VPN, varför ser jag inte mina LAN-enheter ?

Permalänk
Medlem

VPN, varför ser jag inte mina LAN-enheter ?

Tjena swec !

En ganska enkel fråga inbillar jag mig, men jag lyckas inte hitta svaret.

Jag har satt upp en VPN-tjänst på min Asus RT-N66U hemma, mest för att testa tekniken men även för att snabbt och säkert kunna överföra filer mellan min laptop i skolan och enheter på mitt lan. Saken är den att jag verkar ha lyckats med allt vad installation heter, tjänsten verkar snurra igång och ansluta fint från både mobil och laptop. MEN jag kommer inte åt något på mitt lan, vilket iofs känns ganska bra, jag vill ju inte att andra ska kunna komma åt mitt lan men ja, det är ju bra om jag kan det. Tillexempel så vill jag kunna ta backup på datorn mot min NAS då jag är i skolan, det är ju framförallt då jag har igång laptopen, men då är jag ju inte hemma. Så vad har jag missat för att se mitt lan?
Och en FTP-tjänst för att komma åt NASen med backuper känns inte säkert för fem öre.
Tänker jag rätt ?

Mvh vetgirig hobbynätverkare

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Vill du komma åt delade mappar som i windows? Testa \\ipadress.

Kommer du in på samma nät med VPNen? Om LAN är på 192.168.10.X och med VPN 192.168.11.X så måste du tillåta respektive protokoll (port) mellan de två.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

På min RT-N56U måste jag aktivera (Network Place (Samba) Support), sedan måste jag ansluta direkt med ip då datorerna inte dyker upp i nätverkslistan p.g.a olika subnets. Hemmanätverket ligger på 192.168.2.xxx och när jag VPNar in får jag IP adresser på 192.168.10.xxx, men skriver jag \\192.168.2.112 kommer jag åt datorn där hemma med det IP't.

Edit: Måste tydligen även aktivera Sändningssupport åt båda hållen. Var ett tag sen jag ställde in min så mindes inte allt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vill du komma åt delade mappar som i windows? Testa \\ipadress.

Kommer du in på samma nät med VPNen? Om LAN är på 192.168.10.X och med VPN 192.168.11.X så måste du tillåta respektive protokoll (port) mellan de två.

Skrivet av webbson:

På min RT-N56U måste jag aktivera (Network Place (Samba) Support), sedan måste jag ansluta direkt med ip då datorerna inte dyker upp i nätverkslistan p.g.a olika subnets. Hemmanätverket ligger på 192.168.2.xxx och när jag VPNar in får jag IP adresser på 192.168.10.xxx, men skriver jag \\192.168.2.112 kommer jag åt datorn där hemma med det IP't.

Edit: Måste tydligen även aktivera Sändningssupport åt båda hållen. Var ett tag sen jag ställde in min så mindes inte allt.

Jaha, ska testa detta idag! Tack!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039