Permalänk
Medlem

Mobil app med endast Html/Css

Hej!
Har lite funderingar på att göra en mobil app främst till android.
Går det att göra en bra webbside app med html och css till android ?

Den ska alltså inte använda några browsers utan hålla sig inne i appen hela tiden om det går.
Finns det några bra tutorials för detta ? Hittar ingenting bra själv där man endast använder html/css.

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk

Kolla upp PhoneGap.

Permalänk
Medlem

Ok tack! Det ska jag göra.

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

Många appar består till 95% av HTML/CSS/JS, och visst funkar det!
Den stora fördelen är att man lätt kan skriva applikationen för flera plattformar. Prestandan blir dock något lidande jämfört med en native-lösning.

Har tyvärr ingen koll på hur man gör det rent praktiskt.

Permalänk

Du kan importera vanliga HTML filer i Javakoden vid appskapande, kom ihåg att du också måste importera/init. chrometillägget. Finns att hitta på youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Många appar består till 95% av HTML/CSS/JS, och visst funkar det!
Den stora fördelen är att man lätt kan skriva applikationen för flera plattformar. Prestandan blir dock något lidande jämfört med en native-lösning.

Har tyvärr ingen koll på hur man gör det rent praktiskt.

Ok tack så mycket, däremot kan jag i stort sett inget JS ännu, men kommer att lära mig det framöver.
Är JS ett måste för att kunna göra en app?

Skrivet av Nabstylez:

Du kan importera vanliga HTML filer i Javakoden vid appskapande, kom ihåg att du också måste importera/init. chrometillägget. Finns att hitta på youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack! Kan man skriva Html/css i Android SDK eller är det bara Java som gäller i eclipse ? Vad ska man annars använda för program ?

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Skrivet av speedway:

Ok tack! Kan man skriva Html/css i Android SDK eller är det bara Java som gäller i eclipse ? Vad ska man annars använda för program ?

Du kan skriva i ASDK, men skulle rekommendera en vanlig editor. JS är inget krav utan mer om du vill ha faktisk funktion i appen (förutom statiska HTML-filer).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Du kan skriva i ASDK, men skulle rekommendera en vanlig editor. JS är inget krav utan mer om du vill ha faktisk funktion i appen (förutom statiska HTML-filer).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då använder jag mig av Sublime2, den är jag van vid.
Aha ok då förstår jag, då borde det ju funka, jag vill bara ha en rätt så enkel hemsida med lagom innehåll.

När sidan är klar ska man ändra så filen blir en apk fil ?

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Skrivet av speedway:

När sidan är klar ska man ändra så filen blir en apk fil ?

Nope, du behåller det som ursprungliga filer (HTML/CSS/JS).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla på PhoneGap http://docs.phonegap.com/en/2.1.0/guide_getting-started_andro...

Om du söker en bra IDE för "HTML5 with friends" skulle jag rekommendera WebStorm.
Kostar dock pengar om du inte kan få en student eller open source licens.
Om det är värt det beror ju på hur stort projekt du har och vad du kommer göra i
framtiden, men om det är "enkel hemsida med lagom innehåll" så antar jag att
sublime klarar sig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Som sagt, kolla på PhoneGap http://docs.phonegap.com/en/2.1.0/guide_getting-started_andro...

Om du söker en bra IDE för "HTML5 with friends" skulle jag rekommendera WebStorm.
Kostar dock pengar om du inte kan få en student eller open source licens.
Om det är värt det beror ju på hur stort projekt du har och vad du kommer göra i
framtiden, men om det är "enkel hemsida med lagom innehåll" så antar jag att
sublime klarar sig bra.

Jag är visserligen student, håller på med webdesign just nu så det ska jag kolla upp, tack för ditt svar!

Det svåraste att programmera till mobilen är att hitta rätt upplösningar så den ser bra ut.
Kan man använda media queries för att anpassa upplösningen ?

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedway:

Det svåraste att programmera till mobilen är att hitta rätt upplösningar så den ser bra ut.
Kan man använda media queries för att anpassa upplösningen ?

Ja det funkar bra.

Att tipps är att använda Firefox för att testa då du har ett riktigt bra verktyg
för att testa olika upplösningar, bara att trycka Shift+Ctrl+M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ja det funkar bra.

Att tipps är att använda Firefox för att testa då du har ett riktigt bra verktyg
för att testa olika upplösningar, bara att trycka Shift+Ctrl+M

Ok då ska jag testa det!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

Hej

Lånar tråden här då den verkar fräsch och handlar om phonegap. Är det någon som har använt sig av phonegap som vet om det kostar något? Phonegap är ju open source men det finns också något som heter phonegap build som verkar vara en bra tjänst och vad jag ser så kostar den pengar... Eller kan man komma undan utan att betala på något sätt.

Någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ettnamn:

Hej

Lånar tråden här då den verkar fräsch och handlar om phonegap. Är det någon som har använt sig av phonegap som vet om det kostar något? Phonegap är ju open source men det finns också något som heter phonegap build som verkar vara en bra tjänst och vad jag ser så kostar den pengar... Eller kan man komma undan utan att betala på något sätt.

Någon som vet något om detta?

Phonegap i sig är gratis.
Phonegap build är en tjänst för att automatiskt bygga din app för de flesta mobila systemen, utan den måste du själv installera SDKer för alla och bygga med dem.
Att bygga för iOS kräver att du har OSX, något du kan komma runt med Phonegap build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Phonegap i sig är gratis.
Phonegap build är en tjänst för att automatiskt bygga din app för de flesta mobila systemen, utan den måste du själv installera SDKer för alla och bygga med dem.
Att bygga för iOS kräver att du har OSX, något du kan komma runt med Phonegap build.

Tack för svaret! Jag har OSX så det är ingen fara med det. Men det är ju smidigare med phonegap build... Så jag undrar om jag kan använda phonegap build gratis. Jag har skapat ett acc som är gratis. Men undrar om de kommer ta betalt för att jag ska få ut den på marknaden eller om det finns något annan kostnad gömd som jag inte ser. (Och då räknar jag inte med kostnader som till exempel appel tar för att få licens)

Alltså kostar Phonegap build något att använda om man ska göra en app och sälja på appstore och play store mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ettnamn:

Tack för svaret! Jag har OSX så det är ingen fara med det. Men det är ju smidigare med phonegap build... Så jag undrar om jag kan använda phonegap build gratis. Jag har skapat ett acc som är gratis. Men undrar om de kommer ta betalt för att jag ska få ut den på marknaden eller om det finns något annan kostnad gömd som jag inte ser. (Och då räknar jag inte med kostnader som till exempel appel tar för att få licens)

Alltså kostar Phonegap build något att använda om man ska göra en app och sälja på appstore och play store mm?

Jaha, för gratiskonton verkar det som du får 1 privat app och oändligt med öppna (open source)
https://build.phonegap.com/#plans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ja det funkar bra.

Att tipps är att använda Firefox för att testa då du har ett riktigt bra verktyg
för att testa olika upplösningar, bara att trycka Shift+Ctrl+M

Hoho! Bra där! Jag har kört addons för det där, tack för tipset!