Nvidia G-Sync i fler skärmar först Q3 2014

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Mantle är än så länge bara kompatibelt med GCN (det lät iallafall så på Johan Andersson från DICE). Dessutom är själv argumentet att det skulle vara öppet väldigt motsägelsefullt, eftersom det är ett lågnivå språk, där hela poängen är att man knackar kod nästan direkt mot hårdvaran. Hade Nvidia på ett lätt sätt kunnat ta till sig Mantle, så tror jag man hade gjort det utan att tveka. Sen tror jag också att även om de skulle lyckas göra det öppet (hur det nu skulle gå till) så kommer det ändå alltid fungera bäst på GCN.

Tycker AMD skulle kunna vara bussiga och porta över Mantle till vliw4 arkitekturen, vilket hade ökat värdet på både Trinity/Richland och folk som fortfarande kör HD69** serien.

Till rubriken:
Tror jag avstår, allt fler spel börjar ge stöd för frame cap vilket är en klar förbättring från V-Sync(input lag). nVidia måste göra mer för att övertyga mig.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Bra teknik kanske men tyvärr kommer det nog floppa. För det första är det en extra kostnad om 600kr som de flesta nog inte är beredda att betala. Köparna är ganska kräsna gamers som är beredda att betala för extra bildkvalité. Alltså är kundkretsen relativt liten.

Tekniken fungerar bara för Nvidia. Huruvida Nvidia kan tänka sig licensiera ut tekniken eller ej är nog skit samma då AMD aldrig skulle gå med på att betala för den. Se hur det gick när Nvidia utvecklade PhysX. Än mindre intresserade kommer dem vara om dem utvecklar något liknande själva. Dessutom är det endast ett fåtal skärmar som kommer att stödja tekniken. En användare är därmed begränsad både inom grafikkort och skärmar.

Utan användare kommer färre att stödja tekniken. Utan stöd kommer färre att använda tekniken. Ett moment 22.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer säljas som ett separat kretskort så vi som redan har en VG248QE inte behöver köpa en helt ny skärm. Dock så vet jag inte om det blir ett köp på direkten. Jag är inte en sån som stör mig så mycket på tearing, och 1400kr känns lite för saftigt för att slippa något man inte stör sig på. Sen så hoppas jag att garantin inte försvinner i fall det är så att man måste öppna upp skärmen för att montera. Eller blir det en extern lösning?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Hur sätter man en fps-cap?

Nja. Dem där grabbarna vet inte riktigt vad de pratar om.

Att du låser din fps cap synkar fortfarande inte fpsen med din skärms Hz.

Du får fortfarande vertikala linjer aka tearing. Finns en anledning att det heter Vertical _synchronization_.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Nja. Dem där grabbarna vet inte riktigt vad de pratar om.

Att du låser din fps cap synkar fortfarande inte fpsen med din skärms Hz.

Du får fortfarande vertikala linjer aka tearing. Finns en anledning att det heter Vertical _synchronization_.

Jo, MSIs OSD är inte direkt träffsäker(som CS:GO och Diablo 3 funkar inte alls) men LoL har en väldigt bra framecap.

Borde inte grafiktillverkarna kunna implementera frame cap till sina kontrollpaneler? Hade varit guld.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av tObber166:

Vänta får man alltid i teknikens värld.

Skulle man vänta, sitter man utan burk. Och hur kul är det.

Skrivet av Itchy Trojan:

Tvärtom, annars får man aldrig något köpt

Så sant.

Skrivet av Flamso:

Uh. Trist med exklusivitet. Inte alls vettigt, precis vad som behövs för att tekniken inte ska ta fart. Jag tycker det är trist att de inte pushar det som det behövs. Det hade varit mycket bättre om de pushat AMD att använda tekniken och dessutom fler skärmtillverkare.

Hoppas att det blir bra, för tekniken har potential. Bara det inte blir ett nytt PhysX.

Håller med. En gemensam standard hade gynnat alla.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devil May Cry:

Nja. Dem där grabbarna vet inte riktigt vad de pratar om.

Att du låser din fps cap synkar fortfarande inte fpsen med din skärms Hz.

Du får fortfarande vertikala linjer aka tearing. Finns en anledning att det heter Vertical _synchronization_.

Jag vet mycket väl att det inte är någon "manuell" V-sync man gör när man sätter en framelimit på 121FPS men det som faktiskt spelar någon roll är ju att tearing inte uppstår när man gör såhär (För mig).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Det är som en insticksmodul om jag fattat det hela rätt. Du drar ur en som sitter där nu och ersätter med G-sync modulen. Så det bör mao inte vara några som helst problem.

Helt korrekt. Man byter enkelt ut den innbygda scalern i skärmen mot G-Sync modulen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

100 dollar = 661 kr med dagens mått

Einstein, priserna översätts inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

100 dollar = 661 kr med dagens mått

Shit vad billigt många saker hade varit om man kunnat göra en sådan valutaöversättning, tyvärr fungerar det inte så

Permalänk
Medlem

Allt som oftast brukar ju priserna ligga i storleksordningen $1=10SEK så runt 1500 pix för kortet löst.

OnT, verkar vara en fin idé men som sagt, tror inte det blir nån hit när de gör det exklusivt i en massa månader. Brukar aldrig hjälpa nya tekniker att slå tyvärr...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/nyhet/17765-nvidia-gor-uppgraderin...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ceder_78:

Allt som oftast brukar ju priserna ligga i storleksordningen $1=10SEK så runt 1500 pix för kortet löst.

OnT, verkar vara en fin idé men som sagt, tror inte det blir nån hit när de gör det exklusivt i en massa månader. Brukar aldrig hjälpa nya tekniker att slå tyvärr...

På datorprylar brukar det vara ca 8 kr på en dollar när man jämför rekommenderade priser. Det varierar från lite över till lite under.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som sägs i videon, låter väldigt lovande.

problemet är ju att man måste få se det i förstahand, innan man kan avgöra något själv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Säkert en bra lösning dock allt för dyrt i min mening, skulle vilja se alla stora företag så som AMD, Nvidia och kanske t.o.m Intel gå ihop och utveckla en standard tillsammans som sen kan implementeras i allt och allas produkter? Delar dom sen utvecklingskostnader så bör ju även den bli lägre för dom.

Fanken det är på tiden och gräva ner stridsyxan nu och börja tänka framåt samt på kunderna i det långa loppet, skapa en bra standard som fungerar överallt i framtiden, det enda som "makes sense" i min mening och kanske på tiden att dom börjar tänka det redan nu? PC marknaden skall ju vara som att bygga lego i min mening med bred kompabilitet överallt, ja ja mina två ören iaf och nej jag tror inte att det är omöjligt alls utan snarare företagen som sätter käppar i hjulen på varandra vilket sen går ut över oss? Skulle även vilja se projektor marknaden vara med på ett hörn också fast det kanske finns tekniska hinder där, jag vet inte helt enkelt?

Permalänk

Om jag ställer min skärm på 144hz å inte mitt grafikkort klarar av att hålla det så borde det bli samma sak eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Om jag ställer min skärm på 144hz å inte mitt grafikkort klarar av att hålla det så borde det bli samma sak eller?

Nej, om din skärm kör 144 med vsync så kan du bara uppdatera 144, 72,36,18 eller 9 gånger pr. sekund. Kör du utan vsync så får du tearing när GPU uppdaterar framebuffern mitt i en pågående ritning. Ditt spel kommer inte att hålla sig innom endast dessa framerater och då kommer du få "lagg".

Permalänk
Medlem

1400 kr för ett litet chip... Med andra ord 50% av inköpspriset för en ASUS VG248QE. Bra rån av NVIDIA

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Amd troll,du kan ju åtminstone ta reda på vad g-sync är för ngt innan du kommenterar i tråden. Tråkigt att det är exclusivt för asus så länge.

Hoppas att Amd hakar på och licenserar tekniken då det här är mycket mer intressant än Mantle.G-sync och lightboost är framtiden.

Så du menar att G-Sync inte kan kombineras med Mantle?

Ta reda på vad G-sync är själv innan du ber andra göra det?

Skrivet av fermia:

100 dollar = 661 kr med dagens mått

Exklusive moms ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag är emot G-sync. Jag tycker att variabel skärmfrekvens borde vara en del av VESA-standarden i stället. Det borde egentligen inte vara så svårt att modifiera displayport så den bara skickar en uppdaterad bildruta när grafikkortet säger till. Möjligheten att kommunicera åt båda hållen är inbyggd i DP. Men jag kanske underskattar komplexiteten.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att G-Sync inte kan kombineras med Mantle?

Ta reda på vad G-sync är själv innan du ber andra göra det?

Exklusive moms ja.

Jaså,sen när har jag påstått det?,och jo jag är väl insatt i vad g-sync är tack så mycket...var det ngt mer herr`n hade på hjärtat?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Jaså,sen när har jag påstått det?,och jo jag är väl insatt i vad g-sync är tack så mycket...var det ngt mer herr`n hade på hjärtat?

Det lät på dig som att du menade att Mantle och G-Sync inte är kompatibla vilket inte är sant eftersom de är två helt skilda tekniker precis som DirectX och V-sync som dessa två är menat att ersätta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det lät på dig som att du menade att Mantle och G-Sync inte är kompatibla vilket inte är sant eftersom de är två helt skilda tekniker precis som DirectX och V-sync som dessa två är menat att ersätta.

Det jag skrev var att g-sync var mycket mer intressantare än mantle som svar på posten jag citerade.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Den funkar väll bara kompatibel nvidia kort?

Skulle gissa att detta är ett sätt att binda till sig kunder...

tänker så här!:
Om man köper ett PS1 (motsvarar grafikkortet) och man köper en "ultimat" kontroll för 1500kr, (g-sync). PS2 släpps och kontrollen är kompatibel. Då blir det ju en skälvklarhet att köpa PS2 och inte xbox 360 som är lite bättre..

(Menar inte att xbox 360 är bättre utan bara har det som exempel!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Uh. Trist med exklusivitet. Inte alls vettigt, precis vad som behövs för att tekniken inte ska ta fart.

Vadå trist? Annars hade vi ju troligtvis inte haft tekniken överhuvudtaget. Tror du ASUS sponsrar med pengar utan att få något tillbaka, eller någon tillverkare för den delen?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Curik:

Vadå trist? Annars hade vi ju troligtvis inte haft tekniken överhuvudtaget. Tror du ASUS sponsrar med pengar utan att få något tillbaka, eller någon tillverkare för den delen?

Nej, men det borde varit fler tillverkare som samarbetade! Är en riktigt bra idé, men det kräver genomslagskraft också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp för mig, precis inhandlat just denna Asus skärm, finns det något jag avskyr så är det tearing och allmänt trög upplevelse.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

De borde gå till VESA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det lät på dig som att du menade att Mantle och G-Sync inte är kompatibla vilket inte är sant eftersom de är två helt skilda tekniker precis som DirectX och V-sync som dessa två är menat att ersätta.

Men mantle funkar endast på amd i dagsläget och g-sync är för nvidia ? Eller har jag missat nått

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Men mantle funkar endast på amd i dagsläget och g-sync är för nvidia ? Eller har jag missat nått

Delvis sant, Mantle fungerar bara för AMD i dagsläget men tekniken är öppen för andra att tillgå. Finns inga uppgifter om att G-Sync är en öppen teknik. Därav tjafset mellan dessa två partier här i tråden.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH