Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av michael123:

Hej
Jag undrar en sak. Vet någon här hur en Intel i5 2500k i stock presterar jämfört med överklockad till 4 ghz i BF4?
Är det också ingen skillnad eller?

Du bör få ungefär 20 % mer prestanda om du höjer klockfrekvensen med ungefär 20 %. Även om den klarar över 60 fps i stock betyder inte det att du inte kan få ut någon extra prestanda genom att klocka. Har du däremot en 60 Hz-skärm och processorn matar ut mer än 60 fps konstant finns det inte någon poäng med att överklocka för enbart BF4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har en i7 4770k och en i5 2600k

Skillnaden märktes iallafall i csgo

i5 2600k ?? Är det en trimmad i5 2500k eller en strypt i7 2600k

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

i5 2600k ?? Är det en trimmad i5 2500k eller en strypt i7 2600k

Suck, vad har jag hållt på med igår. Har trott att det stått varit tal om i5 2500k hela tiden..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Gött, att inte behöva köpa ny prolle tills DDR4 släpps

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Bra att en 2600K i 4.5GHz står sig såpass bra, eftersom jag kör i 5GHz så blir den lilla skillnaden när grafiken inte flaskar även den typ utjämnad. Klart nöjd med 2011 års rigg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Det var inget, kollade bara på bf3 där det knappt var ngn skillnad men sen kom jag på att bf3 är väl cappat till 200fps?

Spelar du ofta i 1280 x 1024 eller?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Spelar du ofta i 1280 x 1024 eller?

Va?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Att det är en betydlig skillnad i BF3, även i icke-CPU-krävande singleplayer och med bara ett 7970 (i 1366x768 High).

Hur många är det på detta forum som spelar i denna upplösning? Eller gamers överhuvudtaget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jalle64:

Hur många är det på detta forum som spelar i denna upplösning? Eller gamers överhuvudtaget?

Har absolut ingen som helst betydelse. Det viktiga är att testa vad processorn faktiskt klarar. Det kan man inte göra om man låter grafikkortet flaska. Man ska naturligtvis testa även med höga inställningar, vilket SweClockers också gör. Men ska man jämföra processorer så måste de kunna sträcka ut benen helt och hållet. Då håller det inte att låta grafikkortet flaska.

Många verkar tycka att två processorer är exakt lika bra om båda klarar över 60 fps. Det är så fel det kan bli. Antag att 3770K orkar mata ut 164 fps i BF3 medan FX-8350 klarar 128. (Vi antar att vi har oändligt snabba grafikkort.) Enligt dessa personer är de då exakt lika bra. Enligt mig är 3770K 28 % bättre.

Om vi nu går några år framåt i tiden kanske FX-8350 till exempel klarar att pumpa 50 fps i "Battlefield 5", dvs inte över "standarden" 60 fps. 3770K, däremot, matar ut 64 fps. Alltså behöver vi (om vi kräver 60 fps) byta ut 8350:n, men 3770K:n kan vi ha kvar ytterligare ett tag.

Jag kan inte tänka mig att jag är den enda som vill att min processor ska klara av även framtida, mer krävande spel. Återigen: Man har mycket större möjlighet att kompensera för ett flaskande grafikkort genom att dra ner inställningarna än vad man har för en flaskande processor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Intressant test för er/oss som sitter med 2600k och är sugen på att uppgradera.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?page=0&itemid=1123

Samma sak här!
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?page=1&i...

3570K äger ju 4670K

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag utan några problem kommer kunna rida vidare på min 2500K tills det att Skylake släpps. Varken Ivy Bridge eller Haswell har fått mig att höja ögonbrynen. Men Skylake med DDR4, PCI-E 4.0 och 512bit AVX kommer garanterat bli en värdig ersättare för min 2500K

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Har absolut ingen som helst betydelse. Det viktiga är att testa vad processorn faktiskt klarar.

Jag skulle vilja påstå att det kan vara viktigt, men knappast att det är "det viktiga". Hur många sitter med oändlig GPU-prestanda? Om ett test visar att alla som sitter med en sandy bridge kan tjäna cirka 1 % på att uppgradera till en ny processor med de inställningar och grafikkort som är vanliga idag, är det då inte relevant? Varför uppgradera bara för att kanske kunna få 20 % mer i ett framtida spel med ett framtida grafikkort?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Arion:

Jag skulle vilja påstå att det kan vara viktigt, men knappast att det är "det viktiga". Hur många sitter med oändlig GPU-prestanda?

Vänd på steken. Tittar du på SweClockers grafikkortstester ser du att de alltid testar med en 3960X/4960X @ 4,4 GHz – så nära oändlig CPU-prestanda man rimligen kan komma – just för att processorn inte ska flaska, så att man får en chans att jämföra grafikkort. Hur många har en 4960X?

Citat:

Om ett test visar att alla som sitter med en sandy bridge kan tjäna cirka 1 % på att uppgradera till en ny processor med de inställningar och grafikkort som är vanliga idag, är det då inte relevant? Varför uppgradera bara för att kanske kunna få 20 % mer i ett framtida spel med ett framtida grafikkort?

Tycker du att man på samma sätt ska testa grafikkort på "de processorer som är vanliga idag"? Då borde man kanske köra testerna på en FX-6300 eller nånting, och dra slutsatsen att 3x Titan är lika bra som 1x 7870 (eller vad det nu kan bli).

Man ska naturligtvis testa även med höga inställningar. Men återigen: När man jämför processorer kan man inte låta grafikkortet flaska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Min 2600k @4,6GHz är i vissa benchmarks snabbare än 4770k stock
Riktigt bra CPU med tanke på överklockningkapaciteten, kommer hålla länge till!

Gämföra en överklockad cpu mot en stock är väl totalt ointrssant. Klocka 4770 i 5ghz o gämför sen mot din ??

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vänd på steken. Tittar du på SweClockers grafikkortstester ser du att de alltid testar med en 3960X/4960X @ 4,4 GHz – så nära oändlig CPU-prestanda man rimligen kan komma – just för att processorn inte ska flaska, så att man får en chans att jämföra grafikkort. Hur många har en 4960X?

Tycker du att man på samma sätt ska testa grafikkort på "de processorer som är vanliga idag"? Då borde man kanske köra testerna på en FX-6300 eller nånting, och dra slutsatsen att 3x Titan är lika bra som 1x 7870 (eller vad det nu kan bli).

Man ska naturligtvis testa även med höga inställningar. Men återigen: När man jämför processorer kan man inte låta grafikkortet flaska.

Jag tycker som sagt att båda testerna är intressanta, men för många vanliga datorspelande ungdomar tror jag fortfarande att realistiska test egentligen är mer intressanta.

Och ja, jag tycker att det hade varit intressant att se hur vissa grafikkort presterar med olika processorer. Slutsatsen man bör dra från ditt exempel är ju dock inte att 7870 är lika bra som 3 x Titan, vilket det såklart inte är. Men däremot skulle Kalle 14 år med en FX-6300 och ett radeon 5450 kunna se att det vore onödigt för honom att uppgradera till 3 x Titan på grund av att hans processor begränsar honom. Precis som att man från det länkade testet kan se att en uppgradering från 2600K till 4770K vore onödigt för en vanlig datorspelare som inte har så mycket pengar.

Sen tror jag också att många tror att processorer spelar större roll än vad det gör i många fall, därför tycker jag att det länkade testet är väldigt intressant då det åskådliggör att så inte alltid är fallet.

TILLÄGG:
Du har ju såklart rätt i att om man ska testa grafikkort eller processorer (eller vilken komponent som helst) i syfte att avgöra vilken som har absolut bäst prestanda så ska man ju inte låta andra komponenter begränsa dessa. Det är dock inte alltid intressant för gemene man då det inte är så det kommer att se ut i verkligheten.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Arion:

Jag tycker som sagt att båda testerna är intressanta, men för många vanliga datorspelande ungdomar tror jag fortfarande att realistiska test egentligen är mer intressanta.

Och ja, jag tycker att det hade varit intressant att se hur vissa grafikkort presterar med olika processorer. Slutsatsen man bör dra från ditt exempel är ju dock inte att 7870 är lika bra som 3 x Titan, vilket det såklart inte är. Men däremot skulle Kalle 14 år med en FX-6300 och ett radeon 5450 kunna se att det vore onödigt för honom att uppgradera till 3 x Titan på grund av att hans processor begränsar honom. Precis som att man från det länkade testet kan se att en uppgradering från 2600K till 4770K vore onödigt för en vanlig datorspelare som inte har så mycket pengar.

Sen tror jag också att många tror att processorer spelar större roll än vad det gör i många fall, därför tycker jag att det länkade testet är väldigt intressant då det åskådliggör att så inte alltid är fallet.

TILLÄGG:
Du har ju såklart rätt i att om man ska testa grafikkort eller processorer (eller vilken komponent som helst) i syfte att avgöra vilken som har absolut bäst prestanda så ska man ju inte låta andra komponenter begränsa dessa. Det är dock inte alltid intressant för gemene man då det inte är så det kommer att se ut i verkligheten.

Jag tycker att Kalle istället ska titta på ett test med 3x Titan och notera deras prestanda, vi säger 200 fps, och sedan ett test med FX-6300, där han kan se att den bara orkar med till exempel 80 fps. "Aha", tänker Kalle då, "det är meningslöst för mig att köpa 3x Titan, för min processor kommer inte orka med iallafall."

Frågar du mig så är det inte nödvändigtvis så att alla spelar på Ultra bara för att man har ett 7970 eller bättre. När jag hade ett ensamt 7970 körde jag med väldigt låga inställningar (Low–Medium) i BF3, just för att jag ville nå så hög framerate som möjligt. När man vill ha 120 fps börjar de flesta processorer få det jobbigt, och då hjälper det inte hur mycket man än sänker grafikinställningarna eller hur dyra grafikkort man har. Om processorn inte orkar med, och man inte kan/vill klocka den (eller har klockat den så mycket man kan), så är man körd oavsett inställningar.

Jag tycker att det är en klar fördel att testa med både höga och låga inställningar. Men ett av testerna måste vara sådant att man ser exakt hur mycket varje processor klarar av.

Om jag gjorde processortester (i BF3) hade jag kört dem på 1x Titan i 1280x720 Low.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Har absolut ingen som helst betydelse. Det viktiga är att testa vad processorn faktiskt klarar. Det kan man inte göra om man låter grafikkortet flaska. Man ska naturligtvis testa även med höga inställningar, vilket SweClockers också gör. Men ska man jämföra processorer så måste de kunna sträcka ut benen helt och hållet. Då håller det inte att låta grafikkortet flaska.

Många verkar tycka att två processorer är exakt lika bra om båda klarar över 60 fps. Det är så fel det kan bli. Antag att 3770K orkar mata ut 164 fps i BF3 medan FX-8350 klarar 128. (Vi antar att vi har oändligt snabba grafikkort.) Enligt dessa personer är de då exakt lika bra. Enligt mig är 3770K 28 % bättre.

Om vi nu går några år framåt i tiden kanske FX-8350 till exempel klarar att pumpa 50 fps i "Battlefield 5", dvs inte över "standarden" 60 fps. 3770K, däremot, matar ut 64 fps. Alltså behöver vi (om vi kräver 60 fps) byta ut 8350:n, men 3770K:n kan vi ha kvar ytterligare ett tag.

Jag kan inte tänka mig att jag är den enda som vill att min processor ska klara av även framtida, mer krävande spel. Återigen: Man har mycket större möjlighet att kompensera för ett flaskande grafikkort genom att dra ner inställningarna än vad man har för en flaskande processor.

Då gjorde de som köpte en i7 2600/2700 helt rätt när de köpte just denna CPU iom att de inte behöver byta ut den mot en Haswell idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jalle64:

Då gjorde de som köpte en i7 2600/2700 helt rätt när de köpte just denna CPU iom att de inte behöver byta ut den mot en Haswell idag.

Betydelsen av "behöver" varierar från person till person. 4770K presterade drygt 16 % bättre än 2600K i Battlefield 3 i SweClockers test. Detta var dock i singleplayer, men vi kan nog anta att något liknande gäller i multiplayer. Det kan alltså t ex vara skillnaden mellan 100 och 116 fps. Så för den stora majoriteten gäller att en uppgradering är onödig. Men jag personligen uppskattar varje liten prestandaboost och hade gärna haft en 4770K (som dessutom har PCIe 3.0). Eller allra helst en 4930K. Vi som spelar i 120 Hz kan aldrig få för mycket CPU-prestanda.

Så ja, det känns ändå som att man gjorde rätt val när man köpte 2600K i december 2011. En 2600 hade däremot varit helt fel, tycker jag, eftersom det inte går att överklocka den (vilket är nödvändigt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Frågar du mig så är det inte nödvändigtvis så att alla spelar på Ultra bara för att man har ett 7970 eller bättre. När jag hade ett ensamt 7970 körde jag med väldigt låga inställningar (Low–Medium) i BF3, just för att jag ville nå så hög framerate som möjligt. När man vill ha 120 fps börjar de flesta processorer få det jobbigt, och då hjälper det inte hur mycket man än sänker grafikinställningarna eller hur dyra grafikkort man har. Om processorn inte orkar med, och man inte kan/vill klocka den (eller har klockat den så mycket man kan), så är man körd oavsett inställningar.

Sitter i samma sits som dig. Har en 3930k och en 7970 samt en 120 Hz skärm och väljer 'nästan' alltid prestanda före kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hmm. Nä. Bättre vore det med test där CPU flaskar, som sagt. Det finns även spelsituationer, speciellt multiplayer och mmo, där cpu kan flaska rejält.

Sen vill man ju få en riktig fingervisning på hur mycket som skiljer sig efter överklockning. Sätta 4.5GHz på båda är ju knasigt då sandy bridge generellt klockar högre än en haswell och på så sätt kanske kompenserar IPC-skillnaden lite grann.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då gjorde de som köpte en i7 2600/2700 helt rätt när de köpte just denna CPU iom att de inte behöver byta ut den mot en Haswell idag.

Jag har inte heller behövt byta ut min. Lirar bf3 för fulla muggar. förvisso inte vackert men det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har inte heller behövt byta ut min. Lirar bf3 för fulla muggar. förvisso inte vackert men det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vackert är väl beroende på om du har ett vasst grafikkort?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kul test.
Jag har själv tänkt mycket på att byta ut mitt 3570 till en 4770 bara för att få lite bättre i vissa saker som jag trodde att det var cpun som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vackert är väl beroende på om du har ett vasst grafikkort?!

Datorn i sign. används, så, som sagt inte alls vackert haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!