Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Medlem

Iomgea hipzip mp3 spelare. Endast 32mb disketter. Tog en evighet att byta låt. Högljudd.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Desketer hade inte jag så stort problem med (har inte använt så många ). Men rätt kul att plocka isär, förstår varför dom är så känsliga (är ju bara en tunn film i dom). Har kvar en diskettläsare som jag tror fungerar (aldrig använd).

IDE kontakter speciellt HDD är inget roligt, slöa as Ska inte tala om laptops HDD suck.

Är skönt att man kan lättare göra back up idag än förr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Dark Forces på PC. Bör ha varit någon gång runt 1995. Man hoppade på moppen, Suzuki K50, hela ryggsäcken proppad till bredden med 1,44mb disketter. Sladdade med bredställ till kompisen och började kopiera spelet diskett för diskett med kommandot "RAR -r c:*.* a:darkforces" eller hur det nu var. Först skulle givetvis alla disketter formateras, vilket man lagt någon timme på hemma innan man åkte. En evighet senare var allt klart och man brände hemåt med moppen igen, började packa upp allt "rar -r a: c:". Jag tror spelet tog något i stil med 84st disketter totalt. På typ diskett 79 så var den givetvis trasig och allt avbröts. Man drog näven i bordet, formaterade om alla diskar, kastade den trasiga och drog iväg till kompisen för ett nytt försök.

En tid senare kom någon med det revolutionerande "hacker-knepet" att packa ned spelet i 1,44mb stora volymer på hårddisken först, så kunde man bara kopiera den trasiga disken om det jävlades likt ovan. "RAR -r -va 1440 c:*.* c: darkforces" eller hur det nu var. Revolution!

Även om man är nostalgisk över det hela nu, så hatade man det när det begav sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Saker jag önskat att jag aldrig använt, min introduktion till dator byggar världen då jag jag lyckades spara ihop till antingen ett gtx 6200 128 mb eller ett FX 5200 med 256 mn. så klart blev det fx 5200 eftersom den hade mer minne, och gud vad jag ångrar det beslutetxD

Permalänk
Medlem

Min gamla MacBook Pro. Kanske inte så jätte gammalt men fortfarande ett köp jag ångrar än idag. Köper en laptop för 13000, håller på att frysa konstant efter ungefär 8 månader. Lämnar in den på en auktoriserad service, de påstår att det är en fuktskada på undersidan av moderkortet som jag inte ens har orsakat. De säger till mig att det kommer att kosta 12000 kr för att skaffa sig ett nytt moderkort och de rekommenderade mig att köpa en ny istället. 12000kr?! Det är ju fan nästan priset av en ny MBP. Efter lite tjafs ditt och hit lagade de den ändå men nu funkar inte tangentbordet säger de och det går inte på garantin och det kommer att kosta mig runt 4500 kr att laga, de påstår att den inte fungerar pga fuktskadan, att man har spilt något genom där fast fuktskadan som de visade mig innan var på undersidan av moderkortet... Orkade inte tjata med de betalade den jävla summan för att jag behövde datorn så fort som möjligt för mina studier. Men så får jag tillbaka datorn i ett ännu sämre skick. Istället för att datorn fryser sig i någon minut så stängs den av helt. Åker tillbaka till de och de säger att det inte går på garanti ditt och hit, blev så trött på de att jag brydde mig inte längre om den. Har aldrig rört en Apple produkt efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Disketter, 56k modem (även om det är lite status att ha använt det), Windows 95, ...

Vad skulle du hellre använt?
* Disketter... Jag minns glädjen i att ladda program till Vic64 från 5,25" floppy på <30s i stället för som tidigare kassettband (>5min).
* 56k modem. Märkbart snabbare än de 28.8-modem som användes innan.
* Windows 95. I många avseenden bättre än Windows 3.11, i alla fall Windows 95C och senare. Under något år även bättre än Windows 98.

Permalänk
Entusiast

Ja.. .disketter ja... Vilket mök det var.
Installera valfri mjukvara, eller överför annan information som spänner över trettiotal diskettter, för att vid diskett nummer 27 där diskettstationen helt plötsligt börjar mala läshuvudet fram och tillbaka i en ljudlig takt, kort följd av ett felmeddelande:

Not ready reading drive A. Abort, Retry, Fail?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysGhost:

Ja.. .disketter ja... Vilket mök det var.
Installera valfri mjukvara, eller överför annan information som spänner över trettiotal diskettter, för att vid diskett nummer 27 där diskettstationen helt plötsligt börjar mala läshuvudet fram och tillbaka i en ljudlig takt, kort följd av ett felmeddelande:

Not ready reading drive A. Abort, Retry, Fail?

http://cdn.thumbr.io/cead8e1da80749efcd021b9f924c1d62/KhPZbWb...

Ja multidiskettt installationer var ju en höjdare man gärna glömmer
Först win 95

Och sedan office ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vad skulle du hellre använt?
* Disketter... Jag minns glädjen i att ladda program till Vic64 från 5,25" floppy på <30s i stället för som tidigare kassettband (>5min).
* 56k modem. Märkbart snabbare än de 28.8-modem som användes innan.
* Windows 95. I många avseenden bättre än Windows 3.11, i alla fall Windows 95C och senare. Under något år även bättre än Windows 98.

Att du tycker du hade bra upplevelse är bra, det hade inte jag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Entusiast

Anta en utmaning?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

EY MANNEN, snackar du skit om Boomslang 2000?
http://www.dansdata.com/images/boomslang/bsopen640.jpg

Oh den musen gjorde mig riktigt vass i quake!
Tills jag blev arg och slängde den i väggen.
Den höll inte för det...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysGhost:

Jag har tyvärr bara 8" diskettstationer i min dator idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

kan inte vara riktigt, eller?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av griid_83:

kan inte vara riktigt, eller?

Vet inte ärligt talat. Skulle inte förvåna mig... bara för "teh luls".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

hahah är bara 15 år så var inte med på den gamla goda tiden. Men lite roligt att höra er som köpte en hdd med 20mb och tyckte det var mycket och nu sitter man med 2 tb och tycker att man har lite dåligt med utrymme

Permalänk
Medlem

använde zip-drive en gång...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Inte såååå gammal men Sony Ericsson Aino. Världens sämsta mobil utan någon som helst support.

Gråter inte över att Ericsson slutade med mobiler.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Nej, de första Razermössen körde med kula - Boomslang 1000 och 2000.

Hade en utav dom minns ej vilken modell men jävlar den var speciell. Intellimouse 1.1 och 3.0 kom snart därefter och då blev den lagd på hyllan.

Permalänk
Medlem

Disketter hade varit rena drömmen när jag var liten och spelade på commodore 64:an..
Hade gärna sluppit använda den där bandstationen där det kunde ta närmare 10 minuter att ladda ett spel, eller ännu värre att det blev "load error" när man var nästan klar och var tvungen att justera tonhuvudet på spelaren lite grann..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Back in 2008 hade jag en HTC Diamond som körde Windows Mobile 6.1. Utan tvekan det sämsta operativsystemet jag stött på. I efterhand blev detta starten på min migration till Apple och Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg: Screenshot från Wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja multidiskettt installationer var ju en höjdare man gärna glömmer
Först win 95
http://www.neowin.net/forum/uploads/post-253493-1248671851.jp...

Har jag berättat när en datortidning på 90-talet kom med en CD-ROM med OS/2 Warp på? "Yay! Coolt! Det här vill jag testa" tänkte jag.
När stoppat in skivan och kollat på innehållet såg jag att den innehöll 24 st 1,4 MB-filer som skulle skrivas till disketter. :facepalm:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Findecanor:

Har jag berättat när en datortidning på 90-talet kom med en CD-ROM med OS/2 Warp på? "Yay! Coolt! Det här vill jag testa" tänkte jag.
När stoppat in skivan och kollat på innehållet såg jag att den innehöll 24 st 1,4 MB-filer som skulle skrivas till disketter. :facepalm:

Man hade valet att skriva avbilderna till diskett om man ville.
Man kunde också skapa tre så kallade start-disketter för CD-installation, varav installationsprogrammet sedan läste diskett-avbilderna direkt från CD-skivan när den väl hade startat. På den här tiden fanns inga möjligheter till CD-ROM -boot.

Det vill säga två val:

  • CD-Installation med tre start-disketter, och resten från CD-skivan.

  • Diskett-installation med 24 stycken disketter.

På skivan finns det två BAT-filer:
INST.BAT - Skapa 24 st disketter för installation från diskett-stationen enbart.
CDINST.BAT - Skapa 3 st disketter för start av installation-programmet, och resten av installationen sker direkt från skivan.

OS/2 Warp var något jag körde själv ett bra tag, innan jag gav mig an Linux.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

s video kabel, usb 1.0, cd brännare, vhs spelare, kulmus, pc speaker ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Back in 2008 hade jag en HTC Diamond som körde Windows Mobile 6.1. Utan tvekan det sämsta operativsystemet jag stött på. I efterhand blev detta starten på min migration till Apple och Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg: Screenshot från Wikipedia.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/02/Sshot114%28v2%2...

Hade en HTC s710. Jag gillade WM. Visst det var väl segt. Men det fanns gott om saker att ladda ner till telefonen. Spelade Doom och diverse NES-spel.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal USB floppy drive, som jag önskar jag inte ägt. För nu sitter jag här och skyfflar floppies, och jag ger mig fan på att den är utsliten när jag kommer till näst sista floppyn, och så fallerar installationen...
B!

Edit
Snodde din bild SysGhost, tack för lånet.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hmm, gamla saker som man helst velat undvika, kommer inte på något faktiskt, tyckte det va något mysigt över disketter på Amiga, sedan boot disketter till MS-DOS, MS-DOS boot dieketter använda man ju nästan bara vid ny installation, fast jag kom sent till PC, köpte min förste i 94, P90 OC till 133 tror jag, eller var det 120MHz?, bara SCSI HDDs använde vi, då dom va bra mycket snabbara än IDE HDD på den tiden, IDE sugde ju all cpu kraft, kan det stämma att jag hade 48MB RAM, minns det inte va månge som hade så mycket RAM, sedan gillade jag ljudet av modem, då visste jag om jag fick connect eller inte, eller om något va fel någon stans, matris skrivare lät ju litet, men mysigt det med ;P Tror det jag saknar minst måste vara bandspelaren till Vic-20/C64, fast det fungerade ju det med, kul hade man!

Själv tycker jag Amiga tiden va det roligaste, det va en dator man blev kär i, man blir inte det på samma sätt med en PC, tror Mac är det närmaste i dag man kan bli 'kär' i datorn, fast fortfarande inte på samma sätt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Hmm, gamla saker som man helst velat undvika, kommer inte på något faktiskt, tyckte det va något mysigt över disketter på Amiga,

Floppy är bortrationaliserat även på amigan här hemma. Iofs bara en 1200'a, men med ett par GB flashkort som HD, och WHDload blev det en helt ny upplevelse. Plussa på en ordentlig accelerator, och ett kort som ger DVI ut, så var det helt plötsligt fest.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hemska barndomsminnen....

Skrivet av stoffe_83:

Nej då Multiman jag tror inte du hittar på, men lite udda standard dock. Något jag missat även om jag var med på den tiden det begav sig. Tack för länken!

Jag kan tillägga att något jag helst vill undvika är Firewire webbkameror, jag menar den typ av vetenskapliga kameror, främst från detta företeg
http://www.theimagingsource.com

Deras USB kameror är däremot fantastiskt bra kameror! Men Firewire är nog det jag upplevt som den mest krånglande standarden av alla externa tillbehör som jag kan komma på. Ibland funkar det en stund och ibland inte alls, funkar inte med instickskort till laptops men vissa chipsets som sitter på vissa instickskort osv osv.. Jag är så avskräckt att jag aldrig någonsin skulle vilja hålla på med Firewire mer.

Va?! Firewire är ju bästa skiten ever! Snabbt och stabilt som fan. Mitt älsklingsgränssnitt. Externa hårddiskar uppför sig mycket bättre än med USB. Väljer det än idag.
Låter nog som att din kamera var kass helt enkelt

Skrivet av Imaculent:

Och den sålde ju inte så bra så de sålde antingen skalen eller formpressarna som gjorde skalen till en firma som gjorde röntgenapparater till tandläkare,
http://i.imgur.com/fnvu2vu.jpg

Hahaha, nej med gud! Vad galet!

Skrivet av Huzzbutt:

Pekdon av den här typen:
http://autism-girl.com/easyball.jpg

Visserligen inget man använde dagligen men när det begav sig så var en där och petade på den flottiga silikon klumpen för att få sig en upplevelse i klass med stillbilds barnfilmer.

Skrivet av mrqaffe:

Är det en trackball eller hur används den ? En äggkokare för skalade ägg ?

Skrivet av MultiMan:

Jag gissar virtuell biljard.

Hahahaha!

Skrivet av pokelia:

hade ett liknande problem med dessa där en polare lämnade in datorn för att laga startknappen, fick tillbaka den och knappen började låta konstigt efter en vecka.. jag öppnade datorn och det visade sig att de hade satt en tejpbit på den för att laga och tagit 800kr i betalning.
gick ner och fick svaret "vi gör inte såna fel"

en gammal zip-drive är väl det jag hade kunnat klara mig utan, hade en till min gamla mac men när den varvade och knakade så trodde man fan bjälkarna i huset skulle ge sig.

Åh, det påminner mig om en småsorglig historia från min barndom. Jag hade läst lite datortidningar (typ PC för alla eller nåt liknande kvasiintellektuellt skräp) och blivit astaggad på att uppgradera vår ganska sunkiga dator som vi fått av vår blivande svärson/svåger. Det var en Olivetti med en Pentium nånting på 50MHz, 12MB RAM och en hårddisk på 50 eller 200MB, minns inte. När vi fick den körde den Windows 3.11 for workgroups. Något OS ingick inte i den från början har jag för mig. Detta var precis i mitten av 90-talet.
Jag hade efter ett tag övertalat farsan om att uppgradera datorn, att jag ville ha en ny processor till den. Så till sist gick vi till en affär med burken med till en affär på Jägershillvägen i Malmö.
Det ska sägas att mina föräldrar är några av de största teknikanalfabeterna jag känner, och några av de största jag mött ö.h.t. De kan i princip inte använda en dator eller ens en CD-spelare. Vissa saker går, men det är ren rutin. Att det finns ett mönster och en logik i saker som går att översätta på mer än en pryl, såsom exempelvis ikonerna på en CD-spelare, existerar inte. Så allt tekniskt ansvar faller helt på mig. Sket något sig, fattade de nada, och kände bara att jag bett dem kasta pengar i sjön. Så det var jäääkligt viktigt att jag hade på fötterna innan jag kom med önskemål.

Det kan ha varit JME som låg där ute. Jag var en blyg unge, så farsan fick sköta snacket. Väl där öppnade en försäljare datorn och förklarade att datorn var för gammal för att uppgradera. Under tiden de pratar håller han på och trycker på on/off-knappen hela tiden av rent pilleri/nöje.
Sen upptäcker han att knappen pajade. Knappen var liksom en fysisk switch, och inte som idag med logik som autoavstänger osv. Så han behöll datorn för att fixa den. Det tog flera dagar. När vi fick tillbaka den visade det sig att de hade bytt nätaggregat på den, och satt in en modell som inte passade in, så höljet gick inte att sätta på ordentligt. Och knappen hade de skruvat fast på fel ställe, så den satt inte inne i hålet i chassit, utan en bit bakom, snett. Jävla nöt.

Fan, så mycket dåliga datorminnen jag har från min barndom som jag halvt förträngt. Så mycket ångest, så mycket skit det blev av allt för småsaker som man inte visste, och det var altid jordens undergång från päronen.

Skrivet av ZaInT:

Razer Boomslang 2000 <3

På tal om saker som går snabbare, jag minns att en polare bad mig rendera en 3D-bild åt honom eftersom jag hade en P1 MMX på 200 MHz och han hade bara en 486a. Det tog "bara" ett dygn på min dator nämligen
Idag renderar man sånt i realtid.

Och så fanns det IRIX

Skrivet av mangemani:

diskett läsaren.
användes flitigt då jag fick min första PC, men som sedan togs bort helt då man inte såg någon som helst poäng med den.
men så var det en gång då min dator krånglade och en ominstallation behövdes.
en kompis som hjälpte mig hade någon "oklar" OS skiva som krävde att en del filer skulle installeras manuellt, inga problem sa kompisen och tog fram en diskett och letade efter diskett stationen som inte fanns.
så det sket sig och datorn fick stå ofixad tills jag hade skaffat en diskett station vilket var jävligt drygt.
så nu mera, oavsett om den bara sitter i datorn och samlar damm, så inkluderar jag alltid en diskett station i mina dator byggen.

Hehe Jag höll också hårt i diskettläsaren, främst pga att XP inte hade SATA-drivrutiner från böjan, så jag fick ladda in det via diskett. Visst gick det att lägga drivrutinerna på själva skiva, men det retarderade installationsprogrammet krävde att drivrutinen skulle läsas in från diskett. Så disketten fick leva med ända tills jag gick över till Mac, vilket skedde periodvis 2009-2010.

Jag måste säga att jag gillade disketter överlag, tyckte det var lite kul och charmigt

Skrivet av tifius:

Jag spelade alltid playstation 1 i svartvit då min bror chippat det och jag hade fel sorts kabel.

Påminner också om mina hemska barndomsdatorminnen. Det var sån skitsak att ordna egentligen, men eftersom kunskapen var så tunn och spridd fick man leva med sånt skit.

Skrivet av BrutalSwede:

Ahh... De vi hade i grundskolan var nog inte bra för någonting. (Superkompakt formfaktor)

Vi brukade roa oss med något "Fråga doktorn" program som fanns med. Brukade ändra alla hans fraser och ord till lite roliga saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaaaaaaa! Ja jävlar! Det minns jag! Haha!

Skrivet av Sveklockarn:

Min dator med en AMD K6-2 350 MHz på ett AOpen AX59 Pro. Har aldrig haft en sämre dator, eller någon som varit en större besvikelse. Den första CPU'n jag fick hem var dessutom defekt, men fick hålla på och bråka med den svenska återförsäljaren i nästan tre månader eftersom "det kan inte vara fel på CPU'n".

Det enda jag ångrar såhär i efterhand var att jag inte bara returnerade skiten och gick över till Intel redan då...

Ännu ett misslyckat barn/ungdomsdatorminne dyker upp… Just det här ruinerade min datoruppväxt en del…
1999 hade mina föräldrar gått med på att köpa en ny dator. En ny. En riktig. Skiten från storyn en bit upp hade gjort sitt. Vi hade tittat lite här och där, och hade en god kandidat inne på OnOff på Mobilia. En IBM Aptiva för ca 9000 kronor inklusive skärm och högtalare med en AMD K6-2 på 400MHz, 64MB RAM och 8GB hårddisk. Vi funderade dock ett tag innan vi slog till.

Två veckor senare var vi tillbaka för att köpa datorn. Men där och då, medan föräldrarna pratar med försäljaren, ser jag att datorn bredvid, också en IBM Aptiva, men med en Pentium II på 450MHz, är på rea och kostar ca 8000:- gentemot tidigare 10000, alltså billigare och bättre än den vi kom dit för att köpa!
Men..! Jag vågade inte säga något till päronen! För det hade varit så mycket tjafs under senaste halvåret om att köpa eller inte köpa, och isf vilken, och en förbannat förhandlande för att få till något skapligt. Billig skulle skiten vara, eftersom de inte begrep något av det. Inte av oförmögenhet, utan ren snålhet.
Jag var rädd att det skulle bli hus i helvete av att bara ta upp detta, fastän fallet var solklart. Liksom inte ifrågasätta valet nu när vi kommit såhär långt. Det skulle nog bara bli mental låsning av bara själva yppandet. Att sen innehållet hade varit genialt hade inte spelat någon roll. Det var sluttjafsat om dator helt enkelt. Dessutom hade den här en massa fula snabbknappar på tangentbordet. Nej, det skitade ner. Den andre var ren, och det kändes bättre. Alla var mentalt inställda på den utvalda datorn.

I efterhand ångrade jag mig bittert som fan, och har aldrig riktigt kunnat förlåta mig själv för det.
Efterhand visade det sig att K6-2:an inte var så bra. Den sög uppriktigt sagt, även fast jag inte ville kännas vid det. Det var ju 400MHz liksom! Men den hängde aldrig med ordentligt.
Det riktiga dråpslaget kom när jag skulle uppgradera "grafikkortet". Maskinen hade ingen AGP-port visade det sig… Och med Internets intåg upptäckte jag att den andra maskinen hade AGP-port. Och bättre högtalare. Mycket bättre högtalare faktiskt. De såg nästan exakt likadan ut, det enda som skiljde var två vred, men fick höra dem många år senare, och det var något helt annat. Det fanns en bas i dem andra.
Allt detta missade jag för några färgade knappar på tangentbordet...

Arghhh! Så mycket ångest som dyker upp!
Fan alltså! Detta sabbade verkligen mitt datorliv under de mest kritiska åren i mitt liv, när det betydde som mest. Jag kunde aldrig spela Tiberian sun och Unreal tournament helt utan lagg, fastän jag körde på lägsta upplösning med minimala grafikinställningar.
Tiberian sun kom dessutom att bli det mest spelade och inflytelserika spelet i mitt liv, än idag. Att inte få njuta av det för fullt medan det var högaktuellt var bittert. Emperor: battle for Dune fick jag aldrig att fungera fastän minimikrav var just 64MB RAM. Skiten hängde sig en bit in i ett uppdrag. För mina kompisar fungerade det. Jag fick till sist uppgraderat RAM till 192MB, vilket avsevärt minskade laddningstider och eliminerad swap, men processorn hängde ändå inte med.

Detta har verkligen ärrat mig, och skapat något slags hämndbejär av att alltid ha top notch-prylar, eller iaf över medel, med allt. Aldrig mer ska jag dras in i något teknikslaveri med prylar som inte gör det de ska riktigt och driver en till vansinne.

Jag fick en ny burk "redan" vintern/våren 2003 igen som var rätt och ordentligt (P4 2,4GHz, 80GB HDD och uppgraderade minnet direkt vid köp från 256 till 512MB RAM efter tips från en polares farsa), men det var ändå inte samma sak då längre. Spelen var inte aktuella längre, och det integrerade ljudkortet/chipet sög, så att ljud i vissa spel klipptes. Spelade mestadels på konsol då också (Gamecube).

Så sent som 2010 hittade jag en annons på Blocket där en sålde exakt den datorn som jag missade hösten 1999. Jag övervägde att köpa den i något slags försök till terapi, och gottgöra mig själv till sist för mitt misstag och undfallenhet drygt 10 år tidigare.

Det här var väl någon slags terapi för mig nu, efter all tid. Datorn finns kvar hos päronen och fungerar än. Tack för att du läste.

Skrivet av fourbyfour:

Vilken välsorterad kontorsmaterielbutik som helst?

Matrisskrivare var ... intressanta. Hade en som krävde sånt där papper som satt ihop ark efter ark i en lång rad och hade hål på sidorna för att kunna matas, det var tider det. Men oljudet, strulet med färgbanden, matningsproblemen och allt till trots - bättre än att köra skrivmaskin

Skrivet av SwedenVirre:

Den sablans hålskrivarn till min C64 som funkade sådär sen dag ett... sen funkade inte alls... hade kvar den fram tills ett par årsen tills jag fick nog av det tunga aset och slängde den!

Det var en sån med hål i sidorna av pappret!

Hade just en sådan till min Commodore 64

Skrivet av EyeNEye:

Min hamster, som tuggade sönder hjärtat i modermodemet. Varken telefon eller fax fungerade i någon vecka.

det där är verkligen odödligt

Skrivet av SysGhost:

Whaaaat?! På riktigt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Handhållna konsoler med ett spel, när man var mindre ville man bara komma till nästa nivå. Men fick se samma bild hela tiden hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Handhållna konsoler med ett spel, när man var mindre ville man bara komma till nästa nivå. Men fick se samma bild hela tiden hehe.
http://www.gamedynamo.com/images/galleries/photo/1140/jurassi...

ja ! man har ju haft sådana donkey kong är ju en klassiker