Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya komponenter känns inte bra, kan det vara nätaggregatet?

Permalänk

Nya komponenter känns inte bra, kan det vara nätaggregatet?

Det är såhär att jag för inte så längesedan köpte mig en helt ny CPU och ett helt nytt moderkort samt grafikkort. Allting gick fint med inkoppling osv, trots att det vart första gången för mig. Nu, någon månad efter känns det som att jag inte riktigt får ut det jag fick i början, kan det vara så att det är nätagget som spökar för mig? Symptomen visas i att jag inte längre kan köra streams/klipp och dylikt i HD utan att det laggar till i streamen eller klippet. Datorn även hänger tills sig i 2-3 sek när man bara sitter och surfar eller så med jämna mellanrum.

Då jag inte är hemma kan jag inte namnge mina komponenter exakt, men får höfta till det lite fort då jag handlar in det som behövs isåfall innan man far hemåt.

Jag har ett Asus R-något moderkort.
AMD CPU quad-core 3.8 GHz-4.3~
Radeon Sapphire 7950 Grafikkort.
Nätagget är ett på 500 - 550w, kan tyvärr inte se vad det är för fabrikat eller så då det inte säger på etiketten och det står på japanska eller något.

Visste även inte om jag la tråden rätt, isåfall så kan väl någon snäll moderator flytta den

All hjälp uppskattas och tack på förhand, Mvh Sebastian.

Visa signatur

Grafikkort: AMD Sapphire radeon 7970
Moderkort: ASUS M5A97R2.0
Processor: AMDFX-4100 4core 12.0 total cache 3.6 Ghz
Nätagg: noname- 500w
Hårddisk: noname- 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianC:

Det är såhär att jag för inte så längesedan köpte mig en helt ny CPU och ett helt nytt moderkort samt grafikkort. Allting gick fint med inkoppling osv, trots att det vart första gången för mig. Nu, någon månad efter känns det som att jag inte riktigt får ut det jag fick i början, kan det vara så att det är nätagget som spökar för mig? Symptomen visas i att jag inte längre kan köra streams/klipp och dylikt i HD utan att det laggar till i streamen eller klippet. Datorn även hänger tills sig i 2-3 sek när man bara sitter och surfar eller så med jämna mellanrum.

Då jag inte är hemma kan jag inte namnge mina komponenter exakt, men får höfta till det lite fort då jag handlar in det som behövs isåfall innan man far hemåt.

Jag har ett Asus R-något moderkort.
AMD CPU quad-core 3.8 GHz-4.3~
Radeon Sapphire 7950 Grafikkort.
Nätagget är ett på 500 - 550w, kan tyvärr inte se vad det är för fabrikat eller så då det inte säger på etiketten och det står på japanska eller något.

Visste även inte om jag la tråden rätt, isåfall så kan väl någon snäll moderator flytta den

All hjälp uppskattas och tack på förhand, Mvh Sebastian.

Vet inte om det är ditt nätaggregat som spökar men jag skulle definitivt bytt ut det. Noname-agg är inget att ha...

Permalänk
Medlem

kontrollera vad du har för nätagg. Kollat temperaturer cpu/gpu? Kollade du efter kylpasta när du monterade cpun?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturer.
testa minnena, memtest86+

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om du skaffade starkare komponenter så drar de ju oftast mer ström (AMD är ju känt för att dra mer ström än tex Intel) och om man då har ett budgetaggregat så det inte så konstigt om du förlorar prestanda.

Här har du ett nätaggregat av kvalité: http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

Permalänk
Medlem

Det första jag kommer att tänka på är hårddisken. Kan det vara så att du sitter med en riktigt billig SSD alt. en äldre HDD?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är nätaggregatet som orsakar det. Hade du haft problem med nätaggregatet så hade nog datorn slocknat eller bsod. Har du senaste uppdateringarna av os och vad säger antivirusprogrammet?!
Om du har microsoft, har du tittat i loggarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Det första jag kommer att tänka på är hårddisken. Kan det vara så att du sitter med en riktigt billig SSD alt. en äldre HDD?

Den är ca 3-3,5 år gammal, dock ingen aning om vad för sort eller typ av hårddisk det är. Men ja, då kanske jag skulle behöva byta upp mig där också.

Visa signatur

Grafikkort: AMD Sapphire radeon 7970
Moderkort: ASUS M5A97R2.0
Processor: AMDFX-4100 4core 12.0 total cache 3.6 Ghz
Nätagg: noname- 500w
Hårddisk: noname- 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianC:

Den är ca 3-3,5 år gammal, dock ingen aning om vad för sort eller typ av hårddisk det är. Men ja, då kanske jag skulle behöva byta upp mig där också.

Jep, där har du förmodligen svaret. Det är ganska lätt att se om det är just hårddisken som skapar dessa problem/lagg.
Varje gång det händer, var snabb och kolla på HDD-LED (hårddisk aktivitetslampan på chassit) så lyser säkert den konstant under tiden datorn upplevs som låst/seg.

Den absolut bästa investeringen du kan göra är att köpa en SSD, köp inte det absolut billigaste bara. Köp gärna en disk ifrån Intel eller Samsung.
Om disken du har idag är en 3år gammal hdd så kommer du få uppleva en helt ny värld med en SSD i en för övrigt bra burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Jag tror inte det är nätaggregatet som orsakar det. Hade du haft problem med nätaggregatet så hade nog datorn slocknat eller bsod. Har du senaste uppdateringarna av os och vad säger antivirusprogrammet?!
Om du har microsoft, har du tittat i loggarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är långt ifrån säkert att datorn bara slocknar om det är nätaggs problem.
Om det tex har använts ganska nära gränsen för vad det klarar av under en tid (och då går varmt vilket kondingar inte gillar).
Sen efter en tid så har det tappat lite ork (högst troligen pga dåliga kondingar) och börjar då att ge ut lite lägre,högre,ojämn ström vilket kan ge ostabil dator som följd.
Och denna ostabilitet kan bete sig lite hur som helst beroende på om det är 12v,5v,3.3v,etc som börjar bli dålig sen kan det även finnas olika rails för dom olika volten (dvs en kan funka bra men en kan funka dåligt) och då är det ju den komponent som är inkopplad på den dåliga "railen,volt,etc" som troligen kommer ge ett fel.

Nu är det ju även så att NÄR ett nätagg börjar tappa orken så går det fortare och fortare för det att bli sämre och sämre och detta gör att OM man misstänker ett nätagg så är det bäst att byta så fort som möjligt INNAN det börjar att döda saker i datorn och JA ALLT är i farozonen då.
Visst fläktar är ju mindre känsliga än än vad cpu,gpu,minne,moderkort,ssd,hd är men omöjligt är det inte.

Med andra ord så kan man få bsod,frysningar,error koder,etc som pekar på i stor sett ALLT i datorn OM det handlar om ett dåligt nätagg (dvs cpu,minne,gpu,ljudkort,hd,ssd,etc).

Som det låter på TS så tippar jag på att det är ett nätagg som följde med en märkes dator (dell,hp,etc) vilka aldrig är bra då dom är speccade för att dra runt datorn som den är har man tur kanske man kan stoppa i ett par hd till men sen är det stopp.
Heller ett nätagg som följde med ett chassi när det köptes och dessa är oftas ännu sämre än dom som sitter i märkes datorer.
Med andra ord så är båda dessa alternativ absolut inget man ska använda om man ska bygga en dator heller uppgradera en märkes dator då som ÄR skräp.

Visst det kan mycket väl vara fel på den 3-4år gamla hd´n med MEN frågan är då varför det är fel på den?
Det kan mycket väl vara nätagget som är boven bakom att den börjar dö och nätagget kan mycket väl ha skadat andra delar med redan bara det att det inte märks av så mycket ännu.

Så enligt mig så bör TS göra dessa åtgärder och då MINST göra nr1 och nr2!
1, Sluta använda datorn tills du har bytt nätagg för att du kan om du har otur döda ALLT i datorn om nätagget säger upp sig alternativt använd den så sparsamt som möjligt (dvs inte spela,etc).
2, Skruva ur nätagget och se om du kan hitta vad det är för märke,modell,etc.
3, Köp ett nytt nätagg.
4, Köp en ssd tex samsung 840 (och det går bra vilken som av 840,840pro,840evo). går ju även att handla en hd men ssd ger en så pass stor förbättring att det verkligen är värt det.
5, Skruva i dom nya delarna och hoppas att nätagget (OM det är dåligt) inte har dödat,skadat andra saker.

Vad du ska ha för nätagg kan du räkna ut här http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp bara fyll i vad din burk har och sen när du handlar (OM du köper ett BRA nätagg annars bör du gå på rek watt plus en hel del till) kan du gå på minimum värdet detta för att dom rundar av uppåt och tar till lite för att det ska vara på den säkra sidan.

Sen kan du handla något av dessa nätagg som är bra http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s131051478
Tex dessa två är riktigt bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398457
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1955879

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!