Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Va?

Det är ju just det dom har gjort....

Pff. Säger han som sitter på 3st Titaner.

Jag skulle inte säga att varken AMD eller Nvidia har någon särskild premium stämpel över sig.

Dom senaste åren har tillverkarna turats om att sitta på tronen, skulle säga att båda är likvärdiga om något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

kanske var ett måndags exemplar i testet?

Väldigt många måndags exemplar på flera olika sajter samtidigt då.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Hur tänkte du nu? Dom har den bästa referenskylaren på marknaden. Dom släppte Titan för 9 månader sedan med 6gb vram. Hur kan inte det vara premium?

Att dom släppte Titan för 9 månader sedan till det överpriset priset kortet hade vid lanseringen har ju absolut ingenting med premium att göra.

Priset blev astronomiskt eftersom AMD knappast hade något liknande att sätta emot, alltså; har man monopol så kan man ta överpriser.

Systemet tar överpriser då du endast kan köpa din Vodka lagligt där, det gör inte Explorer vodkan till ett premiummärke.

Nästa gång kanske AMD drar fram ett sjukt tungt kort ur rockärmen med 12 gb vram som fullkomligt krossar allt Nvidia har med hundra procent, blir det automatiskt ett premium märke då?

Inte i min värld. Premium i min värld är en tillverkare som tar överpriser för en likvärdig produkt som motsvarar en annan tillverkares grejer.

Apple t.ex. Utsökt design men till ett överpris och när allt kommer till kritan så sitter det samma i7a i deras burkar som i Acers svettiga midi tower som står o dammar nere på Netonnet.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tivook:

Pff. Säger han som sitter på 3st Titaner.

Jag skulle inte säga att varken AMD eller Nvidia har någon särskild premium stämpel över sig.

Dom senaste åren har tillverkarna turats om att sitta på tronen, skulle säga att båda är likvärdiga om något.

Okej det är ingen premium kort det är ju för vanliga konsumenter.

God peeeps....

"Inte i min värld. Premium i min värld är en tillverkare som tar överpriser för en likvärdig produkt som motsvarar en annan tillverkares grejer. "

DET ÄR ju inte det NVIDIA har gjort

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Fotnot: På grund av svårigheter med att få fram ett andra AMD Radeon R9 290X i tid redovisas inga resultat från tester av flera grafikkort i Crossfire och SLI för denna recension. Detta tillkommer vid ett senare tillfälle.

Ta gärna med 7970CF i testet när detta sker

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Kanske inte ett AMD men ett ATI? Du kan omöjligt säga att du är en datorentusiast om du satt med ett Nvidiakort när ATI släppte med bomben R300 och efterföljande R350!

OnT.
Jag är faktiskt mer besviken på renderingstiderna än kylaren och ljudnivån men det kommer från en man som fortfarande sitter på ett GTX 480 med referenskylare

Skrivet av Delerium:

Precis. Är man datorentusiast och inte bara fanatiker så köper man det som som är bäst på marknaden så vida det inte är marginell skillnad. Radeon 9700 Pro (R300) var vansinnigt mycket bättre än Geforce4 TI 4600 (NV25) när det kom och även betydligt bättre än Nvidias efterföljare Geforce FX (NV30). Själv så hade jag på den tiden ett Geforce3 och även jag som nvidiafrälst insåg att det inte på något sätt var försvarbart att köpa ett Nvidiakort utan det fick bli ett 9700 Pro i stället.

I det här fallet är det dock marginell skillnad mellan R9 290X och Titan. AMD kortet presterar i snitt något bättre men genererar några fler watt. Med andra ord ganska jämbördiga kort. Om Nvidia sänker priset så det ligger på samma nivå som R9 290X hade det varit ett svårt val, i dagsläget borde valet vara självklart.

Jag har faktiskt aldrig ägt ett ATI / AMD kort men däremot en AMD CPU tror jag nu när jag tänker efter men jag hade ett uppehåll från datorer (höll på mycket med idrott /boxning) uner några år och spelade endast på konsoll under en tid så jag missade denna lilla era som ATI hade tror jag.

Givetvis hade jag inte envist suttit på ett sämre kort om AMD vart bättre och till lägre pris det kan jag lova men i dagsläget känner jag inte så.

Men av någon jävla anledning så har jag aldrig lyckats få in ett av deras kort i någon av mina burkar :).

Ni får kalla mig fanatiker eller vad ni vill men kärlek till datorer och spel det har jag kan jag lova.

Byggandet är nästan det roligaste idag och har blivit till en hobby.

Sen kan man väl vare både en fanatiker och en entusiast på samma gång skulle jag tro det ena behöver väl inte utesluta det andra :p.

Entusiasm handlar ju mestadels om hur mycket tid / pengar man är villig att lägga på något man tycker om därav ordet entusiasm :).

Även om 290X presterar sjukt bra i Benchmarks tror jag fortfarande att nvidias kort är stabilare (i dagsläget) och kommer ha något bättre drivisar under en lång tid framöver men det är bara vad JAG tror.

Trevlig Helg på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:
Citat:

"Inte i min värld. Premium i min värld är en tillverkare som tar överpriser för en likvärdig produkt som motsvarar en annan tillverkares grejer. "

DET ÄR ju inte det NVIDIA har gjort

Det roliga är att du läger betoningen fel lol...

"Det är Nvidia"

Du instämmer i det han säger även om det inte var din mening xD

Men det är klart, nVidia har nog alltid varit lite mer premium. Man får ju oftast det man betalar för också... Däremot slår lagen om avtagande avkastning in rätt fort speciellt när man snackar grafikkort. Man kan argumentera bäst man vill man får inte mycket valuta för pengarna med entusiastprylar oavsett om det är mobiltelefoner, Gfx eller bilar. Samtidigt så tror jag 90% av de som läser detta accepterar det faktumet, jag vet i alla fall att jag gör det

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nicoliani:

Är det ingen som förstår. Det kan vara vilken kvalitets fläkt som helst, Noctua... Kretskorten behöver kylas, och då låter det. Det låter så här, och snurrar alla dessa varv, dock kommer värmen upp i 95 C. Då borde man förstå att kortet skapar en oerhörd hög värme, som inget annat kort tidigare har gjort. Och då behöver man en fläkt som jobbar i de hastigheterna.

Vill man ha ett sådant kort, så är detta inget för nybörjare, och vattenkylning är ett krav, och kommer vara krav i framtida dator delar. Så lika bra börja med vattenkylning, och idag finns redan block färdiga för kortet.

Läs igenom tråden en gång till och fokusera på inläggen om termodynamik. Jag kan sammanfatta det med att du har fel. Tror du mig inte kan du börja med att titta på siffrorna i testet. Där ser du att strömförbrukningen ligger på samma nivå som andra kort i det absoluta toppsegmentet. Det ser ut som om de ligger på maxgränsen på 300 W tillsammans med Titan och ett par andra. Om effektmätaren på datorn säger att två kort drar lika mycket ström ja de genererar de lika mycket värme. Alltså ger det här kortet lika mycket värme som ett Titan eller ett 7990 eller ett 690.

För femtielfte gången så är temperatur och värme två olika saker. Det är ingen oerhört hög värme utan en ovanligt hög temperatur. Två helt olika saker. Jag skrev om det tidigare där jag jämförde en människa, ett värmeljud och en 100 W glödlampa. Alla avger ungefär 100 W värme men temperaturerna är 37 grader för människan, 1000 grader för värmeljuset och 3000 grader för lampan. Fortfarande samma mängd värme men helt olika temperaturer. De drog en bra liknelse i fredagspanelen också. Säg att du belastar din processor mycket med ett benchmark. Om du ställer ner fläkthastigheten på lägsta kommer temperaturen på processorn öka. Om du sedan ökar fläkthastigheten så kommer temperaturen på processorn minska. Eller hur? Dock drar processorn lika mycket ström hela tiden alltså får man ut lika mycket värme. Energin är samma men temperaturen varierar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Woods:

"Det är Nvidia"

Men det är klart, nVidia har nog alltid varit lite mer premium. Man får ju oftast det man betalar för också... Däremot slår lagen om avtagande avkastning in rätt fort speciellt när man snackar grafikkort. Man kan argumentera bäst man vill man får inte mycket valuta för pengarna med entusiastprylar oavsett om det är mobiltelefoner, Gfx eller bilar. Samtidigt så tror jag 90% av de som läser detta accepterar det faktumet, jag vet i alla fall att jag gör det

Det va ironi på att Det är ju inte det Nvidia har gjort.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gamers:

Gillar man att förverka allt vad garanti heter och göra kortet osäljbart och oreturnerbart så sätt igång. Vettiga väntar på vad tex Artic cooling kan erbjuda så kortet kan återställas och endast ev märken på skruvar och flyttade klisterlappar avslöjar kylarbytet.
Smarta slänger på vattenblock och löser problemena med urkass kylare direkt.

Klart som fan att garantin ryker även när du byter kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Klart som fan att garantin ryker även när du byter kylare.

Beror på märke.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Beror på märke.

EVGA?
Har inte hört om något annat.
Men nej man skall vara rädd om garantin.
Men om man nu ändå tänker göra något som gör att den ryker, kan en moddning vara ett alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Rätt säker på att just det inte lär hända då, vad jag vet, EVGA endast gör Nvidia.
Förstår dock vad du menar; ett slutet vattensystem från fabrik på detta skulle göra många utan custom loops väldigt glada.

Njae, jag menade precis som EVGA gör, med vattenblock enbart förmonterat och väldigt generösa garantier
Fast då kör jag redan custom loop, skulle tänkt på det före jag köpte ett 660Ti !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av stolproten:

Hur kommer det sig att Sweclockers överklockade R9 290X som i Fire Strike får en högre grafikpoäng än Titan men sämre totalpoäng blir placerad tvåa i ett grafikkorttest?

Sitter fortfarande kvar undrande. Varför blir det så?

Permalänk
Medlem

Denna jämförelse med Titan alltså. Jag har för mig att AMD har sagt att 290x inte skulle vara en Titan killer. Jag tittar hellre på prestandan man får för priset den ligger på.

Även om nvidia kommer med ett kort som slår 290:n så kommer det alltid att vara så fram och tillbaka. Jag tror att om AMD verkligen bara ville göra ett uber kort med så skulle om kunna göra det. Nu går dom ut och gör något annat som dom själva säger blivit förlorat, (som Jag håller med om) känslan man får från ett grymt ljud. Det är inte bara prestanda dom satsar på i AMD utan även ljudet.

Helt klar win för AMD, prestandakort för det priset, bättre ljud stöd för mantle, flera olika kort och dom sätter press på nvidia.

AMD verkar tro att fler kommer att välja att köra PC spel och då snappar dom upp nykomlingarna med jämnförbar prestanda som konkurrensen med till ett bättre pris. Vilken vanlig person skulle inte välja AMD då?

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

"Det är Nvidia"

Vad är det du skriver? Tror fortfarande min dator är värd de 70k i nypris som alla prylarna hade.
Man får se det från den ljusa sidan, sakerna är inte sämre än vad dom var när jag köpte dom, bortsett från slitage :), så jag har ju inte förlorat på att det kommit nya prylar med bättre prestanda till bättre pris, jag tjänar ju bara på det?!

normalt sätt är jag inte känd för att va optimistisk.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

När man har tittat på resentionen av nya R9 290X kortet så är jag faktiskt nöjd med mitt Titan även om AMD var billigare.
Kanske har och göra med att man alltid har tyckte bättre i Nvidia

Ska ändå bli spännande när Asus och dom andra lanserar och kolla hur värmen är då.

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant hur debatten efter ett nytt grafikkortssläpp fullständigt svämmar över av hetsiga argument. Ingen hejd på fanboysinläggen. Tror inte mer än en tredjedel av inläggen här är sansade och genomtänkta. Rätt trist...

Här är i alla fall mina tankar om vad man bör välja i dagsläget.

Mitt enkla svar: ett bra 780GTX. Har själv två MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming som jag betalade strax under 5 000:-/st för (med två spel på köpet) och de presterar likvärdigt med 290X om man utgår från fabriksöverklockningen (eller ännu mer överklockning). Både Overclock3d.net och Linus Tech Tips kommer fram till detta:

http://www.overclock3d.net/reviews/g..._290x_review/1
http://www.youtube.com/watch?v=djvZa...E6Xw-yeJA0Tunw

Den absolut största skillnaden mellan korten är inte prestandan (enl. Sweclockers test med stock GTX780 ca. 8% i 1080p) utan ljudvolymen. Finns inte en chans att jag skulle sätta två hårtorkar till kort i min maskin som är byggd för att inte bara vara snabb utan också tyst.

Målet med mitt senaste bygge var 120 fps i alla nya spel utan oljud (kör 1920x1080p 120 Hz). Att maximalt få ut 8% (om vi helt bortser från att MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming är överklockat) bättre prestanda för kanske 500:- (två kort) lägre pris med löjligt mycket högre ljudvolym är inget alternativ.

Mitt bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

AMD kanske får tummen ur med hjälp av nya kylare från tredjepartstillverkare men som läget är nu så går 290X helt bort för att kylaren är ett skämt.

Att gapa om att 290X piskar Titan (stock) med sin sanslösa prislapp känns rätt löjligt då GTX780 enl. Sweclockers bara ligger 7% efter Titan och har ett helt annat pris. Titan är princip inget spelgrafikkort utan en PR-lansering av Nvidia bara för att visa att de kan.

Nu har jag inte alls tagit hänsyn till om Nvidia sänker priserna eller vad som händer när GTX780Ti lanserats, mina synpunkter avser dagsläget.

PS! Nix jag är inte Nvidia fanboy, det var säkert 30 år sedan någon kunde kalla mig boy och om något så är jag 3dfx-fanoldman.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Väldigt intressant hur debatten efter ett nytt grafikkortssläpp fullständigt svämmar över av hetsiga argument. Ingen hejd på fanboysinläggen. Tror inte mer än en tredjedel av inläggen här är sansade och genomtänkta. Rätt trist...

Här är i alla fall mina tankar om vad man bör välja i dagsläget.

Mitt enkla svar: ett bra 780GTX. Har själv två MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming som jag betalade strax under 5 000:-/st för (med två spel på köpet) och de presterar likvärdigt med 290X om man utgår från fabriksöverklockningen (eller ännu mer överklockning). Både Overclock3d.net och Linus Tech Tips kommer fram till detta:

http://www.overclock3d.net/reviews/g..._290x_review/1
http://www.youtube.com/watch?v=djvZa...E6Xw-yeJA0Tunw

Den absolut största skillnaden mellan korten är inte prestandan (enl. Sweclockers test med stock GTX780 ca. 8% i 1080p) utan ljudvolymen. Finns inte en chans att jag skulle sätta två hårtorkar till kort i min maskin som är byggd för att inte bara vara snabb utan också tyst.

Målet med mitt senaste bygge var 120 fps i alla nya spel utan oljud (kör 1920x1080p 120 Hz). Att maximalt få ut 8% (om vi helt bortser från att MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming är överklockat) bättre prestanda för kanske 500:- (två kort) lägre pris med löjligt mycket högre ljudvolym är inget alternativ.

Mitt bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

AMD kanske får tummen ur med hjälp av nya kylare från tredjepartstillverkare men som läget är nu så går 290X helt bort för att kylaren är ett skämt.

Att gapa om att 290X piskar Titan (stock) med sin sanslösa prislapp känns rätt löjligt då GTX780 enl. Sweclockers bara ligger 7% efter Titan och har ett helt annat pris. Titan är princip inget spelgrafikkort utan en PR-lansering av Nvidia bara för att visa att de kan.

Nu har jag inte alls tagit hänsyn till om Nvidia sänker priserna eller vad som händer när GTX780Ti lanserats, mina synpunkter avser dagsläget.

PS! Nix jag är inte Nvidia fanboy, det var säkert 30 år sedan någon kunde kalla mig boy och om något så är jag 3dfx-fanoldman.

Du kan inte jämföra ljudnivån mellan dina Twin frozr som för övrigt är jävligt bra och tysta! med amds referenskort. Som sagt vänta och se när msi och alla andra kommer med nya kylare

Och att 290x knappt slog titan ser jag bara som en rolig liten bonus, nvidia må "vara" bättre men när amd kommer med något som nästintill har samma prestanda och dessutom lägre pris så börjar iaf jag undra varför nvidia har så högt pris. Alltid roligt när "underdogsen" visar hur man kan göra saker utan att det ska kosta skjortan

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Du kan inte jämföra ljudnivån mellan dina Twin frozr som för övrigt är jävligt bra och tysta! med amds referenskort. Som sagt vänta och se när msi och alla andra kommer med nya kylare

Och att 290x knappt slog titan ser jag bara som en rolig liten bonus, nvidia må "vara" bättre men när amd kommer med något som nästintill har samma prestanda och dessutom lägre pris så börjar iaf jag undra varför nvidia har så högt pris. Alltid roligt när "underdogsen" visar hur man kan göra saker utan att det ska kosta skjortan

Nu var jag ganska tydlig med att jag jämförde alternativen som finns idag, alltså stock 290X med alla de varianter av GTX780 som finns på marknaden. Det är mycket möjligt att det kommer en tyst variant av 290X med MSI Twin Frozr men det vet vi inte, den funkar bra på GTX780 som siktar på 80 grader i load men hur kommer den att funka (och låta) på ett grafikkort som siktar på 95 grader? Svaret är att vi inte har en aning.

Tycker också det är kul att "underdogen" lyckas bra men va i hela friden tänkte de på när de släppte en usel referenskylare och sedan har sex veckors leadtime tills det kommer kylare från andra tillverkare.

Att Nvidia tar för mycket betalt för sina kort är ju knappast en överraskning. De tar så mycket betalt som de kan när det saknas konkurrens, det kallas för marknadsekonomi.

Jag är pragmatiskt, jag köper det som är bäst för mitt behov oavsett varumärke, sorry AMD-fans, men nu är det Nvidia som bäst kan lösa mina behov.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

780 är bättre än Titan och 290X skulle fightas mot 780, förstår inte varför man jämför mot Titan. Priset har alltid varit helt åt helvete på Titan.

Sen när blev 780 bättre? När det ända det är, är ett nedskalat titan. Gk110 med mindre cuda kärnor aktiverade. Hälften i minnes mängd och syns ganska brutalt på prislappen.
( ja du kanske jämför ett överklockat 780 mot ett stock titan. Jämför korten i samma klock lr mot ett överklockat titan isåfall. )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Alltså vilka jävla kommentarer man läser här inne..

Det märks verkligen att det är ett krig mellan Nvidia/ATI fanboys när såna här "större" nyheter släpps.

Det ÄR ett bra kort, vilket säkert går att få bättre. Speciellt kylaren/ljudnivå.
Priset är RIKTIGT bra!

Varför sånt jävla jidder?!

Det är enbart bra att ATI släpper ett så här bra kort, för ett sådant bra pris.

Bra för amd. Även bra för nvidia fanboys som kan få ett bra nvidia kort till ett ganska så bra nedpressat pris tack vare amd.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den meningen gör ont att läsa. En bra sajt är anpassad för att fungera på så många plattformar som möjligt. Det är 2013 nu. Folk surfar på många olika plattformar och det kommer bara bli fler. Därför ska webbsajter vara så universella och responsiva som möjligt.

Dessutom är den inte optimalt anpassad för mus och tangentbord heller.

Menar du att jag borde surfa på mobilsajten när jag är på surfplattan? Då tappar jag många funktioner, t ex möjlighet att rätta artiklar och snabbknappar för BB-koder, samt att vissa saker blir klumpigare, t ex att citat inte visas om man inte trycker på dem.

Där håller jag verkligen inte med dig, jag tycker webbsidan funkar utmärkt för tgb/mus, och att göra en sida som funkar lika bra på en 3,5 tums touchskärm, som på en 27 tums desktopskärm är ju en omöjlighet. Jag tycker snarare att mobilsidan bör utvecklas mer, för att funka bättre på telefoner med högre upplösning och surfplattor, och innehålla flera funktioner....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Då var ajg tydligen otydlig. Det jag försökte säga var att dBA försöker simulera upplevd volym genom att dämpa vissa frekvenser och förstärka andra. Detta för att vår hörsel uppfattar olika frekvenser olika mycket. 50 dB vid 100 Hz upplevs inte ha samma volym som 50 dB vid 1000 Hz. Därför har man ett filter som dämpar vissa frekvenser i ett försök att bättre avspegla hur vi uppfattar ljudet. Att bara titta på ren dB säger inte så mycket när det gäller ljud eftersom det inte säger hur vi upplever det. Vi kan ha 100 dB på 30 kHz vilket vi inte hör alls. Så för att det ska vara rimligt att använda dB för ljud när vi pratar om hur vi hör det så måste man på något vis väga den faktiska ljudvolymen mot hur vi upplever den.

Och här har vi problemet. Du verkar inte bara helt klar med hur termodynamiken här fungerar. Jag noterade att flera andra skrivit långa inlägg som försöker förklara skillnaden mellan värme och temperatur för dig och jag hoppas att det gått fram.

Det beror ju på vilken del av elektroniken det är. Vissa saker blir ledsna fort av höga temperaturer. Fast 95 grader är ju mätt på en bit kisel och den klarar ytterligare ett antal grader innan det börjar bli dåligt. De flesta processorer drar igång sitt överhettningsskyd först lite över 100 grader. Har för mig det är 110 eller 120 grader beroende lite på tillverkare. Jag tror vi kan utgå från att AMD har testat att köra sina CPUer vid hög temperatur för att se att de verkligen inte tar skada. Vid riktigt höga temperaturer blir även kisel skadat. Det är väl upp mot 200 grader då det börjar falla sönder och bli förstört.

Ja precis. Och min poäng med detta var bara att många tillverkare av skräniga produkter utnyttjar dba för att deras produkter ska verka låta mindre trots de upplevs som mer högljudda i verkligheten.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Äsh avvisade det rätt kvickt. Varför skulle någon tillverkare vara mycket snabbare än dem andra egentligen. Men tiden får utvisa om någon tillverkare hinner lansera något innan december även om jag har mina tvivel

Nja, det där handlar om tillgång. Sapphire är AMD's nr.1 partner. Klart att de får förtur i mån om antal GPU'er, men kanske även leveranser.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nu var jag ganska tydlig med att jag jämförde alternativen som finns idag, alltså stock 290X med alla de varianter av GTX780 som finns på marknaden. Det är mycket möjligt att det kommer en tyst variant av 290X med MSI Twin Frozr men det vet vi inte, den funkar bra på GTX780 som siktar på 80 grader i load men hur kommer den att funka (och låta) på ett grafikkort som siktar på 95 grader? Svaret är att vi inte har en aning.

Tycker också det är kul att "underdogen" lyckas bra men va i hela friden tänkte de på när de släppte en usel referenskylare och sedan har sex veckors leadtime tills det kommer kylare från andra tillverkare.

Att Nvidia tar för mycket betalt för sina kort är ju knappast en överraskning. De tar så mycket betalt som de kan när det saknas konkurrens, det kallas för marknadsekonomi.

Jag är pragmatiskt, jag köper det som är bäst för mitt behov oavsett varumärke, sorry AMD-fans, men nu är det Nvidia som bäst kan lösa mina behov.

Jo men nu var det så att du jämförde ljudnivån mellan dina kort och 290x

Jovisst det fanns ingen riktigt konkurrent till titan, men fortfarande de hade kunnat vara smartare och sno åt sig kunder som kanske väljer amd istället för att man får väldigt bra prestanda för sina pengar.

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nä, det är långt ifrån ett rekord.

Och det är inte så konstigt om man tänker efter, swec har funnits i många år nu.
Och det är inte första gången det kommer en nyhet som sätter fart på medlemmarna.

Sista långa jag minns var en nyhet med botbaby's och innan det en nyhet gällande iPhone för många år sen som hade väldigt väldigt många inlägg.

Hur som helst så skulle det vara roligt med en sammanställning av en moderator med en "top 10" lista i flest inlägg.

Anmäler mig själv och kollar om vi får svar.

Det var ju rätt lätt att kolla upp. Recensionen av GTX 480 hade faktiskt fler inlägg samt en nyhet om att Intel återkallade styrkrestsar för Sandy Bridge. Men denna tråd är god trea. Och om man bara räknar recensioner vilket jag syftade på så är den här 2a genom tiderna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det var ju rätt lätt att kolla upp. Recensionen av GTX 480 hade faktiskt fler inlägg samt en nyhet om att Intel återkallade styrkrestsar för Sandy Bridge. Men denna tråd är god trea. Och om man bara räknar recensioner vilket jag syftade på så är den här 2a genom tiderna.

Jo den nyheten kommer jag mycket väl ihåg:

Intels återkallande av styrkretsarna för Sandy Bridge, och jag själv var en av dom drabbade.
Hade precis köpt mitt S B moderkort, och så kom nyheten med fail. Bara att skicka tillbaka det gamla och få ett nytt.
Det som var imponerande av av Intel där, var att dom flög ut alla moderkort istället för att skeppa dom för att alla skulle vara nöjda och belåtna.
Det hela gick på ett par tre dagar, väldigt imponerande.

Tack för infon förresten

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Vad är det du skriver? Tror fortfarande min dator är värd de 70k i nypris som alla prylarna hade.
Man får se det från den ljusa sidan, sakerna är inte sämre än vad dom var när jag köpte dom, bortsett från slitage :), så jag har ju inte förlorat på att det kommit nya prylar med bättre prestanda till bättre pris, jag tjänar ju bara på det?!

normalt sätt är jag inte känd för att va optimistisk.

Haha det är inte det lagen om avtagande avkastning handlar om dock. Det är t.ex. hur mycket prestanda du får per krona när du köper grafikkort. Ett 780 ger bättre prestanda/kr än Titan osv

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Är det ingen som förstår. Det kan vara vilken kvalitets fläkt som helst, Noctua... Kretskorten behöver kylas, och då låter det. Det låter så här, och snurrar alla dessa varv, dock kommer värmen upp i 95 C. Då borde man förstå att kortet skapar en oerhörd hög värme, som inget annat kort tidigare har gjort. Och då behöver man en fläkt som jobbar i de hastigheterna.

Vill man ha ett sådant kort, så är detta inget för nybörjare, och vattenkylning är ett krav, och kommer vara krav i framtida dator delar. Så lika bra börja med vattenkylning, och idag finns redan block färdiga för kortet.

Det är DU som inte förstår samt blandar ihop begreppen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder