Permalänk

Göra hål i moderkortet?

Hej! jag har köpt delar till min dator och nu när jag ska bygga ihop den så funkar inte fläkten med moderkortet. Mitt moderkort är från Gigabyte och heter x79-ub3. Min fläkt är en coolermaster hyper 212 evo och när jag skulle sätta på bakstycket till fläkten fanns det inga hål för skruvarna. Ska jag göra hål i moderkortet eller vad ska jag göra? SNÄLLA svara nu! :?

/

Permalänk
Medlem

Vad du än gör gör INTE hål i moderkortet!! Det är antagligen fel backplate eller så passar den helt enkelt inte och du får köpa ny kylare

Permalänk

Ok! tack! då vet jag

Permalänk
Medlem

Herregud nej du ska inte borra hål

Titta i manualen, du måste positionera backplate och fästen så det passar LGA 2011.

http://www.coolermaster.com/xresserver01-DLFILE-P1302180416de...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Gigabyte

Det blir aldrig bra om du borrar egna hål.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

ska du änns ha backplate till amd du ska väl fästa den i befintlig socket antar jag typ som på denna bild https://www.google.com/search?q=hyper+evo+am3%2B&safe=off&hl=...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv

Nej du kan aldrig borra hål i dator kretskort,moderkort,minnen,grafikkort osv.

Cooler Master Hyper 212 EVO är anpassar för att passa ditt moderkort, du har helt enkelt gjort fel, läs manualen och gör rätt.

Skrivet av AndersBlomdahl:

ska du änns ha backplate till amd du ska väl fästa den i befintlig socket antar jag typ som på denna bild https://www.google.com/search?q=hyper+evo+am3%2B&safe=off&hl=...

Han har inte AMD, X79 är intel sockel 2011.

Permalänk
Medlem

Bara för att komplettera vad som redan sagts, så är den största anledningen att du inte ska borra hål att moderkort brukar ha ledningarna dragna i flera lager, så även om det ser ut att enbart vara plast både från fram- och baksidan så kan det mycket väl finnas ledningar ett eller flera skikt längre in. En borr rakt igenom dem och hela moderkortet är sannolikt redo för skroten.

Samma sak gäller för övrigt även grafikkort och andra flerskiktade pcb:er.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Skrivet av Lombaxton:

Hej! jag har köpt delar till min dator och nu när jag ska bygga ihop den så funkar inte fläkten med moderkortet. Mitt moderkort är från Gigabyte och heter x79-ub3. Min fläkt är en coolermaster hyper 212 evo och när jag skulle sätta på bakstycket till fläkten fanns det inga hål för skruvarna. Ska jag göra hål i moderkortet eller vad ska jag göra? SNÄLLA svara nu! :?

/

Jag antar att du skrivit fel, och har ett GA-X79-UD3 (sedan verkar det finnas två revisioner av kortet)... Fläkten skall ju enligt prisjakt och coolermasters sida säger väl egentligen samma sak, kompatibelt, trots att socket 2011 inte anges och man går in under fläkten. Dock så anges ju inte 1156 heller, men då 1155 lr om det var 1150 som har samma hål, så är den ju kompatibel med dessa med. De har väl antagligen glömt att uppdatera specifikationerna på hemsidan.

Det skall finnas hål för backplaten, om det inte finns, då får du helt enkelt gå till butiken och byta ut moderkortet till ett som har det. Börjar du göra hål, så gäller ju inte garantin, och dessutom så riskerar du att knäcka brädan, oavsett om du är hyper-försiktig eller ej.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Den passar 2011-socket. Det är du som har gjort fel. Så jäkla svårt är det inte att följa bilderna som följer med.

hajjar du fortfarande inte hur du ska göra så ta kort och visa hur det ser ut.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Gigabyte

Ingen backplate behövs för LGA 2011. Du skruvar i distanser i hålen som finns kring sockeln, monterar sedan kylaren med tillhörande fästen.

http://www.youtube.com/watch?v=H_QVWBm4CI4

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Nej du kan aldrig borra hål i dator kretskort,moderkort,minnen,grafikkort osv.

Cooler Master Hyper 212 EVO är anpassar för att passa ditt moderkort, du har helt enkelt gjort fel, läs manualen och gör rätt.

Han har inte AMD, X79 är intel sockel 2011.

ja just de ja fick hjärnsläpp bilden jag länkade var inte ens till en 212.så det var dubbel fail från min sida

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av deadich:

Den passar 2011-socket. Det är du som har gjort fel. Så jäkla svårt är det inte att följa bilderna som följer med.

hajjar du fortfarande inte hur du ska göra så ta kort och visa hur det ser ut.

tagga ner hatet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

För att göra finast hål använd denna!
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Stallbar...

Har funkat för mig varje gång inget har passat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

tagga ner hatet.

Det fanns inget hat i den kommentaren. Måste jag göra 5 smileys per rad för att det jag säger inte ska verka som ett påhopp?

EDIT:

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Vad du än gör gör INTE hål i moderkortet!! Det är antagligen fel backplate eller så passar den helt enkelt inte och du får köpa ny kylare

X79 har inbyggd backplate och jag hade en på min bräda så den passar.

Permalänk
Skrivet av Lombaxton:

/

Varför har du ens en Hyper 212 evo till X79? Kör med en riktig värstingkylare till en extrem plattform (Jag har en H100i och en Fractal design r4 som jag ska ha till systemet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Herregud nej du ska inte borra hål

Titta i manualen, du måste positionera backplate och fästen så det passar LGA 2011.

http://www.coolermaster.com/xresserver01-DLFILE-P1302180416de...

Var det inte LGA 2011 som inte behövde ha backplatta till... rätta mig om jag har fel
eller kanske var någon annan kylare minns inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Et moderkort är inte bara ett kort. På datatekniken i skolan tog vi en närmare titt på moderkort och mellan de tunna lagren ficck kretsar m.m. Så om du inte vill ta sönder så gör inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av deadich:

Det fanns inget hat i den kommentaren. Måste jag göra 5 smileys per rad för att det jag säger inte ska verka som ett påhopp?

EDIT:

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D mit fel ber om ursäkt :D:D:D:D :D:D:D:

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Tack! listade däremot ut allt skälv efter 3 min så tack ändå