Permalänk
Medlem

Mitt nya väldigt portabla 60% Ducky Mini (Cherry MX Brown switches, PBT laser engraved keycaps, Ducky USB-cable):

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på några norska och några tyska tjocka "doubleshot" Cherry orginal-tangenter av ABS, som jag kombinerade ihop till nästan svensk layout. De sitter nu på mitt Cherry G80-3000 med MX Clear-brytare.
Tyvärr så saknar jag två svenska tangenter och rätt tangenter till mellanslags-raden. Ursäkta för den dåliga bilden: dåligt ljus och billig kamera...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag fick tag på några norska och några tyska tjocka "doubleshot" Cherry orginal-tangenter av ABS

Får man fråga varför du har kvar "Steuerung", norrmännen kallar väl sina "Control"-tangenter för just "Control" (eller CTRL)?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jory89:

Får man fråga varför du har kvar "Steuerung", norrmännen kallar väl sina "Control"-tangenter för just "Control" (eller CTRL)?

Det har nog att göra med att de norska tangenterna inte passar på det där tangentbordet.
Cherry roade sig tidigare med att sätta stemsen till tangenterna på lite lustiga ställen och bytte även placering på dem lite då och då, så just CTRL, ALT, SPACE samt CAPSLOCK brukar vara svåra att sätta på "vanliga" tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det har nog att göra med att de norska tangenterna inte passar på det där tangentbordet.

Japp. De norska tangenterna kommer från ett tangentbord med Cherry MY-brytare... som är kompatibelt med Cherry MX på brytaren, men inte i hur tangenterna sitter.
Tangentbordet hade tysk layout från början, och tangenterna på mellanslagsraden har jag inte bytt. De är dessutom i en annan slags plast (POM istället för ABS).
Andra tangenter, som t.ex. Ä och Ö är dock doubleshot ABS, från ännu ett tyskt tangentbord, men det var en inkomplett uppsättning.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

De finns i Frankrike, och har fri frakt till Sverige: http://kbtrace.com/kbtpure/about-us

De har dip, olla länken, fjärde bilden:
http://www.ebay.com/itm/KBC-Poker-2-61keys-Mechanical-Keyboar...

Skrivet av Exiphi:

Okej tack så mycket fast jag står nog över att olla länken.

Dagens garv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Okej tack så mycket fast jag står nog över att olla länken.

Äh, var inte sån nu!

Permalänk
Proffsmoddare

Hittade denna tråd och blev direkt lite intresserad, har tidigare bara haft "vanliga" gamingtangentbord, Logitech, Steelseries, Qpad osv. Blev dock nyligen att inhandla ett Ducky Mini. Beställde även hem "retrogråa" caps och en sleevad kabel.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Mitt nya väldigt portabla 60% Ducky Mini (Cherry MX Brown switches, PBT laser engraved keycaps, Ducky USB-cable):

https://pbs.twimg.com/media/BV07P5ZCAAIHSxt.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/BV07fVECEAArIxl.jpg:large

mvh,
martin

Skrivet av C4B12:

Hittade denna tråd och blev direkt lite intresserad, har tidigare bara haft "vanliga" gamingtangentbord, Logitech, Steelseries, Qpad osv. Blev dock nyligen att inhandla ett Ducky Mini. Beställde även hem "retrogråa" caps och en sleevad kabel.

http://img200.imageshack.us/img200/3813/hus7.JPG

Hur är det att använda ett sådan litet tangentbord? Vet inte om man ska skaffa 60% eller TKL

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Blev dock nyligen att inhandla ett Ducky Mini. Beställde även hem "retrogråa" caps och en sleevad kabel.

Kul med ytterligare en ägare av Ducky Mini! Är själv intresserad i att köpa fler sleevade/tyg-kablar. Var fick du tag på den någonstans?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tyvar1:

Hur är det att använda ett sådan litet tangentbord? Vet inte om man ska skaffa 60% eller TKL

Jag älskar det, men de är ju en vanesak med.

Skrivet av martinot:

Kul med ytterligare en ägare av Ducky Mini! Är själv intresserad i att köpa fler sleevade/tyg-kablar. Var fick du tag på den någonstans?

mvh,
martin

Jajemän! Jag köpte kabeln via Pexon PCs.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk

Har haft mitt Ducky Mini ett tag nu. Gillar känslan men avsaknaden av piltangenter gör att jag kommer att switcha tillbaka till mitt Filco TKL igen. Keycapsen kommer från ett Ducky G2PRO med dyesubs. De blanka är tjocka PBT's beställda via Teraset. Mitt G2PRO utan keycaps är till salu om någon är intresserad (PM:a) ...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

PBT laser engraved keycaps

Skrivet av C4B12:

Beställde även hem "retrogråa" caps och en sleevad kabel.

Vart skaffade ni era caps och slevade kabel?

Skrivet av C4B12:

Jag älskar det, men de är ju en vanesak med.

Nice! ska nog skaffa! men vill ha PBT Caps och slevad kabel också

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tyvar1:

Nice! ska nog skaffa! men vill ha PBT Caps och slevad kabel också

Jag köpte mina caps från WASD på Ebay, kabeln från Pexon PCs.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av C4B12:

Jag köpte mina caps från WASD på Ebay, kabeln från Pexon PCs.

tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

För normalt bruk så skulle jag inte klara mig med 60% då jag skulle sakna att inte ha direkt tillgång till pil/navigationstangenterna. För bruk som ett portabelt tangentbord, eller där man har väldigt ont om plats så är det däremot en grymt fin kompromiss.

Har du råd och möjlighet; köp båda!

För de flesta normalanvändare så skulle jag dock rekommendera ett TKL som standard (fin kompromiss emellan ett fullstort och ett 60%).

Ett alternativ är dock att komplettera ett 60% med en separat numpad/navigationsenhet (kan även vara fint för TKL-användare som i vissa fall skall mata in mycket siffror, men som normalt inte vill ha platsen som ett permanent fullstort tar upp).

Funderar själv på att köpa in denna som Leopold tillverkar:

Har inte hittat någon som säljer Leopold i Sverige, men om fler är intresserade så kan jag tänka mig att ordna en gemensamm beställning ifrån utlandet och dela på fraktkostnaden.

Kommer med PBT-tangenter i normalpriset, men är väldigt standard-konfiguration på det (till skillnad ifrån tex Filco som har lite mer ostandard 0 och 00 istället för den vanliga breda 0:an). Detta gör att det är lätt att anpassa det med de keycaps som man föredrar. Extra fint om man tex har kvar ett TK-set efter att man haft ett fullt 101/104-set som man delvis använt till sitt Mini/TKL-tangentbord och vill matcha det i utseendet.

Någon som sett detta Leopold TK i Sverige? Om inte så hojta till om ni också kan vara intresserade av det.

Skrivet av tyvar1:

För mitt Ducky G2Pro TKL så tog jag de tjocka dyesub PBT-capsen ifrån ett av mina fullstora Ducky G2Pro. Sedan så flyttade jag mina svarta "normala" PBT som var över ifrån mitt TKL till mitt Ducky Mini.

Senare så kompletterade jag mitt strippade fullstora G2PRo med att köpa in ett set med svarta PBT-caps ifrån MaxFPS. Fick dock något sneda numlock/scrolllock-tangenter i det settet som jag skall byta ut (kommer säkert att ordnas av MaxFPS eller Ducky). Så vill du ha ett set PBT till ditt Ducky Mini så kan du ju köpa det direkt (så behöver du inte "swoppa" runt like mycket med tangenterna som jag gjort).

De tjocka PBT ifrån det fullstora G2PRo (som Kent-Mustafa monterat på sitt Mini) är dock ännu finare att skriva på än de normala PBT-tangenterna som jag har på mitt Mini. Eftersom det är ett portabelt tangentbord så funkar dock de "normala" PBT-capsen riktigt fint. Det viktiga för mig är att de känns bättre och föredrar helt klart känslan i PBT-plast jämfört med ABS-plast.

Blev dessutom riktigt snyggt med det lite "stealth-aktiga" svarta utseendet som de utfrästa (engraved) tangenterna bidrar med på mitt Mini. Riktigt nöjd med hur det blev. Var inte alls så förtjust i känslan på de tangenter som Mini:t kommer med ifrån fabrik (sämre än de bakgrundbeslysta ABS-tangenterna som jag har på mitt CM Storm Quick Fire TK). Även typsnittet på de förmonterade Mini-tangenterna är riktigt fult IMHO.

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av dessa och vet hur skitiga dom blir efter ett tag? Btw vad är det för typ av tangenter, inte PBT väl?

(liten bild..) länk finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Någon som har erfarenhet av dessa och vet hur skitiga dom blir efter ett tag? Btw vad är det för typ av tangenter, inte PBT väl?http://www.maxfps.se/images/products/12223_medium.jpg
(liten bild..) länk finns här

Jag har själv inte dom, men hört de ska gå fint att tvätta dem om de skulle bli smutsiga efter ett par år (lägg i skål med lite ljummet vatten och några droppar diskmedel). De som du har på bilden ser ut att vara vanliga i ABS.

Har tyvärr inte sett bakgrunsbelysta tangenter i PBT (om det finns så är det lite mer ovanligt).

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av C4B12:

http://img200.imageshack.us/img200/3813/hus7.JPG

Vart beställde du den sleevade usb kabeln? Vill egentligen inte vara copycat men den såg väldigt fräsch ut

Är väldigt inne på samma tangentbord med blåa switchar och lila belysning.

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson951:

Vart beställde du den sleevade usb kabeln? Vill egentligen inte vara copycat men den såg väldigt fräsch ut

Är väldigt inne på samma tangentbord med blåa switchar och lila belysning.

Han köpte den här http://www.pexonpcs.bigcartel.com/product/mini-usb-b-cable
Tror han skrev det i denna tråden.
Jag har själv beställt 3 kablar därifrån och väntar på leverans.
Har även pratat med killen som driver sidan. Väldigt trevlig och hjälpsam.

Hade lite problem och hitta bilder på de olika "färgerna" men tror denna bilden stämmer rätt bra
http://images.cdn.bigcartel.com/bigcartel/product_images/1218...

Permalänk
Skrivet av Sworen:

Han köpte den här http://www.pexonpcs.bigcartel.com/product/mini-usb-b-cable
Tror han skrev det i denna tråden.
Jag har själv beställt 3 kablar därifrån och väntar på leverans.
Har även pratat med killen som driver sidan. Väldigt trevlig och hjälpsam.

Hade lite problem och hitta bilder på de olika "färgerna" men tror denna bilden stämmer rätt bra
http://images.cdn.bigcartel.com/bigcartel/product_images/1218...

Bock o tack!

Tog en snabbkoll lite längre bak och såg något liknande..

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Medlem

Ducky Mini med vit bakgrundsbelysning och blå brytare. Tangenterna är vita keycaps för Ducky Shine II.

Det stör mig en smula att den röda tangenten med Ducky-logotyp som följer med Shine II-tangenterna inte släpper igenom ljus, den är gjord i ogenomskinlig röd plast med vitt tryck. Röda ESC-tangenter som fungerar med bakgrundsbelysning verkar vara stört omöjligt att få tag på, om någon har tips på en butik som säljer sådana mottages det tacksamt.

Handlovsstödet tillverkades av resterna av en trasig kryddhylla från IKEA som jag kapade till lämplig längd och oljade in.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Påminner en del om mitt Ducky Mini. Har också vita keycaps men har inte bytt ut alla.
Har också gjort ett handledsstöd av ett hyllplan. Köpte en billig ekskiva (för konsollhyllor) på Cheapy.

Permalänk
Avstängd

Ducky Shine 2 MX Blue med blått lyse. Går dock inte ta kort på hur det ser ut på riktigt. Spegelbilden i skärmen ger en bild hur det ser ut på riktigt.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blev tvungen att tvätta mitt tangentbord efter jag såg ditt inlägg... Vad fan är det gröna?
Inte är det ifrån en:

iaf....

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kände att jag gjort alldeles för lite med mina tangentbord på sistone.
Så postar en bild på vad jag gjorde med ett av mina Ducky idag.

Norska svarta cherry doubleshots + Tyska grå cherry dyesub mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kände att jag gjort alldeles för lite med mina tangentbord på sistone.
Så postar en bild på vad jag gjorde med ett av mina Ducky idag.

Norska svarta cherry doubleshots + Tyska grå cherry dyesub mods.

http://i.imgur.com/IoSUqFF.jpg

Hur normalt är det att göra saker med sitt tangentbord då? Att mixa keycaps av olika slag från olika tillverkare skulle ge mig en sån jäkla OCD att jag inte skulle kunna ha det så. Tacka gudnarna för svarta blanka pbt keycaps.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Hur normalt är det att göra saker med sitt tangentbord då? Att mixa keycaps av olika slag från olika tillverkare skulle ge mig en sån jäkla OCD att jag inte skulle kunna ha det så. Tacka gudnarna för svarta blanka pbt keycaps.

Nu är ju grejen den att det är samma tillverkare på dessa caps och det är inte speciellt lätt att få tag på dem.
Men OCD har man ju delvis då man aldrig blir nöjd med hur det ser ut och det kanske kan bli lite bättre än hur man har det just nu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fick hem en ny leksak idag, gick inte att skriva med platta tangenter.. Så bytte ut det jag kunde till cherry dye subs och resten blev väl lite "man taget vad man haver"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tacka gudnarna för svarta blanka pbt keycaps.

Håller med. Gillar det enkla, funktionella och stilrena. Ett tangentbord i klassisk IBM duotone-stil kan också vara snyggt (har ett par stycken ifrån Ducky), men inte allt för pråliga eller spretiga färger på diverse tangenter.

Det fina med standardiserade tangentswitchar och keycaps är ju dock att var och en kan bestämma utseende efter sin egen smak.

Det sagt så tycker jag dock att funktion går lite före form. Hellre bra tangenter med alla i skön känsla med PBT än ett tangentbord med några fancy stycken tangenter i dålig ABS-känsla.

mvh,
martin

Visa signatur