Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilkjellner:

Kan man göra något mot det här med vårat politiska system? finns det något jag kan göra för att stoppa det här? Eller finns det ingen demokrati kvar?

Rösta piratpartiet, det enda partiet man kan lite på i de här frågorna då det rör deras huvudvallöfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Herregud. Var inte Sverige ett av de länder som belyste behovet av de fyra friheterna för medborgarna UTAN intrång av NÅGON? :/

Hoppas bolagen gör som Apple och Samsung gör kring SweCopy.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du gamla, du fria...

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Sorgligt. Jag börjar tro att våra politiker och polismästare osv lider av extremt svår paranoja. De ser fan gangsters och mördare överallt.

Ännu värre. De ser missnöjd befolkning överallt. Det är dessa de ska skyddas mot. Massövervakning är skydd mot befolkningen så att rika och politiker kan sova lugnt efter att ha rövknullat alla ännu en dag. Samma med betalda lego arméer som är så poppis nu för tiden. Där man har folk som redan har lägre inhibition mot mördande plus att de är lojala mot den som betalar och inte befolkningen.

Det kommer bli blodbad när äntligen de går över gränsen för vi vet alla att politiker och rika inte lever i samma värld så de märker att folk är missnöjda (därifrån all övervakning) men fattar inte att det är deras korruption och stöld som är roten till missnöjet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Äh, är det inte lika bra ni blir judge, jury and executioner också? Skippa mänskliga rättigheter. Avrätta personerna direkt vid minsta misstanke.

Okej, nu kanske jag gick lite väl överstyr men detta är ju internet så man är väl anonym?

haha, nej du lilla gosse på internet är ingen anonym, i alla fall inte för staten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Övervakningssamhälle! "Jag har inget och dölja så för mig spelar det ingen roll : )!" Sjukt.

Kul att folk faktiskt tänker på det sättet. Som att det skulle vara ok att polisen gör löpande random husransaker för att kontrollera att allt står rätt till och man då självklart tycker detta är ok för "Jag har inget att dölja" XD haha!

Det man har att dölja är väl sin integritet antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Sorgligt. Jag börjar tro att våra politiker och polismästare osv lider av extremt svår paranoja. De ser fan gangsters och mördare överallt.

Förutom när dom sitter i kontoret bredvid och stjäl biståndspengar....

Tycker vi kan börja med att övervaka alla våra kära politikers trafik, samtal och mail som vi sen lägger ut på en sida för alla att läsa. Sen efter 6 månader kan vi se om det är intressant att ha kvar systemet.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waveer:

Första steget mot en polisstat? V for vendetta anyone?

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Rösta piratpartiet, det enda partiet man kan lite på i de här frågorna då det rör deras huvudvallöfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar lite åt det hållet. 2014 ser ut som missnöjespartiernas år.

Permalänk

Men det bör väl gå att kräva denna information av sin operatör? Sen byter bara alla svenskar till den operatör som inte tillåter detta, vips så har de monopol och de operatörer som varit dumma nog att acceptera detta faller som en sten.. simpelt.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Förhandla = hur mycket pengar de ska få... Det är big business att tillhandahålla dessa uppgifter i normala fall, hundratusentals kr per förfrågan, det e klart operatörerna är griniga.

Permalänk
Medlem

Något mycket sevärt som är relaterat till detta ämne:

http://www.ted.com/talks/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_...

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att alla här måste pröjsa för detta också, antingen genom skatt eller om kostnaden läggs på operatörerna, oavsett så kostar det pengar och vi tvingas alla att betala för något som vi tycker är oetiskt (iallafall om man bedömer kommentarerna här).

Det är behov för en ny grundlag tror jag: "Kommunikationsfrihetslagen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror på vad det används till, är det för att klämma åt terrorister och kriminella gäng ger jag tummen upp.

Tja, vem avgör vem är terrorist egentligen? Eller kriminell..Säg att en svensk "Snowden" kan kolla e-mail osv på några stora företag här hemma och sedan sälja informationen vidare, vad hindrar honom från att göra det? Detta kan påverka både företag och börsen..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Storebror är det du? 1984 kanske var en bok från framtiden? Känns ju spårat att de ska övervaka alla svenskar. Räcker det inte med brottsmisstänkta och återfallsförbrytare? Dags att rösta på något annat parti som inte tror att alla medborgare är potentionella brottslingar eller terrorister.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Sarkasm antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Haha, vilken sten har du levt under de senaste åren? För sånna här system missbrukas ju aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Och där gick du i fällan. Om en stat säger "DET HÄR KOMMER SKYDDA ER FRÅN TERRORISTER OCH PEDOFILER" kan de föra igenom vilken jävla lag som helst. Kolla England, David Cameron har gjort exakt det här och vill nu i princip införa en kinesisk firewall, allt för att "ta fast pedofiler", och inte en käft säger emot när han censurerar halva internet.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Jag blir mer och mer säker på vad jag ska rösta på nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Ja, en gång i tiden så var man stolt över att vara Svensk och leva i Sverige, det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

"They who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety", tack Sverige för att ni visar att vi lär oss av andras misstag och inte gör en svensk NSA-historia av detta land.

-.-

Jag föredrar denna: "He who would trade liberty for some filet mignon and syrah, will sleep soundly with a smile upon his face."

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Kul att folk faktiskt tänker på det sättet. Som att det skulle vara ok att polisen gör löpande random husransaker för att kontrollera att allt står rätt till och man då självklart tycker detta är ok för "Jag har inget att dölja" XD haha!

Det man har att dölja är väl sin integritet antar jag.

sedan om man frågar dem om det hade varit OK för staten att gå igenom all deras post i brevlådan säger dem "absolut inte, det är ju privat!"

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för Chefredaktören att göra en ny version av Dante's Inferno anpassad efter vår tids IT-övergrepp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xclusiv8:

Sarkasm antar jag.

Nej, är fullt allvarlig. Om du på allvar tror att dom vill ha utökad övervakning för att komma åt fildelare så är du dum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enough said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror på vad det används till, är det för att klämma åt terrorister och kriminella gäng ger jag tummen upp.

Ynkrygg! Jag hade tidigare respekt för att du verkade som en vettig person men inte längre.
Självklart är detta till för att klämma åt terrorister, kriminella (Oväntat att du inte använde argumentet barnpedofiler istället) m.m., YOU name it!

Läs 1 2 3 4 5.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

De som vill dölja vad dom gör på internet finner alltid ett sett, jag sitter inte bakom en ziljon proxys och ja behöver inte ghostery osv. Men de som gör "skumma" saker gör det, och ligger alltid 3 steg före myndigheterna. Det som dessa myndigheterna sysslar med kostar bara pengar och bandbredd.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Jag har inget att dölja. Men det här lär kosta hur mycket pengar som helst för staten. Kan dom inte lägga pengarna på att sätta upp övervaknings kameror på gatoroarna istället det gör så att jag är mer säker

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Det här är farligt. Låt oss säga att ett nytt parti kommer till makten. Vi kan kalla dem för Svenska Demokrater. De visar sig inte vara demokratiska alls. Det är många poliser och militärer som sympatiserar med dem och de bestämmer sig för att judar/romer/socialdemokrater/kristdemokrater/(välj din egen grupp) och deras kompisar är de som är orsaken till t ex arbetslösheten. Då är det relativt enkelt att med ett sånt här här register direkt kolla vilka som ringer eller mailar till synagogan/andra lokaler, vem de i sin tur ringer och mailar till etc.
Allt som kan missbrukas kommer att missbrukas.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så går det när man låter bli att rösta på Piratpartiet för att det är ett "Enfrågeparti".

Min röst får de i alla fall. Det känns mer och mer som det är den enda riktigt viktiga frågan, och de är det enda partiet som inte sitter i knäet på privata aktörer.

Har egentligen aldrig ens funderat på att rösta på Piratpartiet av just den anledningen, men nu börjar jag faktiskt fundera på det.