Nvidia prissänker Geforce GTX 770 och 780 – prissätter GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Hmm, hoppade priset precis upp 2-300 kr på Asus 780 DCII på Inet

såg de med när ja tänkte beställa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoK:

Oj det var ett jäkla liv det blev, blir det lika fart på tangenterna när politiker pratar siffror?

Till ovan citerade personer, jag gjorde en enkel jämförelse på inet då denna sänkning var den jag såg först.
Med Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 för 3990 så blir det en skillnad på 1000-1100.

För att förtydliga: Jag jämförde bara priserna på Gigabyte kort på Inet.

Sedan för alla andra som skriver innan de tänkt färdigt.

Jag gjorde en enkel jämförelse på 2 kort som går att beställa nu på samma sida, i detta fall Inet's.
Sedan så gjorde jag jämförelsen pris/prestanda.
290x presterar bättre än 780 och det är inget konstigt med det, men jag skulle inte kunna leva med det ljud som 290x levererar.
Alltså behöver jag byta kylare, om jag ska byta till arctics kylare så är det en konstnad på 500 - 800.

Okej, vi är fortfarande inte uppe i 2000, men hur mycket är den förlorade garantin värd?
För mig har den ett värde, så i min jämförelse så skiljer det över 2 papp mellan korten.

Jag har inte tagit ställning till vad som sker i framtiden, priserna kommer alltid att variera och det kommer nya kort.

Tack, en av de få som kan tänka efter lite först.

Den jämförelsen håller inte. Man är inte ens uppe i närheten av 2000:- och samtidigt så är garantins värde inte relevant eftersom det inte ingår i priset och det är vad diskussionen handlade om. Du sträcker efter halmstrån här i hopp om att kunna försvara ditt påstående.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Får se hur bra 780 Ti presterar sen när det kommer. om det skall vara bättre än titan så får dom ju aktivera sista klustret eller om dom är så "fula" att dom klockar upp kortet med 150MHz

De korten med alla klustren fungerande säljer nvidia som beräkningskort. Det kommer aldrig att bli spelkort

Permalänk
Medlem

pris sänkning samma dag som shadowplay släpps hmm luktar bra planering av Nvidia som vanligt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Gaaaaah nu kliar det hårt i köpklickarhanden, när man klickar in på gtx780 på Inet så står det inget om att 3 spel följer med men de har en reklam banner om det, hur funkar det här??

*edit*

Nvm det dyker upp när man checkar ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

780 Ti kan omöjligt prestera bättre än Titan.
För 780 har 3 klusters avstängda, Titan har 1 kluster avstängt.
I bästa fall har 780 Ti ett kluster avstängt och då presterar det ju lika bra som Titan.
0 klusters avstängda är otänkbart, för det skulle kosta Nvidia för mycket.

Ja 780 Ti kanske har ett kluster avstängt+högre klockfrekvens än Titan, men då är det bara att överklocka Titan också så vips presterar de lika.

Enligt sweclockers tester och deras överklockningar på 780/titan. Kolla båda recensionerna för både 780 och titan. Så presterar ett överklockat 780 bättre än ett överklockat titan. Jag blev förvånad själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Porre Hattyr:
Skrivet av Tumnus:

Deras kylare är tysta men presterar bra.

Tack. Beställt ett msi nu.

Permalänk
Medlem

Damn nu fick man beslutsångest.
Hade precis bestämt mig för att uppgradera till ett Asus 280X och 4770K med något fint moderkort.
Men nu vet jag inte om jag skall gå upp till 780, då sug efter ett Nvida igen är stort! Dock får jag isåfall gå ner
till 4760K alternativt 8350 på processorn.
Haha kommer aldrig kunna bestämma mig.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Damn nu fick man beslutsångest.
Hade precis bestämt mig för att uppgradera till ett Asus 280X och 4770K med något fint moderkort.
Men nu vet jag inte om jag skall gå upp till 780, då sug efter ett Nvida igen är stort! Dock får jag isåfall gå ner
till 4760K alternativt 8350 på processorn.
Haha kommer aldrig kunna bestämma mig.

Förstår dig precis

va så när att dra hem ett 780 gigabyte kort. Men vill verkligen prova 290x med mantle, för ajg tycker det verkar intressant.

Kommer inte köpa asus skärmarna med gsynk å köra eyefinity så de faller bort direkt.

780 är ju bättre än 280x:) har du cash köp 780.

4770k är en fin prolle behåll den.

ska du inte köra crossfire/sli, kolla på ett enklare moderkort ist.

Permalänk
Medlem

Haha, nu inser man vilka marginaler Nvidia har haft/har på sina kort.

Ett 780 för runt 4k får man ju ändå säga är bra pris med tanke på prestandan ;).

Permalänk
Medlem

Borde vänta in 800 serien, men man blir jäkligt sugen. Får se om jag kan stå ut.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Bra med lägre priser! GTX 770 för det nya priset är väldigt mycket för det man betalar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Om inte Titan går ner i pris så köper jag 780 SLI och "nergraderar". Någon som är sugen på en Titan?

Jag räknade från början med att de skulle gå ner någon gång nu, men nu känns det mer som Titan snabbt och lätt bara plockas bort, de behövs ju inte längre. Det var en riktigt cool produkt när den kom men nu är det andra bullar som gäller.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Blev ett asus gtx780 dc2, någon vill byta till sig batman origin mot något annat spel typ på steam eller nåt? gillar inte batman själv:P

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Blev ett asus gtx780 dc2, någon vill byta till sig batman origin mot något annat spel typ på steam eller nåt? gillar inte batman själv:P

Du kan få mitt blacklist ;D (trollin)

Permalänk

Detta gynnar verkligen alla, synd man köpte en ny dator förra året och inte nu Hade dock gått med 290x, men bara bra att priserna pressas på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Förstår dig precis

va så när att dra hem ett 780 gigabyte kort. Men vill verkligen prova 290x med mantle, för ajg tycker det verkar intressant.

Kommer inte köpa asus skärmarna med gsynk å köra eyefinity så de faller bort direkt.

780 är ju bättre än 280x:) har du cash köp 780.

4770k är en fin prolle behåll den.

ska du inte köra crossfire/sli, kolla på ett enklare moderkort ist.

Hehe ja inte lätt
Antagligen kommer jag nog ta 4770K, annars lär jag ångra mig..
Problemet är att min budget på ca 10k skall innehålla GPU, CPU, moderkort, PSU, Minnen, Ev. större SSD.
Kommer se till så mitt system blir så framtidssäkert som möjligt, därav uppgraderingarna, och med
bara 1 skärm, så kommer nog 280x duga, ev. CF i framtiden.? hmmz

Sry för OT, Gillar detta priskrig, Blir intressant och se 290 (utan X) var den lägger sig på

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Det är marknaden som sätter priset, är folk villiga att betala det de gjorde, så är det inte överprisat.

Hoppas du inte är en sån som klagar på Apples priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Titan har ett "FP64-läge" att tillgå men det är sannolikt inte påslaget när spelsajter kör benchmarks. Det placerar sig typiskt lite över 780 och att skillnaden inte är större skulle snarare kunna förklaras av drivrutiner och klockfrekvenser. Arkitekturen är ju identisk.

Jasså? Jag har läst på flera ställen att Titan presterar lite sämre enbart tack vare möjligheten att kunna använda sig av detta FP64 läget? (alltså även lite tapp när det är avstängt).

Permalänk

329 US-dollar = 2 084,01956 svenska kronor
LOL, HÄR SKA KÖRAS SLI!

Enligt google's valuta tjofräs!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Haha, nu inser man vilka marginaler Nvidia har haft/har på sina kort.

Ett 780 för runt 4k får man ju ändå säga är bra pris med tanke på prestandan ;).

Man ser ju det på ett bra sätt, de får ju mer pengar att utveckla framtida kort! =D

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Om man har en skärm som bara klarar 1680x1050, är även ett 770 overkill då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/05/10/nvidia-profi...

"Nvidia's profit margins have hit a record high, thanks to growth in its high-end GPU and GPGPU products "
"Increased uptake of high-priced Kepler boards, especially in the workstation market, have seen the company's margins rise to a record 54 per cent"

Har inte tid att läsa länkar o.s.v. men ni pratar om olika saker skulle jag tro, vinstmarginal och marginal är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Sweclockers tester visar att 290X är bättre än Titan, utländska slås det mot 780. Sick.

Permalänk
Medlem

C'mon, gief specs för GTX 780Ti så man får lite kött på benen innan man bestämmer sig för vilket kort som ska köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Sweclockers tester visar att 290X är bättre än Titan, utländska slås det mot 780. Sick.

Var det samma tester då dvs spel och upplösningar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den jämförelsen håller inte. Man är inte ens uppe i närheten av 2000:- och samtidigt så är garantins värde inte relevant eftersom det inte ingår i priset och det är vad diskussionen handlade om. Du sträcker efter halmstrån här i hopp om att kunna försvara ditt påstående.

Okej, du har rätt

Jag var inte tydlig nog med vad och hur jag jämförde för att du skulle förstå.

I framtiden får du gärna säga till om du tänker läsa ett inlägg som jag planerar att skriva, så lovar jag att skriva så enkelt och tydligt så att du förstår utan att behöva tänka eller tolka själv.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om man har en skärm som bara klarar 1680x1050, är även ett 770 overkill då?

Nej inte alls, tror till och med att 770 flaskar i bf4 ultra.

Permalänk
Medlem

Saker som detta som gör att jag gillar Inet:

Citat:

Hej.

nVidia har idag sänkt priset på det grafikkort som du beställt. Vilket gjort att även vi sänkt priset hos oss.

Vi har därmed justerat ner priset på din order.

Mellanskillnaden finns åter på ditt konto om ca 3 bankdagar.

Med vänliga hälsningar Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Saker som detta som gör att jag gillar Inet:

Oh jäklar vad najs gjort:D