Permalänk
Inaktiv

Pfsense, Traffic shaper?

Tjena! Installerade Pfsense förra veckan och jag har fått det att funka, eftersom jag har endast 2Mbit/s via ADSL så blir det väldigt svårt att sitta och spela när resten av familjen använder internet, dvs pingen drar iväg
Det jag har läst om att man kan prioritera olika sorts trafik osv, men hur ska jag göra så att det funkar? Jag har gjort Wizard grejen men fortfarande så prioriteras inte trafiken rätt.

Vad är det jag ska göra för att få ALL min speltrafik gå före allt annat? oavsett om resten av familjen sitter på youtube eller laddar ner diverse saker så ska jag ha samma ping som om dom inte skulle göra nåt.

Sen undrar jag också om det finns andra bra inställningar som man kan göra när man har såpass dålig uppkoppling.

Mvh

Permalänk
Skrivet av anon169198:

Tjena! Installerade Pfsense förra veckan och jag har fått det att funka, eftersom jag har endast 2bit/s via ADSL så blir det väldigt svårt att sitta och spela när resten av familjen använder internet, dvs pingen drar iväg
Det jag har läst om att man kan prioritera olika sorts trafik osv, men hur ska jag göra så att det funkar? Jag har gjort Wizard grejen men fortfarande så prioriteras inte trafiken rätt.

Vad är det jag ska göra för att få ALL min speltrafik gå före allt annat? oavsett om resten av familjen sitter på youtube eller laddar ner diverse saker så ska jag ha samma ping som om dom inte skulle göra nåt.

Sen undrar jag också om det finns andra bra inställningar som man kan göra när man har såpass dålig uppkoppling.

Mvh

Du kan inte göra så mycket åt inkommande trafik, men jag antar att din koppling är asymmetrisk, så att stöka med köerna på utgående trafik borde ge en del.

Med pf har du ALTQ, som du kan använda för prioritering. Med en högre prio på speltrafik kommer alltid dina paket gå före.

http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html

Jag har sett tidigare på några ställen att med en asymmetrisk lina är det fördelaktigt att prioritera ACK-paketen, så de inte köas upp efter data-paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Jodå, man kan göra mycket åt inkommande trafik. Jag kör själv Tomato som har inbound/outbound QoS, vilket innebär att min ping i spel aldrig överstiger 30ms oavsett vad och hur mycket som laddas upp eller ner.

I originalmjukvaran till alla konsumentroutrar som jag känner till finns bara outbound QoS.

Varför kör du pfSense förresten? För att det är kul? Annars ser jag bara nyttan av det när man har över 100mb/s internetuppkoppling och vill ha QoS och annat igång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RulerOfHeck:

Du kan inte göra så mycket åt inkommande trafik, men jag antar att din koppling är asymmetrisk, så att stöka med köerna på utgående trafik borde ge en del.

Med pf har du ALTQ, som du kan använda för prioritering. Med en högre prio på speltrafik kommer alltid dina paket gå före.

http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html

Jag har sett tidigare på några ställen att med en asymmetrisk lina är det fördelaktigt att prioritera ACK-paketen, så de inte köas upp efter data-paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har endast 0,5 Mbit/s upp xD
Jag tror att jag fixade det imorse, hittade en kille som hade lagt upp en XML av hans inställningar som han hade gjort. Funkade rätt så bra, finns nog rätt mycket man kan ändra de han hade gjort.

Skrivet av t4rm:

Jodå, man kan göra mycket åt inkommande trafik. Jag kör själv Tomato som har inbound/outbound QoS, vilket innebär att min ping i spel aldrig överstiger 30ms oavsett vad och hur mycket som laddas upp eller ner.

I originalmjukvaran till alla konsumentroutrar som jag känner till finns bara outbound QoS.

Varför kör du pfSense förresten? För att det är kul? Annars ser jag bara nyttan av det när man har över 100mb/s internetuppkoppling och vill ha QoS och annat igång.

Det är ju nice! Vi har ju en telia skit router som jag tröttnade på, kan ju inte göra nånting i den dära routern ju
Eftersom jag tycker det är kul med nätverk och datorer så är det ju bara en fördel med att ha Pfsense. Och eftersom jag inte vill lägga pengar som jag inte har för tillfället på en riktigt router som man kan ha tomato på så kan jag ju lika gärna köra pfsense på min Vmware maskin.