15", quad, 16GB ram och 512GB SSD

Permalänk
Medlem

15", quad, 16GB ram och 512GB SSD

Tjena!
Jag skapade en tråd för ett tag sedan där jag letade efter en prestandalaptop på 13", men jag har nu gett upp det och letar efter en 15" istället.
Just nu lutar det åt nya Macbook pro retina 15" med i7 quad, 16 gb ram och 512 gb ssd för 23 795 kr (kostar samma med eller utan GT 750m...).
Det enda alternativ jag har hittat är Dells nya precision m3800 15" 3200x1800, Intel Core i7-4702HQ (8 kärnor med HT), 16 gb ram.. Dell ska börja sälja denna 14 nov så pris är väl inte helt klart.

Jag kommer köra Ubuntu 12.04 i en virtuell maskin för programmering. 16 gb ram och quad är krav. Upplösning klarar jag mig med 1920x1080. Yttermått och vikt är mycket viktigt. Mindre är bättre såklart

Finns det andra alternativ?

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna tänka dig att sätta in en SSD-disk i efterhand? Om inte; duger 256 GB?

Permalänk

voila

http://www.mysn.eu/se/shop/xmg-a523.html
den här kan du konfigurera så att den passar dina behov, finns även 13' tums om du hellre vill ha det

Visa signatur

CPU: i5 2400// Kylning: Silverstone Argon AR01// GPU: MSI GTX 770 TwinFrozr 2GB// RAM: Corsair 8 GB, 1600MhZ // HDD: Samsung 1TB //Moderkort: MSI H77MA-G43 //PSU: Fractal Design Integra R2 750W //Chassi: Fractal Design Arc mini

Permalänk

Mitt förslag baserat på XMG som Mr.Froggy länkade. 13,3" och intel i7 + 16gb ram och ett gtx 765m.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att installera ssd själv i efterhand.
Ang XMG så väger 15" 2,7 kg vilket är för mycket och 13" är dubbelt så tjock som macbooken och dellen. Samt så har XMG bara 5h batteritid mot 8h och 10h i de två andra.
Det lutar mer och mer åt dellen faktiskt, men det beror ju lite på hur man kan konfigurera den och hur mycket den kommer kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag kan tänka mig att installera ssd själv i efterhand.
Ang XMG så väger 15" 2,7 kg vilket är för mycket och 13" är dubbelt så tjock som macbooken och dellen. Samt så har XMG bara 5h batteritid mot 8h och 10h i de två andra.
Det lutar mer och mer åt dellen faktiskt, men det beror ju lite på hur man kan konfigurera den och hur mycket den kommer kosta.

Kan Asus N550JV vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Kan Asus N550JV vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart ett alternativ om m3800 hamnar i närheten av macbooken i pris. Den är dock en cm tjockare än de två andra och väger 2,7 kg
Då jag egentligen ville ha en 13 tummare så är jag beredd att betala en hel del för storleken/vikten hos m3800 och macbook.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Dell har ju även en uppdaterad XPS 15 som ser riktigt bra ut (på papper):
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/laptops/apple-...

Ser ut att bli ett par tusenlappar billigare än MBP.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Dell har ju även en uppdaterad XPS 15 som ser riktigt bra ut (på papper):
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/laptops/apple-...

Ser ut att bli ett par tusenlappar billigare än MBP.

Den ser riktigt bra ut! Om man väljer 512gb msata ssd så får man dessutom extra batteri i 2,5" platsen! Upp från 61Whr till 91Whr
Den har exakt samma yttermått som m3800 men vägen 200 gram mer vilket jag antar är det extra batteriet.
Ja den blir nog något billigare än MBPr men inte mycket. 2400 dollar.. men då får jag windows och touch vilket jag behöver/gillar OSX behöver jag egentligen inte så i det fallet hade det blivit virtuella maskiner med Ubuntu och Windows i Parallels.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Snackade med Dell supporten idag och tyvärr dröjer nya XPS 15 och m3800 till mitten på December (17:e) så det blir en MBPr 15 nu. Jag köper förmodligen en Dell XPS 15 i början på nästa år och behåller den bästa. Suck..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Ja den varianten på Macbook pro 15" retina som du valt är absolut grym. En riktigt bra dator helt enkelt med löjligt snabb SSD numera. Finns nästan inga konkurrenter till den. Själv valde jag en Dell M4800 som jag har en Samsung Evo 500gb SSD till och 16gb extra ram totalt 24gb. Den väger dock en hel del i jämförelse 2.9kg vilket inte gör den till ett riktigt alternativ för din del.

Hur som helst, titta även på att köra Windows genom bootcamp istället för virtuellt. Hade ganska många fördelar när jag körde Windows på en iMac 27" men det är ett tag sedan.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Ja den varianten på Macbook pro 15" retina som du valt är absolut grym. En riktigt bra dator helt enkelt med löjligt snabb SSD numera. Finns nästan inga konkurrenter till den. Själv valde jag en Dell M4800 som jag har en Samsung Evo 500gb SSD till och 16gb extra ram totalt 24gb. Den väger dock en hel del i jämförelse 2.9kg vilket inte gör den till ett riktigt alternativ för din del.

Hur som helst, titta även på att köra Windows genom bootcamp istället för virtuellt. Hade ganska många fördelar när jag körde Windows på en iMac 27" men det är ett tag sedan.

Håller på läsa om bootcamp som bäst nu. Beställde macbooken förra veckan och den är skickad. Tyvärr kunde man inte köpa 15", 2,3ghz, 16gb ram och 512gb ssd utan gt 750m på Apple store så fick bli online. Samma konfig med gt 750m fanns men jag tar hellre bättre batteritid och mindre värme än extra grafikkort :/
Det ska vara möjligt att starta en virtuell maskin från bootcamp partitionen så då får man ju det bästa från 2 världar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Gudar vad bra Macbooken är!! Jag kunde inte vara mer nöjd Den är knäpptyst i vanligt användande men när jag kompilerar låter den rätt duktigt. Jobbar oftast i en Ubuntu virtuell maskin (Parallels Desktop 9) som jag gett 6 kärnor och 12 GB ram. Kompilerar med 7 trådar och då maxar jag alla 6 kärnorna hela tiden.
Växlingen mellan OSX och Ubuntu är flawless!

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64