Router vattenskadad, orsakat att integrerat nätverkskort skadad också?

Permalänk
Inaktiv

Router vattenskadad, orsakat att integrerat nätverkskort skadad också?

Tja!
Grabben hällde saft i routern CG3100 så den slocknade helt och hållet, försökt torka den med hårtork och ställt den i dragläge så det skulle blåsa på den, fungerade inte. Kopplade in en annan router som Comhem aktiverade genom telefon som nu fick igång internet på en tidigare router jag haft under min livstid.

Hur som helst, försöker dra kabel från min gamla router till datorn där datorn inte verkar känna av att jag kopplar in internet kabel, provat byta sladd - samma problem.

provar sladden i en annan dator, där det fungerar galant, så problemet sitter nog i nätverkskortet inuti datorn!
Denna dator var igång, och internet kördes samtidigt som grabben fick ner saft i routern (misstänker jag då jag ej varit vid datorn vid olyckstilfället)

EDIT*
Jag är inte ansluten till internet ännu, men kabeln sitter i korrekt mellan router och stationär dator (fungerade koppling mellan router+laptop med samma kabel)
CMD; ping 192.168.0.1
PING: Det gick inte att skicka signaler. General Failure.

Min fråga är, kan routerns "kortslutning" skadat mitt nätverkskort genom internetkabeln?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är iallafall inte uteslutet att routern kan orsaka fel på nätverkskortet om den dränks, du kan väl testa felsäkert läge med nätverk eller genom en livelinux.
Eller kolla om moderkortet har nån nätverkstest, många Asuskort har en kabelmätfunktion i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Fanns inne i Enhetshanteraren när man valde avancerade inställningar på det nätverkskortet man hade.

Fick till svar att nätverkskabel saknas eller är trasig. Mätte även enligt datorns hårdvarufelsökning som säger att det är grönt ljus på själva nätverkskortet.