Behöver köpråd gällande moderkort och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd gällande moderkort och grafikkort.

  • 1155 sockel

  • ddr3

Moderkort
Det är det enda som måste passa då jag inte har tänkt att uppgradera mig utan har tänkt att behålla mina gamla delar. Priset har jag inte tänkt över förutom att jag vet om att priset inte kan sticka iväg så mycket. Ett starkt önskemål är att den inte har detaljer som går i blått, rött osv utan i grönt, då dioderna på chassit lyser (orkar inte hålla på och löda om och vill att det ska matchas om det är möjligt) Om inget vettigt kort finns som ni kan komma på så gå efter prestanda. Kom gärna med förslag om ni tänker på flera olika

Grafikkort
Är enbart ute efter ett kort som klarar minst BF4 med bra upplösning och fps då jag gillade demo't så pass mycket att jag tycker det är värt att uppgradera sig. Önskar så klart att det också går i grönt om det är detaljer eller text. Har inte tänkt att lägga pengar på det dyraste utan mer bara så jag når upp till en gräns jag är nöjd med (svårtolkat då alla tänker och tycker olika om vad som passar ens smak och plånbok) Pengarna är inget problem, det är bara det att jag är osäker på hur mycket pengar jag är villig att lägga.
Så kom gärna med förslag.

Tackar på förhand

(Är ganska oerfaren och främst av allt inte fullt insatt i vad som finns ute på marknaden)

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem

har du tänkt på SLI eller på att överklocka din processor?
är bäst att veta innan jag kan rekommendera moderkort

bf4 har testats på sweclockers, där kan du se alla FPS med olika grafikkort. vet dock inte vilken processor som användes..
gtx 770 är ett rätt bra val. vill du hoppa ett steg högre skulle du kunna ta 780, 780ti eller titan

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt att använda SLI men kan ju vara värt att tänka om, tror dock jag inte är så intresserad av det i dagsläget.
Processorn klockade jag om och jag använder den lilla goa prisvärda klassikern i5-3570K, har jag hört har jag för mig den heter.

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alindq:

Har inte tänkt att använda SLI men kan ju vara värt att tänka om, tror dock jag inte är så intresserad av det i dagsläget.
Processorn klockade jag om och jag använder den lilla goa prisvärda klassikern i5-3570K, har jag hört har jag för mig den heter.

Kolla Gigabyte Sniper som kommer i Grön. (Kan heta assassin med).

De är dock ganska dyra och då finns det ett moderkort på Inet som heter MSI Z77A-S03 som är svart för en tusing ca och även asrock har sin extreme serie som är svart. (Asrock har endast 1års garanti på sina Z77 brädor så tänk på det i priset med).

Dock känner jag inte direkt till något grönt grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaret men vill be om ursäkt för min otydlighet är inte ute efter ett grönt grafikkort utan bara det att jag vill inte att den lyser tex blått. blålackerade detaljer i form av kylflänsar, kåpor mm

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alindq:

Tacksam för svaret men vill be om ursäkt för min otydlighet är inte ute efter ett grönt grafikkort utan bara det att jag vill inte att den lyser tex blått. blålackerade detaljer i form av kylflänsar, kåpor mm

Grafikkort utan detaljer i färg:
Gigabyte har vissa kort utan Blå PCB, svart kylare.
EVGA är ganska gråa av sig.

(Du kan ju köpa TITAN/780ti/780 som har lysade gröna detaljer med referenskylaren )

OFF Topic:
Använd göra citera så jag hittar tillbaka.
För att citera flera inlägg och personer samtidigt så klickar du på citera på alla inläggen och avslutar med "citera" på det sista inlägget du vill citera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

okej det lutar iaf mot ett z77 chipset, du har ju trots allt en K-processor så det hade varit lite slöseri att inte ta en bräda som kan överklocka.
för att ha möjlighet till SLI i framtiden behöver du då minst storlek matx på kortet.
du verkar tänka lite på utseendet; antar att chassi har fönster. browsa då själv genom olika sidor så som inet.se och kolla något du tycker är snyggt.
som någon ovanför skrev är msi-inet kortet väldigt snyggt. kollat på det mycket men bestämde mig för ett z77 m-power, det kan du kolla in. det är svart men har lite gult på också fast det är klass som fan på brädan! riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Grafikkort utan detaljer i färg:
Gigabyte har vissa kort utan Blå PCB, svart kylare.
EVGA är ganska gråa av sig.

(Du kan ju köpa TITAN/780ti/780 som har lysade gröna detaljer med referenskylaren )

OFF Topic:
Använd göra citera så jag hittar tillbaka.
För att citera flera inlägg och personer samtidigt så klickar du på citera på alla inläggen och avslutar med "citera" på det sista inlägget du vill citera.

Hoppas det blir rätt nu lutar åt gigabyte g1 sniper 3

Skrivet av qaaka:

okej det lutar iaf mot ett z77 chipset, du har ju trots allt en K-processor så det hade varit lite slöseri att inte ta en bräda som kan överklocka.
för att ha möjlighet till SLI i framtiden behöver du då minst storlek matx på kortet.
du verkar tänka lite på utseendet; antar att chassi har fönster. browsa då själv genom olika sidor så som inet.se och kolla något du tycker är snyggt.
som någon ovanför skrev är msi-inet kortet väldigt snyggt. kollat på det mycket men bestämde mig för ett z77 m-power, det kan du kolla in. det är svart men har lite gult på också fast det är klass som fan på brädan! riktigt bra

Och så lutar det åt Gainward GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA och jag tror det blir ett par stycken.

Så nu tror att jag har ett till problem.
Min PSU kommer ju aldrig att klara de dubbla korten.

Så till slutet när allt är monterat så består datorn av;
4*4gb vorsair vengeance DDR3 1600MHz
Intel core i5-3570K
Dubbla gainward geforce GTX 770 4GB physX cuda
gigabyte g1 sniper 3
Cooler master v8
SanDisk SSD ultra plus 128gb
SanDisk SSD ultra plus 256gb
Samt en gammal hårddisk på 320gb kommer inte ihåg namnet.

Hur stark psu kommer behövas

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alindq:

Hoppas det blir rätt nu lutar åt gigabyte g1 sniper 3

Och så lutar det åt Gainward GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA och jag tror det blir ett par stycken.

Så nu tror att jag har ett till problem.
Min PSU kommer ju aldrig att klara de dubbla korten.

Så till slutet när allt är monterat så består datorn av;
4*4gb vorsair vengeance DDR3 1600MHz
Intel core i5-3570K
Dubbla gainward geforce GTX 770 4GB physX cuda
gigabyte g1 sniper 3
Cooler master v8
SanDisk SSD ultra plus 128gb
SanDisk SSD ultra plus 256gb
Samt en gammal hårddisk på 320gb kommer inte ihåg namnet.

Hur stark psu kommer behövas

750W kommer klara det utan problem.
Notis:
GTX 770 klarar endast ca 2.8GB VRam så resterande 1.2GB är en teknisk lösning på att alla minneskapslar måste vara lika stora. Detta används såklart lite som ett PR-jippo med.
Du kommer få problem med VRam om du ska köra på mer än en 1080p skärm och vill spela t ex BF4.
Jag skulle rekommendera ett kort med mer Vram som klarar det (7950, 7970/R9 280X, R9 290/290X, 780/780ti).
Ska du bara spela på en skärm så fungerar självklart korten bra. Tänk bara på att du får ca 3GB Vram och inte 4GB rent praktiskt.

Skulle tro att 2st R9 290 bör kosta liknande och ha liknande prestanda som 2st 770 om inte lite bättre prestanda. De har 4GB styck och klarar av det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

750W kommer klara det utan problem.
Notis:
GTX 770 klarar endast ca 2.8GB VRam så resterande 1.2GB är en teknisk lösning på att alla minneskapslar måste vara lika stora. Detta används såklart lite som ett PR-jippo med.
Du kommer få problem med VRam om du ska köra på mer än en 1080p skärm och vill spela t ex BF4.
Jag skulle rekommendera ett kort med mer Vram som klarar det (7950, 7970/R9 280X, R9 290/290X, 780/780ti).
Ska du bara spela på en skärm så fungerar självklart korten bra. Tänk bara på att du får ca 3GB Vram och inte 4GB rent praktiskt.

Skulle tro att 2st R9 290 bör kosta liknande och ha liknande prestanda som 2st 770 om inte lite bättre prestanda. De har 4GB styck och klarar av det.

Jag tänker gå efter nvida, då jag är van vid inställningar mm hos dem. Men hur får man reda på vart siffrorna de olika korten klarar av att hantera då? jag menar hur ska jag kunna jämför tex 770n mot 780n?
Tanken är att oavsett om det blir ett eller flera kort så ska det fortfarande spelas på en skärm

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD