AMD tar marknadsandelar tack vare Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Melding Plague

AMD tar marknadsandelar tack vare Playstation 4 och Xbox One

Tack vare nästa generation spelkonsoler lyckas AMD ta marknadsandelar på x86-fronten, men när det kommer till traditionella persondatorer är det Intel som går framåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När det kommer till traditionella persondatorer är det däremot Intel som går starkast ur striden. Processorjätten står numera för 83,8 procent av denna del av marknaden, upp från 83,3 procent i det tredje kvartalet 2012. AMD:s andel minskade från 16,1 till 15,8 procent.

Jisses, 83,8% respektive 15,8%, det är nästan så man får lust att köpa en FX-8350 och hänga upp på väggen som prydnad, bara för att ge AMD lite stöd. =/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"AMD tar marknadsandelar" *bild på Intel CPU*

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av warh0g:

"AMD tar marknadsandelar" *bild på Intel CPU*

Typiskt Sweclockers att vara smyg fanboy....

Sarkasm för er som inte förstod det

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Konsollerna har "budget prestanda" och svårt att klara 720p/30fps, AMD sitter i alla konsollerna, jag ser en röd tråd här...:P

Men visst kul det går bra för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Konsollerna har "budget prestanda" och svårt att klara 720p/30fps, AMD sitter i alla konsollerna, jag ser en röd tråd här...:P

Men visst kul det går bra för AMD.

En "röd" tråd, hehehehe

Permalänk
Medlem

Pusha! Go go Amd

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Sitter väl AMD i både Wii och Wii-U ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Konsollerna har "budget prestanda" och svårt att klara 720p/30fps, AMD sitter i alla konsollerna, jag ser en röd tråd här...:P

Men visst kul det går bra för AMD.

De flesta spelen kommer köras i native 1080p om ett par år ska du se och dessutom kommer grafiken betraktas som High/ultra på PC, kanske inte alla spel men de flesta.
Launch titlarna visar aldrig potentialen av konsolerna. Det är bara jämföra på Xbox 360/PS3 generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Typiskt Sweclockers att vara smyg fanboy....

va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Leveranserna av x86-baserade processorer minskade med två procent på årsbasis och orsaken sägs vara den hårt ansatta PC-marknaden, där traditionella persondatortillverkare möter allt större konkurrens från telefoner och plattor.

Men hur kul är det att spela på en telefon/platta i jämförelse med en fet monsterdator

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

De flesta spelen kommer köras i native 1080p om ett par år ska du se och dessutom kommer grafiken betraktas som High/ultra på PC, kanske inte alla spel men de flesta.
Launch titlarna visar aldrig potentialen av konsolerna. Det är bara jämföra på Xbox 360/PS3 generationen.

Jo tjena

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Blir spännande att se hur marknadsandelarna kommer se ut när Microsoft släpper sin nya specialkonsoll i kina och de kinesiska tillverkarna kommer igång med sina processorer.
(För er som inte visste det så är det enorma importkostnader för just hårdvara in i kina, Kina eftersträvar även att bygga världens snabbaste superdator med endast kinesisk-tillverkade komponenter).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sitter väl AMD i både Wii och Wii-U ?

Även gamecube har det (dock ATI) Och xbox 360

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

De flesta spelen kommer köras i native 1080p om ett par år ska du se och dessutom kommer grafiken betraktas som High/ultra på PC, kanske inte alla spel men de flesta.
Launch titlarna visar aldrig potentialen av konsolerna. Det är bara jämföra på Xbox 360/PS3 generationen.

Om Xbox one inte klarar CoD Ghosts i 60fps @ 1080p så tvivlar jag...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt att datormarknaden dör och plattor och telefoner tar över.

Tillverkarna skeppar ju bara skit.
Dom skeppar lågupplösta 720p skärmar, snålar på RAM minne och skeppar 4 GB RAM, och skeppar långsamma hårddiskar iställlet för solid-state diskar. Gör plastiga produkter, klistrar på massa klistermärken och förinstallerar massa skräp. Skeppar föregående processorgenerationer istället för nya saker, etc.

Köp en helt ny dator och den är långsammare än din 10 år gamla dator.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Typiskt Sweclockers att vara smyg fanboy....

Tänk att det har jag alltid känt =/ Hur man än säger det till dem så säger det att de inte är det, men vad det MÄRKS i fredagspanelerna, i de flesta nyheter de skriver, i många åsikter och speciellt från Jonas. Det märks väl i te.x denna nyhet. Tråkigt ändå av en så pass stor webbtidning som man tycker skall vara oberoende och opartisk, för läsarnas skull.
Jag ser att de verkligen försöker vara opartisk ibland, men att det nästintill alltid brukar luta åt Nvidias håll. Förlöjlingar av AMD är i nästan varje fredagspanel. Och så fort det kommer något nytt från Nvidia så blir det lyft till skyarna.
Såhär känner jag att det är, det behöver inte vara sant eller rätt, men så känner och märker jag av det.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sitter väl AMD i både Wii och Wii-U ?

Japp och satt även i gamecube. Men Wii U räknas inte tydligen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Om Xbox one inte klarar CoD Ghosts i 60fps @ 1080p så tvivlar jag...

CoD Ghost skulle vara i 720p till Xbox One. Dock vet jag ej om det är 30 eller 60fps det handlar om

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd

När får vi mantle resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangaz:

CoD Ghost skulle vara i 720p till Xbox One. Dock vet jag ej om det är 30 eller 60fps det handlar om

COD-serien har 60 FPS på konsollerna som köpargument (vilket är ganska pinsamt egentligen). Sen huruvida Xbone klarar att hålla det konstant kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sitter väl AMD i både Wii och Wii-U ?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Även gamecube har det (dock ATI) Och xbox 360

Detta har med x86-marknaden att göra. Dessa maskiner ni nämner är inte x86, dock är Xbox One och Playstation 4 det.

AMD tar x86-marknadsandelar i det stora hela när man räknar in PS4 och XB1 men tappar inom persondatorer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intel Core Haswell CPU i PS4/Xbox One.

Det hade inte vart nå snack om 720p nånstans.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Gött.
Behövs någon som jagar på Intel lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Intel Core Haswell CPU i PS4/Xbox One.

Det hade inte vart nå snack om 720p nånstans.

240p kanske med den grafikdelen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Traktorsson:
Skrivet av DooMoLiTioN:

Tänk att det har jag alltid känt =/ Hur man än säger det till dem så säger det att de inte är det, men vad det MÄRKS i fredagspanelerna, i de flesta nyheter de skriver, i många åsikter och speciellt från Jonas. Det märks väl i te.x denna nyhet. Tråkigt ändå av en så pass stor webbtidning som man tycker skall vara oberoende och opartisk, för läsarnas skull.
Jag ser att de verkligen försöker vara opartisk ibland, men att det nästintill alltid brukar luta åt Nvidias håll. Förlöjlingar av AMD är i nästan varje fredagspanel. Och så fort det kommer något nytt från Nvidia så blir det lyft till skyarna.
Såhär känner jag att det är, det behöver inte vara sant eller rätt, men så känner och märker jag av det.

haha alltså jag var ironisk

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

haha alltså jag var ironisk

Inte jag.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

Jag saknar min gamla trotjänare FX-60 när jag läser detta...
Det var tider det när AMD låg på prestandatoppen...
Är inte någon fanboy av något företag utan köper bara det med mest krut i som jag har råd med och på senare tid har det tyvärr bara blivit Intel.
Även min gamla heliga HTPC med AMD propp i blev nyligen utbytt mot en Intel NUC...

Jag vill ha ökad konkurans på marknaden så även om jag idag endast sitter på Intel burkar så hejar jag ändå på AMD!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Bra för AMD. Vi behöver AMD för att sätta press på Intel och Nvidia. Jag vill inte tillbaka till 486/P1/PII tiden när Intel "lekte" pc-världen pga dålig konkurrens.

Och hur var det nu Nvidia och Intel sa om spelkonsolerna ? Var det inte typ:"Vi är inte intresserade pga höga utvecklingskostnader och lite inkomster". Klassikt dålig ursäkt.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Intel Core Haswell CPU i PS4/Xbox One.

Det hade inte vart nå snack om 720p nånstans.

Nae, bara 240P och konstant krashande drivare(min primära har Intel HD grafik... pain in the ass i spel)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti