Behöver hjälp med usb-kontroller till pi

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med usb-kontroller till pi

Hej,
börjar med frågan först och den långa förklaringen sen så får man läas så mycket man vill.

Finns det något program till Linux där man kan få ut namnet på den knapp man trycker på likt den för joysticks i windows?

Håller på med ett litet projekt där jag tänkte bygga en nes/snes emulator av min pi men har tyvärr kört fast lite.
Använder mig av RetroPie som os och för kontrollerna använder jag denna vilken låter mig använda mina gamla nintendokontroller genom usb för att få den rätta känslan.

Problemet jag har är med hur jag ska ställa in så att min usb-kontroller fungerar i retropie. I menyerna fungerar det utan problem men för själva emulatorerna behövs det skrivas en .cfg fil där varje funktion binds till en knapp. Problemet för mig är att Linux känner igen alla handkontroller som en kontroll med 8 axlar och 32 knappar vilket gör att jag har ett ganska stort antal att gissa på om jag skulle köra trial and error.

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem. Mina NES usb kontroller fungerar i menyerna, men när man startar ett spel funkar det ej.
Har du fått någon lösning på detta får du gärna höra av dig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Hej,
börjar med frågan först och den långa förklaringen sen så får man läas så mycket man vill.

Finns det något program till Linux där man kan få ut namnet på den knapp man trycker på likt den för joysticks i windows?

Håller på med ett litet projekt där jag tänkte bygga en nes/snes emulator av min pi men har tyvärr kört fast lite.
Använder mig av RetroPie som os och för kontrollerna använder jag denna vilken låter mig använda mina gamla nintendokontroller genom usb för att få den rätta känslan.

Problemet jag har är med hur jag ska ställa in så att min usb-kontroller fungerar i retropie. I menyerna fungerar det utan problem men för själva emulatorerna behövs det skrivas en .cfg fil där varje funktion binds till en knapp. Problemet för mig är att Linux känner igen alla handkontroller som en kontroll med 8 axlar och 32 knappar vilket gör att jag har ett ganska stort antal att gissa på om jag skulle köra trial and error.

Skrivet av Big Lars:

Har ungefär samma problem. Mina NES usb kontroller fungerar i menyerna, men när man startar ett spel funkar det ej.
Har du fått någon lösning på detta får du gärna höra av dig.

Lite googlande gav mig följande.

instead of this:
cd RetroPie/emulators/RetroArch/tools
./retroarch-joyconfig >> ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg

try this:
cd RetroPie/emulators/RetroArch/tools
./retroarch-joyconfig >> ~/RetroPie/configs/all/cf1.cfg

it will create a textfile called cf1.cfg, open it and copy all the content (mark it, rightclick, copy).
now open the retroarch.cfg file in you /all folder and overwrite the similar lines that are already inside this file with your copied content from cf1.cfg.
(mark old content, rightclick, paste new content)

sounds not very elegant, but for me it works, seems like were doing something wrong, so the controllerconfig-program cant save directly in retroarch.cfg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Hej,

Finns det något program till Linux där man kan få ut namnet på den knapp man trycker på likt den för joysticks i windows?

kör

sudo apt-get install joystick

sedan
jstest /dev/input/js0

byt 0 mot 1 för din andra kontroll

Permalänk
Medlem

Konstigt nog får jag det att fungera med den riktiga vägen nu. (cd RetroPie/emulators/RetroArch/tools
./retroarch-joyconfig >> ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg)

MEN, har ett jävla jobb med att "programmera" knapparna. Det kommer ju upp "press Y button (left)" osv. Antar att man måste testa sig fram eller finns det någon färdig mall på det till NES kontroller?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Får flipp på det här med kontrollerna. Jag har ju en NES kontroll, dvs 4 knappar (A, B, Select & Start) samt en sån där man "styr" med. (Upp, ner, vänster & höger) Men blir inte klok på vilken av dom som är vilka?
Till exempel så står det ju "B button (down)" vilket jag antar att jag skall trycka in knappen "B"?
Ett till exempel är "L3 button (left analog button)" är det här jag skall välja att trycka vänster på min kontroll? För efter detta så kommer "Left analog X+ (right)" upp, och då blir jag genast mindfuckad igen. Då säger den ju både left analog OCH right inom parantes?

Finns det något schema på detta? Har googlat lite utan resultat.

EDIT: Ber om ursäkt för bilden, den laddades upp åt sidan automatiskt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"