Permalänk
Medlem

Problem med TS och BF3

Hej!

Jag har på senare tid haft problem med internetuppkopplingen här hemma. Sitter på telias bredband via telejacket 6-8. Jag sitter ofta och lirar bf3 med min engelska klan samtidigt som jag sitter o snackar skit med dom i TS3. Jag har nu ganska ofta fått problem inne i serösa matcher där jag börjar lagga runt i spelet och tillslut blir helt dc, samtidigt blir jag dc från TS3 också. Det lustiga är att jag inte har något som helst problem att surfa runt på webben samtidigt som jag varken kan komma in i bf3 eller ts. Det är alltså bf3 o ts som spökar lite. Är det dags o ringa telia eller är detta nåt ni kan hjälpa mig med.
Kan tillägga att jag har en thomson gateway från telia.

Ledsen för en rörig post, hoppas ni fattar :/
Mvh

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Med 99,9999999999999999999999999999999% säkerhet så är det telias "smarta" skit router som ställer till det.
Har du öppnat några portar i routern för bf3,tf?
Om du har gjort det så ta och kolla upp om portarna fortfarande är öppna (när det krånglar) för denna smarta skit har jag varit med om att den öppnar och stänger portar lite som den vill.
Då menar jag inte att titta i routern om portarna är öppna utan tex portscanna med en hemsida http://www.pcflank.com/index.htm heller ett program http://www.angryip.org/w/Home
Tex kan en port vara öppen en timme för att sen i 20min vara stängd för att sen öppna igen (och en timme och 20min kan vara vilken jävla tid som helst tog just dessa nr som ett exempel).

Har du inte behövt öppna några portar så kan det kanske vara värt att prova att göra det men chansen att det funkar felfritt är minimal.

Det bästa är att byta ut skiten mot i stort sett vad som helst bara det är rätt standard (adsl/vdsl).
Har du iptv och eller iptele så behövs en router som klarar telias standard för detta finns ett par exempel i trådarna jag länkar längre ner.
Det går även att ringa telia och begära att få ett äldre zyxxel modem,router (det är zyxxel för både adsl/vdsl fiber så är det inteno) problemet är att få tag i nån som vet om att dom har andra modem,routrar för det är ju inget dom lär ut till sin kundtjänst så det kan ta ett par samtal innan du hittar nån som kan hjälpa till.

Men har du inte iptv,iptele så går det bra med vilket modem,router med rätt standard (adsl/vdsl) som helst och det är absolut ingen risk att du hittar nåt som är sämre än det smarta skit du har nu.

Några andra trådar om detta smarta helvete http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Ett annat sätt du kan göra istället för att ringa x antal gånger för att jaga rätt på nån som vet om den äldre routern,modemet är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och klaga på detta smarta skit samt begära att få en äldre zyxxel router.
För då kommer du att bli uppringd av nån som vet om vad som finns och har befogenheter att göra nåt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Med 99,9999999999999999999999999999999% säkerhet så är det telias "smarta" skit router som ställer till det.
Har du öppnat några portar i routern för bf3,tf?
Om du har gjort det så ta och kolla upp om portarna fortfarande är öppna (när det krånglar) för denna smarta skit har jag varit med om att den öppnar och stänger portar lite som den vill.
Då menar jag inte att titta i routern om portarna är öppna utan tex portscanna med en hemsida http://www.pcflank.com/index.htm heller ett program http://www.angryip.org/w/Home
Tex kan en port vara öppen en timme för att sen i 20min vara stängd för att sen öppna igen (och en timme och 20min kan vara vilken jävla tid som helst tog just dessa nr som ett exempel).

Har du inte behövt öppna några portar så kan det kanske vara värt att prova att göra det men chansen att det funkar felfritt är minimal.

Det bästa är att byta ut skiten mot i stort sett vad som helst bara det är rätt standard (adsl/vdsl).
Har du iptv och eller iptele så behövs en router som klarar telias standard för detta finns ett par exempel i trådarna jag länkar längre ner.
Det går även att ringa telia och begära att få ett äldre zyxxel modem,router (det är zyxxel för både adsl/vdsl fiber så är det inteno) problemet är att få tag i nån som vet om att dom har andra modem,routrar för det är ju inget dom lär ut till sin kundtjänst så det kan ta ett par samtal innan du hittar nån som kan hjälpa till.

Men har du inte iptv,iptele så går det bra med vilket modem,router med rätt standard (adsl/vdsl) som helst och det är absolut ingen risk att du hittar nåt som är sämre än det smarta skit du har nu.

Några andra trådar om detta smarta helvete http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Ett annat sätt du kan göra istället för att ringa x antal gånger för att jaga rätt på nån som vet om den äldre routern,modemet är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och klaga på detta smarta skit samt begära att få en äldre zyxxel router.
För då kommer du att bli uppringd av nån som vet om vad som finns och har befogenheter att göra nåt.

Åh! Tack för de långa svaret! Stämmer ganska bra att jag är en av dom med "smartskiten". Men vad jag läst på telia ska man kunna säga upp det när som helst och jag har ingen iptv eller nåt så de e väl bara o köra på nåt annat.

MvH

Filip

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan inte säga upp tjänsten smart utan att säga upp alla övriga abonnemang (bredband,iptv,iptele) och det är just det som jag tycker är det stora problemet.
Man måste betala för en "tjänst" som igentligen bara är en hårdvara även om man säger till att man inte vill ha den.
Det är ju en sak att köra med skit hårdvara men varför ska man behöva betala för den när man inte vill ha,inte beställt heller har sagt upp tjänsten,hårdvaran?

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har själv haft liknande problem med mitt telia. Allt löste sig med en enkel firmware uppdatering på router, kan vara värt att testa iaf.

För mig så stängde det ner sig lite hipp som happ, ända sättet att få ingång det igen var att rycka sladden, är väl inte helt samma problem ´, men kan testa om de andra inte går.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är ju en sak att köra med skit hårdvara men varför ska man behöva betala för den när man inte vill ha,inte beställt heller har sagt upp tjänsten,hårdvaran?

För Telia är lata men smarta för sitt eget syfte. Det är mycket enklare att skicka en produkt till kunderna där de inte kan göra något för att ställa till det med anslutningen, så som ändra inställningar. Telias First-linesupport har blivit sämre för varje år som går, så för att vara på den "säkra sidan" så skickar Telia ut en lösning som alla kan använda då alla har olika kunskapsnivåer. Denna produkten skall passa alla, och för att göra det ännu roligare så kan Telia själva gå in i "smart-routern" och ändra inställningar men du kan inte göra något.

Så till alla som har problem med internet och använder "smart-routern", byt ut den till något annat. Möjligheterna om lösningar minskar om man har IP-TV.

I mitt fall så skickade jag tillbaka routern till Telia och ringde ett antal gånger... Och till slut så skickar Telia modem och en bredbandstelefoniadapter(router). Har ingen TV via bredbandet.

Kan även tillägga att Smart-routern är endast värd att ha om man kan få VDSL2 (30-60mbit). Annars skall man köra på det klassiska Zyxel-modemet som är en av de bättre sakerna som kommit ut från Telia. Och som ersättning till Smart-routern om man nu har VDSL2 så har Zyxel kommit med en router där du bara lägger in Telias config och kör.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

För Telia är lata men smarta för sitt eget syfte. Det är mycket enklare att skicka en produkt till kunderna där de inte kan göra något för att ställa till det med anslutningen, så som ändra inställningar. Telias First-linesupport har blivit sämre för varje år som går, så för att vara på den "säkra sidan" så skickar Telia ut en lösning som alla kan använda då alla har olika kunskapsnivåer. Denna produkten skall passa alla, och för att göra det ännu roligare så kan Telia själva gå in i "smart-routern" och ändra inställningar men du kan inte göra något.

Så till alla som har problem med internet och använder "smart-routern", byt ut den till något annat. Möjligheterna om lösningar minskar om man har IP-TV.

I mitt fall så skickade jag tillbaka routern till Telia och ringde ett antal gånger... Och till slut så skickar Telia modem och en bredbandstelefoniadapter(router). Har ingen TV via bredbandet.

Kan även tillägga att Smart-routern är endast värd att ha om man kan få VDSL2 (30-60mbit). Annars skall man köra på det klassiska Zyxel-modemet som är en av de bättre sakerna som kommit ut från Telia. Och som ersättning till Smart-routern om man nu har VDSL2 så har Zyxel kommit med en router där du bara lägger in Telias config och kör.

Så du fick modem och router av telia asså? Blir o slå dom en signal då...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Så du fick modem och router av telia asså? Blir o slå dom en signal då...

En signal heller tio beror på vid vilket samtal du får tag i en person som har kunskap om att det finns nåt annat än smart vilket är ganska vanligt att dom flesta inte gör då dom helt enkelt inte har fått lära sig det från telia.
Jag vet för jag har ändrat detta åt ett par släktingar,kompisar och senast tog det 18 samtal innan jag,vi fick tag på en som visste att det fanns mer än smart (sen om dom andra sket i det heller helt enkelt inte visste kan jag ju inte säga men skulle tippa på att nån,några sket i det för det var för jobbigt).

Gör ett inlägg på www.fairshopping.se istället så blir DU uppringd av en som vet om vad som finns och denne person kan och får ändra saker på ditt ab medans den vanlige KT arbetaren kanske inte ens får,kan ändra det.
Det kan ta 1-2 dagar innan fairshopping publicerar ditt inlägg men efter det så brukar telia ringa upp inom nån,några timmar för dom är ganska måna om att allt ska se bra ut på fairshopping.

Visa signatur