Telia VDSL TG789vn-smittad som måste ventilera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieX77:

JÄVLA FELIA!!!

Jag har ringt deras såkallade kundtjänst/support flera gånger minst 4-5 ggr och kollat runt detta nya upp till 30 mbit/sec och VDSL som dom hela tiden säger jag kan få!

Igår beställde jag det omtalade Zyxel modemet ifrån Dustin och ringer telia!

Person1. vet inte vad Tilgin HG 321 extern telefonadapter är för något -har vi sån är en av motfrågorna bland annat. hon skall kolla med annan personal och förvinner och tillslut blir jag bortkopplad, det tjular i luren

blir arg ringer igen till person 2, låter fräsch :=) men samma visa hon kan inget om detta, efter måååånga minuters väntan ber hon mig ringa idag då det finns mer personal på plats OK

ringer idag, blir först kopplad vidare från en säljare till supporten, supporten (som faktiskt verkar kunnig och vet vad jag pratar om) går igenom allt och skall lägga min beställning (äntligen) NEJ MEN säger hon! du kan inte få upp till 30 mbit/sec ser jag här!!!!

va!! jag har ju fått det beskedet från flera personer hos er

- jag måste kolla igen jag ringer dig säger hon

5 minuter senare ringer den trevliga supporten upp mig, och säger nej tyvärr du kan inte få upp till 30mbit/sec för du bor 1933 meter ifrån stationen och det är max 1500 meter för 30 mbit/sec som gäller?????????????????????????????

Men säger jag varför i hela ****** säger er kundtjänst att jag kan få det?

tjejjen är väldigt trevlig ber om ursäkt och hela beställningen avbryts :=(

ringde precis Dustin och avbokade mitt zyxel VDSL modem

sorg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så nu sitter man fortfarande med halvchabbig upp till 24 mbit/sec lina som MAX visar 15 mbit/sec på TP Testet

JÄVLA FELIA

Får du inte mer än 15 av 24 så hadde inte VDSL hjälpt oavsett avstånd heller tyvärr.
Att de sen fortfarande inte kan få fram rätt info om stationerna är ju bra att beklaga.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av nathan:

Jag har under ett par år nu hjälpt folk som signat upp "Telia Smart"-abonnemang och haft problem med skogsdyngan till hårdvara de fått med. Thomson/Technicolor ÄR skräp, punkt. Det fanns inte på kartan att jag själv skulle ta i dessa skitmodem/gateways med tång ens. Dock fick mina föräldrar nyligen det klassiska erbjudandet att uppgradera sin 24Mbit ADSL till "Bredband 30" som det så fint heter. Felia och andra operatörer skyltar ju inte gärna med vilken sprutt som faktiskt erbjuds uppströms så jag förväntade mig ingen extrem skillnad, men då jag såg att det skulle bli "upp till 12Mbit" så började jag väga för och nackdelar.

Det som verkligen smärtade var ju Telias policy att blint förutsätta att samtliga kunder är tekniska idioter och sondmata dessa med "Smartlösningen". Om de bara bakat in de extra 29kr/månad i själva uppkopplingskostnaden så hade det känts bättre, men vill man inte ens ha skiten så gör den kostnaden ont när alternativ inte står att finna. Jag började då forska i alternativ till modembiten.

1) La en prelbokning på Zyxel Prestige 870H-51A V2. Det finns en färdig config till den från Zyxel som stänger ner Routerbiten och lägger V-LANen rätt för Telia på respektive LAN-port på baksidan. Den funkar helt enkelt, men då kommer Thomsonskiten bara stå i ett hörn och samla damm samtidigt som man regelbundet betalar för den. (Kan ändå vara värt det för att slippa känslan av att ha Telia inne i sitt eget nät och fippla.)

2) Jag ringde sju samtal till Telias tekniska support och ventilerade min avsky att tvingas in i en sån här situation. Av dessa sju samtal så svarade fem att det skulle gå att brygga burken så den endast agerade modem, två svarade att det inte var möjligt. Av de fem positiva svaren så sa tre att det skulle gå direkt i det _begränsade_ administrativa gränssnittet (=bullshit), de andra två svarade att det gick om man hade den inkopplad och ringde Premiumsupporten. Min förhoppning är att dessa två har rätt så man sparar lite pengar på köp av extra hårdvara. Det är samtidigt helt sanslöst att man får så extremt olika svar, men vem blir förvånad egentligen...

Idag fick jag SMS-avisering och skulle hämta ut burken, då kommer nästa snålsmäll. Telia bjuder inte ens på frakten för den skit som jag som kund MÅSTE ta emot och hyra! 99kr kan ses som en fånigt liten kostnad att prata om, men det är principen det handlar om här.

Om nu inte Premiumsupporten klarar av att ställa burken i bryggat läge så försöker jag nog hacka den med JTAG. Oavsett om det sen ändå blir köp av Zyxelalternativet så kanske jag kan hjälpa några andra frustrerade i samma sits.

Kan någon förresten förstå varför Telia inte själva spontant erbjuder/tillåter en bryggning av TG789vn? Det bör väl ligga i deras intresse att så många som möjligt fortsätter använda dyngan så deras "support" möts av samma hårdvara när felsökning ska genomföras?

Är det förresten någon som kan bekräfta att Premiumsupporten verkligen kan ställa den i bryggat läge? Vore skönt att få det svart på vitt innan de 19kr/minut börjar rulla.

Detta inlägg hamnar väl fel. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag fick tips om http://www.speedtest.net/ Verkar mer avancerat än Bredbandskollen. Vad tror du Nathan?

Permalänk
Medlem

CharlieX77: Helt otroligt att det krävs 3-4 pers på Teliasupporten för att konstatera att ~2000m från stationen innebär att VDSL inte funkar. Den första borde kunnat se det tydligt i sitt system vid första checken mot dig.

Skrivet av mats42:

Som tidigare påpekat. Varken 789 (privat) eller 79X (företag) går att brygga med Telias F/W.
Med annan F/W kan det gå men det har visat sig vara millt sagt ostadigt. (tappade uppkopplingar och hängningar)

Tack för ännu en bekräftelse!

Skrivet av mats42:

Får du inte mer än 15 av 24 så hadde inte VDSL hjälpt oavsett avstånd heller tyvärr.
Att de sen fortfarande inte kan få fram rätt info om stationerna är ju bra att beklaga.

Av mina sju samtal till Telia innan beställning så hävdade majoriteten att man trots t ex 15Mbit av 24Mbit max skulle se en rejäl skillnad över VDSL. Det gäller väl att få dealen låst, sen är kunden fast i träsket.

Skrivet av gammal man:

Detta inlägg hamnar väl fel. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag fick tips om http://www.speedtest.net/ Verkar mer avancerat än Bredbandskollen. Vad tror du Nathan?

Hehe ingen fara. Jag misstänker att det handlar om ca 30Mbit över W-LAN på ditt 60Mbit VDSL? speedtest.net är precis som bredbandskollen.se ett TPTest, det spelar egentligen ingen roll vilket du kör så länge som testet ligger utanför din operatörs nät. Risken om man använder ett TPTest utomlands är att andra faktorer börjar spela in och spöka. Du vill att testet ska göras så nära som möjligt men ändå utanför din operatörs nät. Det finns många andra tillfällen då man med fördel använder flera testsiter och gärna placerade utomlands, men då är det mer för att kolla vilka avtal ens operatör har för trafik längre bort t ex.

bredbandskollen.se duger gott i ditt fall, och jag rekommenderar dig fortfarande att kika på en billig accesspunkt. Det är den mest strulfria lösningen och kostar inte heller särskilt mycket. Det enda den lådan skulle göra är att ta intern IP-adress från Thomsonlådans gateway och köra ett eget W-LAN utöver det som finns i Thomson (som du då struntar i). Kom ihåg att du har suverän prestanda redan över VDSL, och det är bekräftat genom ett trådat TPTest som jag läste att du gjort. W-LANet är begränsat av nån annan faktor och är tydligen max 30Mbit även inne i huset hos dig mellan egna enheter. Jag skulle som sagt fixa egen hårdvara i din situation.

Permalänk
Medlem

http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?p=16197#16197 hade en gammal felia smart liggandes (gammal är fel, men där jag bor nu är det kommunalt fiber som gäller xD) lekte lite med firmwares och vips,... funkar kanoners för grannen =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Telias System är ju byggda för Telefonin och fax dvs 9600Baud som max.
Bredband fanns inte riktigt med när man designade AXE nätet.

Iom det så har de en hel del problem internt med att få fram rätt information på rätt platser.
De konstlade uppdelningar de sen har gjort internt har inte hjälpt till direkt.

Satt så sent som häromdagen med ett ärende där man mätte allt mellan 1500 och 5900meter på samma lina.
Enligt ett system hadde stationen VDSL enligt nästa hadde den inte det.
Går man då på första mätning som sa 1500 plus VDSL så är det ju lugnt att sälja hyffsat hög fart. Går man på sista siffra plus ADSL så är vi nere på 1-2mbit.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mats42:

Så är livet på landet :=) TYVÄRR!!! väldigt irriterande dock när man vill ha mer, men det är liksom lite för dålig anledning att flytta till en stad också.....

Skrivet av nathan:

CharlieX77: Helt otroligt att det krävs 3-4 pers på Teliasupporten för att konstatera att ~2000m från stationen innebär att VDSL inte funkar. Den första borde kunnat se det tydligt i sitt system vid första checken mot dig.

Ja fullkomlig skandal anser jag, bara på kul ringde jag igen och återigen sa dom att jag kunde få VDSL och upp till 30 mbit/sec :=)
Kan tänka mig att "snackisen" i deras fikarum igår var jag, skällde som aldrig förr på de stackars människorna som jag pratade med, inte direkt deras fel men ändå......

Permalänk

Telia 4G

Idag har Telia 3G som täcker 99 % av landet. Kanske värt att vänta på 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieX77:

Så är livet på landet :=) TYVÄRR!!! väldigt irriterande dock när man vill ha mer, men det är liksom lite för dålig anledning att flytta till en stad också.....

Ja fullkomlig skandal anser jag, bara på kul ringde jag igen och återigen sa dom att jag kunde få VDSL och upp till 30 mbit/sec :=)
Kan tänka mig att "snackisen" i deras fikarum igår var jag, skällde som aldrig förr på de stackars människorna som jag pratade med, inte direkt deras fel men ändå......

SÅ var det när jag beställde VDSL. Ena stunden hade jag ca 600 meter till stationen och den var utbyggd för VDSL. Nästa samtal hade jag 1800 meter och kunde inte få VDSL. Ringde och mailade många ggr fram och tillbaka och fick de två olika buden ungefär varannan gång och när jag väl fick det beställt så avbeställde någon det hela utan att meddela mig, så när jag ringde in och undrade varför inget hänt så var anledningen att jag trots kontroller inte kunde få VDSL. Till slut visade det dock sig att det var ca 600 meter som gällde och jag fick mitt VDSL. Jävla onödigt strul kan man tycka.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammal man:

Idag har Telia 3G som täcker 99 % av landet. Kanske värt att vänta på 4G

99% av befolkningen - Kanske och rent teoretiskt (har noll täckning 50 meter från huset tex trots att det ska vara kanontäckning enligt deras kartor)
99% av landet. Glöm det. Finns stora delar av norrlands inland där det inte finns någon 3G täckning alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieX77:

Mjo. Har 5.5KM till min station och idag fick jag tillbaka telefonen efter den här sura damen Dagmar och hennes pojkvän Emil

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

99% av befolkningen - Kanske och rent teoretiskt (har noll täckning 50 meter från huset tex trots att det ska vara kanontäckning enligt deras kartor)
99% av landet. Glöm det. Finns stora delar av norrlands inland där det inte finns någon 3G täckning alls.

Är ganska dålig 3G-täckning. Jag pendlar 3 mil varje dag. Inne i staden är det såklart 3G och nån kilometer till, men ganska snabbt utanför så är det ingen 3G alls på nästan 3 mil, så nej det är verkligen inte bra 3G täckning överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieX77:

JÄVLA FELIA!!!

Jag har ringt deras såkallade kundtjänst/support flera gånger minst 4-5 ggr och kollat runt detta nya upp till 30 mbit/sec och VDSL som dom hela tiden säger jag kan få!

Person1. vet inte vad Tilgin HG 321 extern telefonadapter är för något -har vi sån är en av motfrågorna bland annat. hon skall kolla med annan personal och förvinner och tillslut blir jag bortkopplad, det tjular i luren

blir arg ringer igen till person 2, låter fräsch :=) men samma visa hon kan inget om detta, efter måååånga minuters väntan ber hon mig ringa idag då det finns mer personal på plats OK

ringer idag, blir först kopplad vidare från en säljare till supporten, supporten (som faktiskt verkar kunnig och vet vad jag pratar om) går igenom allt och skall lägga min beställning (äntligen) NEJ MEN säger hon! du kan inte få upp till 30 mbit/sec ser jag här!!!!

5 minuter senare ringer den trevliga supporten upp mig, och säger nej tyvärr du kan inte få upp till 30mbit/sec för du bor 1933 meter ifrån stationen och det är max 1500 meter för 30 mbit/sec som gäller?????????????????????????????

så nu sitter man fortfarande med halvchabbig upp till 24 mbit/sec lina som MAX visar 15 mbit/sec på TP Testet

JÄVLA FELIA

Så otroligt klassiskt Telia. Har själv suttit i deras support för många år sedan och tro mig, det är f-n inte lätt. De slänger ut nya produkter/tjänster på marknaden, men informationen/utbildningen ut till supporten (som oftast är outsourcad) är/var i det närmaste obefintlig.

Supporten får ta väldigt mycket skit, ofta med all rätt när man såg vilka ägg som jobbade där, men lika ofta så beror detta på att utgivandet av produkter/tjänster ALDRIG är i synk med supportens kunskapsnivå. Det var OFTA man fick höra talas om produkter/tjänster genom kunder som skaffat dem.

Helt otroligt. Det var uselt då, och är säkerligen lika uselt idag. Kvantitet för kvalitet, eftersom callcenter företagen får betalt per samtal, inte per minut - det säger sig självt att personalen inte ges möjlighet att ge bästa möjliga support i ett sådant läge, det enda som cheferna ser är hur många samtal du plockar, inte hur bra du faktiskt hjälper kunderna - det är sekundärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Så otroligt klassiskt Telia. Har själv suttit i deras support för många år sedan och tro mig, det är f-n inte lätt. De slänger ut nya produkter/tjänster på marknaden, men informationen/utbildningen ut till supporten (som oftast är outsourcad) är/var i det närmaste obefintlig.

Supporten får ta väldigt mycket skit, ofta med all rätt när man såg vilka ägg som jobbade där, men lika ofta så beror detta på att utgivandet av produkter/tjänster ALDRIG är i synk med supportens kunskapsnivå. Det var OFTA man fick höra talas om produkter/tjänster genom kunder som skaffat dem.

Helt otroligt. Det var uselt då, och är säkerligen lika uselt idag. Kvantitet för kvalitet, eftersom callcenter företagen får betalt per samtal, inte per minut - det säger sig självt att personalen inte ges möjlighet att ge bästa möjliga support i ett sådant läge, det enda som cheferna ser är hur många samtal du plockar, inte hur bra du faktiskt hjälper kunderna - det är sekundärt!

Har själv jobbat med callcenter och support och känner till det där. Jag supporterade datorerna åt ett känt märke. Till en början tyckte jag det var kul, att få använda mina kunskaper till att faktiskt lösa folks problem, men på grund av att de som ringde inte ofta hade väldigt låg kunskapsnivå, så kunde det ibland ta ganska lång tid att få till en ändring i registret eller att ändra någon annan form av konfiguration. Då blev man mer eller mindre hotad att man måste börja ta fler och kortare samtal. Jag förklarade det orlimliga i det hela eftersom en skitlösning oftast gör att kunden ringer tillbaka, kanske inte bara en eller två ggr utan ibland ännu fler istället för att man lägger lite tid på att lösa det. Det skulle inte vara bra lösningar utan snabba lösningar tyckte dom.

P.g.a. detta så fick man börja skicka ut guider på hur man startade en total ominstallation av datorn trots att det inte var nödvändigt för att lösa problemet. Det kanske hade tagit mig 10-15 min att lösa kundens problem direkt, men att logga och meddela att en ominstallation behövdes göras tog mindre än 3min. Det är ofta så här det fungerar på callcenter. Lite beroende på om det är ISP eller datorsupport så är tiden olika, men efter en viss tid så börjar de förlora pengar på dig har de räknat ut. T.ex. så var gränsen nånstans runt 6 minuter på den support jag jobbade (Telia har säkert 3min eller mindre). Ringde du in en gång totalt så tjänande de pengar på dig. Ringde du in två snabba ggr så kunde det också vara vinst eller + - 0, men ringde du in 3ggr eller mer så var du en förlust för supporten.

Att då komma med skitlösningar som gjorde att de ofta ringde in fler ggr var enligt mig bara idiotiskt.

Visa signatur

Permalänk

Jag harThomson 789v med Telia 30mbit via jacket funkar galant har inget att klaga på.
Så jag förstår inte att folk har problem med den jag har 30.14 mbit ner o 5.45 mbit upp. Har bara felat en gång det berodde på att dom grävt av ledningen i området .

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Intressanta erfarenheter från Callcenters DHead och Bejje. Känner väl igen det ni beskriver.

Skrivet av Gunner357:

Jag harThomson 789v med Telia 30mbit via jacket funkar galant har inget att klaga på.
Så jag förstår inte att folk har problem med den jag har 30.14 mbit ner o 5.45 mbit upp. Har bara felat en gång det berodde på att dom grävt av ledningen i området .

Jag har hört att modembiten i tg789vn funkar bra, men jag tror att vi ställer lite olika krav på resten av boxen. Det den här tråden handlar om mest är irritation över att Telia tvingar oss att använda även routerbiten istället för att göra det till en valfri feature. Router-/gatewaydelen i tg789vn är katastrof, och felias firmware är dessutom korkat/onödigt begränsad.

Allt handlar om vilka krav man ställer på utrustning och de behov man har. Hade jag bara haft vanliga klient(er) bakom så hade jag inte orkat bråka utan enbart kört på. (Jag hade dock förmodligen fortfarande bråkat om själva principen, för den är absurd.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har du öppnade portar, spelar du mycket online eller använder du VPN. Detta är de saker som jag har hört att den strular med och om den ens strular med en utan de sakerna så är det oacceptabelt, speciellt VPN eftersom att man kan behöva det för sitt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CharlieX77:

JÄVLA FELIA!!!

JÄVLA FELIA

Här kan vi inte få det eftersom vi bor cirka 10m för lång bort. Dvs mina grannar kan få det, men inte jag. Så här sitter vi och drygar på 5,5mbit ner och 0,2 upp.. YAY.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Anledningen till att de inte levererar det över 1500 m är att efter 1500m så skalar VDSL ungefär exakt likadant som ADSL, och de vill inte reservera portar i deras VDSL DSLAM i onödan.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du öppnade portar, spelar du mycket online eller använder du VPN. Detta är de saker som jag har hört att den strular med och om den ens strular med en utan de sakerna så är det oacceptabelt, speciellt VPN eftersom att man kan behöva det för sitt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara stängt av upnp i routern o i Windows Spelar bara online spel Battlefield 3 osv Går hur bra som helst. Förur hade jag mobilt bredband då gick det sämre

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Måste också upplysa om ett annat problem med denna skit router.... Man kan INTE göra en traceroute kanske inte är en stor grejj men för mig som nörd vill jag kunna spåra min trafik.. nörd porr

Permalänk
Medlem

Dags att ventilera igen...

Alright, så jag har nu under tre veckor försökt hjälpa mina föräldrar att uppgradera från 24Mbit ADSL till "Bredband 30", d v s 12-30Mbit VDSL. Eländet tar aldrig slut!

Det började med en beställning den 20e januari, då blev jag lovad att TG789vn skulle skickas samma dag och att det gick att brygga (bryggningsbiten och alla samtal om det har vi redan diskuterat). Inkoppling skulle ske den 31a januari, d v s i god tid efter att Thomsonlådan erhållits. Lådan kommer aldrig.

Natten mot den 1a februari slocknar linan. Ringer Felia dagen efter och kollar vad händer, då berättar tjejen jag pratar med att modemet varit restnoterat sen mitten av januari men att de kunde börja skicka ut igen 4e-5e februari. (Detta borde personen jag pratade med vid beställningen kunnat hinta om tycker man, då lådan redan då var restnoterad). Jag ber då om att få bli tillbakakopplad till ADSL igen så linan funkar tills dess. Hon svarar att det skulle hon kolla på och återkomma till mig. Ingen ringer tillbaka.

Jag ringer igen två timmar senare och får prata med en till synes mer kompetent person som inom 5minuter kopplar tillbaka mig på ADSL. Han säger dessutom att de inte skulle lägga in nått nytt datum för ändring till VDSL utan att jag i lugn och ro väntar in hårdvara och ringer när allt är redo för ändringen istället. Allt låter bra!

Nu för en vecka sen så sitter jag med både Thomsonlådan och Zyxelmodemet som jag sen ska köra regelbundet på. Ringer Telia och får direkt en dålig magkänsla när jag möts av en ung norrländsk tjej på andra sidan luren. Jag ber om att få bli överkopplad till VDSL då jag äntligen har hårdvaran för att allt ska fungera. Hon fattar ingenting utan ber mig vänta. Tyst i luren i drygt 20minuter. Sen kommer hon tillbaka: "Har ni gjort en beställning på VDSL? Vi kan inte ens se att en beställning ligger inne här." Jag börjar småkoka lite och berättar att jag redan haft VDSL igång utan att modemet kommit men att jag nu har modemet och bara vill få övergången gjord. Då visar det sig efter ytterligare 15-20minuters tystnad att den förre killen lyckats cancellera hela övergången, men jag sitter fortfarande med Smart-skiten och väntar! Får så småningom prata med hennes chef som ber så otroligt mycket om ursäkt och berättar att en helt ny beställning måste göras på nytt modem, där de direkt skickar med retursedel för modemet etc, för deras system tillåter inte övergången utan ny Thomsonleverans. Han erbjuder lite lam Spotify/mobiltbredband etc som kompensation också, och LOVAR att VDSL ska funka inom 30minuter. Jag köper det och tackar för hjälpen. Väntar hela kvällen, inget händer.

Ringer dagen därpå till Telia igen, säger läget och får höra att jag sitter på VDSL. Vet själv att så inte är fallet så tackar för hjälpen och ringer direkt upp igen. Får då prata med en skåning som ser att det står VDSL på abonnemanget men att vi ligger kvar på ADSL i stationen. Han kopplar mig vidare till en annan del av supporten som bekräftar det hela och lovar att VDSL ska funka inom en timme. Inget händer. Klockan är nu över 22 så jag får ge upp *igen* och ringa dagen därpå.

Ringer igen och det går lite snabbare nu då min logg börjar innehålla rätt många absurda svängar som den i andra änden skäms för. Han lovar att ringa upp mig inom en timme och då ska det funka. Inget händer, ingen ringer upp. Ringer tillbaka, får prata med en ny person, som då inte ser nått i loggen om den jag pratade med innan som lovade ringa upp. Han säger att allt är klart och att jag ska vänta en timme sen funkar det. Inget händer... Ringer då tillbaka och klockan är runt 18:15, får prata med en ny skåning som verkar lite vettigare och bara skrattar när han ser det absurda händelseförloppet i loggen. Han berättar då att ingen "first line support" har tillräcklig access för att fixa sånt här, utan man måste prata med "internsupporten" som bara finns öppen under kontorstid. Han ger mig då två månader gratis lina som ytterligare kompensation, och skriver dessutom en rejäl notis i loggen om vad som måste fixas och av vem så jag bara behöver hänvisa till den när jag ringer dan därpå.

Ringer runt 14:00 idag och hänvisar till loggen, personen vidarekopplar mig, får vänta ca 15mins och får prata med "internsupporten". Killen där ser direkt vad som är fel och ber mig vänta. Efter runt 10minuter kommer han tillbaka och säger att han inte får tag på de som kan fixa det här men LOVAR DYRT OCH HELIGT att ringa tillbaka till mig innan 19:00 så ska det vara fixat. Jag tackar för hjälpen och väntar. 19:15, inget samtal. Ringer igen och hänvisar till loggen. Finns inget skrivet sen jag snackade med personen dagen innan så han vet inte vem det var jag pratade med idag. Får då veta att för rätt del av supporten tar detta bara en minut att fixa (STÄMMER BRA), men när det gäller sånt här så är det en "Apollosupporten" jag ska prata med, men de slutade 19:00 och är inte inne över helgen så jag får vänta till måndag...

Där sitter jag nu! Har säkert missat massa delsteg i misären, men helt sanslöst eller hur???

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Där sitter jag nu! Har säkert missat massa delsteg i misären, men helt sanslöst eller hur???

Låter som normalt ärende hos Telia, enda sättet att få support numera är via fairshopping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Låter som normalt ärende hos Telia, enda sättet att få support numera är via fairshopping.

Det är sorgligt men nog precis som du säger. De behöver publikt tryck för att faktiskt ge äkta support.

Tack förresten för att du orkade igenom mitt tämligen massiva textblock. ^^

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är ju Telia den enda operatören som verkligen satsar på att bygga ut VDSL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tyvärr så är ju Telia den enda operatören som verkligen satsar på att bygga ut VDSL

Sant.

Telia ska ha cred som satsar på VDSL, det är deras support och approach till det hela som är allt annat är bra.

Permalänk
Medlem

Haha, ja det där med att lova att ringa upp, men inte göra det är något som Telia har satt i system tror jag. Det har hänt mig många ggr också och det är nu så illa att försöker någon säga att de ska höra av sig till mig så säger jag att det stämmer inte, att dom har lovat det så många ggr förut, men det aldrig har hänt. Då säger dom att den här gången kan han lova att de kommer ringa. Ni har sagt precis samma sak förr, men ringde ändå inte, så nej, lova inte att ni ringer upp mig utan lös det nu istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Haha, ja det där med att lova att ringa upp, men inte göra det är något som Telia har satt i system tror jag. Det har hänt mig många ggr också och det är nu så illa att försöker någon säga att de ska höra av sig till mig så säger jag att det stämmer inte, att dom har lovat det så många ggr förut, men det aldrig har hänt. Då säger dom att den här gången kan han lova att de kommer ringa. Ni har sagt precis samma sak förr, men ringde ändå inte, så nej, lova inte att ni ringer upp mig utan lös det nu istället.

Haha, helt rätt. Lova inte att ni ska ringa upp utan lös problemet istället.

Permalänk
Medlem

En liten update igen!

Killen som lovade dyrt och heligt att ringa idag kl 14 när allt var löst med "Apollosupporten" hörde naturligtvis inte av sig. Jag lyckades komma loss från jobb för en timme sen och konstaterade då att VDSL fortfarande inte rullade som tänkt heller. Ringde 16:20 till Telia och började från början (som vanligt) och fick prata med en tjej. Beskrev, trött, i korta drag vad det handlade om och hänvisade till loggen. Bad att få bli kopplad till "Apollosupporten", hon låtsades som att hon inte förstod vad jag pratade om och bad mig vänta. Fem minuter senare kommer hon tillbaka och frågar hur jag känner till Apollosupprten, jag beskriver allt ytterligare om vad som behöver göras i stationen. Hon säger då att kunder inte normalt får komma i kontakt med dom, utan att det är hon och hennes kollegor som ringer dit och begär support. Hon ber mig vänta igen och 10minuter senare kommer hon tillbaka och säger: "Tyvärr, dom stängde 16:30 d v s för fyra minuter sen. Men jag lovar att höra av mig till dig imorgon."

Permalänk
Medlem

...fortsättning

Jag låter säkert som en trasig LP-skiva nu, ber om ursäkt! Det här är lika mycket för mitt eget minne som för att ge de som är, eller har varit, i liknande situation ett gott skratt.

Hon som lovade att ringa idag ringde aldrig, nu den 13e i ordningen. Jag lämnade en kund hastigt vid 14:45 för att rusa iväg och se till att ringa i god tid innan 16:30, då denna s k "Apollosupport" tydligen stänger. Får tala med första personen hos Telia runt 15:25. När han väl läst in sig i min logg så ber han mig vänta. Återkommer strax därefter och meddelar att "Tyvärr stänger Apollosupporten 15:00 på tisdagar." Han lovar att ringa upp imorgon.

Kan även meddela att jag idag fick två feta brev från Telia. Det ena tackade för fortsatt visat förtroende med beställningen av "Telia bredband 6-8Mbit", nånting jag aldrig haft eller beställt. Det andra tackade för nyttjat erbjudande om beställning av IP-telefoni och IPTV. Vilken IP-telefoni? Vilken TV???

Ska det 14e löftet om uppringning bli till verklighet? Återstår att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Jag låter säkert som en trasig LP-skiva nu, ber om ursäkt! Det här är lika mycket för mitt eget minne som för att ge de som är, eller har varit, i liknande situation ett gott skratt.

Hon som lovade att ringa idag ringde aldrig, nu den 13e i ordningen. Jag lämnade en kund hastigt vid 14:45 för att rusa iväg och se till att ringa i god tid innan 16:30, då denna s k "Apollosupport" tydligen stänger. Får tala med första personen hos Telia runt 15:25. När han väl läst in sig i min logg så ber han mig vänta. Återkommer strax därefter och meddelar att "Tyvärr stänger Apollosupporten 15:00 på tisdagar." Han lovar att ringa upp imorgon.

Kan även meddela att jag idag fick två feta brev från Telia. Det ena tackade för fortsatt visat förtroende med beställningen av "Telia bredband 6-8Mbit", nånting jag aldrig haft eller beställt. Det andra tackade för nyttjat erbjudande om beställning av IP-telefoni och IPTV. Vilken IP-telefoni? Vilken TV???

Ska det 14e löftet om uppringning bli till verklighet? Återstår att se!

Sluta att ringa dom och acceptera att bli uppringd, det funkar ju helt enkelt inte och det har även jag och många andra fått uppleva. Skriv istället på www.fairshopping.se så ska du se att du får hjälp.

Visa signatur