Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

HardOCP testar RM750 med följande resultat:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/HFail...

Dog under 50%-lasten eftersom det överhettade,

Dog eller stängde ner för att förhindra skada?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Går ni tillbaka kan ni se många som var jättenöjda med sina Hyper type R som kom i fin verktygslåda med samma signum som RM-serien: Massiv marknadsföring, förhållandevis dyrt och byggt med riktigt billiga kondensatorer. Sammas sak med Tagan.

Det är lätt att vara nöjd när något är helt nytt. Om 5 år vet vi resultatet. Jag har personligen valt, utifrån erfarenhet, att aldrig chansa med komponentkvaliteten.

sant men allting kan ju gå sönder förr eller senare? och vadå 1000kr och de håller 1 år så är jag nöjd, gåre sönder så går de sönder, och jag brukar byta nättagg varje halvår pga jag tycker de är kul och byta. ^^

edit: vill faktiskt byta nättagg redan nu pga jag gillar inte kablarna som följer med. rätt svårt och få snyggt i chassiet

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

sant men allting kan ju gå sönder förr eller senare? och vadå 1000kr och de håller 1 år så är jag nöjd, gåre sönder så går de sönder, och jag brukar byta nättagg varje halvår pga jag tycker de är kul och byta. ^^

edit: vill faktiskt byta nättagg redan nu pga jag gillar inte kablarna som följer med. rätt svårt och få snyggt i chassiet

Tyvär är är det väll så att dem jag känner brukar ofta uppgradera men byter dvs gärna aldrig nätagget och är man en sån person ska man ha högsta kvalite helt klart inte lönt att spara några kronor kan bli dyrt dyrt dyrt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Denna tråd känns lite som en circlejerk för folk med pengar. Själv har jag en någorlunda strikt budget och alla de alternativ jag tittar på verkar få skit. Kan någon här som verkar ha lite kunskap rekommendera något i 900-kronorsklassen eller nära det?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tyvär är är det väll så att dem jag känner brukar ofta uppgradera men byter dvs gärna aldrig nätagget och är man en sån person ska man ha högsta kvalite helt klart inte lönt att spara några kronor kan bli dyrt dyrt dyrt.

jojo , som sagt köpte bara rm750 agget för att se va den går för. lite mer som ett test . och har inte hört nå tecken på ljud . blir sätta in de i en annan dator jag har och köpa ett från ax serien då de verka vara lite mer o lita på, men på de stora hela för en normal användare så är rm serien inte dålig och lär knappast komma över 50% load, men saftigt pris, borde ligga lite billigare tycker jag iaf

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

jojo , som sagt köpte bara rm750 agget för att se va den går för. lite mer som ett test . och har inte hört nå tecken på ljud . blir sätta in de i en annan dator jag har och köpa ett från ax serien då de verka vara lite mer o lita på, men på de stora hela för en normal användare så är rm serien inte dålig och lär knappast komma över 50% load, men saftigt pris, borde ligga lite billigare tycker jag iaf

M Ax serien är kanon egentligen enda jag rekommenderar ur corsair serie. Personligen hade jag nog bara köpt ax i modell där man kan se ripple nivå och sådant annars har du ju Seasonic / xfx / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 brukar kunna hittas för 1000 lappen vilket är ett bra klipp.

Mitt corsair vx 450 har tuffat på sen 2008 å nästan 24/7 med undant tag undersommaren och kondensatorerna såg fortfarande jätte bra ut öppnades iveckan när jag ändå böt cpu kylare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

För 900kr får du ett kvalitetsagg från Seasonic http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398458 , lägg till ~250 kr och köp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 och du behöver 700W som är ett seasonic agg med ett annat klistermärke, hölje och annan fläkt typ . Annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398459 .

Skrivet av Finlandssvensken:

Denna tråd känns lite som en circlejerk för folk med pengar. Själv har jag en någorlunda strikt budget och alla de alternativ jag tittar på verkar få skit. Kan någon här som verkar ha lite kunskap rekommendera något i 900-kronorsklassen eller nära det?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

För 900kr får du ett kvalitetsagg från Seasonic http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398458 , lägg till ~250 kr och köp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 och du behöver 700W som är ett seasonic agg med ett annat klistermärke, hölje och annan fläkt typ . Annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398459 .

Alright, tackar för svaret. Jag har väl någorlunda bestämt mig för ett V650S, vilket torde vara ur samma V-serie som V700, eller hur? Har sett positiv feedback på den serien på detta forum, så jag tycker det verkar någorlunda rimligt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Alright, tackar för svaret. Jag har väl någorlunda bestämt mig för ett V650S, vilket torde vara ur samma V-serie som V700, eller hur? Har sett positiv feedback på den serien på detta forum, så jag tycker det verkar någorlunda rimligt.

Verkar ok vid första anblicken, dock annan OEM (Enhance Electronics):
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/11.html

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt RM 750, driver mina 2x r9 290 och en 8350 oc till 4.8 med 1.5V!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar ok vid första anblicken, dock annan OEM (Enhance Electronics):
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/11.html

Ahaa. Tänkte bara för att det agget var perfekt i pris för mig och var trots allt 80+ guld, även om det enbart är semimodulärt, men det är bättre än icke modulärt, som jag sitter med nu. Trodde också det låg i samma serie som V700, men har jag fel där?

EDIT: Jag insåg nu att det du länkade var ett V550S, inte V650S, men om det gör någon skillnad vet jag inte. Men vad jag kan se har det fått ett gott omdöme överlag? Så om inte du eller någon annan har några invändningar, tror jag att mitt val landar på den just nu. Ska man börja titta på V700 eller Corsairs AX-serie, så börjar sedlarna flyga både åt höger och vänster, vilket inte är så kul när man inte har mycket sedlar.

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem

Ahaa. Tänkte bara för att det agget var perfekt i pris för mig och var trots allt 80+ guld, även om det enbart är semimodulärt, men det är bättre än icke modulärt, som jag sitter med nu. Trodde också det låg i samma serie som V700, men har jag fel där?

EDIT: Jag insåg nu att det du länkade var ett V550S, inte V650S, men om det gör någon skillnad vet jag inte. Men vad jag kan se har det fått ett gott omdöme överlag? Så om inte du eller någon annan har några invändningar, tror jag att mitt val landar på den just nu. Ska man börja titta på V700 eller Corsairs AX-serie, så börjar sedlarna flyga både åt höger och vänster, vilket inte är så kul när man inte har mycket sedlar.

Alla CM VxxxS borde rimligen vara byggt av Enhance.. Jag hoppas verkligen inte CM gjort som Corsair eller BQ och bytt OEM mitt i en serie!
Panasonic/Matsushita konding på primären och Teapo elektrolyt och polymer-kondingar på sekundären. Kunde vatt bättre.. det är väl här dom sparar in några tior i tillverkningskostnaden. Enhance är annars en ganska bra OEM, bara snäppet under Seasonic/SuperFlower/Delta..
Skilljer väl bara cirkus två hundra vellan V650S till V700.. Enkelt val tycker jag; välj V700!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Råder väldigt blandade meningar om dessa RM agg från Corsair !
Jag har själv rätt taskig erfarenhet av dom !

http://www.overclock.net/t/1455892/why-you-should-not-buy-a-c...

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Jag blir uppriktigt riktigt rädd när jag läser alla negativa erfarenheter med RM-serien för jag köpte ett RM450 för ett NAS bygge förra veckan och nu vet jag inte om jag vågar använda aggregatet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag blir uppriktigt riktigt rädd när jag läser alla negativa erfarenheter med RM-serien för jag köpte ett RM450 för ett NAS bygge förra veckan och nu vet jag inte om jag vågar använda aggregatet.

For what it's worth.. Jag tror inte du behöver vara onödigt orolig. Vad jag vet finns alla skydd även på dom mindre modellerna, så ditt system ska inte skadas om agget lägger ner.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Alla CM VxxxS borde rimligen vara byggt av Enhance.. Jag hoppas verkligen inte CM gjort som Corsair eller BQ och bytt OEM mitt i en serie!
Panasonic/Matsushita konding på primären och Teapo elektrolyt och polymer-kondingar på sekundären. Kunde vatt bättre.. det är väl här dom sparar in några tior i tillverkningskostnaden. Enhance är annars en ganska bra OEM, bara snäppet under Seasonic/SuperFlower/Delta..
Skilljer väl bara cirkus två hundra vellan V650S till V700.. Enkelt val tycker jag; välj V700!

Nu bor jag i Finland, men v650s är 109€ medan V700 är 147€, så en skillnad på 38€, alltså ca. 340 sek. Jag vet inte riktigt. Känns dyrt, men som sagt, det är ändå ett litet tag innan jag ska ta och beställa, så jag kanske hinner ändra mig och lägga ut mellanskillnaden.

EDIT: Är SuperFlower bra? För de finns någorlunda billigt med 80+ guld certifiering här i Finland om det är fallet. Kanske man kan köra på ett sånt då?

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem

Nu bor jag i Finland, men v650s är 109€ medan V700 är 147€, så en skillnad på 38€, alltså ca. 340 sek. Jag vet inte riktigt. Känns dyrt, men som sagt, det är ändå ett litet tag innan jag ska ta och beställa, så jag kanske hinner ändra mig och lägga ut mellanskillnaden.

EDIT: Är SuperFlower bra? För de finns någorlunda billigt med 80+ guld certifiering här i Finland om det är fallet. Kanske man kan köra på ett sånt då?

Ja, Finska marknaden och priserna har jag ingen koll på.. Om det är som du säger, så förstår jag att du tvekar lite. Och oj faen, vad euron e dyr!

SuperFlower är i klass med Seasonic och dom bästa Delta-byggena i prestanda. Bra grejjer. Jag har själv ett SuperFlower i min NZXT Hale90 som tuffar på fint och ljudlöst i 3 år nu..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Ja, Finska marknaden och priserna har jag ingen koll på.. Om det är som du säger, så förstår jag att du tvekar lite. Och oj faen, vad euron e dyr!

SuperFlower är i klass med Seasonic och dom bästa Delta-byggena i prestanda. Bra grejjer. Jag har själv ett SuperFlower i min NZXT Hale90 som tuffar på fint och ljudlöst i 3 år nu..

Haha ja euron var ett riktigt dåligt beslut av landets politiker. Men det låter som om Super Flower kan vara en god investering då. För liten (20 €) kan jag få ett 750W t.o.m., som ju vore trevligt att ha utifall det uppstår oplanerade uppgraderingar m.m.

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

For what it's worth.. Jag tror inte du behöver vara onödigt orolig. Vad jag vet finns alla skydd även på dom mindre modellerna, så ditt system ska inte skadas om agget lägger ner.

Visst. Men min tanke är "varför ska jag som konsument ta risker?"

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Visst. Men min tanke är "varför ska jag som konsument ta risker?"

Det finns alltid en risk med elektronik att något lägger av i förtid. Det är därför det finns tillverkargarantier utöver vanliga ÅF garantierna på ett eller två år. Som tur är så tillhör Corsair dom generösaste när det gäller kundsupport och RMA..

Visa signatur

Permalänk

Skrivet av lacrits:

Bara kolla här http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page364.htm vad jag ser så gör dom inte en Corsair och kör blandat

Varför jag tog 550 watt var just för recension saknas för högre serie.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Jag har haft RM750 nu i 4-5 månader och jag är skitnöjd. Inget coilwhine från varken moderkort eller nätaggregat, och nätaggets fläkt rör sällan ens på sig. Jag har aldrig ägt ett bättre nätagg. Om några år blir det väl att uppgradera till ett AX-nätagg från corsair, men tills dess är jag nöjd med mitt RM750.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag har haft RM750 nu i 4-5 månader och jag är skitnöjd. Inget coilwhine från varken moderkort eller nätaggregat, och nätaggets fläkt rör sällan ens på sig. Jag har aldrig ägt ett bättre nätagg. Om några år blir det väl att uppgradera till ett AX-nätagg från corsair, men tills dess är jag nöjd med mitt RM750.

coilwhine är inte bevis på billigt eller dyrt agg Att fläkten inte rör på sig, visar även test dom gjort på agget inte var så bra. Men har du placerat agget så den får kall luft ska det vara ok:)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lacrits:

CDON har börjat sälja Superflower nätagg till jäkla bra priser http://cdon.se/search?category=1769&q=super+flower#avg_rating...

Har du koll på Super Flower Golden Green HX 600W? 679kr låter förjävla billigt.

edit. Oj såg att det inte var modulärt, kanske inte var så billigt då.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Om ni vill läsa lite om just själva RM-serien samt om olika slags kondensatorer som används i nätaggregat så kan ni läsa dessa blogg-inlägg som är skrivet av Jonnyguru.

Hur vi bekämpar coilwhine i RM-serien:
http://www.corsair.com/se-fi/blog/2013/september/coil-whine

Frågor och svar angående kondensatorer:
http://www.corsair.com/se-fi/blog/2013/december/power-supply-...

Med vänliga hälsningar
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av CorsairSWE:

Om ni vill läsa lite om just själva RM-serien samt om olika slags kondensatorer som används i nätaggregat så kan ni läsa dessa blogg-inlägg som är skrivet av Jonnyguru.

Hur vi bekämpar coilwhine i RM-serien:
http://www.corsair.com/se-fi/blog/2013/september/coil-whine

Frågor och svar angående kondensatorer:
http://www.corsair.com/se-fi/blog/2013/december/power-supply-...

Med vänliga hälsningar
Corsair Johan

Största problemet är att hela serien är lite lustig.

T.ex 650 watt agget saknar en 5 voltslina, som redan är klar förutom att det inte sitter en brygga mellan två lödpunkter.

Fläkten går inte igång=agget blir överhettad, även när recensenten fick ett nytt agg.

Vist plattformen i agget ser rätt stabilt ut. Men just flera små missar känns det som ett CX agg (första generationen). Ni kanske bör ta annan tillverkare än CWT. För dom verkar inte kunna gör agg i mer premium klassen (Seasonic och super flower verkar vettigare för mellansegmentet av agg). Super flower vore det inte ett alternativ för er?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nöjd med min RM850 i alla fall. Ska slänga in ett till 280x sen också och klocka processorn när jag fixat bättre kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD