Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

860W Platinum eller 1000W Gold?

Permalänk

860W Platinum eller 1000W Gold?

Har ett problem/fråga som många andra här. Har totalt kört fast i nätaggsträsket!
Har nämligen köpt två Asus R9 280X och kör en Intel 4770K @ standard med ett Maximus Hero. Köpte nämligen en wattmätare för att kunna räkna ut den effekt allt kommer dra. Landar på ca 820W full effekt med allt på 100% (inkl fläktar och kylare) klarar jag mig då med ett 860 platinum eller skulle ni rekommendera ett 1000w för att vara på säkra sidan?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Milkshakern:

Har ett problem/fråga som många andra här. Har totalt kört fast i nätaggsträsket!
Har nämligen köpt två Asus R9 280X och kör en Intel 4770K @ standard med ett Maximus Hero. Köpte nämligen en wattmätare för att kunna räkna ut den effekt allt kommer dra. Landar på ca 820W full effekt med allt på 100% (inkl fläktar och kylare) klarar jag mig då med ett 860 platinum eller skulle ni rekommendera ett 1000w för att vara på säkra sidan?

Tack på förhand!

vilka nätaggregat är det?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

820W från vägg med vilket nätagg ? märkeffekten på ett nätagg är alltid hur mycket det kan leverera till systemet inte hur mycket det drar från vägg så 820W från vägg säger egentligen ingenting om hur mycket ditt system förbrukar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ett par saker att tänka på:

Sweclockers testsystem med de två grafikkorten använder 650 W (vid väggen), så antingen har du mycket extra grejer i datorn eller så mäter/räknar (svårt att avgöra i ditt första inlägg) fel eller så har du ett nätaggregat med dålig effektivitet.

Samt att de du/Sweclockers mäter fram är just vad datorn drar vid väggen, det har ingenting direkt att göra med siffrorna som står på nätaggregaten. Man måste ta hänsyn till nätaggregatets effektivitet vid de effekterna innan man kan göra en jämförelse, då siffrorna på nätaggregatet säger hur många watt det kan leverera inte hur mycket det drar (vilket är högre).

Mer information krävs för att kunna ge dig ett vettigt svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Milkshakern:

Har ett problem/fråga som många andra här. Har totalt kört fast i nätaggsträsket!
Har nämligen köpt två Asus R9 280X och kör en Intel 4770K @ standard med ett Maximus Hero. Köpte nämligen en wattmätare för att kunna räkna ut den effekt allt kommer dra. Landar på ca 820W full effekt med allt på 100% (inkl fläktar och kylare) klarar jag mig då med ett 860 platinum eller skulle ni rekommendera ett 1000w för att vara på säkra sidan?

Tack på förhand!

Ett 860 W hade garanterat klarat av att diva 820 W. Det är även så att du räknat fel. Säg att nätagget är 80% effektivt. Då drar din dator egentligen 656 W, resterande 154 W är värmeutveckling från likriktningen. Du hade alltså klarat dig på ett schysst 650 W nätagg eller ett 700 W.

Pessimistiskt räknat så har du det finaste nätagget med en effektivitet på 90% vid full belastning, då drar din dator 738 W. Kör på nätagget som har tystast fläkt av de två du tittat på :), båda räcker gott och väl för din dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Har ett problem/fråga som många andra här. Har totalt kört fast i nätaggsträsket!
Har nämligen köpt två Asus R9 280X och kör en Intel 4770K @ standard med ett Maximus Hero. Köpte nämligen en wattmätare för att kunna räkna ut den effekt allt kommer dra. Landar på ca 820W full effekt med allt på 100% (inkl fläktar och kylare) klarar jag mig då med ett 860 platinum eller skulle ni rekommendera ett 1000w för att vara på säkra sidan?

Tack på förhand!

2st 280X kommer fungera fint på ett 860W 80+ Platinum.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Försöker ta in all information. Det som är i burken nu är Endast ett av de två 280X, kom fram till att burken idlar i 130W och 220W med full CPU med prime95. Fick fram med lite simpel matematik att GPUn drar ca 300W full load med Furmark. Kör för tillfället ett Corsair 750W tyvärr ej klassificerat med brons eller liknande. Därför vågade jag inte plugga i den andra GPUn, har ingen aning om vad som kan hända om man överbelastar vilket det troligen kommer att göra. Får tillägga att jag har 2st 200mm in/utblås fläktar och en Corsair H80, Corsair Force GT 120Gb & en Seagate barracuda 1tb.

Men förstod inte riktigt det där med olika effekt mellan system och vägg. Kan den dra mer W från väggen än vad systemet drar om tex PSUn inte är energieffektiv?

Stort tack för alla svar!

Permalänk

Kan länka till PSUn: http://www.komplett.se/corsair-tx-750w-psu/340678

Såg att det stod något om plus, måste erkänna att jag är lost på detta. Vet iaf att det är icke modulärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Men förstod inte riktigt det där med olika effekt mellan system och vägg. Kan den dra mer W från väggen än vad systemet drar om tex PSUn inte är energieffektiv?

Märkningen som står på nätaggregatet är vad det klarar av att leverera.
I nätaggregatet blir det förluster (i form av värme) när man omvandlar 230V till 12V, 5V, 3.3V etc. Detta gör att ett nätaggregat drar mer än vad systemet i sig gör.
Detta gör att man inte riktigt kan jämföra vad det står i t.ex Sweclockers tester (då de mäter vid väggen) och med vad datorn verkligen drar , utan att först ta hänsyn till effektiviteten på nätaggregatet som används vid just den belastningen.
80 plus initiativet är till för att öka effektiviteten i nätaggregaten och ju högre rating desto bättre effektivitet (80 plus innefattar även andra saker, men effektiviteten är det viktigaste).
Det vill säga att när effektiviteten ökar på nätaggregatet så minskar strömförbrukningen vid väggen, även om datorn är exakt samma inuti.

Skall man jämföra med din dator så om du skulle dra 800W vid väggen med ditt nuvarande nätaggregat vid full load, så skulle du kunna sänka det till nästan 700W med ett som har klassificeringen guld eller Titanium.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Märkningen som står på nätaggregatet är vad det klarar av att leverera.
I nätaggregatet blir det förluster (i form av värme) när man omvandlar 230V till 12V, 5V, 3.3V etc. Detta gör att ett nätaggregat drar mer än vad systemet i sig gör.
Detta gör att man inte riktigt kan jämföra vad det står i t.ex Sweclockers tester (då de mäter vid väggen) och med vad datorn verkligen drar , utan att först ta hänsyn till effektiviteten på nätaggregatet som används vid just den belastningen.
80 plus initiativet är till för att öka effektiviteten i nätaggregaten och ju högre rating desto bättre effektivitet (80 plus innefattar även andra saker, men effektiviteten är det viktigaste).
Det vill säga att när effektiviteten ökar på nätaggregatet så minskar strömförbrukningen vid väggen, även om datorn är exakt samma inuti.

Skulle jag teoretiskt våga plugga i båda mina GPU och testköra med mitt nuvarande nätagg som jag länkar till ovan? Kan något hända med systemet om jag överbelastar, tex bränna moderkort, cpu eller GPU?

Nu börjar några frågetecken rätas ut, tusen tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Skulle jag teoretiskt våga plugga i båda mina GPU och testköra med mitt nuvarande nätagg som jag länkar till ovan? Kan något hända med systemet om jag överbelastar, tex bränna moderkort, cpu eller GPU?

Nu börjar några frågetecken rätas ut, tusen tack!!

Det enda som kommer hända är att den inte startar. Har du tillräckligt med kablar för två grafikkort så är det bara att testa.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Det enda som kommer hända är att den inte startar. Har du tillräckligt med kablar för två grafikkort så är det bara att testa.

Jo har 4st 6+2 pin så klarar mig exakt. Då ska jag testa efter jobbet. Var mest orolig för en härdsmälta när man inte har så stor koll hur det står till med nätaggregat.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Den kommer nog utan problem att starta med båda korten, det är om du belastar datorn till max så skall överströmsskyddet slå av nätaggregatet och datorn dör. Inget mer allvarligt än så.
Sätt i din effektmästare och om du skulle se siffror över 930W så börjar du närma dig de 750 W som nätaggregatet kan leverera vilket gör att du är i området då datorn kan stänga av sig av överbelastning.

930W får jag ifrån 750W/0,8 , maximal effekt/effektivitet för ett 80 plus aggregat vilket är ungefär lika med 930W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Har ett problem/fråga som många andra här. Har totalt kört fast i nätaggsträsket!
Har nämligen köpt två Asus R9 280X och kör en Intel 4770K @ standard med ett Maximus Hero. Köpte nämligen en wattmätare för att kunna räkna ut den effekt allt kommer dra. Landar på ca 820W full effekt med allt på 100% (inkl fläktar och kylare) klarar jag mig då med ett 860 platinum eller skulle ni rekommendera ett 1000w för att vara på säkra sidan?

Tack på förhand!

Du har nog räknat lite fel

Du klarar dej även med det du har faktiskt men titta min signatur så ser du själv vad jag har;)

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

930W får jag ifrån 750W/0,8 , maximal effekt/effektivitet för ett 80 plus aggregat vilket är ungefär lika med 930W.

Minimal effektivitet menar du nog, 80 Plus är att ett nätagg uppnår minst 80% effektivitet vid 20-80% av maxbelastning (vid 110V). Ett Corsair TX 750 ligger en bit över det, och borde ligga på runt 83-85% beroende på belastning vid 230V.

Om man sedan jämför med Sweclockers test så bör man ha i åtanke att SCs testsystem använder en överklockad Core i7-4960X som kommer dra betydligt mycket mer ström än en oklockad 4770K (se t.ex. detta test).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den kommer nog utan problem att starta med båda korten, det är om du belastar datorn till max så skall överströmsskyddet slå av nätaggregatet och datorn dör. Inget mer allvarligt än så.
Sätt i din effektmästare och om du skulle se siffror över 930W så börjar du närma dig de 750 W som nätaggregatet kan leverera vilket gör att du är i området då datorn kan stänga av sig av överbelastning.

930W får jag ifrån 750W/0,8 , maximal effekt/effektivitet för ett 80 plus aggregat vilket är ungefär lika med 930W.

Ett nätagg som har specifikationerna för 750W är ger 750W. Oftast har bra tillverkare spelrum men vad jag vet kan man inte räkna på det viset du gör.

80+ certifiering säger inte hur mycket watt du får till datorkomponenterna utan verkningsgraden. dvs. hur mycket det drar från väggen relativt till hur mycket som går "förlorat", 80+ bronze ger dig lika mycket watt som 80+ platinum.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Ett stort tack för alla svar! Inser att jag varit ute och cyklat, ska absolut testköra med dubbla GPU. Kanske inte blivit helt klok men klokare, var som sagt en djungel men tur ni kunniga finns och kan hjälpa!

Mvh // Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Ett stort tack för alla svar! Inser att jag varit ute och cyklat, ska absolut testköra med dubbla GPU. Kanske inte blivit helt klok men klokare, var som sagt en djungel men tur ni kunniga finns och kan hjälpa!

Mvh // Emil

Meddela gärna i tråden vad Watt-mätaren säger med båda korten i sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Minimal effektivitet menar du nog, 80 Plus är att ett nätagg uppnår minst 80% effektivitet vid 20-80% av maxbelastning (vid 110V). Ett Corsair TX 750 ligger en bit över det, och borde ligga på runt 83-85% beroende på belastning vid 230V.

Jo det är ju sant, men förenklat så stämmer ändå mitt resonemang.
Sen så gäller ju dock 80 plus för 20-100% load.

Skrivet av Devil May Cry:

Ett nätagg som har specifikationerna för 750W är ger 750W. Oftast har bra tillverkare spelrum men vad jag vet kan man inte räkna på det viset du gör.

80+ certifiering säger inte hur mycket watt du får till datorkomponenterna utan verkningsgraden. dvs. hur mycket det drar från väggen relativt till hur mycket som går "förlorat", 80+ bronze ger dig lika mycket watt som 80+ platinum.

Visst, men mäter du "vid väggen" som många gör så står det inte 750W när datorn drar 750W vilket det är många som tror.
Därav så skrev jag att han skulle titta efter en effektförbrukning på uppåt 900W på sin mätare innan han uppnår gränsen av vad nätaggregatet kan leverera.
Läs mitt inlägg en gång till..

Permalänk

Hade stora förhoppningar att detta skulle fungera. Visst kan aktivera crossfire om jag ställer ned båda GPU till 1000mhz och minnesklockan till 6000. Låter jag dom vara stock kraschar det redan vid försöket att aktivera crossfire. Systemet kraschar redan vid 550W vid väggen.

Hur i alla tider kan jag få bluescreen vid försök att aktivera crossfire? Jag känner att jag håller på tappa fattningen totalt.

Kan nätagget vara totalslut så den inte ens pallar att leverera det?