Hur är Telias router för Telia smart?

Permalänk
Medlem

Hur är Telias router för Telia smart?

Har Telias nät i fastigheten och kommer köra 100 Mbit. Vill ha en bra router och då får man nästan lägga 1500-2000 kr. Telia smart har så man betalar 29 kr / månad för Telia smart https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d... då man får en router på köpet. Räknar man lite på det tar det ca 5 år innan kostnaden kommer upp i vad en bra router kostar idag och som garanterat är rätt dålig om 5 år.

Hur bra är Telias router som följer med när man beställer Telia smart?

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver Telias IP-telefoni eller TV via bredband, välj något annat. Sök på TG789vn på forumet och bilda dig en uppfattning. Funkar för många men brukar krångla mera än vad som är normalt om man läser alla trådar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Undvik skiten, den klarar inte i närheten 100 Mbps Full duplex

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Undvik den som pesten om du inte får strul med IP-telefoni/IPTV. Kolla igenom det här forumet en snabbis så kommer varningsklockorna snabbt dra igång.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Brukar inte gå att ställa in nånting på den heller.

Köp en Mikrotik. De är billiga som fan.
Har en hemma med trådlöst för 600-800kr.
Ska du inte ha högre hastighet än 100mbit så duger den bra. Tappar kanske 2mbit när jag kör via den jämfört med direkt i jacket. Så det är väl ända flasken.

Dock så får man ju lite mer funktioner.
Har t.ex. VPN uppe så polarna kan ansluta till mig så vi kan spela lite LAN spel osv.

Är denna jag har:
http://routerboard.com/RB751U-2HnD

Vi köper från Satelithuset, finns 3st som säljer dessa i Sverige.

Satellithuset i Limmared AB
Limmared, Sweden
Tel: +46 325 660 650
info@mikrotik.se

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag märker ord men det heter inte telia utan Felia...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

undvik, sitter på en själv, hemsk o sitta o pilla i dess gränssnitt och många har problem med vissa onlinespel, t ex wow... jag själv kan inte köra bf3 på min om jag inte stänger av upnp, liksom...va?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med UNDVIK skiten!
Jag har hjälpt grannar,familj,vänner med telias "smarta" router och det har då varit dessa fel.
Dålig hastighet,krävs omstarter en gång i timmen för routern lägger av,VPN är i stort sett omöjligt att få att fungera,ofta väldigt hög ping som ger problem i spel,etc,öppna portar så spel,program fungerar optimalt är ett lotteri.
Dvs man kan öppna portar i routern men det är inte säkert att dom öppnas i verkligheten och gör dom det så kan dom öppnas och stängas lite som dom vill (utan att man ändrar nåt i routern).

I bästa fall så har jag lyckats att få skiten att nästan fungera och då enbart när det gäller att öppna portar för spel och då är det att dom är öppna men helt plötsligt så är dom stängda (vilket leder till att spelet tappar kontakten) för att 4-5min senare vara öppna igen och tiden dom är öppna kan vara allt mellan 2-3 timmar till dagar.
Men i alla fall vilka är 10st nu så har alla problem lösts genom att bara byta ut det smarta skiten mot en annan router vilka då har fungerat direkt efter inkoppling och portar är öppna om man har öppnat dom samt mycket lägre ping.

Dessa "smarta" modem,routrar är ju i sitt orginal utförande oerhört mycket bättre (men tyvärr har telia lagt in sin egna firmware i den som gör den totalt värdelös) och sen att den är oerhört mycket bättre utan telias egna FW säger inte mycket för dom är inte bra då heller vad det säger är hur urusel telias FW ÄR.

Så UNDVIK SKITEN med andra ord.
Har du telia's iptv heller iptele så finns det inte så många modem,routrar att välja mellan men har du inget av detta så är ALLA du hittar på prisjakt bättre än telias "smarta" skit.

Det är lite olika vilket modem,router du behöver om du har iptv,tele beroende på om du har adsl,vdsl,fiber.
Har du fiber så ska du har telias inteno router som du kan begära av telia att dom skickar istället för den smarta skiten.
Dock saknar den trådlöst men det är ju lätt ordnat med en annan trådlös router efter inteno routern vilket man ju även behöver om man har fler än en dator,tv,,etc kopplat till LAN genom kabel och detta gäller ju även dom båda xyxel nedanför med.
Vdsl så är det Antingen:
ZYXEL P-870h-51A v2 VDSL2 Triple-Play
Eller:
ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM
Du ska ha och telia har båda som dom kan byta ut.

För adsl har dom XYXEL P-660H-D1

Sen behöver du telias tilgin box för iptele (om du har det) samt att dom behöver ändra profilen i sina system från smart till tilgin för att ip tele ska fungera (sen är det ett plus att man får ofta lite mer fart och ganska mycket lägre ping av detta profil byte med så även om du inte har iptele så är det värt att byta profil).

Det stora problemet kommer att vara att övertyga telias stenvägg (kundtjänst) att dom faktiskt har andra routrar,modem,iptele boxar än deras smarta skit för det är inget som telia lär ut utan det får dom lära sig själva heller om dom har jobbat där innan "smart" kom.
Inte nog med det för du måste ju även få tag i nån som både vet om allt detta OCH gör ändringen och inte bara håller med och säger att denne ska göra allt och sen skiter i det för det tar för lång tid.
Det har i mina fall jag har hjälpt till tagit mellan 4-15 samtal att få till denna förändring

Det absolut bästa sättet är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se så blir du uppringd av en person som vet och kan göra nåt åt det och du kan i inlägget på FS säga till att du inte vill ha telias smarta router utan du vill ha zyxel,inteno plus eventuell tilgin iptele box samt att dom ska ändra profilen från smart till tilgin.
Sen kan du ju även ge en känga till att du måste betala för smart trots att du inte har hårdvaran heller profilen (jävla maffia fasoner).

Några fler trådar om denna smarta skit.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har Felias smart skit och normalt sett skulle jag säga kasta routern åt helvete för här hemma la internet av 3ggr om dagen MINST man lär ändra upnp för att spela BF3 (enda spelet ja stött på som ja lär göra så på :S) men vi ringde till Telia och förklarade problemet (frågade dom då om de gick att byta router till en valfri som ja kan köpa själv privat) men det kunna man icke eftersom tv:n går på internet m.m så dem skicka en helt ny likadan router med en annan version och sen dess har det funka helt felfritt och med det menar jag en hastighet av minst 90-100mbit på bredbandskollen och internet har inte lagt av sen vi fick den nya vilket är runt 3 veckor sen. Det enda dock som kvarstår är att man lär stänga av den förbannade upnp men det kan ja leva med tar cirka 15sek och göra det så ja lär faktiskt säga att om du har tur och får "nya" versionens router så funkar det kanon medan den gamla är riktigt värdelös.

EDIT: Och det som en påstod om "pingen" på spel stämmer inte. Ja har t.ex 40ms på wow , 15 på BF3 , Full connection på MW3 , 5-20ping på 1.6 m.m m.m så pingen är inte alls ett sånt problem aldrig upplevt någon hög ping jo btw. Ja har 34 ping stadigt på League of legends också så och det är KNAPPAST hög ping.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

One word: Dum!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan ju säga så att om du spelar så ökar pingen med skiten.

Bytte från deras vanliga till Smart. Hade innan ping på ca 10-15, efter bytet så gick det upp till ca 30-35 i ping.

Ringde upp och klagade och bytte tillbaka. Problemet är dock att pingen FORTFARANDE efter detta ligger på samma efter bytet mellan vanliga och Telia skit Smart..

Har ingen aning vad det kan vara heller hur det kan ligga kvar och fortsätta med hög ping. Hastigheten verkar dock detsamma. Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

jag har inte läst igenom alla svar, men de flesta här har rätt, telia smart är skräp, kolla som sagt runt i forumet så får du titta ;), dessutom är inte telia specielt hjälpsamma heller...
nog för att denna artikeln börjar bli gammal, men det säger en hel del...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.431709/modem-staller-ti...

edit:

haha, bra att du drar igång en gammal tråd

Skrivet av pluppen_2:

Bytte från deras vanliga till Smart. Hade innan ping på ca 10-15, efter bytet så gick det upp till ca 30-35 i ping.

Ringde upp och klagade och bytte tillbaka. Problemet är dock att pingen FORTFARANDE efter detta ligger på samma efter bytet mellan vanliga och Telia skit Smart..

Har ingen aning vad det kan vara heller hur det kan ligga kvar och fortsätta med hög ping. Hastigheten verkar dock detsamma. Någon som har en aning?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Kan du i samband med bytet bytt abonnemanget från adsl till vdsl?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har Telia smart, sitter på 100/100. Det som är riktigt surt för mig är att den har stora problem med att klara av full-duplex till 100%. Den ena hastigheten begränsas av den andra.

Ett tips om man har denna router är att be Telias tekniska support att brygga routern, min ping mot bredbandskollen ligger på ca 3 ms efter bryggningen. Han kunde även direkt uppdatera till senaste FW och det har flutit på riktigt bra, inte upplevt många problem.

Hade jag inte haft tv + ip tele genom telia hade jag tveklöst skrotat skiten direkt.. Men som sagt, be dem brygga port 4 så kör du din egna router efter det, fungerar trots allt bra, även om den är lite dålig på att hantera full duplex.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleexF:

Jag har Telia smart, sitter på 100/100. Det som är riktigt surt för mig är att den har stora problem med att klara av full-duplex till 100%. Den ena hastigheten begränsas av den andra.

Ett tips om man har denna router är att be Telias tekniska support att brygga routern, min ping mot bredbandskollen ligger på ca 3 ms efter bryggningen. Han kunde även direkt uppdatera till senaste FW och det har flutit på riktigt bra, inte upplevt många problem.

Hade jag inte haft tv + ip tele genom telia hade jag tveklöst skrotat skiten direkt.. Men som sagt, be dem brygga port 4 så kör du din egna router efter det, fungerar trots allt bra, även om den är lite dålig på att hantera full duplex.

Det har knappast med "full duplex" att göra utan det beror hur TCP fungerar.
Du kan omöjligt skicka 100/100 nyttotrafik samtidigt, det måste finnas plats för ACK i båda riktningarna.
Det är förövrigt inte ens din router (numera switch) som ger upphov till detta utan begränsningen ligger i din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det har knappast med "full duplex" att göra utan det beror hur TCP fungerar.
Du kan omöjligt skicka 100/100 nyttotrafik samtidigt, det måste finnas plats för ACK i båda riktningarna.
Det är förövrigt inte ens din router (numera switch) som ger upphov till detta utan begränsningen ligger i din PC.

Ok, dags att uppgradera nätverkskortet i pc;n eller ligger det i något annat?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleexF:

Ok, dags att uppgradera nätverkskortet i pc;n eller ligger det i något annat?

Det beror på hur TCP fungerar och det är inte så jättemycket du kan göra.

Din hastighet nedströms är beroende av att du kan skicka ack uppströms.
Men om du fyller din upplänk kan inte längre ack:arna skickas i tid vilket leder till att din nedströms hastighet minskar. Det är helt enkelt omöjligt att med TCP skicka 100% "nyttodata" i båda riktningarna samtidigt.

Lite beroende på hur stackarna är konfigurerade och hur lång din round-trip är så kanske du kan komma upp i summan 150-170 Mbps på en 100/100.

Permalänk
Medlem

Har haft enorma problem med telia, deras adsl/vdsl och "smart". Vi är nu inne på vår 7de Smartlåda, av tredje sorten om jag inte minns galet. De har alla urusel firmware, men ringer man supporten och tjatar ordentligt kan man i alla fall få senaste versionen. Nej, den uppdaterar inte automatiskt.

Vi har i ganska många år haft telias ADSL pga det enda som finns här. Det har i alla år strulat med slumpvisa nedkopplingar, routers som inte pallar trycket och varierande uppkopplingshastigheter. Vi blev för ett par år sedan lovade att detta skulle lösa sig när de uppgraderade från ADSL till VDSL, detta visade sig vara en ren lögn, då vi bodde för långt från basstationen för att VDSL skulle fungera. Efter otaliga supportsamtal har vi fått ut tekniker som mätt upp kablarna och konstaterat att felet ligger i dåliga anslutningar i basstationen. De verkar där ha sorterat om i kabelparen och satt oss i en bättre port vilket höjde hastigheten från 10 till 18MBit. Detta brukar dock falla tillbaka någon gång per år när några andra gnällt till sig de bra portarna och så börjar det om igen. Det är olika anslutningar beroende på om man ska ha TV, utan TV kan man få bättre hastighet men det kräver som sagt en tekniker.

Kort sagt, undvik SMART och undvik gärna Telia när du håller på.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Vilka routrar finns det att välja på om man vill byta ut Telias TG789vn.
Har Telia bredband via fiber med TV och IPtelefoni förutom vanligt bredband. Allt måste ju fungera även om jag byter Telias router! Helst också den trådlösa anslutningen.