Hur man slår på 5ghz band på D-Link N 150?

Permalänk
Medlem

Hur man slår på 5ghz band på D-Link N 150?

Tjena,
Vi har nyligen fått fiber till hushållet och farsan insisterar på trådlöst skituppkopplning.
Vi har ett Technicolor TG799vn v2 modem och min adapter står i rubriken.
Jag får 13-20mb/s ner på bredbandskollen.se och med en 5 år gammal kabel så får jag 105mb/s ner.
Jag har ett trådlöst headset som opererar på 2.4ghz och jag gissar på att det trådlösa internet också gör det by default eftersom att mitt headset lägger av med jämna mellanrum och får laggspikes i League of Legends varje game.

Nu till frågan: Hur fan ställer jag in 5ghz bandwidth så hastigheten trappas upp och allt interference ger sig?

Ge explaination for dummies för jag har 0 nätverkskunskaper.

Permalänk
Medlem

Den har inget 5ghz band

Permalänk
Medlem

Enligt modemtillverkaren: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-ho...

Jag läser på boxen till adaptern nu: Important notice: This is for products operating in the 5Ghz band (indoor) and 2.4Ghz (indoor and outdoor).

Snackar dom rapparkalja om sina egna produkter? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Enligt modemtillverkaren: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-ho...

Jag läser på boxen till adaptern nu: Important notice: This is for products operating in the 5Ghz band (indoor) and 2.4Ghz (indoor and outdoor).

Snackar dom rapparkalja om sina egna produkter? :S

Modemet/routern har stöd för 5GHz, men även din Wifi-dongel måste stödja det.

Om det är denna så stödjer den INTE 5GHz-bandet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Ok, den du länkade har inte heller stöd för 5GHz dock.

Citat:

Frequency range
2.4 GHz to 2.4835 GHz

Din adapter heter dessutom D-Link DWA-127, Wireless N 150 är standarden den stödjer; dvs. 150Mbit över 802.11N.

Här har du en lista på adaptrar som stödjer 5GHz.

Permalänk
Medlem

Jag hade dwa-171 men den var ännu segare så bytte och nu har jag inte 5ghz... sigh.
Give it to me straight: Går det ens att få en bra uppkopplning trådlöst? 13mb/sec, va fan är det liksom?
Vi köpte 250-1000 mb/sec fiber och nu sitter man med 13mb/sec ner för att det är trådlöst? Vad hade ni gjort i denhär situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Jag hade dwa-171 men den var ännu segare så bytte och nu har jag inte 5ghz... sigh.
Give it to me straight: Går det ens att få en bra uppkopplning trådlöst? 13mb/sec, va fan är det liksom?
Vi köpte 250-1000 mb/sec fiber och nu sitter man med 13mb/sec ner för att det är trådlöst? Vad hade ni gjort i denhär situationen?

Det går med en router och adapter som har stöd för 802.11AC, men det är en investering på >1500kr för adapter och router som faktiskt klarar av dem utlovade hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Jag hade skaffat trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Här får det det rakt:
Dragit sladd!