Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Just nu så är Corsair HX750 V2 (Guld) billigare än RM(A)750.. Så why not?! HX CWT är ett betydligt bättre bygge än RM(A) Chicony..
Sen finns ju OCZ Silencer MkIII 750 i samma prisklass. Superflower-bygge och med en tystare och snällare fläktkurva än HX-serien iaf. Detta är i stort sett samma agg som NZXT Hale90, som också kan kandidera.. Vidare så har du ett XFX Black Edition 750 som är ett Seasonic KM3-bygge.. Nu börjar vi närma oss perfektion för inte så mycket mer än vad du betalar för ett XH750 V2!

Jag sitter på ett CX600 nu och det är ju på gränsen när det kommer till SLI, men jag inga som helst problem med det. Det flyter på bra och har gjort i ett par år så du kanske förstår att jag ser ingen jätte anledning till över 1000Kr nätagg om dom verkligen inte är bättre så simpel fråga: Är dom verkligen värda närmare 1,4Kr per W?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

HardOCP testar RM750 med följande resultat:

Dog under 50%-lasten eftersom det överhettade, även det nya exemplaret som Corsair skickade. Kommer bli kul med Kina/Taiwan-kondensatorerna i det agget efter några år. Corsair säger i slutet att de ska fixa fläkten, men det innebär mer fläkt tidigare och då inte lika tyst. Och vad händer med alla som redan sålts?

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...

RM-serien verkar vara ett typexempel på när marknadsförarna och ekonomiavdelningen bestämmer och de har låst in ingenjörerna på toaletten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

HardOCP testar RM750 med följande resultat:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/HFail...

Dog under 50%-lasten eftersom det överhettade, även det nya exemplaret som Corsair skickade. Kommer bli kul med Kina/Taiwan-kondensatorerna i det agget efter några år. Corsair säger i slutet att de ska fixa fläkten, men det innebär mer fläkt tidigare och då inte lika tyst. Och vad händer med alla som redan sålts?

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...

RM-serien verkar vara ett typexempel på när marknadsförarna och ekonomiavdelningen bestämmer och de har låst in ingenjörerna på toaletten.

Text för er som orkar läsa. Detta kommer till 99% aldrig hända en vanlig användare.

"Editor’s Note: We spent a lot of time in back and forth with Corsair and did receive two separate units for test which gave us the same disappointing results. Corsair did finally communicate this to us.

Corsair: Last week were able to duplicate your findings by restricting the airflow to the power supply and because of this have implemented rolling changes to the RM that will allow the fan to turn on sooner if such a condition occurs. As you know, the RM Series PSUs are backed by our 5 year warranty. If a user does experience an issue, we will have their PSU replaced, no questions asked and at no cost to them.

Editor’s Note: Corsair has publicly addressed this concern as linked below.

Corsair Blog: Potential thermal issue with RM750 and RM850 products

Corsair Forum: Potential thermal issue with RM750 and RM850

The Corsair RM series power supplies are designed to run without active cooling for up to 40% load at typical room temperatures (25°C, or 77°F) and are capable of continuously outputting 100% of output capability at ambient temperatures of up to 40°C (104°F). We have found that our power supplies are typically used in environments much lower than 40°C and tend to have some natural aspiration within the chassis that allows for some air movement, such as from a nearby graphics card or chassis fan, within the PSU housing, when temperatures exceed normal room temperatures. We have found that this normal aspiration can maintain Corsair’s Zero-RPM fan-less mode even at temperatures as high as 35°C (95°F) when only at 40% load for durations of up to 15 minutes.

Thanks to recent feedback provided by an early reviewer, we have discovered a PSU fan operation issue that can be triggered with the RM750 and RM850W under highly unusual operating conditions. For the issue to occur, the PSU must be run for more than 15 minutes at:

Ambient temperature 35°C (95°F) or higher

Zero ambient airflow, i.e. no airflow provided by system fans or by fans on other components

Under these conditions, impacted PSUs may shut down before the cooling fan starts spinning. This shutdown will cause no damage to the PSU or the system. As these conditions are extraordinarily harsh, we believe most users will not be impacted. If you feel you have a unit that has been impacted, we are offering advance replacement returns for the PSU, with Corsair paying all freight costs. Please click here for instructions on how to obtain a replacement unit, or to ask any questions."

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Text för er som orkar läsa. Detta kommer till 99% aldrig hända en vanlig användare.
...

99% är en ren gissning som med största sannolikhet inte stämmer. Verkligheten inne i en varm låda kan se ut många många olika och oförutsägbara sätt.

Dessutom är inte detta största problemet utan det faktum att Corsair valt riktigt billiga kondensatorer i ett nätagg där fläkten används så lite och därmed går så varmt som det gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

99% är en ren gissning som med största sannolikhet inte stämmer. Verkligheten inne i en varm låda kan se ut många många olika och oförutsägbara sätt.

Dessutom är inte detta största problemet utan det faktum att Corsair valt riktigt billiga kondensatorer i ett nätagg där fläkten används så lite och därmed går så varmt som det gör.

Upp till var och en att tolka det Corsair skrivit. Jag har visserligen inte 750 eller 850 modellen men 1000 modellen är helt underbar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag lånar tråden lite.. så jag funderade på att köpa ett RM850 för mitt system men efter läst denna tråden är jag inte säker. Det ska vara ett tyst bygge i en Define R4 och ett tyst nätagg. Vilket märke och modell som är modulärt ska man köpa? AX serien?

Permalänk
Avstängd

Seasonic eller Cooler Masters Vanguard serie. Finns hos cdon och netonnet. Bättre får du inte.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdaterat första posten med den nya recensionen som MultiMan länkade till HardOCP

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Denna tråden blir bara intressantare vad det lider verkar det. Skulle tro att Lacrits förslag RM(A) som beskrivning kan komma att bli väl använd inom något år!

Är det någon som äger aktier i Corsair kanske de ska fundera på att sälja.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

99% är en ren gissning som med största sannolikhet inte stämmer. Verkligheten inne i en varm låda kan se ut många många olika och oförutsägbara sätt.

Dessutom är inte detta största problemet utan det faktum att Corsair valt riktigt billiga kondensatorer i ett nätagg där fläkten används så lite och därmed går så varmt som det gör.

99% är lite i överkant kanske, men å andra sidan, hur många har ett chassi med i princip 0 luftflöde från chassifläktar (inte många)? I de flesta fall har man minst två fläktar i chassit. Man kan dock dra slutsatsen att aggregatet inte lämpar sig för byggen med få eller inga chassifläktar. Personligen ser jag inte detta som det stora problemet utan snarare de tvivelaktiga kondingarna de använder, precis som du säger i din slutsats.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Fy fan.
Jag har en 4770K och ett 770. Osäker på hur mycket det drar, kan mäta imorgon om jag minns det.
I varje fall har jag skaffat ett HX1050 v2 två gånger och UNDVIK säger jag bara! Jag är övertygad om att alla enheter som säljs i Sverige är defekta. När den byter från passiv kylning till aktiv kylning så har de designat den så jävligt att fläkten går upp till max innan den går ner och lägger sig där den ska ligga vilket låter likt förbannat och om man ligger precis på gränsen så ligger den och går upp och ner var tionde minut när man spelar tyngre spel. Outhärdligt.
Jag har inget förtroende kvar för Corsair men hade tänkt att ge dem en sista chans med en RM, kanske.

Som sagt så har jag vad jag har och anledningen till att jag skaffat ett så starkt nätagg är såklart eftersom jag vill att det ska vara tyst. Vad använder människor egentligen?
Nu letar jag efter vad som helst så länge det verkligen fungerar och är rätt tyst. Någon som kan rekommendera någon av RM-enheterna och har en liknande set-up eller kan ni rekommendera några andra enheter som finns inne på Webhallen? Några recensioner av RM1000 ännu?

Permalänk
Avstängd

Cooler Master V700

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Detta nätaggregat är fantastiskt, och det jag använder i min egen dator. Byggt av Seasonic, och helt galet egentligen att det ligger på 1099 kr hos Netonnet.

Från www.jonnyguru.com

"and once more we come to the scoring. Being based on a rather awesome proven platform, this unit's awesome performance was no surprise to me. It's certified 80 Plus Gold, and it had no trouble with that. Why, it even managed Platinum in the hot tests, where you'd think it would be harder to do. Voltage regulation was once again beyond excellent, coming in at 0.7% on average in the hot box. Heck, even scoring the unit on its worst performing output, it would still pull down the excellence trophy. Finally, ripple control was just about the best I've seen from this platform, managing the excellence prize again for both minor rails"

"Seasonic has been on top of their game lately, and this unit is no different. Can't see a single thing I would change about it."

Det är samma plattform som finns i http://cdon.se/hemelektronik/seasonic-x-650-80-plus-gold-650w...

Seasonic agget kostar dock 200 kr mer, och har 50W mindre.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Cooler Master V700

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Detta nätaggregat är fantastiskt, och det jag använder i min egen dator. Byggt av Seasonic, och helt galet egentligen att det ligger på 1099 kr hos Netonnet.

Från www.jonnyguru.com

"and once more we come to the scoring. Being based on a rather awesome proven platform, this unit's awesome performance was no surprise to me. It's certified 80 Plus Gold, and it had no trouble with that. Why, it even managed Platinum in the hot tests, where you'd think it would be harder to do. Voltage regulation was once again beyond excellent, coming in at 0.7% on average in the hot box. Heck, even scoring the unit on its worst performing output, it would still pull down the excellence trophy. Finally, ripple control was just about the best I've seen from this platform, managing the excellence prize again for both minor rails"

"Seasonic has been on top of their game lately, and this unit is no different. Can't see a single thing I would change about it."

Det är samma plattform som finns i http://cdon.se/hemelektronik/seasonic-x-650-80-plus-gold-650w...

Seasonic agget kostar dock 200 kr mer, och har 50W mindre.

MVH

.. enda man kanske ska tänka på med V700 är att SATA-kablarna är något kortare. Så har man en full tower och långt från agget till övre 5,25" så kan man behöva förlängare.
Men om det inte känns som ett problem finns det ingen anledning att tveka så länge priset kring 1000:- på netonnet står sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Har det kommit ut några nya recensioner angående denna serie?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Har det kommit ut några nya recensioner angående denna serie?

Mvh

Japp! Techpowerup precis recenserat RM(A) 650.. och bekräftar problemet som jonnyguru hittade på 24p-kontakten, 5V = död! Sen ser lödningar och etsningen lika dålig ut där också. Trodde en välrenomerad och erfaren OEM som CWT skulle förbättra sig med tiden. Men detta pekar ju mer åt motsatsen.. Eller om dom lagt ut denna produktlinjen på entrepenad till nån 3e klassens tillverkare för att ytterligare sänka tillverkningskostnaden och maximera marginalerna!?!?
Riktigt trist, många som köper på Corsairs i övrigt goda rykte i tron att pris och kvalitet går hand i hand här också..

.. ska länka techpowerups recension i första posten så fort jag sitter vid en riktig dator med mus och keyboard. Kommer snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra veckan ett RM750 och jag måste säga att jag är nöjd. Fläkten snurrar endast vid BF4 och då är den fortfarande knäpptyst. Ingen coil whine överhuvudtaget.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också först skaffa RM 850, men läste techpowerup recensionen.
Beslöt för att testa be quiet! Power Zone 850W istället.
Jag vet inte om det är så mycket bättre, men jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag köpte förra veckan ett RM750 och jag måste säga att jag är nöjd. Fläkten snurrar endast vid BF4 och då är den fortfarande knäpptyst. Ingen coil whine överhuvudtaget.

Se till så du har bra chassiventilation isfåall, så kan du känna dig tryggare. Annars finns det risk att agget stänger ner pga tempen triggar OTP skyddet. Det var detta som hände i HardOCP test (se lite högre upp i tråden, stor fet "FAIL"-bild). Corsair erkänner problemet och säger att dom ska fixa fläktstyrningen framöver så att detta inte ska hända..

Skrivet av Irdeto:

Jag tänkte också först skaffa RM 850, men läste techpowerup recensionen.
Beslöt för att testa be quiet! Power Zone 850W istället.
Jag vet inte om det är så mycket bättre, men jag är nöjd.

Powerzone är ett FSP bygge, troligtvis med uteslutande Teapo-kondingar. Det är ju inte ett Guld-certat agg, så det går ju inte jämföra rakt av mot RM-serien. Jag har inte någon direkt åsikt om detta ännu, väntar fortfarande på några bra recensioner. Kitguru är lite väl enkel och "snabb" i sina genomgångar..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Nu blir jag sjukt orolig för mitt AX 850 där jag aldrig sett fläkten snurra sen jag sålde mina GTX 680 SLI och tog väck överklockningen på CPU'n..

är AX 850 ett stabilt bygge och klarar de verkligen att alltid köras passivt?

har i7 3770k (oklockad), GTX 780 (oklockad, dock med modifierad bios med avstängd boost och en fast frekvens på 1066 mhz och 6008mhz på minnet med orörd volt) och 1 SSD samt 5 fläktar totalt inkopplade och 4 ram stickor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nu blir jag sjukt orolig för mitt AX 850 där jag aldrig sett fläkten snurra sen jag sålde mina GTX 680 SLI och tog väck överklockningen på CPU'n..

är AX 850 ett stabilt bygge och klarar de verkligen att alltid köras passivt?

har i7 3770k (oklockad), GTX 780 (oklockad, dock med modifierad bios med avstängd boost och en fast frekvens på 1066 mhz och 6008mhz på minnet med orörd volt) och 1 SSD samt 5 fläktar totalt inkopplade och 4 ram stickor.

Du bör absolut inte vara oroligt ax är bland det bästa aggen du kan köpa idag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du bör absolut inte vara oroligt ax är bland det bästa aggen du kan köpa idag.

gott! tack!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Japp! Techpowerup precis recenserat RM(A) 650.. och bekräftar problemet som jonnyguru hittade på 24p-kontakten, 5V = död! Sen ser lödningar och etsningen lika dålig ut där också. Trodde en välrenomerad och erfaren OEM som CWT skulle förbättra sig med tiden. Men detta pekar ju mer åt motsatsen.. Eller om dom lagt ut denna produktlinjen på entrepenad till nån 3e klassens tillverkare för att ytterligare sänka tillverkningskostnaden och maximera marginalerna!?!?
Riktigt trist, många som köper på Corsairs i övrigt goda rykte i tron att pris och kvalitet går hand i hand här också..

.. ska länka techpowerups recension i första posten så fort jag sitter vid en riktig dator med mus och keyboard. Kommer snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det står sig med RM 650W däremot så har mitt HX750W CTW som OEM och nätagget har tickat på fint i snart ett år. Att de dock skulle snåla med ett nätagg som RM-serien i den prisklassen är ganska synd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ägt 1000W agget ett tag nu. Så kan jag bara säga att jag är nöjd.

Är ett klockrent agg för priset. Inge coil whine, tyst och fem års garanti räcker för mig

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Riktigt bra agg, har 850w varianten, perfekt! Fläkten snurrar bara när de behövs, inge coil whine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Riktigt bra agg, har 850w varianten, perfekt! Fläkten snurrar bara när de behövs, inge coil whine.

Dock har inte Coil whine något med kvaliten på komponenterna att göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

köpte ett rm750w för 3 veckor sedan för att se om de stämmer att de är så fail. faktiskt riktigt nöjd med mitt, ger inte ifrån sig ett knyst. fast priset va ju lite väl saftigt

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag köpte förra veckan ett RM750 och jag måste säga att jag är nöjd. Fläkten snurrar endast vid BF4

Skrivet av Rapp3:

köpte ett rm750w för 3 veckor sedan för att se om de stämmer att de är så fail. faktiskt riktigt nöjd med mitt, ger inte ifrån sig ett knyst. fast priset va ju lite väl saftigt

Har också ett RM750. Är extremt nöjd. Aningen dyrt möjligtvis.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapp3:

köpte ett rm750w för 3 veckor sedan för att se om de stämmer att de är så fail. faktiskt riktigt nöjd med mitt, ger inte ifrån sig ett knyst. fast priset va ju lite väl saftigt

Skrivet av cSx:

Har också ett RM750. Är extremt nöjd. Aningen dyrt möjligtvis.

Går ni tillbaka kan ni se många som var jättenöjda med sina Hyper type R som kom i fin verktygslåda med samma signum som RM-serien: Massiv marknadsföring, förhållandevis dyrt och byggt med riktigt billiga kondensatorer. Sammas sak med Tagan.

Det är lätt att vara nöjd när något är helt nytt. Om 5 år vet vi resultatet. Jag har personligen valt, utifrån erfarenhet, att aldrig chansa med komponentkvaliteten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Går ni tillbaka kan ni se många som var jättenöjda med sina Hyper type R som kom i fin verktygslåda med samma signum som RM-serien: Massiv marknadsföring, förhållandevis dyrt och byggt med riktigt billiga kondensatorer. Sammas sak med Tagan.

Det är lätt att vara nöjd när något är helt nytt. Om 5 år vet vi resultatet. Jag har personligen valt, utifrån erfarenhet, att aldrig chansa med komponentkvaliteten.

Helt rätt i och för sig. Skulle det gå sönder så är det väl inte mer med det än att hålla sig ifrån det i framtiden.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Går ni tillbaka kan ni se många som var jättenöjda med sina Hyper type R som kom i fin verktygslåda med samma signum som RM-serien: Massiv marknadsföring, förhållandevis dyrt och byggt med riktigt billiga kondensatorer. Sammas sak med Tagan.

Jag håller med dig till 100%.

Det är dock lite ironiskt att jag hade ett Corsair AX-760 som höll i ett halvår innan det gick sönder, och ett 8 år gammalt Hiper Type R 480w som fortfarande funkar i en surfdator.

Hiper Type R är riktigt farlig med sina Fuhjyyu kondningar som degriderar redan vid 45c. Eftersom surfdatorn inte är värd något, så kör jag tills det ryker ändå.

Jag skulle dock aldrig köra något i samma kvalitetsnivå som Hiper Type R/Corsair RM i en ny dator.

Det är dock ett under att mitt kvalitetsagg höll ett halvår när mitt skitagg håller fortfarande efter 8 år. Måste ha haft extrem tur med det ena och extrem otur med det andra.