Permalänk

i7 4770K vs i5 4670K

Hej,

Kan börja med att säga att jag inte kan mycket alls om komponenter överhuvud taget. Har fått lite hjälp i en köptråd att bygga ihop en dator men är i valet och kvalet mellan de processorer jag nämner i rubriken. Jag kommer använda datorn till att spela och främst World of Warcraft. Läste någonstans att just wow är ett väldigt cpu krävande spel och därför undrar jag vilken processor jag ska välja och gärna varför. Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Entusiast

WoW må vara CPU-krävande men spelet utnyttjar inte alls flera trådar på ett bra sätt så i5 4670K fixar det helt klart.

Dock så är FPS-drops till 30 och under oundvikliga i WoW där många spelare befinner sig eftersom det är helt enkelt så spelet fungerar men ute i världen så körs det i 60+FPS med en i5 4670K förutsatt att du har ett grafikkort för det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

WoW är väl så tungdrivet just på grund av att det inte utnyttjar flera trådar bra. Fler trådar löser inte problemet isf.

Permalänk
Medlem

Processorn är viktigast i WoW och det stödjer endast 2 kärnor så 4670k hade varit det mest prisvärda.

Permalänk
Skrivet av Vintagext:

Hej,

Kan börja med att säga att jag inte kan mycket alls om komponenter överhuvud taget. Har fått lite hjälp i en köptråd att bygga ihop en dator men är i valet och kvalet mellan de processorer jag nämner i rubriken. Jag kommer använda datorn till att spela och främst World of Warcraft. Läste någonstans att just wow är ett väldigt cpu krävande spel och därför undrar jag vilken processor jag ska välja och gärna varför. Tacksam för synpunkter.

kör high istället för ultra i wow så ska du se på 100+ fps (hade i princip kostant 50-60+ fps på en imac med 6750m i high, shadows low, ingen AA)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JDM:

Processorn är viktigast i WoW och det stödjer endast 2 kärnor så 4670k hade varit det mest prisvärda.

Stödjer flera men du måste gå upp i upplösning innan du märker det.

2500k / 3570k / 4670k och KLOCKA skiten ur den.
Det som gör att vissa prollar med låg IPC får dålig känsla är för att WoWs kärna jobbar på 1 core och gör annat på 2 andra.

Så man vill ha tex 4670k med så hög klock som möjligt då den har väldigt hög IPC.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det som gör att vissa prollar med låg IPC får dålig känsla är för att WoWs kärna jobbar på 1 core och gör annat på 2 andra.

Så man vill ha tex 4670k med så hög klock som möjligt då den har väldigt hög IPC.

Där ser man, sitter på en 4770k i 4,4 Ghz men jag känner ändå att spelmotorn är gammal och inte vill följa med ibland, särskilt när det är 25+ spelare på skärmen i raids eller liknande då får man sänka inställningarna oavsett setup.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Om pengarna inte vore ett problem (i7 är bara 1000kr dyrare) ska jag då köra på i7 4770K just för att man kanske gör annat i framtiden och då har en bättre förbered maskin? grafikkortet kommer vara ett GTX670 /EVGA

Vet helt ärligt inte ens hur man klockar, vad man ska tänka på, kylning osv... har använt mac uteslutande innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vintagext:

Om pengarna inte vore ett problem (i7 är bara 1000kr dyrare) ska jag då köra på i7 4770K just för att man kanske gör annat i framtiden och då har en bättre förbered maskin? grafikkortet kommer vara ett GTX670 /EVGA

Vet helt ärligt inte ens hur man klockar, vad man ska tänka på, kylning osv... har använt mac uteslutande innan

Om du vill ha en bättre förbered maskin så ska du inte äns tänka på Haswell utan på SB-E, IVB-E eller Haswell-E. Men gör som Tvelander sa, köp en 4670K, ett bra moderkort och en bra CPU kylare så klockar du det så högt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintagext:

Det kan vara en smart idé att köpa en 4770K då det kanske sparar dig pengar i längden, klocka behöver du inte bry dig om för tillfället men en schysst kylare kan vara nice att ha ändå så burken blir tyst.

http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart

http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om du vill ha en bättre förbered maskin så ska du inte äns tänka på Haswell utan på SB-E, IVB-E eller Haswell-E. Men gör som Tvelander sa, köp en 4670K, ett bra moderkort och en bra CPU kylare så klockar du det så högt det går.

2011 är väl ändå lite overkill i gaming eller? man har ju ingen nytta av 4 kanalers minne eller 12 kärnor, blir ju minst dubbelt så dyrt också.

Permalänk

Så här ser mitt upplägg ut just nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/3993960/2013-10-11
Menar ni att om jag ändrar processorn till en 4670K så kommer jag att få bättre prestanda i WoW??? Låter inte vettigt (kan dock inte en bråkdel av det ni kan) Förstår dock inte hur en billigare processor kan vara bättre. Jag har en 24" skärm med upplösningen 1900 x 1080 och vill helt enkelt ha en stabil och hög fps. Både 4770K och 4670K kan väl klockas? helst vill jag inte göra det förrän jag verkligen behöver det och har lärt mig mer via dessa forum. Så vad blir ert råd nu när ni vet hur hela paketet ser ut?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vad är låg IPC för något? Ursäkta min okunnighet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vintagext:

Instructions per clock cyle.
Förenklat hur mycket prestanda processorn får ut av varje Hz högre klockfrekvens den körs i.
Det fanns processorer som gick i 3.0GHz för 10 år sedan men en processor som körs i 3.0GHz idag är otroligt mycket snabbare på grund av att man har förbättrat IPC'n.

Angående din dator så rekommenderar jag dig inte att köpa ett så billigt nätaggregat till en så dyr dator men om du prompt måste snåla så är inte Be Quiet KRAFT någonting att ha om man ska tro Sweclockers recension: http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket bättre att köpa en Intel 4670K och ett bättre grafikkort för de 1000kr du sparar. Jag skulle köpa ett R9-280x i stället - mycket mer prestanda för pengarna än det kortet du valt och dessutom får du en mycket bättre och tystare grafikkortskylare. Den där datorn kommer prestera 10 fps bättre i många spel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3994127/battre-dator

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Almtom:

Mycket bättre att köpa en Intel 4670K och ett bättre grafikkort för de 1000kr du sparar. Jag skulle köpa ett R9-280x i stället - mycket mer prestanda för pengarna än det kortet du valt och dessutom får du en mycket bättre och tystare grafikkortskylare. Den där datorn kommer prestera 10 fps bättre i många spel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3994127/battre-dator

Dock är Nvidia att föredra för WoW.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ok... Så ursprungligt grafikkort (evga 670gtx då nividia är bättre för wow?) med 4670K processorn samt bättre strömförsörjning och en CPU kylare. Är detta korrekt uppfattat samt de ni kunnigas åsikt? Vill gärna beställa datorn snarast då jag just nu lirar på en bärbar....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vintagext:

Köp det du behöver när du behöver det. Lägga 1000kr extra på nått man kanske behöver sen är ju inte så ekonomiskt. Om några år är du säkert sugen på att köpa en nya cpu ändå.

4670k + SSD Då gör du nått vettigt med den tusenlappen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av JDM:

Nu hänger jag inte med.... du har ju länkat till en annan modell i Kraft serien med 70w lägre?

Permalänk
Medlem

ska du spela ska du givetvis köra på 4770k. Uppenbarligheten bland sweclockers medlemmar bör vara självklar men tydligen inte...men som vanligt så skall man alltid referera till benchmarks; http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4770K+%...

EDIT; INTE ALLTID REFERERA, men oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walliz:

ska du spela ska du givetvis köra på 4770k.

4770 helt onödigt om man främst skall spela. Finns ytterst få spel där man vinner något på att ha en 4770, och kan till och med förlora frames i en del spel pga dåligt optimering för flertrådat. 4670 räcker alldeles utmärkt, lägg pengarna som man sparar mot ett bättre gfxkort eller två.

http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept...

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintagext:

Nu hänger jag inte med.... du har ju länkat till en annan modell i Kraft serien med 70w lägre?

Nej, länken går till ett be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär vilket som sagt är ett betydligt bättre alternativ än ett nätagg ur KRAFT serien (som är Be Quiets budget serie)

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av walliz:

ska du spela ska du givetvis köra på 4770k. Uppenbarligheten bland sweclockers medlemmar bör vara självklar men tydligen inte...men som vanligt så skall man alltid referera till benchmarks; http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4770K+%...

EDIT; INTE ALLTID REFERERA, men oftast.

Jo men precis, referera till benchmarks. http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
I stort sett ingen skillnad mellan processorerna i spel, förutom i Hitman som stödjer fler trådar. Men det gör inte WoW så 4670 blir det bättre valet. Jag hade lagt mellanskillnaden på SSD eller vanilla coke.

Permalänk
Medlem

Det stämmer ganska långt idag att i7:an inte har så stor fördel över i5:an i spel, såvida man inte sitter på flaggskepps SLI/Crossfire konfiguration. Däremot vill jag påpeka att kraven på CPU verkar ta ett rejält hopp med kommande "next gen" spel som Battlefield 4 och Watch Dogs, så har man tänkt spela på burken ett par år framåt också så kanske en i7:a inte är så dum idé. Är medveten om att TC bara nämnde WoW, vilket detta knappast gäller, men snackar nu mera allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Jo men precis, referera till benchmarks. http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
I stort sett ingen skillnad mellan processorerna i spel, förutom i Hitman som stödjer fler trådar. Men det gör inte WoW så 4670 blir det bättre valet. Jag hade lagt mellanskillnaden på SSD eller vanilla coke.

Flertrådat är framtiden. Är inte pengarna ett problem så är givetvis i7-4770k ett bättre val än en i5-4670k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

World of warcract nyttjar knappt ens två kärnor hos min 2500K oberoende av upplösning. IPC plus överclock kan däremot öka prestandan.

Skrivet av Vintagext:

Har du råd så finns det ingen orsak att inte skaffa sig en i7 speciellt nu när fler och fler spel börjar stödja HT.

Skrivet av Mars SSX:

Snälla....

Skrivet av Vintagext:

IPC betyder Instructions per clockcycle alltså hur mycket information den kan förmedla per cykel. I lekmanstermer så kan man säga att IPC betyder prestanda gott och gott. Ju högre IPC ju högre är antalet information som den kan skicka och därmed blir prestandan högre för högre IPC. Varje generation CPU höjer oftast IPCn.

Skrivet av tvelander:

Har svårt att se att Nvidia är att föredra speciellt i ett så passt CPU bundet spel som Wow.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Det stämmer ganska långt idag att i7:an inte har så stor fördel över i5:an i spel, såvida man inte sitter på flaggskepps SLI/Crossfire konfiguration. Däremot vill jag påpeka att kraven på CPU verkar ta ett rejält hopp med kommande "next gen" spel som Battlefield 4 och Watch Dogs, så har man tänkt spela på burken ett par år framåt också så kanske en i7:a inte är så dum idé. Är medveten om att TC bara nämnde WoW, vilket detta knappast gäller, men snackar nu mera allmänt.

Det är isåfall välldigt långt in i framtiden, för BF4 drar ingen nytta utav Hyper-threading. Här följer ett test som jag har gjort, det ligger under en spoiler-tag för att inte ta för mycket plats i onödan. :

Jag utförde tre test där jag under varje test gjorde tre mätningar på 180 sekunder.
Jag testade med Windows 7, Windows 8 med och av Hyper-Threading.

Dator:

• i7 920@4.0Ghz

• GTX 670

• Drivrutin: 331.40

• 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32
Grafikinställningar:

Dold text

Windows 7 med HT:

Större bild

Windows 7 utan HT:

Större bild

Windows 8 med HT:

Större bild

Windows 8 utan HT:

Större bild

SLUTSATS

• Att köra med HT ger inget lyft i BF4 (snarare tvärtom). Det stora lyftet är Windows 8, som ger ungefär 30% mer bildrutor per sekund. Det är inte illa pinkat.

Dold text
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

World of warcract nyttjar knappt ens två kärnor hos min 2500K oberoende av upplösning. IPC plus överclock kan däremot öka prestandan.

Har du råd så finns det ingen orsak att inte skaffa sig en i7 speciellt nu när fler och fler spel börjar stödja HT.

Snälla....

IPC betyder Instructions per clockcycle alltså hur mycket information den kan förmedla per cykel. I lekmanstermer så kan man säga att IPC betyder prestanda gott och gott. Ju högre IPC ju högre är antalet information som den kan skicka och därmed blir prestandan högre för högre IPC. Varje generation CPU höjer oftast IPCn.

Har svårt att se att Nvidia är att föredra speciellt i ett så passt CPU bundet spel som Wow.

Det är känt att Nvidia är att föredra för WoW, googlar du lite så är det så.

Jag har kört med 3x 7970 för WoW med 3 skärmar det är inte spelbart du kan fråga andra på forumet, Nvidia + Intel är det man ska ha för WoW funkar bäst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av immutable:

Nej, länken går till ett be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär vilket som sagt är ett betydligt bättre alternativ än ett nätagg ur KRAFT serien (som är Be Quiets budget serie)

Ja det stämmer ju, dum jag är Räcker det aggregatet för ett x280? har för mig att de klockade korten behöver 600w?