Permalänk
Medlem

Abonnemang, hjälp? :)

Hej, nu har jag hamnat i krig med styvfarsan igen för 50:e gången. Han står för att betala nätverket till huset och jag bad han skaffat fast bredband (obegränsat), varpå han köper mobilt bredband med begränsad surf på 15gb i månaden. Det tar såklart slut efter ~3 dagar. Han bli sur för att han inte kan komma ut på nätet och säger att jag sitter och spelar hela dagarna då jag i själva verket spelar ~2 timmar per dag och kollar någon timme på youtube, samt laddar ner filmer etc. 15 gb på en månad är lite. (tycker jag)

Det tar slut första veckan jämt. Har varit såhär i 3 månader (återställs vid månadsskifte)

Så nu har jag kommit fram till att jag får lov att skaffa mitt eget bredband. Men jag har ingen aning om vilket. Det enda det ska klara av är att jag ska kunna spela bf4 och dota samt prata i skype. Jag brukar även lyssna på spotify någon timme per dag. Jag ska inte ladda ner något, det få jag göra hos farsan på helgerna. Så, billigaste abonnemanget som klarar ovanstående? Operatör spelar ingen roll.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ainok:

Det enda det ska klara av är att jag ska kunna spela bf4 och dota samt prata i skype. Jag brukar även lyssna på spotify någon timme per dag. Jag ska inte ladda ner något, det få jag göra hos farsan på helgerna. Så, billigaste abonnemanget som klarar ovanstående? Operatör spelar ingen roll.

Det ironiska är att om du använt din styvfars abonnemang på detta viset så hade ni förmodligen inte behövt bråka. Det är Youtube och film som drar bandbredden. Att spela, lyssna på spotify och skypa (utan bild) tar nästan ingen data.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Är det Mobilt Bredband du är ute efter?

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Avstängd

Om nu han betalar för det samt inte verkar vara alltför insatt så är det ju lite fult av dig att dra ner filmer för hela månadstrafiken...

Är det mobilt bredband du skall ha ?
Om ja, var beredd på att trafiken är begränsad hos alla idag...

3 har 50gb för 299 samt 100gb för 399, det är 4G upp till 64 Mbit/s
https://www.tre.se/privat/bredband/abonnemang/

Ska du spela online så känns det som du bör se till att det är 4G (LTE) då latensen överlag är lägre än 3G.

Permalänk

Som sagt, alla operatörer har sina gränser runt 10/15 gb skulle jag gissa på. Och vilka du ska välja, beror ju lite på vart du bor i landet. Vissa operatörer har bättre täckning än andra. Detta kan du se på deras hemsidor. Tror priset är det samma över allt. Kanske det blir något erbjudande nu framåt jul.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det ironiska är att om du använt din styvfars abonnemang på detta viset så hade ni förmodligen inte behövt bråka. Det är Youtube och film som drar bandbredden. Att spela, lyssna på spotify och skypa (utan bild) tar nästan ingen data.

Om han hade lyssnat på mig och köpt ett fast bredband som oftast är obegränsat hade det inte varit något problem. Men nu ville inte ha det för han tyckte att det verkade bra med mobilt (varför har han inte kunnat berätta, men han går liksom inte ut och surfar med det på stan) Han är inte insatt och det slutade inget bra. Men jag tycker ändå att jag borde kunna få kolla på youtube utan att oroa mig för att det tar slut.

Men nu valde han att gå den vägen, jag accepterar det och få köpa mitt eget abonnemang.

Skrivet av sPIDERFLY:

Är det Mobilt Bredband du är ute efter?

Nej, då hamnar jag ju i samma sits igen Vill ha vanligt fast bredband.

Vill återigen uppmärksamma alla om att jag inte vill ha mobilt bredbant, jag vill ha ''vanligt'' fast

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Ska du ha ADSL är det ju bara att gå in och kolla på telia.se och bredbandsbolaget.se och se vad du kan få...

Permalänk
Medlem

Ja, visst, men jag är osäker på hur snabbt jag behöver, det är väl egentligen mening med den här tråden.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

vad har du för alternativ då ?

Telejack, Fiber, kabel-tv ?

Minst 8mbit skulle jag säga men har du fler alternativ än telejack kan du ofta få bra mycket snabbare för samma eller billigare pris.

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Ja, visst, men jag är osäker på hur snabbt jag behöver, det är väl egentligen mening med den här tråden.

Skulle väl säga 8Mb/s. Nästa steg upp är enligt Telia 30Mb/s, och neråt är det 2Mb/s som gäller. Med tanke på att 2Mb/s känns lite tamt för att spela med och 30Mb/s lite "overkill" för ditt användningsområde skulle jag väl säga att lagom räcker. Lagom som i 8Mb/s.

Sedan kan man också dra in ekonomin och hur mycket man är villig att betala för sitt älskade bredband. ADSL är dyrt oavsett hastighet, men det är såklart fördelaktigt om man kan hålla nere månadskostnaden så mycket som möjligt. Om man nu inte har väldigt gott kassaflöde, förstås.

EDIT: Gäller alltså ADSL.

Permalänk

Frågan är om du har Ethernet utag i väggen eller om du får köra adsl

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

vad har du för alternativ då ?

Telejack, Fiber, kabel-tv ?

Minst 8mbit skulle jag säga men har du fler alternativ än telejack kan du ofta få bra mycket snabbare för samma eller billigare pris.

Telejack

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Frågan är om du har Ethernet utag i väggen eller om du får köra adsl

Vet inte Jag är skamligt dålig på det här :/

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Med tanke på ditt tidigare inlägg blir de adsl för din del, jag skulle säga att 8Mbit räcker, annars brukar adsl skena iväg i pris

Permalänk
Permalänk

Kan du enbart köra adsl, så är det mellan 8Mbit eller 24Mbit som dem flesta bredbandsleverantörerna erbjuder. Men ska du ha någorlunda vettig ping till spel, så hade nog 24Mbit varit ett alternativ.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Vet inte Jag är skamligt dålig på det här :/

Gå exempelvis in här och sök på din adress och se vilken hastighet du kan få ut, du ser även om det finns tillgång till fiber eller inte. Finns inte fiber tillgängligt har du ADSL vilket brukar ge upp till 30mbit/s och kostar för närvarande 388 Kr/mån hos Telia respektive 308 Kr/mån för 8mbit/s. Dock kan du säkert få ut ett billigare pris om du kollar runt hos de olika operatörerna, kan skilja en del ibland.

Finns fiber tillgängligt brukar det ligga i samma prisklass för hastigheter upp till 100mbit/s, vilket är bra mycket mer än du kommer använda men å andra sidan tenderar det att vara stabilare än ADSL.. Det är dock en smaksak.