Asus Transformer Book T100 – hybriddator med Intel Bay Trail-T

Permalänk
Medlem
Skrivet av riste:

Jag måste säga att jag är mkt nöjd med denna platta eller 2-1 som den rimligen borde kallas. Det som Jakob lyfter i recensionen med ljuststyrkan på skärmen det är det enda som jag kan klaga lite på. Tangentbordet är sensationellt bra måste jag säga. Sj roade jag mig med att göra jmf med min gamla netbokk asus eee 901. Att kalla detta för en netbook 2.0 ja det är träffande.

Film funkar utmärkt på den med. Har kört det mesta som finns inom privatkopieringskretsen. Plexklienten rullar på bra. Jag tänkte testa SC2 imorrn. Ngn på mobilegeeks ska ha kört måste testa sj

Första gången jag hör att tangentbordet är bra... Det är det enda som håller mig borta ifrån att köpa en nu, vill gärna kunna stå ut med det en längre tid.

Finns bra mycket speltest med denna på youtube, väldigt överraskande för en som kommer ifrån äldre eee pc. Det enda jag saknar är någon som testar trackmania.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;14051409]x32 har en rad förbättringar över 32-bitars x86, även om du tillåter SSE och det absolut senaste instruktionerna som finns för 32-bitars läge.

• x32 har 16st 64-bitars heltalsregister mot 8st 32-bitars heltalsregister i IA32

• x32 har 16st 128-bitars SSE register mot 8st 128-bitars SSE i IA32

• x32 har PC-relativ adressering, något som saknas i IA32, avsaknaden av detta gör att kod i ".so" filer (*NIX) och ".dll" filer (Win) blir något långsammare

• x32 ABI skickar de första 6 argumenten via register medan IA32 ABI skickar alla argument via stacken

• x32 ABI garanterar att det finns 128 bytes reserverat ovanför aktuell stack så lövfunktioner (funktioner som inte anropar någon annan funktion) inte behöver sätta upp en stackram om funktionen använder mindre än 128 bytes temporärt utrymme.

Jämfört med AMD64/Intel64 (IA64 är Itanium) så har x32 fördelen att pekare är 4 bytes mot 8 bytes. I många typer av program ger detta runt 20-30% lägre data-cache användning.

Att köra de flesta applikationer i 32-bitars läge men kärnan i 64-bitars läge är ganska vanligt på RISC (görs på PPC64, MIPS64 och SPARC64) då ytterst få applikationer behöver mer än 4GB (x32 kan använda hela 32-bitars adressrymden) och på dessa arkitekturer hade man inga av de fördelar mellan 32-bit och 64-bit som AMD64/Intel64 gav över IA32 så här är typiskt 64-bitars applikationer 10-20% långsammare än motsvarande 32-bitars applikation.

Ska bli intressant att se vad man gör på ARM då 32-bitars och 64-bitars ARM är rätt olika varandra. 64-bitars ARM är faktiskt riktigt trevligt och man har fixat i princip alla idiotiska saker från 32-bitars ARM. Skulle säga att 64-bitars ARM nog är den "bästa" ISA som finns just nu, å andra sidan har man visat att ISA betyder väldigt lite, det viktiga är µarch och den är ju helt oberoende av instruktionssätt.[/QUOTE]

IA64 (ja Itanium) har inget 32-bitarsläge som vi är van vid, men väl så kan du på vissa plattformar bygga ILP32. 32-bit int, long, och pekare (4-byte dvs). Dvs det är ingen ny teknik i sig. I Linux är det fortfarande bundet till IA32-delarna av kerneln till stor del.

AArch64 verkar få ILP32 läge, på Linux, precis som är standard hos andra Unixsystem och arkitekturer bland annat hos IA64, Z/Arch med flera lite beroende på mjukvara. Att de skulle vara sämre på punkten lär inte hända. MIPS64 har motsvarande med n32.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att dom inte släpper enheter med Atom med mer än 2 GB RAM. Jag menar kostnaden för 2 GB extra måste ju vara försumbar.

2 GB känns lite klent, måste nästan vara minimum för Win8.1?

En annan undran är varför det kommer så få lite större tablets eller ultrabook med Atom, gärna då med mer än 2 GB RAM

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av coalan:

Första gången jag hör att tangentbordet är bra... Det är det enda som håller mig borta ifrån att köpa en nu, vill gärna kunna stå ut med det en längre tid.

Finns bra mycket speltest med denna på youtube, väldigt överraskande för en som kommer ifrån äldre eee pc. Det enda jag saknar är någon som testar trackmania.

jag tycker att tangentbordet har bra slaglängd som det så vackert heter, visst sitter vissa tangenter lite taskigt till men i min subjektiva mening hittade mina fingrar rätt direkt. om jag ska lyfta en sak till som jag inte vet om kanske jakob oxå tog upp är att det inte går att luta skärmen allt för mkt. Men det funkar.

jag tankar gratis trackmania å testar ikväll! duger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riste:

jag tankar gratis trackmania å testar ikväll! duger det?

Yes, perfekt, behöver bara någon indikator på om det fungerar hyfsat, grid och flat out verkar ju kunna spelas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som köpt denna. Hur rapp upplever ni Z3770 i Windows 8.1 och hur långt räcker 2 GB RAM? Firefox med antal flikar och Office hur mycket RAM är kvar?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Avstängd

När jag såg skärmupplösningen så slutade jag läsa. Så sjukt irriterande att de år 2013 snart 2014 producerar surfplattor och bärbara datorer med denna skitdåliga upplösning. Det är skandal.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej ganska ointressant för mig, för liten skärm, för låg upplösning, för lite minne.
Föredrar en ren surfplatta, alternativt en ren laptop, denna är varken hackat eller malet..

Tycker detta är rätt perfekt för en lättare dator att ha i väskan och på bussar och dylikt. Ser mig använda tangentbordet när jag är i skolan och vill ta anteckningar + sitta o jobba en stund medans jag nog bara kör surfplattan på kortare streckor, bussar och dylikt.

Jättekul pris också så släng in 64bit och det där som skulle komma nästa år så kan jag motivera mig själv att köpa en sån trots att jag redan har 2 ultrabooks + en platta :D.

PS: vore kul att se hur det funkar med fodral iom de 2 delarna. Finns det något dugligt som kommer med och hur funkar externa covers för insättning/uttag av tangentbordet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Jättekul pris också så släng in 64bit och det där som skulle komma nästa år så kan jag motivera mig själv att köpa en sån trots att jag redan har 2 ultrabooks + en platta :D.

Finns det någon anledning för gemene man att vänta in 64 bitars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coalan:

Finns det någon anledning för gemene man att vänta in 64 bitars?

Ja, det kommer komma Haswellvarianter med lägre förbrukning också. Det kommer komma uppdaterade plattor på "Bay Trail" med mer minne. Just eMMC är fortfarande slött, men kommer komma bättre optimerade grejer. Går man upp en SKU på Bay-Trail så gör det också stor skillnad. Det finns anledning att vänta tills Microsoft får ordning på det så folk får connected standby på 64-bit, och annan effektsnål hårdvara med plattorna.

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers,

Väntar, letar, efter en windows 8 pro 64 bit, 256 GB SSD platta med full HD och naturligtvis touch screen att kunna använda som platta men ocksa att ha med pa resa och koppla till en stor skärm och tangentbord. Gärna sa tunn och liten som möjligt, typ Ipad (men mo 12 tum borde vara min kravet).

än sa lang verkar bara Asus W700 komma i närheten, men en ganska saftif prislapp och f¨ro stor och tung. Hoppas pa Baytrail !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

När jag såg skärmupplösningen så slutade jag läsa. Så sjukt irriterande att de år 2013 snart 2014 producerar surfplattor och bärbara datorer med denna skitdåliga upplösning. Det är skandal.

Förstår inte att folk klagar på upplösningen, hur lätt är det att pricka en liten knapp när man kör 1920x1080 och knappen är 10x10px? Känns som en bra avvägning, finns inget egensyfte med att ha högre upplösning på denna platta. En fullhd-skärm skulle säkert dra upp priset en del samtidigt som prestandan skulle sjunka.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Förstår inte att folk klagar på upplösningen, hur lätt är det att pricka en liten knapp när man kör 1920x1080 och knappen är 10x10px? Känns som en bra avvägning, finns inget egensyfte med att ha högre upplösning på denna platta. En fullhd-skärm skulle säkert dra upp priset en del samtidigt som prestandan skulle sjunka.

Den knappen behöver ju rimligtvis inte göras mindre bara för att det är bättre upplösning på skärmen. Den knappen blir bara ännu skarpare och tydligare att se. Alltså så blir det lättare att trycka på knappen.
Högre upplösning ---> Bättre skärpa ---> Gladare användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen har nu testat att köra trackmania. jag tyckte det funkade bra... Kände inte av ngr lagg, men spelet i sig verkar ju funka bra på lite mer lowend system.

Vad gäller frågan om ram så e det klart att det kanske är i underkant med 2gb men jag tycker inte att det är ngt jätteproblem. Och får dom som pratar ber eMMC vill jag lyfta det jakob skriver och många med honom den tekniken har gått framåt ngt väldigt. Jag minns återigen min asus eee 901 som var dödligt långsam.

Se nu inte denna platta som ngt annat än en netbook 2.0 - den kostar trots allt 4 tusen kronor med win 8.1 inkl office!

Fodral har jag inte hittat ngt optimalt än. På netonnet finns ett som jag hittade det var anderssons 10.1 fodral men det är ett closed case. AKA klassikt datorfodral av mindre modell. Ett fodral enkom för surfplattedelen i portfolioformat hade varit godis!

hastigt ihopskrivit av mig, ursäkta stavfelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, det kommer komma Haswellvarianter med lägre förbrukning också. Det kommer komma uppdaterade plattor på "Bay Trail" med mer minne. Just eMMC är fortfarande slött, men kommer komma bättre optimerade grejer. Går man upp en SKU på Bay-Trail så gör det också stor skillnad. Det finns anledning att vänta tills Microsoft får ordning på det så folk får connected standby på 64-bit, och annan effektsnål hårdvara med plattorna.

32-bitars skall väl också klara av 4 GB RAM? Är det inte lite konstigt att alla plattor som kommer med Bay Trail har 2 GB RAM när det är minimum för Win8.1?

När tror du att dom beräknas få ordning på alla dessa saker?

Märkligt att tillverkarna klagar på att ingen köper, och så släpper dom halvfärdiga produkter hela tiden.... suck...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köpt

Har nu införskaffat denna denna platta/netbook/dator.
Ska laddas i 8 timmar innan jag kan ge feedback.

Varför köpte jag den?
+ batteritiden
+ win 8.1 ("äkta")
+ tangentbordet känns mycket bra, testade i butik
+ office
+ bra reviews överlag
+ priset för denna combo (win 8+office+tangentbord)
+ älskar "små" gadgets
+/- kanske kan jag köra något enstaka strategispel från mitt steamkonto på resande fot. Vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

32-bitars skall väl också klara av 4 GB RAM? Är det inte lite konstigt att alla plattor som kommer med Bay Trail har 2 GB RAM när det är minimum för Win8.1?

När tror du att dom beräknas få ordning på alla dessa saker?

Märkligt att tillverkarna klagar på att ingen köper, och så släpper dom halvfärdiga produkter hela tiden.... suck...

Microsoft har ju inte fått färdigt Windows 8.X i det här fallet så. Tillverkarna har rätt att klaga hur mycket de vill. Bitarna faller inte på plats innan de finns och mjukvaran gör det till sämre produkter i det här fallet. Antingen får de klara sig tills det går att göra riktiga produkter eller så får de gå till Android. Det här är features Microsoft talat om öppet sedan 2011 som de inte fått färdigt. Självklart har det byggs upp förväntningar som inte kommer levas upp till. De som blir brända är ju tillverkarna, som inte haft samma anledning att bygga upp förväntningar för att tablets med Windows skulle bli några konsumentprylar, och de flesta misslyckades fatalt första riktiga kapacitiva (multitouch) pekskärmsvågen på vanliga pcs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft har ju inte fått färdigt Windows 8.X i det här fallet så. Tillverkarna har rätt att klaga hur mycket de vill. Bitarna faller inte på plats innan de finns och mjukvaran gör det till sämre produkter i det här fallet. Antingen får de klara sig tills det går att göra riktiga produkter eller så får de gå till Android. Det här är features Microsoft talat om öppet sedan 2011 som de inte fått färdigt. Självklart har det byggs upp förväntningar som inte kommer levas upp till. De som blir brända är ju tillverkarna, som inte haft samma anledning att bygga upp förväntningar för att tablets med Windows skulle bli några konsumentprylar, och de flesta misslyckades fatalt första riktiga kapacitiva (multitouch) pekskärmsvågen på vanliga pcs.

Så man kan kort och gott sammanfatta det med att det primärt är Microsofts fel. Riktigt dåligt att dom inte ser till att fixa dessa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Skrivet av samus.fl:

Den knappen behöver ju rimligtvis inte göras mindre bara för att det är bättre upplösning på skärmen. Den knappen blir bara ännu skarpare och tydligare att se. Alltså så blir det lättare att trycka på knappen.
Högre upplösning ---> Bättre skärpa ---> Gladare användare.

Skärmupplösning är i princip en invers till prestanda och batteritid.
Tycker inte du ska säga att det är en skandal, det finns ingen processor idag som kan driva ett fullfjädrat windows i full hd ljudlöst på ett vettigt sätt. detta är en trade off som jag personligen väljer alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tycker inte du ska säga att det är en skandal, det finns ingen processor idag som kan driva ett fullfjädrat windows i full hd ljudlöst på ett vettigt sätt. detta är en trade off som jag personligen väljer alla dagar i veckan.

Jag kör denna platta mot min 1080p skärm funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n00b0dy:

Har nu införskaffat denna denna platta/netbook/dator.
Ska laddas i 8 timmar innan jag kan ge feedback.

Varför köpte jag den?
+ batteritiden
+ win 8.1 ("äkta")
+ tangentbordet känns mycket bra, testade i butik
+ office
+ bra reviews överlag
+ priset för denna combo (win 8+office+tangentbord)
+ älskar "små" gadgets
+/- kanske kan jag köra något enstaka strategispel från mitt steamkonto på resande fot. Vi får se

Är det jötteviktigt att den ligger på laddning i 8 timmar innan bruk?
Jag var precis och köpte en och kan inte hålla mig tills jag får prova den!

Permalänk
Medlem

hm, jag hade den i ett tag.... min hade ingen ström!
kan du inte låta strömmen vara i och köra?

Permalänk
Medlem

Jo, men kabeln man fick med var ju fruktansvärt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazee:

Jo, men kabeln man fick med var ju fruktansvärt kort.

story of asus, va exakt samma sak på min transformer gen1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emahex:

Jo men som sagt. Året är 2013 och dem börjar snart tillverka mobiltelefoner med 4k upplösning. Jag tror nog det gå att dra runt ett fullfjädrat windows helt ljudlöst i 1080p på ett "vettigt sätt .." om det nu måste vara helt ljudlöst i alla lägen.

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emahex:

Skrivet av samus.fl:

Jo men som sagt. Året är 2013 och dem börjar snart tillverka mobiltelefoner med 4k upplösning. Jag tror nog det gå att dra runt ett fullfjädrat windows helt ljudlöst i 1080p på ett "vettigt sätt .." om det nu måste vara helt ljudlöst i alla lägen.

Det finns inga tekniska hinder mot att trycka in en skärm på 2 560 x 1 440/1 600 med Windows 8.1 i en formfaktor som Asus Transformer Book T100 och fortfarande ha en passivt kyld enhet. Här handlar det enbart om att Asus ville ta fram en volymsäljare till julhandeln och träffa en viss prispunkt (3 990 kronor) som passar den breda massan. Bättre skärm och byggkvalitet hade varit fullt möjligt för "ynka" 500–1 000 kronor extra, men i ett så känsligt prissegment hade det påslaget direkt resulterat i en produkt som säljer i mycket lägre kvantiteter.

Det ska finnas ett gäng alternativ till Asus Transformer Book T100 till julhandeln, som bland annat får 1080p-skärm, den bättre processorn (Atom Z3770) och sannolikt bättre byggkvalitet. De kommer dock blir kännbart dyrare än 3 990 kronor för både surfplatta & tangentbord. För att ta ett exempel är den preliminära informationen jag fått om Dell Venue 11 (med Atom Z3770) att den ska ligga på 4 990 kronor och minst 1 000 kronor extra för tangentbordet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

fast feedback

Har nu kört denna platta i ett par dagar och kan bara säga: för det priset och om du behöver en laptop för grundläggande behov - köp!

Dock, eftersom jag gillar att hitta fel och svagheter (sorry, ett personlighetsdrag) måste jag nämna det jag betraktar som betraktar som plumpar i protokollet.

- svag ljusstyrka i skärmen
- fasligt benägen att samla fingeravtryck, och då pratar jag inte om skärmen, utan om ovansidan av plattan.

That's it so far, hittar säkert fler negativa aspekter vad tiden lider

För er spelintresserade så kunde jag köra Civ 5 i touch screen läge med knappt godkänd frame rate, blir säkert värre ju längre in i spelet man kommer.

Permalänk

Jag undrar lite om hur man ser på denna lite mer ingående som tex när man ska använda ex bank id, ses den som en surfplatta där man använder mobilt bank id eller är det mer som en dator där man laddar ner ett?
Tänkte eftersom det är Windows på den..
(Är ipad användare förtillfälligt)

Och dokument, går det att spara dokument direkt på 'skrivbordet' eller använder man sig av dropbox eller liknande program?

Jag är inte så super insatt i sånt här men behöver något nytt att ha å studera på & även ha som nöjesgrej & den här verkar ju ha båda av varje men skulle vilja veta lite mer innan jag bestämmer mig.. för batteritiden på den här var ganska oslagbar!
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MissKnopp:

Jag undrar lite om hur man ser på denna lite mer ingående som tex när man ska använda ex bank id, ses den som en surfplatta där man använder mobilt bank id eller är det mer som en dator där man laddar ner ett?
Tänkte eftersom det är Windows på den..
(Är ipad användare förtillfälligt)

Och dokument, går det att spara dokument direkt på 'skrivbordet' eller använder man sig av dropbox eller liknande program?

Jag är inte så super insatt i sånt här men behöver något nytt att ha å studera på & även ha som nöjesgrej & den här verkar ju ha båda av varje men skulle vilja veta lite mer innan jag bestämmer mig.. för batteritiden på den här var ganska oslagbar!
Tacksam för hjälp!

Det är en dator. Det är samma typ av processor och mjukvara som en vanlig bärbar/stationär dator med Windows. Dokument sparar du på hårddisken, SkyDrive är även inbyggt i Office. Sen vad du synkar med för tjänster är en helt annan fråga. Det är vanliga skrivbordsversionen av Drive, Dropbox, Carbonite, Box, Mozy eller vad som helst som gäller. Mobilt BankID går inte att installera på Windows eller Windows-plattor (BankID går inte att installera på Windows RT alls, därför x86/Atom är att föredra framför dem bland annat), utan det vanliga BankID-mjukvaran du använder där, vilket betyder att du inte slipper dosan om inte banken stödjer inloggning med bankid på fil. Sen behöver du såklart använda webbläsaren på skrivbordet för att plugin ska fungera.

Permalänk

Någon som vet ifall man kan använda Office licensen som kom med plattan på sin stationära dator istället för på surfplattan? Har mer användning för office på den stationära närmligen.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301