Permalänk
Medlem

Peka subdomäner till hemma server

Hej.

Vet inte om detta skulle varit i "Server" delen av forumet eller här. Men kör på ändå.

Jag kör en webserver hemma, Apache och PHP tillsammans med MYSQL. Eftersom jag inte får en fast IP från bredbandsbolaget så har jag skaffat en no-ip.com adress som jag pekar mot min Asus RT-N56U router. Använder jag no-ip.com adressen så kommer jag in till min webbsida utan problem och även så via mitt domännamn (som ex. mittnamn.se) som hostas av loopia.

Mitt problem är att jag har ställt in två virtuella webbservrar i apache som man kommer åt från port 90 och 91. Dessa två vill jag komma åt med subdomänen micke.mittnamn.se och anna.mittnamn.se. Men på loopia kan jag inte ange min no-ip.com adress med portnummer.

hemma.no-ip.com pekar mot webservern och uppdateras automatiskt av routern.
micke.no-ip.com pekar mot hemma.no-ip.com:90
anna.no-ip.com pekar mot hemma.no-ip.com:91
(OBS! fiktiva adresser)

Går jag in på hemma.no-ip.com, hemma.no-ip.com:90 och hemma.no-ip.com:91 så pekar den rätt och rätt sida fungerar. Men no-ip.com tillåter inte att använda micke.no-ip.com och anna.no-ip.com på det sättet jag har ställ in de. Man får tydligen inte göra så.

Det skapar problem för mig när jag försöker ställa in mina subdomäner hos loopia. Jag kan inte peka micke.mittnamn.se och anna.mittnamn.se till de två no-ip.com adresserna eftersom man bara får upp att en sida inte finns tillgänglig, vilket beror på att no-ip.com inte tillåter det (har pratat med deras kundtjänst) och Loopia tillåter inte redirects med portnummer.

Min fråga till er är hur sjutton ska jag ställa in allt? För att sammanfatta så vill jag följande:
micke.mittnamn.se ska peka till mittnamn.se:90
anna.mittnamn.se ska peka till mittnamn.se:91

Hoppas det inte är allt för rörigt och att någon har förslag på hur jag ska ställa in allt.
//N

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Som du har märkt kan man inte peka DNS records mot portnummer. Vad du behöver göra är att använda Apache Virtual Host (Name-based Virtual Host).

Apache kommer använda host headern som skickas när en webbläsare begär en sida, om den innehåller micke.no-ip.com kommer en sida att retuneras, om den innehåller anna.no-ip.com kommer en annan sida att retuneras o.s.v.

Allt detta körs på port 80. Det är så man gör på så kallade "shared hosts" där man delar en webbserver med flera andra.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför det inte funkar för dej, men jag kan göra på mer eller mindre det sättet du beskriver utan problem.

Jag har först ett no-ip hostnamn som pekar mot min ip. En annan no-ip address pekar sedan mot den_första-no-ip.info:80.
Detta funkar bra för mej.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Jag vet inte varför det inte funkar för dej, men jag kan göra på mer eller mindre det sättet du beskriver utan problem.
http://i.imgur.com/g35rHGN.png

Jag har först ett no-ip hostnamn som pekar mot min ip. En annan no-ip address pekar sedan mot den_första-no-ip.info:80.

Om man ska vara noggrann så handlar din lösning om http redirect och inte om dns.
Du har ett dns-namn (som självklart inte innehåller någon port) som mha av redirect pekas om till en annan URL. Men visst, det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om man ska vara noggrann så handlar din lösning om http redirect och inte om dns.
Du har ett dns-namn (som självklart inte innehåller någon port) som mha av redirect pekas om till en annan URL. Men visst, det löser problemet.

Det löser problemet, men jag tycker att det kan vara lite onödigt när man kan använda host headern till vad den är till för. Sedan byts ju URL:n ut om man inte använder frames, och använder man frames lär det ju medföra bokmärkesproblem m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

http://i.imgur.com/g35rHGN.png

Precis så jag har gjort. Men när jag försöker komma in på sidan med micke.mittnamn.se så får jag en blank sida som säger att sidan är offline. Men inte om jag använda no-ip.com adressen direkt. Kontaktade kundtjänst och de förklarade att så kunde man inte göra. Ville jag göra så var jag tvungen att flytta över adressen till deras DNS host.

Skrivet av yakideo:

Som du har märkt kan man inte peka DNS records mot portnummer. Vad du behöver göra är att använda Apache Virtual Host (Name-based Virtual Host).

Apache kommer använda host headern som skickas när en webbläsare begär en sida, om den innehåller micke.no-ip.com kommer en sida att retuneras, om den innehåller anna.no-ip.com kommer en annan sida att retuneras o.s.v.

Allt detta körs på port 80. Det är så man gör på så kallade "shared hosts" där man delar en webbserver med flera andra.

Är det något i still med detta jag ska lägga till i httpd.conf?

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> ServerName www.mittnamn.se ServerAlias mittnamn.se DocumentRoot /www/root </VirtualHost> <VirtualHost *:80> ServerName micke.mittnamn.se DocumentRoot /www/micke </VirtualHost> <VirtualHost *:80> ServerName anna.mittnamn.se DocumentRoot /www/anna </VirtualHost>

//Andreas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nulletz:

Precis så jag har gjort. Men när jag försöker komma in på sidan med micke.mittnamn.se så får jag en blank sida som säger att sidan är offline. Men inte om jag använda no-ip.com adressen direkt. Kontaktade kundtjänst och de förklarade att så kunde man inte göra. Ville jag göra så var jag tvungen att flytta över adressen till deras DNS host.

Är det något i still med detta jag ska lägga till i httpd.conf?

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> ServerName www.mittnamn.se ServerAlias mittnamn.se DocumentRoot /www/root </VirtualHost> <VirtualHost *:80> ServerName micke.mittnamn.se DocumentRoot /www/micke </VirtualHost> <VirtualHost *:80> ServerName anna.mittnamn.se DocumentRoot /www/anna </VirtualHost>

//Andreas

Ja det är så det ska se ut, om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

http://www.thegeekstuff.com/2011/07/apache-virtual-host/

Information hur man sätter upp Virtual Host med Apache.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det är så det ska se ut, om jag minns rätt

Testade och det funkade perfekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att du fick det att funka, och tack till alla som postat i denna tråden! Jag gick själv också över till att använda Virtual Hosts i apache och det blir lite mindre problem/bök nu än innan. Trevlig tråd.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4