Permalänk

går det att höja spänningen lika mycket som på top versionen?
vanligt Asus dc2 280 x ej top ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Skrivet av Herr Nordman:

går det att höja spänningen lika mycket som på top versionen?
vanligt Asus dc2 280 x ej top ?

Har inte provat på 280x men på 7970 var det så, om inte är det bara att flasha ett top bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

DC2 och matrix PCB påminner ens inte om varandra, enda likheten är att båda är PCB's. Matrix kylaren är något effektivare.

Fel. Den nya DC2 kylaren är överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Fel. Den nya DC2 kylaren är överlägsen.

Överlägsen är väl lite att ta i, mer effektiv är den utan tvekan. Men skillnaden är inte exakt dag och natt. Matrix kylaren har dock ett ganska stort fel, väldigt dålig yta med vram. Nästan löjligt hur dåligt gjort det är med kylningen för vram:et, och hade nog inte varit svårt att fixa.

Det man borde tänka på när man köper Matrix och tänker använda vattenblock är att den är ofantligt bredd med vattenblocket på. Till och med för min V2120B, vilket är en ganska stort chassi. Får plats men blir nog inte att använda en EK-Terminal.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

DC2 korten brukar vara volt låsta. Matrix korten brukar vara upplåsta.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Fel. Den nya DC2 kylaren är överlägsen.

Du har båda korten och har jämfört eller? Jag syftade på 7970 modellerna.

Skrivet av JohanFalk:

Överlägsen är väl lite att ta i, mer effektiv är den utan tvekan. Men skillnaden är inte exakt dag och natt. Matrix kylaren har dock ett ganska stort fel, väldigt dålig yta med vram. Nästan löjligt hur dåligt gjort det är med kylningen för vram:et, och hade nog inte varit svårt att fixa.

Det man borde tänka på när man köper Matrix och tänker använda vattenblock är att den är ofantligt bredd med vattenblocket på. Till och med för min V2120B, vilket är en ganska stort chassi. Får plats men blir nog inte att använda en EK-Terminal.

Problemet är snarare att man satt fläktkurvan alldeles för snällt, kortet går för varmt om man inte har bra ventilation i chassiet.

EK-terminalen är riktigt dålig och klen, slopat den helt och kör med rör kopplingar mellan korten ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Problemet är snarare att man satt fläktkurvan alldeles för snällt, kortet går för varmt om man inte har bra ventilation i chassiet.

Möjligtvis sant, men att dom har väldigt dålig kylning för VRAM är ännu helt sant. För att vara ett kort som är marknadsfört för överklockar är det inte riktigt genomtänkt.

Skrivet av thereal_twisted:

EK-terminalen är riktigt dålig och klen, slopat den helt och kör med rör kopplingar mellan korten ist.

Jo, har inte hört något bra om dom exakt. Jobbiga att fästa och inte exakt mer effektiva än en vanlig koppling. Dock är det ändå en bra punkt att tänka på, för den kommer inte få plats alla chassin när man använder vattenblocket.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska lägga 3000kr kan du väl köpa ett 290 för femhundringen mer?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Om du ändå ska lägga 3000kr kan du väl köpa ett 290 för femhundringen mer?

Japp, kortet jag valt är ändå restat så jag funderar starkt just nu på att boka ett 290 istället

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det tar 3 slot's. Så har du inga andra kort som är i vägen så lär det inte va nåt problem.

Insåg just att min nätdel inte hade några 8-pins kontakter.
Kommer detta agg fungera till ett R9 280X Matrix?
Corsair CX 500 W Modular
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modulrt/corsair-corsair500wcxmodular80/182356.7279/

Är 8-pins kontakt samma sak som 6+2pin?

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Om du ändå ska lägga 3000kr kan du väl köpa ett 290 för femhundringen mer?

Dock om man köper en R9-290/290X i nuet så får man stå ut med referenskylaren eller spendera 500-900:- till på en eftermarknadskylare. Och icke-referenskort skulle väl dröja en stund ?

280X/7970 borde väl gå ner i pris nu ? När både 290 och 290X är ute ?

Skrivet av enG:

Är 8-pins kontakt samma sak som 6+2pin?

Ja, det är samma som en 8-pins.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Dock om man köper en R9-290/290X i nuet så får man stå ut med referenskylaren eller spendera 500-900:- till på en eftermarknadskylare. Och icke-referenskort skulle väl dröja en stund ?

280X/7970 borde väl gå ner i pris nu ? När både 290 och 290X är ute ?

Arctic accellero extreme passar på 290/x, givet att man väljer 290 för 500kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Arctic accellero extreme passar på 290/x, givet att man väljer 290 för 500kr mer.

Nog vet jag det, skrev 500 till 900:- för att inkludera dom andra alternativen som vattenblock eller Accelero Hybrid.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Nog vet jag det, skrev 500 till 900:- för att inkludera dom andra alternativen som vattenblock eller Accelero Hybrid.

Själv är bäste dräng! Körde en moddad Antec 620 på mitt ena matrix innan jag skaffade fullcovers till dom. Höll temp under 50C hela tiden. 620'n gick på 390kr om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

DC2 och matrix PCB påminner ens inte om varandra, enda likheten är att båda är PCB's. Matrix kylaren är något effektivare.

Det finns två olika varianter av DC2 kort, jag hade tur och fick varianten som med rätt version av gpu tweak är helt upplåst med 1,4V på gpu. Det klockar oerhört bra på vattenkylning, klart i nivå med mina Matrix kort.

Den andra versionen av DC2 behöver flashas om och ev modda

Vad menar du med rätt version? Köpte ett 280x DCII top igår ondet går o få upp till 1.3v som max. Ska klocka det ikväll men man kan alltså göra så det går o smälla på med 1.4v?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Vad menar du med rätt version? Köpte ett 280x DCII top igår ondet går o få upp till 1.3v som max. Ska klocka det ikväll men man kan alltså göra så det går o smälla på med 1.4v?

Det med spänningen gäller 7970 korten, 280x verkar alla ha upplåst volt. Mitt 7970 går till 1,4V, men du klarar dig långt på 1,3V(Mitt går till 1300Mhz på 1,3V. Så det räcker till utmärkt för överklock på luftkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amiroo:

DC2 korten brukar vara volt låsta. Matrix korten brukar vara upplåsta.

På DCII är den upplåst och går att höja till 1,3v (R9 280x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det med spänningen gäller 7970 korten, 280x verkar alla ha upplåst volt. Mitt 7970 går till 1,4V, men du klarar dig långt på 1,3V(Mitt går till 1300Mhz på 1,3V. Så det räcker till utmärkt för överklock på luftkylning)

Okej, tack för svar. Det var som fsen! 1300? Går jag över 1225 får jag artefakter tyvärr

Skrivet av micke7406:

På DCII är den upplåst och går att höja till 1,3v (R9 280x)

Trodde den vart låst på vanliga DCII men upplåst på DCII Top?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Okej, tack för svar. Det var som fsen! 1300? Går jag över 1225 får jag artefakter tyvärr

Trodde den vart låst på vanliga DCII men upplåst på DCII Top?

Varför? Dom är identiska förutom frekvenserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Varför? Dom är identiska förutom frekvenserna.

Jag baserade det på texter jag läst på diverse forum.

Varför kan inte du svenska? Det heter de eller dem men det är aldrig korrekt att skriva dom.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Jag baserade det på texter jag läst på diverse forum.

Varför kan inte du svenska? Det heter de eller dem men det är aldrig korrekt att skriva dom.

Börja grina.

Permalänk
Avstängd

Ni som har ett 280x DCII Top kanske kan kolla om erat kort går upp i 1.3v utan att kryssa i "konstant spänning"? Då jag kontaktade inet och sa att mitt kort endast går i 1.3v om jag kryssar i "force constant voltage" vilket kändes fel.

Inet svarade med att jag förbrukat all rätt till garant iom att jag undersökt detta med att höja spänning/överklockat och att de därför inte kommer hjälpa mig så jag behöver lite mer kött på benen om jag ska gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Ni som har ett 280x DCII Top kanske kan kolla om erat kort går upp i 1.3v utan att kryssa i "konstant spänning"? Då jag kontaktade inet och sa att mitt kort endast går i 1.3v om jag kryssar i "force constant voltage" vilket kändes fel.

Inet svarade med att jag förbrukat all rätt till garant iom att jag undersökt detta med att höja spänning/överklockat och att de därför inte kommer hjälpa mig så jag behöver lite mer kött på benen om jag ska gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Under belastning kommer du få 1.3V. Saken är att kortet går ner i viloläge för att inte bli varmt i onödan när det inte behövs, därav lägre spänning.