Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Jag har gjort nått dumt idag, jag städade lite och hittade en dammig, blekt diskett, en sak som jag ofta behövt använda men önskar att jag sluppit använda för det var en bootdisk till win 98 och den tvingades man använda ofta pga att man var tvungen att ominstallera relativt ofta på den tiden.
Därför tänkte jag det kunde vara skoj att höra/se om någon annan minns någon datorrelaterad pryl de "tvingats" använda snarare än velat använda?
Har ni några minnen som idag väcker en hatkärlek ?
Så här såg den förbenade disken ut:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bläckstråleskrivare där man fick sätta i/ta ur bläckpatroner beroende på om man skulle skriva ut i färg eller i gråskala.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Min första dator, en Brick 386:a med 60mb hdd.
Kostade då ca 13.000kr = ÅTHELVETE FÖR MYCKET!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Bläckstråleskrivare där man fick sätta i/ta ur bläckpatroner beroende på om man skulle skriva ut i färg eller i gråskala.

Dök in i tråden för att ranta om bläckstråleskrivare, men man borde ha räknat ut att man skulle bli förekommen redan på tidigt stadium

Vilken jävla mardröm de var på den tiden man använde dem, alltid var det något kludd när man som bäst behövde en utskrift. Gick över till enkla laserskrivare när sådana började komma, och har aldrig tittat tillbaka. Min gamla Laserjet 6L bytte jag ut först för ett år sedan, när tonern tog slut efter många års trogen tjänst, och jag helt enkelt konstaterade att en ny tonerkassett skulle bli nästan lika dyr som en ny skrivare, och att jag genom att byta kunde slippa ett parallellportskort i servern.

Och så har vi det där med floppys i stort. Fy fan vilket skräp. Fullständigt opålitliga när det kommer till dataintegritet på grund av deras rent otroliga känslighet. Kan bara tacka min lyckliga stjärna och min paranoia för att jag inte förlorat någon viktig data själv, men jag vet inte hur många skolarbeten, etc, jag räddat åt kompisar från ödelagda floppys genom att leta dokumentheaders och sådant mha Norton Disk Editor.

IBM Deskstar GXP60. Det snackades vitt och brett om hur de brakade kors och tvärs, men man hade på sin skrala studentekonomi inte råd att skaffa en ny drive. Bara att hålla tummarna och hoppas på att det skulle hålla ihop. Min överlevde faktiskt väldigt länge och brakade först efter att den hade blivit förpassad till sekundärdatorn. Höll den väl kyld, tror det var nyckeln.

USB. För en vanlig användare är det superbra utom i en aspekt: hur tusan lyckades de göra ett kontaktdon man inte enkelt kan urskilja vilket håll kontakten ska vändas åt visuellt när man pluggar in det, till en standard? Det MÅSTE ha kommit in synpunkter om det redan på experimentstadiet. Ja, och så har vi förstås eländet att utveckla för det, folk kör ju för tusan fortfarande RS232 och IEEE1284 eller vad det nu var de gamla goa parallellportarna heter officiellt på grund av detta.

Serial ATA. Rant om kontaktdon igen. Sicket skräp. Visst, moderna kablar med clips är bättre, men återigen, här undrar man vad de tänkte? Litade de på att folk bara skulle plugga in skiten en gång, och sedan inte ens titta på kabeln och därmed utsätta kontaktdonet för minsta mekaniska påverkan?

Annars kan jag nog inte komma på något som jag använt men helst velat undvika. Zipdrives, SCSI-anslutna HDD:s, och tangentbord med amerikansk layout runt enterknappen verkade suga stenhårt, men dem lyckades jag tack och lov komma undan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Windows på tror det var drygt 20 disketter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kaput:

Dök in i tråden för att ranta om bläckstråleskrivare, men man borde ha räknat ut att man skulle bli förekommen redan på tidigt stadium

Vilken jävla mardröm de var på den tiden man använde dem, alltid var det något kludd när man som bäst behövde en utskrift. Gick över till enkla laserskrivare när sådana började komma, och har aldrig tittat tillbaka. Min gamla Laserjet 6L bytte jag ut först för ett år sedan, när tonern tog slut efter många års trogen tjänst, och jag helt enkelt konstaterade att en ny tonerkassett skulle bli nästan lika dyr som en ny skrivare, och att jag genom att byta kunde slippa ett parallellportskort i servern.

Och så har vi det där med floppys i stort. Fy fan vilket skräp. Fullständigt opålitliga när det kommer till dataintegritet på grund av deras rent otroliga känslighet. Kan bara tacka min lyckliga stjärna och min paranoia för att jag inte förlorat någon viktig data själv, men jag vet inte hur många skolarbeten, etc, jag räddat åt kompisar från ödelagda floppys genom att leta dokumentheaders och sådant mha Norton Disk Editor.

Jag fick en ny toner till min HP Laserjet 4M+ för bara en hundralapp på tradera, så nu är den redo att tjäna i 10 år till. Den har nätverksport till och med så den kan skriva ut från alla mina datorer (till och med min androidmobil) och jag slipper parallellporten.

Men mitt bidrag till tråden blir nog också disketter, men specifikt till Amiga 500 om man som jag och alla andra jag kände inte hade någon hårddisk. Grymt irriterande att en dator med bättre grafik, ljud och känsla än PC på 80-talet ändå skulle kräva att man måste först leta upp alla disketter till ett spel, vänta på att de långsamt tuggades igenom i diskdriven, hoppas på att ingen var sönder och sedan under spelets gång bli avbruten varje gång det var dags att byta diskett igen. En PC startade man bara, så låg alla spelen där på hårddisken i bokstavsordning, redo att spelas.

Eftersom en Amiga-diskett var single density var den visserligen hållbarare än de HD-disketter som PC oftast använde, men rymde bara hälften så mycket. Vissa äventyrsspel som Monkey Island-serien, Space Quest och liknande kunde ligga på över 10 disketter och man fick byta precis hela tiden medan man gick runt och försökte koncentrera sig på att komma vidare i spelet.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Inaktiv

Min f.d flickvän, men antar att det inte faller inom ramen i kategorin?

Permalänk
Medlem

Jag tvingades använda bootdisketter för DOS med väldigt genomarbetade config.sys och autoexec.bat-filer för att få spel att fungera på nittiotalet. Det hela blev inte bättre av att jag på den tiden tillsammans med ett par kollegor drev en spelbutik i Göteborg och ryktet spred sig att jag var en mästare på att fixa loss minne i DOS så jag blev tvungen att producera mängder med disketter till kunder för att få deras inköpta spel att fungera. Var ett litet helsike speciellt när ett Soundblaster AWE32 eller 64 var inblandade.

På den tiden var QEMM spelarens bästa vän (första programvaran jag någonsin köpte och faktiskt betalade för). Jäklar vad bättre saker och ting är nu...

http://en.wikipedia.org/wiki/QEMM

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag fick en ny toner till min HP Laserjet 4M+ för bara en hundralapp på tradera, så nu är den redo att tjäna i 10 år till. Den har nätverksport till och med så den kan skriva ut från alla mina datorer (till och med min androidmobil) och jag slipper parallellporten.

Men mitt bidrag till tråden blir nog också disketter, men specifikt till Amiga 500 om man som jag och alla andra jag kände inte hade någon hårddisk. Grymt irriterande att en dator med bättre grafik, ljud och känsla än PC på 80-talet ändå skulle kräva att man måste först leta upp alla disketter till ett spel, vänta på att de långsamt tuggades igenom i diskdriven, hoppas på att ingen var sönder och sedan under spelets gång bli avbruten varje gång det var dags att byta diskett igen. En PC startade man bara, så låg alla spelen där på hårddisken i bokstavsordning, redo att spelas.

Eftersom en Amiga-diskett var single density var den visserligen hållbarare än de HD-disketter som PC oftast använde, men rymde bara hälften så mycket. Vissa äventyrsspel som Monkey Island-serien, Space Quest och liknande kunde ligga på över 10 disketter och man fick byta precis hela tiden medan man gick runt och försökte koncentrera sig på att komma vidare i spelet.

Fast 4M+ var ju något av en proffsskrivare, eller i alla fall avsedd att stå som nätverksskrivare på något kontor, när den kom. Dessutom håller de en helt fantastisk kvalitet, de strular fanemej aldrig bara man städar ur dem nångång ibland, och de håller i all evighet. En betydligt bättre och mycket mer avancerad maskin än 6L, som nog främst var tänkt för hemmabruk. Till din skrivare skulle jag också tyckt det var värt besväret/risken att chansa på att köpa en pirat- eller begagnad tonerkassett.

Jag fick däremot en bättre, och miljoner gånger snyggare och smidigare skrivare än min gamla för småpengar, som dessutom är USB-ansluten, passade på när de reade ut LJ P1102 för en femhundring

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Palm Pilot! Aldrig haft en själv, men vilket helvete man hade med att supporta dessa, och det enda folk använde dem till var kalendern. Totalt slöseri med pengar när en papperskalender kunde gjort samma jobb.

Permalänk
Entusiast

På den gamla goda tiden var det här med hemmanätverk ett extremt främmande begrepp. Skulle man överföra filer från en dator till en annan, var det disketter som gällde.
Oftast var det inget problem, då de flesta dokument man kunde tänkas behöva på mer än en dator, lätt rymdes ledigt på en standard HD diskett.
Men när det kom till att överföra något större, så blev det genast besvärligare. rar, unrar, split, unsplit, disk reading error...
Man önskade man hade nätverksinterface i sina datorer, så man bara kunde överföra filerna man behövde via TCP/IP.

Fast vem hade råd med nätverkskort? de var ju snordyra. Dessutom ett mök att få igång under DOS, som inte alls var designad att köra nätverk. Windows 3.11 for Worksgroup underlättade det hela en hel del, men fortfarande var nätverkshårdvara snordyrt. Hade man tur fick man tag på "uttjänt" nätverksutrustning från företag som uppgraderat.

Den smidigaste lösningen var att skaffa/tillverka en nollmodem-kabel. Eller ännu bättre: En så kallad laplink-kabel.
Med DOS 6.22 och senare, använde man programmen interlnk och intersvr för att överföra filerna via nollmodem-kabeln man själv tillverkat av en standard 9 pins DSUB RS232 kabel.
Överföringshastigheterna var väl... allt annat än bra, men filerna överfördes i alla fall.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Angående nolmodem, före över windows 95 till en laptop med en sådan kabel, tog väl ca en arbetsdag om jag mins rätt.

Mitt bidrag till detta är en laser skrivare som köptes med en paket dator på windows 98 tiden... minolta tror jag, problemet va att det aldrig kom drivrutiner till win 2000 som jag använde senare, utan fick mecka med drivrutiner till en annan skrivare så det fungerade hjälpligt...sedan när xp kom var det bara att glömma.
Sedan bestälde jag CD-brännare och zip-drive till samma dator..... den zip:en vart inte mycket andvänd kan jag säga..

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Angående nolmodem, före över windows 95 till en laptop med en sådan kabel, tog väl ca en arbetsdag om jag mins rätt.

Mitt bidrag till detta är en laser skrivare som köptes med en paket dator på windows 98 tiden... minolta tror jag, problemet va att det aldrig kom drivrutiner till win 2000 som jag använde senare, utan fick mecka med drivrutiner till en annan skrivare så det fungerade hjälpligt...sedan när xp kom var det bara att glömma.
Sedan bestälde jag CD-brännare och zip-drive till samma dator..... den zip:en vart inte mycket andvänd kan jag säga..

Tror att det gick i 19kb (ja kilobit) per sekund så en arbetsdag låter väl rimligt ja...
Galet hur mycket otåligare man blivit med tiden

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Windows på tror det var drygt 20 disketter.

Vill minnas att Officepaketet innan övergång till CD låg på 30+ disketter..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill minnas att Officepaketet innan övergång till CD låg på 30+ disketter..

"Microsoft Office 97... It was published on CD-ROM as well as on a set of 44 3½-inch floppy disks"

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tror att det gick i 19kb (ja kilobit) per sekund så en arbetsdag låter väl rimligt ja...
Galet hur mycket otåligare man blivit med tiden

Snabbare än så var väl allt nollmodemkablarna. Har något minne av att man kunde maxa ut serieporten, dvs 115.2 kb/s, om man inte gjorde kabeln alltför lång.

Nollmodemkablar ligger verkligen inte på min hatlista. Tyckte de funkade skitbra; ett kostnadsmässigt mycket mer rimligt alternativ än riktiga nätverkskort för en högstadiegrabb, snabbare än floppys, och ställde i alla fall inte till med några problem för mig. Och hur många fullständigt awesome deathmatches i Doom hade man missat här i livet om det inte vore för nollmodemkablar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Disketter... Så jäkla långsamma och hemskt ljud.
Laddade ner grejer på skolans dator och kopierade över till en massa disketter (ibland var jag tvungen att dela upp filerna för att de skulle få plats.)

Permalänk
Medlem

Bland dem tidigare cd-brännarna. Långsamma och minst sagt opålitliga, brukade få smyga ut ur rummet så den fick arbeta i lugn o ro utan att bli skrämd av min närvaro. Var inte ovanligt med en 4 misslyckade försök per grej som skulle brännas ut.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Matrisskrivare! Hette de så?
Satan i gatan vilket oljud de bjussade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Disketter... Så jäkla långsamma och hemskt ljud.
Laddade ner grejer på skolans dator och kopierade över till en massa disketter (ibland var jag tvungen att dela upp filerna för att de skulle få plats.)

Samtidigt underbara. Jag kände en viss stolthet när jag äntligen kom till diskett 4 på Monkey Island..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå disketter så har väl en del varit med om att spela och behövt byta diskar ? Pc spelandet var kanske inte så utsatt eftersom spelen var så enkla för det inte fanns grafik men en del Amigaspel använde upp till 10 diskar och jag hade 4 diskettstationer till min för att minska diskbytandet.
Jag köpte även en 20Mbyte hdd till Amigan som bullrade så mycket att man höll på att bli knäpp, det var en Rodime drive egentligen tänkt till en Mac och det är också en av de prylar jag önskar att jag inte behövt uppleva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musdrivrutin på diskett, va f** va det för påhitt.
När disketten var dålig, jaja va gör man då?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Lan med coaxialkablar.
Alltid var det någon tjuv som skulle hem mitt i "den viktigaste" Red Alert 2 matchen.

Föra över ett spel till en kompis på 54 disketter är nog nummer två.
Använde såklart billiga skräpdisketter så det tog nog uppåt 10 varv innan vi var klara.

Usch , det var verkligen inte bättre förr.

Permalänk
Medlem

Doom2 piratkopierat på diskett. Innehöll flera läskiga virus och varje gång jag installerade det på min eller andras datorer så blev de infekterade. Dum i huvudet som jag var på den tiden glömde jag dessutom bort att disketterna hade viruset.

Fy på mig.

Just ja, min första 286a. Den blyklumpen var tyngre än en 32tums tjock-TV och tappade skiten på min fot en gång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en riktigt bra sak som inte alls var så kul, men absolut nödvändig.

Den lilla vidriga skruvmejseln som man bara vart tvungen att ha till att justera tonhuvudet på bandspelaren till C64:an

(köpte en diskettenhet till den senare för det extremt billiga priset 1900:- kr, 1987 eller nåt sånt )

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Snabbare än så var väl allt nollmodemkablarna. Har något minne av att man kunde maxa ut serieporten, dvs 115.2 kb/s, om man inte gjorde kabeln alltför lång.

Nollmodemkablar ligger verkligen inte på min hatlista. Tyckte de funkade skitbra; ett kostnadsmässigt mycket mer rimligt alternativ än riktiga nätverkskort för en högstadiegrabb, snabbare än floppys, och ställde i alla fall inte till med några problem för mig. Och hur många fullständigt awesome deathmatches i Doom hade man missat här i livet om det inte vore för nollmodemkablar?

Det är sant i teorin, men alla datorer klarade inte att öka hastigheten över standard och jag brände en serieport en gång när jag drog upp den till 115.2.
Har också bra minnen av nollmodemkablar jag med för övrigt, även om det tog lång tid kunde man iallafall gå ifrån datorerna och låta dem jobba istället för att sitta och swappa disketter.

Skrivet av azmodan:

Bland dem tidigare cd-brännarna. Långsamma och minst sagt opålitliga, brukade få smyga ut ur rummet så den fick arbeta i lugn o ro utan att bli skrämd av min närvaro. Var inte ovanligt med en 4 misslyckade försök per grej som skulle brännas ut.

Min första var en 2x-brännare från Sony, ingen BurnProof eller liknande där. Tror att den hade 512 KB cache, vilket som du skriver resulterade i ett stort antal coasters...

Skrivet av Imaculent:

Matrisskrivare! Hette de så?
Satan i gatan vilket oljud de bjussade på.

Bara jag som får en skön nostalgivibb av såna? Var flera år sedan jag såg någon användas dock.

Skrivet av Mocka:

Doom2 piratkopierat på diskett. Innehöll flera läskiga virus och varje gång jag installerade det på min eller andras datorer så blev de infekterade. Dum i huvudet som jag var på den tiden glömde jag dessutom bort att disketterna hade viruset.

Fy på mig.

Just ja, min första 286a. Den blyklumpen var tyngre än en 32tums tjock-TV och tappade skiten på min fot en gång.

ByteBandit hade jag på ett spel på min Amiga, skiten la sig i RAM och om man inte stängde av strömmen (reboot med A+A hjälpte inte) fick alla disketter man satte i efteråt det viruset på sig med :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSDOS och Windows 3.11, samt System 7 på Mac under tidiga 90-talet. Hårdvaran var väl inte fy skam, men... hemma körde jag Amiga som hade riktig multitasking. Som van Amiga-användare så var det ofta jag blev riktigt förvånad och frustrerad över begränsningarna jämfört med AmigaOS.
Windows 95 var en enorm förbättring på PC när den kom. MSDOS finns fortfarande kvar i Windows 8 och är inte förbättrad i sig - man kan köra MingW eller Cygwin om man vill ha en ordentlig kommandoradsmiljö, men det är ändå lite trixande med dem för att få dem att funka.

Men på Amigan så hade vi som sagt, spel på diskett ... med "kopieringsskydd" som gjorde att det varken gick att göra säkerhetskopior eller installera dem på HD. Men spelens koperingsskydd knäcktes av någon grupp, och så spelade man de knäckta kopiorna istället.
Lika mycket bullshit som "digitala nedladdningar" och single player-spel som kräver Internet-uppkoppling.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

ByteBandit hade jag på ett spel på min Amiga, skiten la sig i RAM och om man inte stängde av strömmen (reboot med A+A hjälpte inte) fick alla disketter man satte i efteråt det viruset på sig med :/

Haha fyfan vad elakt egentligen Skrota datorn då? Inte direkt så att det fanns USB på den tiden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha fyfan vad elakt egentligen Skrota datorn då? Inte direkt så att det fanns USB på den tiden

Det försvann ju ur RAM när man stängde av strömmen så skroten är lite överdrivet. Tog väl med sig några spel men man märkte det rätt snart eftersom de slutade fungera
Min älskling (Amiga 2000) är faktiskt 26 år gammal, har överlevt en handfull flyttar, tappats ur en bil och rullar på utan några problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det försvann ju när man stängde av strömmen så skroten är lite överdrivet.
Min älskling (Amiga 2000) är faktiskt 26 år gammal, har överlevt en handfull flyttar, tappats ur en bil och rullar på utan några problem

Jaha, förlåt. Läste inte ordenligt Man är lite seg på fredag eftermiddag.

Visa signatur