Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det lönt att köpa en ny SSD?

Permalänk
Medlem

Är det lönt att köpa en ny SSD?

Hej

Sitter med en "Gammal" intel SSD 320 120gb. 230 read och 120 write.

Kan jag förvänta mig någon form av boost av att köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2074414 t.ex.?

Vad är era tips?

Mvh

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt sätt så borde du inte känna av någon skillnad förutom vid read/write och såklart storleken då accesstiden kommer vara samma.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Vid vardagsanvändande (typ surfande) liknande så kommer du inte känna någon skillnad. Om du däremot gör lite mer professionellt arbete och flyttar stora filer på din SSD så kommer du få bättre prestanda.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Rent teoretiskt sätt så borde du inte känna av någon skillnad förutom vid read/write och såklart storleken då accesstiden kommer vara samma.

Skrivet av Thompaam:

Vid vardagsanvändande (typ surfande) liknande så kommer du inte känna någon skillnad. Om du däremot gör lite mer professionellt arbete och flyttar stora filer på din SSD så kommer du få bättre prestanda.

Tack! Det var i stort sett det jag ville veta. Alltså om accesstiden var densamma.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Tack! Det var i stort sett det jag ville veta. Alltså om accesstiden var densamma.

Den är snabbare, men om du kommer uppleva en stor skillnad eller inte är svårt att svara på. Om det är din bootdisk så kanske det kan kapa någon eller några sekunder vid start och du kommer kanske få lite snabbare uppstart av större program.
Det som jag skulle se som den största fördelen är det utökade utrymmet (du skulle ju även kunna använda den gamla som lagringsutrymme).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.