Permalänk
Avstängd

Hur är det med True Audio, det var ju en jävla hype om detta för någon månad sen. Då hade ju AMD lyckats med de som inget annat ljudkort lyckats åstadkomma på 20 år eller vad det nu var.

Varför ingen kommentar av redaktionen på detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Hur är det med True Audio, det var ju en jävla hype om detta för någon månad sen. Då hade ju AMD lyckats med de som inget annat ljudkort lyckats åstadkomma på 20 år eller vad det nu var.

Måste inte spelet stödja det först?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Alibaba123:

Det finns ännu ingen mjukvara som drar nytta av True Audio. Vi får säkert tillfälle att återkomma till det så snart det händer något på den fronten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

En kompis borta på AMD har testat Battlefield 4 och Mantle sedan jämfört med Titan, tydligen så ligger r290x 42% högre i FPS än vad Titan gör, detta är stock.

Han påpekade också att Mantle fortfarande var i beta och dom hoppas på ännu en ökning i prestanda.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gedo:

En kompis borta på AMD har testat Battlefield 4 och Mantle sedan jämfört med Titan, tydligen så ligger r290x 42% högre i FPS än vad Titan gör, detta är stock.

Han påpekade också att Mantle fortfarande var i beta och dom hoppas på ännu en ökning i prestanda.

Det hoppas jag att man får, så Nvidia får jobba lite.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Det finns ännu ingen mjukvara som drar nytta av True Audio. Vi får säkert tillfälle att återkomma till det så snart det händer något på den fronten.

Okej, skönt och höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är lika mycket värme som ska ledas bort om kortet håller 95 grader som om det håller 60 grader. Temperatur och värme är olika saker. Temperaturen måste inte ta vägen någonstans. Värmen däremot måste ledas bort.

Intressant. Jag hade faktiskt inte en aning om att antalet grader inte påverkade den värme som genereras av gradantalet. Jag har alltid trott att desto högre gradantal ju mer värme måste ledas bort för att hålla gradantalet i schakt, alltid lär man sig något nytt. Mao är rekommendationen att köra referenskylare om man ska köra SLi eller CF helt felaktig eftersom korten ändå inte påverkar varandra, jag har blivit grundlurad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur en sån här review skulle se ut om en två tre drivrutinsuppdateringar på 290X, när AMD börjar få lite hyffs på mjukvara och firmware.. kan man förvänta sig ytterligare en 10-15% bättre prestanda i en hel del vanliga spel kanske?
Sen kylaren och fläkten.. Ja, det är ju inte optimalt precis. Men det kanske är priset man får betala så att säga för att AMD går in på under 5000SEK för ett 290X? Nånstans måste dom ju hålla ner kostnaderna.. dom offrade kylar/fläkt-lösningen.
Vi lär få se custom kylar/fläkt-lösningar, bara hoppas AMD inte håller igen korttillverkarna för länge.. Det är ju inte helt ovanligt.
XFX DD, Asus DCUII, Sapphire Vapor-X, Gigabyte Windforce.. bring em on!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det hoppas jag att man får, så Nvidia får jobba lite.

Yepp, det är så ny teknik kommer till. Med en skärbrännare riktad mot sig förädlas de bästa idéerna

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Ok, låt oss kondensera tråden lite för det kan nog behövas med tanke på alla myriader av posts. Det har varit lite hätskt i tråden tidvis där jag själv normalt mot bättre vetande deltagit i en del fall men kanske dags att fokusera på kärnpunkterna i AMDs lansering av 290X istället?

Fakta:

• AMD lyfte idag officiellt NDA på 290X vilket föranledde en storm av diverse tester av prestandan på många olika sajter dedikerade till hårdvara och gaming.

• 290X presterade i stort sett i de flesta tester som ett Nvidia Titan kort, ibland lite över och ibland lite under men i gemomsnittet av spel så låg det precis lite över ett Titankort om än inte med mycket

• 290X på lanseringsdagen verkar hamna på ungefär halva priset mot ett Titankort

• AMDs referenskort som är det enda tillgängliga just nu rapporteras av ett flertal sajter att producera ganska mycket värme vilket föranleder en fläkt med en del oljud

• Partnertillverkare av 290X kommer som vanligt att tillhandahålla egna lösningar i form av kylning, överklockning mm på 290X de närmaste månaderna

Frågorna blir ju då härmed:

1. Är 290x Guds svar på nästa generation av grafikkort?
NEJ!

2. Är 290X ett Titankillerkort? Nej, men det presterar ungefär lika fast med halva priset. Just nu finns dock bara referenskort med sämre kylning. Är kylning av preferens och priset av mindre betydelse, välj Titan.

3. Är 290X ett GTX 280 killerkort? Om du premierar pris, Ja! Om du premierar prestanda, Ja! Kylning och ljud? Liten fördel GTX 280.

4. Kommer det partnerkort med bättre kylning? Med största sannolikhet ja som vanligt. Asus, Sapphire med flera är redan igång med lanseringar inom kort.

5. Crossfire vs SLI. Lite hugget som stucket just nu mellan åsikterna på stabiliteten med respektive drivrutiner men är generellt ok mellan AMD och NVIDA.

Så är läget just nu sent på testdagen så vad som är viktigt för en själv är upp till att avgöra. Pris? Prestanda? Kylning? Ljudnivå? Vänta tills AMD partners kommer med kort? Vänta och se vad 780 GTI kommer att prestera och kommer att kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

.........
Frågorna blir ju då härmed:

1. Är 290x Guds svar på nästa generation av grafikkort?
NEJ!

2. Är 290X ett Titankillerkort? Nej, men det presterar ungefär lika fast med halva priset. Just nu finns dock bara referenskort med sämre kylning. Är kylning av preferens och priset av mindre betydelse, välj Titan.

3. Är 290X ett GTX 280 killerkort? Om du premierar pris, Ja! Om du premierar prestanda, Ja! Kylning och ljud? Liten fördel GTX 280.

4. Kommer det partner kort med bättre kylning? Med största sannolikhet ja som vanligt. Asus, Sapphire med flera är redan igång med lanseringar inom kort.

5. Crossfire vs SLI. Lite hugget som stucket just nu mellan åsikterna på stabiliteten på respektive drivrutiner generellt är ok mellan AMD och NVIDA.
Så är läget just nu sent på testdagen så vad som är viktigt för en själv är upp till att avgöra. Pris? Prestanda? Kylning? Ljudnivå? Vänta tills AMD partners kommer med kort? Vänta och se vad 780 GTI kommer att prestera och prestanda på det då

1. Gud har redan gett oss - Matrox Millenium. Han skissar nu på nästa generation.. kommer nån gång kring år 3000

2. Låt drivisarna mogna några versioner och kolla igen.. You never know!

3. (Förmodar att du menar GTX780) Absolut, inget snack.. när man menar "killer" så snackar man prestanda, inte watt och temp och (o)ljud..

4. Såklart, javisst, men när?

5. Väldigt få av oss som faktiskt behöver 290X CF eller Titan SLI - för dom allra flesta en ickefråga. Men intressant ur ett e-penis perspektiv. Samma svar som för 2. - ge 290X några dirivisuppdateringar.

.. Sen, nått dom flesta inte verkar lägga så stor vikt på.. mer fokus på värme och (o)ljud: Har ni förstått hur detta släppet gagnar oss konsumenter, oavsett om man gillar grönt eller rött?! Jag är hur lycklig som helst!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det som är imponerande är ju att dom gör det med färre transistorer och mindre kiesel.

Skrivet av tvelander:

Spelar på The Maelstrom i O v e r r a t e d, char namn Snowdeck

Jag lirar WoW med 3x Titan ja

Men datorn är hobby inte 100 % bara för sitta lira BF3 / Crysis 3 XD

Haha, har själv typ 70-100 fps i WoW i större miljöer med ett gammalt 6950 som ju nu ska uppgraderas till ett 290X men vad i hela fridens namn får du för FPS i WoW då?

Permalänk
Medlem

Om nu 290X är snabbare än titan var kommer 290 då att vara ?? (troligen snabbare än 780) så för att inte AMD ska ha de två snabbaste korten så kommer ett ti som kommer att vara lite snabbare än 290 utan X.

Vem kommer att köpa ett 780 titan för 7795:- nu ?? Antingen så försvinner detta kort från marknaden eller kommer priset att minskas med minst 3000:- kr under nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Fick mig att spekulera om AMD räknar med att rida på gamla nvidia-hits. Tex Radeon R 590, R 560T, R 780 osv

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Omitron:

Haha, har själv typ 70-100 fps i WoW i större miljöer med ett gammalt 6950 som ju nu ska uppgraderas till ett 290X men vad i hela fridens namn får du för FPS i WoW då?

Spelar ju över 3 skärmar 6000x1080 Allt max runt 20-50 FPS i RAID Boss fights och annars 100 hela tiden.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om nu 290X är snabbare än titan var kommer 290 då att vara ?? (troligen snabbare än 780) så för att inte AMD ska ha de två snabbaste korten så kommer ett ti som kommer att vara lite snabbare än 290 utan X.

Allt handlar om pris/prestanda. Blir ett AMD 290 billigare än ett 280 GTX? Absolut!. Kommer det att prestera tillräckligt nära 280 GTX? Vi får se inom en vecka.

Permalänk

Mitt 780 Lightning hade legat över både 290X (95Grader vs 65Grader) och Titan på Standard Bios med OC om Sweclockers tagit med det i sitt test :p.

AMD borde ju omgående släppa eftermarknadskort för detta kort kan ju knappast vara lockande för entusiasten imo.

Oavsett denna nyhet så kommer det nog inte sitta ett kort från AMD i min burk på många år framöver då det aldrig vart lockande.

Har aldrig ägt ett AMD kort och jag har hållt på med datorbygge / spelande sen Quake 2 lanserades det har aldrig ens varit ett alternativ.

Intel / Nvidia doftar bara kvalité helt enkelt.

Men smaken är ju som baken ;).

Nu kommer någon liten fanboy få ett mindre psykbryt bakom skärmen hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar ju över 3 skärmar 6000x1080 Allt max runt 20-50 FPS i RAID Boss fights och annars 100 hela tiden.

Ok, och jag som tänkte ha en normal jämförelse

Hehe blir det inte lite av en tennismatch när du raidar då? "Oj, tanken stack till vänster" *vrider huvudet*, "så nu har ja koll på addsen", vrider huvudet till höger*, "jees, healern är i trubbel", *vrider huvudet 150 grader" lol

Låter lite som Sveriges svarpå https://www.youtube.com/watch?v=wwST7leB0Sc ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Omitron:

Ok, och jag som tänkte ha en normal jämförelse

Hehe blir det inte lite av en tennismatch när du raidar då? "Oj, tanken stack till vänster" *vrider huvudet*, "så nu har ja koll på addsen", vrider huvudet till höger*, "jees, healern är i trubbel", *vrider huvudet 150 grader" lol

Nej behöver inte göra det.
Periferiseende fixar det

Sitta med 3x TV helvete vad retarded XD

Visa signatur

Permalänk

en viktig fråga för mig är om AMD har fixat så man slipper använda en aktiv adapter nu ?
för stog inte riktigt vad linus sa i sin video om 290x som han la upp senast när han håller och pratar om ett 290x

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Jag har återigen raderat flera onödiga som mest hade karaktären av internt tjafs.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej behöver inte göra det.
Periferiseende fixar det

Var tvungen att editera in en länk i min post, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Allt handlar om pris/prestanda. Blir ett AMD 290 billigare än ett 280 GTX? Absolut!. Kommer det att prestera tillräckligt nära 280 GTX? Vi får se inom en vecka.

Värst vad alla drar upp GTX280 Låt det vila i fred.
780 menar ni säkert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Vadå 280 GTX?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Intressant. Jag hade faktiskt inte en aning om att antalet grader inte påverkade den värme som genereras av gradantalet. Jag har alltid trott att desto högre gradantal ju mer värme måste ledas bort för att hålla gradantalet i schakt, alltid lär man sig något nytt. Mao är rekommendationen att köra referenskylare om man ska köra SLi eller CF helt felaktig eftersom korten ändå inte påverkar varandra, jag har blivit grundlurad.

Känns lite trolligt men för att förtydliga:

Ett objekt som alstrar värme i sig självt behöver leda bort detta om inte temperaturen i objektet ska stiga okontrollerat. För att göra detta krävs ett transportmedium, i detta fallet används kylflänsar för att exponera värmen för luften som sedan transporterar bort värmen. Med referensdesign transporteras luften ut ur chassit och den nya luft som tas in i kylaren är således "kall" och kan kyla mer effektivt än om den uppvärmda luften fortsatt cirkulera i chassit. Så referensdesignen är bra till SLI/CF då kylningsluften annars blir varmare. Bra fläktar i lådan kan dock se till att minska ned nackdelen med icke-referenskylare.

Men för att återgå till det hela, något som tillåts bli 95 grader varmt med lite sämre bortledning alstrar för den delen inte mindre värme än något som blir 80 grader varmt med bättre bortledning. Annars skulle en vattenkyld komponent i de flesta fall alstra mindre värme än en luftkyld, något som skulle vara helt befängt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

Nu förstår jag inte alls vad du försöker säga. Det verkar inte som du själv vet riktigt vad du säger heller för första halvan av inlägget är obegripligt. Temperaturen genererar ingen värme. Det är tvärt om. Sen har värme och temperatur ingen så direkt koppling som du verkar tro. Vi kan ta en människa, ett värmeljus och en 100 W glödlampa som exempel. Alla avger ungefär 100 W värme till ett isolerat rum. Skillnaden är dock att en människa håller en temperatur på 37 grader på insidan och ungefär 33 grader på utsidan, ett värmeljus är ungefär 1000 grader och glödtråden i en glödlampa är ca 3000 grader varm. Fortfarande samma mängd värme. Så ett Titan som drar 250 W och 60 grader kommer behöva kyla bort exakt lika mycket värme som ett 290X som drar 250 W vid 95 grader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tydligen ska Battlefield 4 köras allt på Ultra i 1080p med 120fps konstant i 64 spelarläge om du har ett 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Jo tack det vet jag, men det är inte rummet jag oroar mig över, det är vad som händer i själva chassit, kör man ett öppet chassi spelar det mindre roll. Vi kan ju diskutera det här fram och tillbaka till evigheten känns det som, det går fortfarande inte att förneka att om kortet jobbar i 95c så gäller det ju att ha en bättre ventilation än om det hade kört i 80c eller hur?

Ska dra en dum liknelse, ett bastuaggregat ute på gården gör ju inte mycket, men ställ det i ett litet rum så ...

Jag har ett In Win X-frame i en låda i garaget, då påverkas ju inte interna komponenter nämnvärt men i ett stängt chassi så blir det ju en annan sak men jag är inte helt säker på att jag vill höra ett 290X som det ser ut nu, därför väntar jag på vad eftermarknaden har att erbjuda.

Dessa open air riggar återspeglar ju inte verkligheten ute hos allmänheten speciellt bra.

Tvärtom, om ett kort kör i 95c så kommer det kylas bättre än ett kort i 80c då differensen är större mellan kylobjekt (GPU) och kylmedel (luft).

Dumt exempel med bastuaggregat. Vill du ha ett exempel, jämför kylningen för en dator i ett 15c rum med en dator i 30c rum. Kyls din dator bättre om du öppnar fönstren en kall vinterdag eller en varm sommardag? för det är vad de 15 graderna handlar om, 95c i 30c chassi = kall vinterdag, 80c i 30c chassi = varm sommardag när det gäller kylning av grafikkortet.

Så vilken luft tar upp värme-energi snabbast, 30° C luft som strömmas genom ett 80° C objekt eller ett 95° C objekt? (För de som inte tagit sig förbi 1700-talets fysik ännu så tipsar jag om Newton och Fourier som tog fram matematiken för detta).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vadå 280 GTX?

Ah fel där, har varit en lång dag på den här tråden, menar så klart 780 GTX, puh

AMD 280X, 290, 290X osv

Nvidia 750, 750 GTI, 770 780 och Titan osv

PS. Inte konstigt att en vanlig användare behöver en Treo eller två för att reda ut allt med gällande grafikkort, rebranding och allt när man som normalhäckare* på swecklockers själv börjar lida av lanseringsdags-alzheimers :-B

*normalhäckare: "sågs senast över södra Skåne ruvandes på ett Asus 290x Matrix"

Permalänk
Medlem

Vattenkylning som gäller om man kör med 290X alltså. Visserligen kan man få ett ganska bra vattenkylningssystem för mellanskillnaden mellan 290X och Titan. Nvidia måste få ner priset i samma nivå för att konkurrera och kommer antagligen göra det. Det går inte att motivera ett 60-80% högre pris för samma prestanda även om referenskylaren skulle vara given från gud själv.