommer med mycket bagage (t ex politiskt), och olika människor lägger olika stor värdering i hur de som använder ordet framstår, vilket inte minst synts i denna tråd, vilket gör ordet klurigt att använda i min uppfattning, då jag gärna vill kunna ha så stor koll som möjligt på hur det jag säger/skriver uppfattas av andra. I andra ord: jag uttrycker ju saker för att förmedla vad jag tycker, så om orden jag använder kommer med en stor frihetsgrad i tolkningen hos mottagaren så är det ett svagt ord, och jag väljer hellre ett annat.

På det praktiska planet så finner jag att det går rätt utmärkt att klara sig utan att hamna i ständiga pronomenproblem utan vare sig "hen"/"denne"/att upprepa substantivet överdrivet mycket.

Se även Språkrådets rekommendationer [PDF], som är i samma linje.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Den/denn[e|a]" finns redan som könsneutralt pronomen. SVD:s blog som jag länkar till lyfter att det kan ta emot lite att använda det då det känns arkaiskt, men om det tar emot än mer att använda nyformen som denna tråd handlar om så är valet lätt.

Själv undviker jag att använda ordet då jag anser att det har en oklar betydelse. Ursprungligen användes ordet mig veterligen av grupper som medvetet inte ville betraktas som varken kvinna eller man, dvs personer som ansåg att de inte var bekväma med att tillskriva sig endera benämningen. Att då sedan använda ordet som ett tänkt neutralt samlingsord för både de som identifierar sig som kvinnor och de som identifierar sig som män känns i mina ögon konstigt. En analog som är fri att ses som missvisande, men troligen förtydligar vad jag menar: det blir som att använda "ateist" som ett neutralt samlingsnamn för "kristna" och "muslimer" — varken de som ser sig som kristna, muslimer eller ateister skulle vara speciellt nöjda med det.

Att det därtill har en glans av att snarare vara konstruerat för att visa en poäng som nämns i denna tråd snarare än något som har vuxit fram organiskt har också följder. Det gör att det kommer med mycket bagage (t ex politiskt), och olika människor lägger olika stor värdering i hur de som använder ordet framstår, vilket inte minst synts i denna tråd, vilket gör ordet klurigt att använda i min uppfattning, då jag gärna vill kunna ha så stor koll som möjligt på hur det jag säger/skriver uppfattas av andra. I andra ord: jag uttrycker ju saker för att förmedla vad jag tycker, så om orden jag använder kommer med en stor frihetsgrad i tolkningen hos mottagaren så är det ett svagt ord, och jag väljer hellre ett annat.

På det praktiska planet så finner jag att det går rätt utmärkt att klara sig utan att hamna i ständiga pronomenproblem utan vare sig "hen"/"denne"/att upprepa substantivet överdrivet mycket.

Visst kan man säga den/denne/denna de två senare följs i regel av en förväntan på ytterligare minskad abstraktionsnivå. Men om en är som jag så kan en skamlöst sätta i system att säga den när vederbörande hen är närvarande, ypperligt för att uttrycka sitt missnöje med den ökande subjektiviseringen, mindre bra för den goda stämningen. Men när hen ändå har vänt alla leenden uppåner så kan man likagärna gå över till att kalla denna den för det och då närmar man sig snabbt en synnerligen trist stämning. Whablamo som ingen säger.

Nej hen är ett gott ord, till viss del för att det trissar upp Biggles läsare men framförallt för att det inte är ett könsbegrepp och därför inte medger förförståelse eller fördomar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)