Permalänk
Avstängd

Köpa datorstol, 10 000 budget

Jag har kollat på 2 datorstolar. Antingen malmstolen 4000 eller malmstolen c-pod. Det skiljer tusen spänn mellan dessa. Men jag kan inte bestämma mig.

Har provat båda och cpoden är skönare och den ser även mer ergonomisk ut pga ryggstödet. Men hur är det med kvaliten om man jämför dem båda. Cpoden verkar mer hi-tech men det betyder ju inte att den håller längre. Vill att den ska hålla 10+ år. Ska snart börja på universitet så jag kommer säkert ha 2 timmars-sessioner på raken i stolen för att sedan ta en paus eller något. Gillar att programmera och spela, så det blir ett par timmar där också. Allt som allt sitter jag nog cirka 5-6 timmar om dagen.

Just nu har jag en stol från IKEA som jag köpte för 5 år sen för 500 spänn. Oavsett vilken stol jag väljer så kommer jag inte bli besviken.

Har ingen att bolla mina tankar med så jag söker mig till sweclockers. Vilket val hade ni andra gjort?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera stolen Markus ifrån IKEA. Ca 1500:- och inga problem att sitta länge i den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Åk till någon som säljer stolar och provsitt litegrann, försök att komma fram till vad du vil ha och behöver, vad ska vara ställbart, hur mjuk/hård ska den vara, lutningar, sittdjup osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Jag har kollat på 2 datorstolar. Antingen malmstolen 4000 eller malmstolen c-pod. Det skiljer tusen spänn mellan dessa. Men jag kan inte bestämma mig.

Har provat båda och cpoden är skönare och den ser även mer ergonomisk ut pga ryggstödet. Men hur är det med kvaliten om man jämför dem båda. Cpoden verkar mer hi-tech men det betyder ju inte att den håller längre. Vill att den ska hålla 10+ år. Ska snart börja på universitet så jag kommer säkert ha 2 timmars-sessioner på raken i stolen för att sedan ta en paus eller något. Gillar att programmera och spela, så det blir ett par timmar där också. Allt som allt sitter jag nog cirka 5-6 timmar om dagen.

Just nu har jag en stol från IKEA som jag köpte för 5 år sen för 500 spänn. Oavsett vilken stol jag väljer så kommer jag inte bli besviken.

Har ingen att bolla mina tankar med så jag söker mig till sweclockers. Vilket val hade ni andra gjort?

Jag hade tagit den som är skönast. Om jag har fattat rätt har man väl 10 års garanti på C-pod? Har haft problem med en Kinnarp och en Håg stol som var 8 år plus, fick nya armstöd till Kinnarpen och gasdämpare till Håg utan problem. Tror inte Malmstolens support är sämre (isf. hade dom inte funnits kvar, support är extremt viktigt på proffsmarknaden).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har två st Malmstolen som är 15 år gamla. Den ena har jag suttit på så mycket att tyget i dynan är uppslitet och jag fick ha en kompis att sy ett överdrag, men de är fortfarande mycket sköna att sitta i. Har hållit mycket bättre än de Kinnarps stolar vi har på jobbet. Kör på den som du tycker känns bäst. Malmstolen är en superstol som kommer att serva dig länge!

Edit: Jag har Classic 4000. Tror inte att jag hade gillat Cpod, för jag gillar inte när ryggstödet är sånt tyg med hål. Ser inte riktigt vad den erbjuder för extra funktioner heller. Men ta den som är skönast.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Kan rekommendera stolen Markus ifrån IKEA. Ca 1500:- och inga problem att sitta länge i den.

Håller doc. inte i 10+ år

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

köp ett höjbart skrivbord så du kan stå upp istället, annars lyder ju mantrat "bästa sittställning är nästa sittställning"...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Här har du RIKTIGA gamingstolar http://www.maxfps.se/kategori/388?sort=hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Som dock inte på något sätt är bra för din kropp ergonomiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har en själv och jag sitter väldigt skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

på deras hemmsida kan man även läsa sig till vilken stol serie som passar dig, bredd på säte, bredd på rygg och höjd på rygg http://www.dxracer.net/cat8_m-series.html

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har en själv och jag sitter väldigt skönt.

Att du sitter skönt behöver inte betyda att stolen är bra ergonomiskt.

Till TS:
Jag kan bara rekommendera kinnarps.
Kan ibland gå att hitta till riktigt bra priser.
Men även malmstolen som du redan kikat på är riktigt trevliga!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Om 10.000 kr är din budget finns det väl bara ett val och det är att satsa på en Kinnarps.

Permalänk
Medlem

har hört (mycket) att kinnarps är bra, kanske ska kolla på dom?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

kinnarps för hela pengen, ska vara det bästa märket där ute, har bara provsuttit en engång på ett kontor.
och den var grym!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Har själv en Kinnarps 8000 och visst är det kvalite men jag kan inte hitta en skön sittställning framför datorn med den trots alla tjusteringar som går att göra. när jag väl sitter bra i den så sitter jag å tittar snett upp i taket. eller om jag tjusterar för rak rygg så lutar sätet ergonomiskt framåt, vilket jag inte tycker är bekvämt över huve taget vid längre gaming sessioner. Provade dock en DXracer stol hos en arbetskamrat och skulle mycket hellre haft en sånn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Malmstolen är riktigt bra grejer - rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Agree. Har haft min sedan Juli och är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Stark rekommendation på dessa:
http://www.ergoff.se/bevakning/283-kab-seating-director-konto...
Har de i skinn på jobbet, de håller bra och har mycket goda inställningsmöjligheter.
De är snart 4 år gamla och de känns nära nog nya.
De får stå ut med det mesta. Blöta kläder, svettiga kläder (är varmt ibland på pappersindustrier), skitiga kläder av kemikalier/olja och mat/drick spill (bara att torka av) och de ser och känns fortfarande nästan nya. Tänk då på att det sitter folk i dem 20 timmar + per dygn, alla dagar om året.
Hade min budget vart större så hade jag inte tvekat på detta.
Kinnarps i all ära men de rår inte på dessa imo. Då de snabbare blir "rassliga" och inte känns nya. Men de är dock snyggare än Seating Directorn, den är rätt klumpig och ful men det ligger ju i betraktarens öga.

Edit: Har en Markus från ikea nu istället. Men som sagt, den är inte ens nära lika bra som Seating Directorn är. Blir liksom lite liggande i den om man ska sitta skönt, inte så ergonomisk. Dessutom tvivlar jag på att den kommer att hålla mer än 5 år.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Vi har malmstolen 7000 på jobbet, ruggit bra stolar att sitta i längre stunder. Bra med inställningsmöjligheter, grym ergonomi.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Håller med om att den är skön. sitter själv i en sedan en vecka tillbaks. Men har man en budget på 10.000 så tror jag att man kan hitta en ännu bättre stol

Skrivet av sten1930:

Mjo, det tror jag nog. Den har 10 års garanti, och det borde betyda att den vid normalt användande håller minst 10 år. Gör den inte det så går det ju ändå på garanti?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Vad är priset på dessa stolar? Ser riktigt nice ut och funderar själv på att skaffa en riktig stol inför universitetet.

Syftar alltså på de stolar som TS funderar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrBoXon:

Nackdelen är om man vill gunga/luta den bakåt, tycker den är ganska värdelås då.

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Det går att köpa 6 stolar under 10 års tid och ändå komma billigare undan. 5 st om det är långt till Ikea och soppapengar ska räknas in.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blomqvist:

Det går att köpa 6 stolar under 10 års tid och ändå komma billigare undan. 5 st om det är långt till Ikea och soppapengar ska räknas in.

Vill man köpa sig en stol för 10k har man nog anledning.

OT: Jag har en variant från Håg som jag är nöjd med. Man kan variera sin sittställning och det är rätt behagligt
http://www.hag.se/produkter/hag-capisco/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Men det är gamingstolar! Du kommer få fler fina huvudskott till priset av ryggskott

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Fast det blir ju inte alls samma komfort oavsett då

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron

Permalänk
Medlem

Denna kan jag tänka mig är mycket skön, vi hade liknande när jag jobbade på Solectron http://www.dpj.se/kontorsstolar/1308-kontorsstol-hag-capisco-...
och denna 24H stol http://www.ojega.se/stolar/kontorsstolar/skinnstol-ergo/23660... (känns rätt lik DXracerstolarna men denna kanske håller 10år dock kanske DXracerstolarna också gör det ? )

Visa signatur