Permalänk
Medlem

Grafikkort eller ej ?

Undrar hur långt jag klarar mig utan grafikkort. Har nu en Intel 4770k, 16 Gb ram och SSd med en Noctua U14s som kyler CPU, och Define R4 som chassi.
Skärmens max. upplösning är 1680x1050. Tänker främst på nyaste spelen med den upplösningen.
Så, klara man sig eller ej ? Eller ska ett billigare in, exempelvis 760gtx.

Permalänk
Medlem

Ska du spela ska du givetvis köpa ett grafikkort för gaming om du har pengarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du behöver ett grafikkort ja.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

Surfa, kolla youtube och spela flash-spel räcker på det integrerade grafiken. För tyngre behövs och rekommenderas grafikkort.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ska du spela ska du givetvis köpa ett grafikkort för gaming om du har pengarna.

Vill spela BF4, Farcry, grand theft auto typ. Kan tänka mig ett billigare, men jag misstänker att den måste bytas efter nåt år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ethan1:

Vill spela BF4, Farcry, grand theft auto typ. Kan tänka mig ett billigare, men jag misstänker att den måste bytas efter nåt år.

Då kan vi nog rakt av säga: glöm iGPU, skaffa ett grafikkort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Självklart måste du köpa ett grafikkort om du ska spela dem spelen som du nämnde ovanför!

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger mig, kanske skaffar en 780gtx , misstänker att en 760 är för klen.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ethan1:

Ok, jag ger mig, kanske skaffar en 780gtx , misstänker att en 760 är för klen.

Lär att bli en bra uppgradering HD4600>GTX780

1680x1050 är en ganska snäll upplösning för grafikkortet, 760 lär fungera helt ok. Har du pengarna är GTX780 dock ett riktigt bra kort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycker ett GTX760 räcker gott och väl, kör på ett sådant tycker jag.

Börja där, sen om du nu känner att intresset ökar så kanske du kan byta upp dig om ett år.

GTX760 är kraftigare än man tror, och i spelen som släpps idag så är det inga märkbara skillnader mellan högsta och näst högsta inställningarna. Däremot märker man direkt att det flyter bättre när man går ner från ultra till high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Tycker ett GTX760 räcker gott och väl, kör på ett sådant tycker jag.

Börja där, sen om du nu känner att intresset ökar så kanske du kan byta upp dig om ett år.

GTX760 är kraftigare än man tror, och i spelen som släpps idag så är det inga märkbara skillnader mellan högsta och näst högsta inställningarna. Däremot märker man direkt att det flyter bättre när man går ner från ultra till high.

Ja det låter klokt, och en gtx760 kan vara bra att börja med.
Har ett moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD3H, borde inte vara kompatibilitetsproblem med olika märken, typ asus, msi, gigabyte (kanske inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lär att bli en bra uppgradering HD4600>GTX780

1680x1050 är en ganska snäll upplösning för grafikkortet, 760 lär fungera helt ok. Har du pengarna är GTX780 dock ett riktigt bra kort.

Blir nog bra med 760gtx med den skärm jag har (eizo 2110)