Vinn nätagg från Seasonic

Nvidia G-Sync i fler skärmar först Q3 2014

Permalänk
Melding Plague

Nvidia G-Sync i fler skärmar först Q3 2014

Satsningen på variabel uppdateringsfrekvens med tekniken G-Sync inleds med en skärm från Asus. Därefter kommer det att dröja innan fler tillverkare kan haka på med egna produkter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fan vad drygt, hade iallafall hoppas på nån mer skärm inom snar framtid. Tramsigt med exklusivitets avtal, jag som kund vill kunna vraka och välja bland många modeller och köpa ifrån ett märke jag har tillit för!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk

Vänta får man alltid i teknikens värld.

Permalänk
Skrivet av tObber166:

Vänta får man alltid i teknikens värld.

Tvärtom, annars får man aldrig något köpt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är enkelt att montera dit den

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tvärtom, annars får man aldrig något köpt

Köp idag, nästa vecka kommer något nytt, repeat.

Permalänk
Medlem

Då blir det AMD med Mantle, orka vänta 1år för att spela med bra fps när AMD levererar det nästa månad o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Då blir det AMD med Mantle, orka vänta 1år för att spela med bra fps när AMD levererar det nästa månad o.O

Ehhh...vet du ens vad Nvidia G-Sync är för något? Vad har G-Sync och Mantle med varandra och göra?

OnT: Bryr mig inte så mycket, då jag tycker att adaptiv V-sync funkar bra.
Eliminerar screentearing som vanlig v-sync gör, men med betydligt mindre (nästan obefintlig) inputlag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är väldigt imponerad av tekniken, men kommer aldrig att köpa en skärm med TN-panel om jag kan undvika det.

Permalänk
Inaktiv

1500 kr för ett litet kretskort. Fan heller. 500 kr kanske. Får hoppas det kommer lite privata icke officiella kort till olika skärmar. Har ex VG278HE borde ju funka till den också med nåt moddat kort.

Permalänk
Medlem

Nvidia - the way it's meant to rip you off.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Amd troll,du kan ju åtminstone ta reda på vad g-sync är för ngt innan du kommenterar i tråden. Tråkigt att det är exclusivt för asus så länge.

Hoppas att Amd hakar på och licenserar tekniken då det här är mycket mer intressant än Mantle.G-sync och lightboost är framtiden.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Amd troll,du kan ju åtminstone ta reda på vad g-sync är för ngt innan du kommenterar i tråden. Tråkigt att det är exclusivt för asus så länge.

Hoppas att Amd hakar på och licenserar tekniken då det här är mycket mer intressant än Mantle.G-sync och lightboost är framtiden.

Njae, G-Sync är något som borde ha kommit för 10 år sedan. LightBoost eller snarare strobing backlight är definitivt en del av framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Njae, G-Sync är något som borde ha kommit för 10 år sedan. LightBoost eller snarare strobing backlight är definitivt en del av framtiden.

Borde ja,men vi har fått vänta tills nu.Som dom säger...bättre sent än aldrig...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Tror nog det blir mer ekonomiskt att lägga dom 1000 kronorna på ett bättre grafikkort och köra V-sync.
Att lägga så mycket extra för en skärm så måste det vara riktigt mycket bättre än V-sync för att jag ska haka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Menar du att man inte kan spela med bra fps med NVIDIA just nu och därför blir det AMD med Mantle? Du är en rolig figur du!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av djurgardaren:

Tror nog det blir mer ekonomiskt att lägga dom 1000 kronorna på ett bättre grafikkort och köra V-sync.
Att lägga så mycket extra för en skärm så måste det vara riktigt mycket bättre än V-sync för att jag ska haka på.

Många anser dock att V-sync ger alldeles för mycket input lag, det håller jag med om men jag hatar tearing mycket mer och den perfekta lösningen om man har 120Hz-skärm är att sätta en framelimit på 121FPS och sedan spela alla sina spel så för av någon anledning så uppenbarar sig inte tearing (Inte vad jag kan se i alla fall) mellan cirka 80-120FPS vilket är underbart!

Det enda jag önskar är väl egentligen högre upplösning/bättre bildkvalitet än TN-panelen jag tvingas använda men det verkar ju Qnix-skärmarna vara svaret på så det kanske blir en sådan i framtiden!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ok, det här är helt fel tid på dygnet för tankeverksamhet.(sjätte och sista natten på nattskiftet)

Men måste fråga någon med lite bättre koll.

När dom talar om stuttering och G-Sync, inkluderar det då den stuttering som kan uppstå med SLI konfigurationer? Eller påverkas inte alls den typen av stuttering?

Är stuttering forfarande ett "problem" med SLI eller är det borta? Misstänker att det kan skilja mycket mellan speltitlar, men generellt!

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Många anser dock att V-sync ger alldeles för mycket input lag, det håller jag med om men jag hatar tearing mycket mer och den perfekta lösningen om man har 120Hz-skärm är att sätta en framelimit på 121FPS och sedan spela alla sina spel så för av någon anledning så uppenbarar sig inte tearing (Inte vad jag kan se i alla fall) mellan cirka 80-120FPS vilket är underbart!

Det enda jag önskar är väl egentligen högre upplösning/bättre bildkvalitet än TN-panelen jag tvingas använda men det verkar ju Qnix-skärmarna vara svaret på så det kanske blir en sådan i framtiden!

Aldrig riktigt märkt av mycket input lag vid V-sync men för dom som gör det kanske såna här skärmar blir ett
bra val, Screen tearing är det värst jag vet, det gör spel Ospelbara för mej men om man som jag inte stör sig på input lag så mycket så blir nog det bättre att ta den tusenlappen och lägga den på nästa grafikkort.

Om dom skulle få ner priset till under 500kr extra på skärmen skulle det nog vara värt det för mej, så jag tror jag kommer hålla mej till nästa generation av den här tekniken när den gått ner i pris lite.

Permalänk
Medlem

Jävla exklusivitetsavtal... hade gärna velat ha något i stuk med BenQ XL2420TE + G-Sync ;<

Permalänk

G-Sync och Adaptive-Vsync har väl inget med varandra att göra?

Adaptive-Vsync är om ja inte blandar ihop med nåt annat, mer ett fulknep.

Om du har 60hz skärm så tror ja det fungerar såhär:

Du har 60fps eller mer = Vsync är på = det är normal vsync, om det är dåligt inplementerat får du inputlag etc hej och hå.
Du har 59- = Vsync stängs av och du får tearing, enda fördelen är att den förhindrar 30fps 15fps etc.

Med andra ord, enda fördelen i sig är om du inte kan ha triple buffering, kan du ha det finns ingen fördel med detta.

G-Sync är som VSync var till FPSen, FPSen är som skärmens Hz, så i enka drag, Vsync i dynamisk form.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSoftMachine:

Ok, det här är helt fel tid på dygnet för tankeverksamhet.(sjätte och sista natten på nattskiftet)

Men måste fråga någon med lite bättre koll.

När dom talar om stuttering och G-Sync, inkluderar det då den stuttering som kan uppstå med SLI konfigurationer? Eller påverkas inte alls den typen av stuttering?

Är stuttering forfarande ett "problem" med SLI eller är det borta? Misstänker att det kan skilja mycket mellan speltitlar, men generellt!

Tack för svar!

Det G-Sync gör är att skärmen uppdateras i samma hz som din FPS ligger på. Det gör att du inte kan få tearing, eller ryckig bild vid rörelser på skärmen. Nvidia har ett demo man kan titta på som förklarar det mycket bättre än vad jag kan.

http://www.engadget.com/2013/10/18/nvidia-g-sync/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Precis! Om man sätter ett enkelt fps-cap på runt skärmens uppdateringsfrekvens och sen sätter grafikinställningarna så att din dator orkar att hålla runt fps-cap nivån så behöver man ju inte någon v-sync eller dyr g-sync

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det G-Sync gör är att skärmen uppdateras i samma hz som din FPS ligger på. Det gör att du inte kan få tearing, eller ryckig bild vid rörelser på skärmen. Nvidia har ett demo man kan titta på som förklarar det mycket bättre än vad jag kan.

http://www.engadget.com/2013/10/18/nvidia-g-sync/

Det ser verkar vara nice, alldeles för dyrt dock.

För mig i vanliga fall är 30-40 FPS plågsamt att lira på. Frågan är hur stor skillnad det blir med g-sync, 30 fps är ju fortfarande 30 fps även om det upplevs som mer smooth, jag har lite svårt att se dom komma runt det? Men den som lever får se, ska bli intressant när riktiga gamers får tag på exemplar och kan ge en mer objektiv recension där man spelar t.ex. BF3/BF4.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Discokungen

Uh. Trist med exklusivitet. Inte alls vettigt, precis vad som behövs för att tekniken inte ska ta fart. Jag tycker det är trist att de inte pushar det som det behövs. Det hade varit mycket bättre om de pushat AMD att använda tekniken och dessutom fler skärmtillverkare.

Hoppas att det blir bra, för tekniken har potential. Bara det inte blir ett nytt PhysX.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Proprietärt, skitdyrt och kräver modifikation.
Knappast receptet för någon succé.

Permalänk

Varför skulle inte Nvidia och AMD kunna samarbeta när det gäller sånt här? Nu blir det bara proprietärt och dyrt istället.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Precis! Om man sätter ett enkelt fps-cap på runt skärmens uppdateringsfrekvens och sen sätter grafikinställningarna så att din dator orkar att hålla runt fps-cap nivån så behöver man ju inte någon v-sync eller dyr g-sync

Helt korrekt, men då får man inte heller uppleva den högre frame rate'n som kortet faktiskt klara hålla i många andra delar av ex. ett spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hoppas att det är enkelt att montera dit den

Det är som en insticksmodul om jag fattat det hela rätt. Du drar ur en som sitter där nu och ersätter med G-sync modulen. Så det bör mao inte vara några som helst problem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Är väldigt imponerad av tekniken, men kommer aldrig att köpa en skärm med TN-panel om jag kan undvika det.

Dessa är för lite mer dedikerade gamers och då väger 120/144Hz, G-Sync och Strobing, betydligt tyngre än en skärm med bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Det är ett val man gör efter preferens, och jag tror faktiskt nästan alla på Swec vet om det redan. Så därför är det egentligen inte så intressant att veta vad du eller andra väljer i varje nyhet relaterad till skärmar med TN-paneler.