Än så länge har Dice i modern tid inte levererat något som helst kvalitativt SP-spel, även om jag tyckte Battlefield 3 var på god väg emellanåt.
Mirrors Edge tyckte jag var urtrist. Man har ingen som helst bakgrund till vad som faktiskt hänt i världen de ritar upp, karaktärerna man träffar bryr man sig inte om och jag minns ärligt talat ingenting från min genomspelning utöver hur frustrerande det var att hoppa runt som en idiot i förstaperson.
Bad Company "ett" hade en schyst atmosfär och det märktes att de inte tog kampanjen seriöst utan lekte lite. Gick att spela om man tog det i mindre doser.
Bad Company 2 skrotade de skojfriska karaktärerna från första spelet till att bli fräcka tuffingar och när man med samma karaktärer försöker rita upp en "å så seriös" story så faller hela konceptet från början. Trist, repetitivt, ingen som helst självdistans. Riktigt risigt.
Battlefield 3 uppskattade jag som enveten militaria-kille. Dice gjorde ett stort jobb med att få utrustning och kit till både jänkarna och ryssarna överlag rätt korrekt. Utöver det så är det en okej kampanj där de tycks ha försökt att både skapa en hygglig story (om än inget nytt under solen) och sprider ut kampanjen över flera karaktärer som gör till synes sin vardagliga sak. Hellre än att låta tre karaktärer fortlöpa hela spelet och till slut döda elaka bossen och rädda världen. Kortfattat så är det Call of Duty-kampanjen när den gjordes bra fast med högre produktionskvalitet. Jag gillade kampanjen, en blandad mix av halvtrista segment och några riktigt imponerande sådana.
Battlefield 4 var så fantastiskt uselt att jag undrar om de haft några testspelare som var äldre än nio år gamla. Totaltöntig story, fullkomligt idiotiska karaktärer med alldeles för starka magkänslor och inte ens de tekniska detaljerna faller på plats. Snygga miljöer och skriptade events, men spelmässigt så är det precis som de moderna Call of Duty-spelen när de är som sämst. Mitt förtroende för Dice gick i botten totalt. En vettig studio hade nog använt de bra bitarna från Battlefield 3 och byggt på dessa. Men istället tar dom 12-fiender-i-taget skydd-till-skydd striderna, vilket är det tråkigaste och sämsta som finns, och gör ett helt spel runt det.