PS4 + Dustinhome = Skämt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ghost93:

Har ert personal läst min mail? skickade en nyss för 2 minuter sen!

Inte för att vara oförskämd, men hur i hela friden ska de veta det? Du har varken nämnt ditt namn, ärende, avsändaradress?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Brukar man inte få det billigare när man köper ett större parti?

HAHA made my day

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Frågan är om återförsäljare får sätta vilket pris de vill om Sony utannonserat en viss prissättning? Tanken är väl att tillgången inte ska få styra priset utan att det ska vara fast? Hur mycket svängrum finns det här egentligen? Plus 600kr låter som mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrezoreR:

Tack för din psykologiska utvärdering! Jag bryr mig inte vad du tycker är pinsamt!

Inte bara han som tycker det är pinsamt. Nog ganska många här.

Nivån i denna tråden är verkligen hög.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrezoreR:

HAHA made my day

Är det fel? Jag har också fått för mig att ju fler man köper in, desto billigare blir varan per stycke. Mängdrabbat.

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju att om du bokar när den kostar t.ex 4400 och priset sänks till 3900 så kommer du få den för det lägre priset. Om priset sedan går upp igen så kommer ditt bokade ex inte gå upp i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Är det fel? Jag har också fått för mig att ju fler man köper in, desto billigare blir varan per stycke. Mängdrabbat.

Nej tvärtom! Du har helt rätt. Tycker bara dustins argument blev ännu sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaså? vad sänker nivån tycker du? Att folk börjar diskutera personer istället för ämnet tycker jag är lågt.
Att något är pinsamt är just bara det pinsamt. Jag har inga problem med att vara pinsam. Det är inte jag som far illa av att andra får den känslan.

Vad som däremot är pinsamt är Dustins beteende, vilket jag tycker folk ska prata om istället. Har man inget att tillägga om ämnet så kanske det är bättre att vara tyst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Webhallen har ju att om du bokar när den kostar t.ex 4400 och priset sänks till 3900 så kommer du få den för det lägre priset. Om priset sedan går upp igen så kommer ditt bokade ex inte gå upp i pris.

Ja webhallen har helt klart mycket bättre policies. Har faktiskt aldrig haft problem med dem. De har lite den kvalitén jag varit van att dustin haft. Men ja nu är det dags för ett byte tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förhandsbokade också på Dustin (i juni) och har fått en PS4 tilldelad. Men på grund av att man inte tänker matcha sina konkurrenter i pris skiter jag i att fullfölja köpet. Hade man vetat det hade man bokat av någon konkurrent.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Skrivet av careau:

Om det är ett större parti från samma distributör, men om de köpt konsoler på flera olika ställen så får de inte samma mängdrabatt. Vi vet inte alltså kan vi inte uttala oss och säga att det är fel, men det är möjligt att det blev dyrare för att de försökte få tag på konsoler till alla som bokat så fort som möjligt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan stämma, men de borde kanske inte säga att de försökt få tag på fler och du som förbokat får betala för det. Dvs jag får betala för att fler ska få konsoler, och det vill jag absolut inte göra, speciellt inte om man varit ute i så god tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul för folk som har suttit länge med sin bokning, inte precis så att man kan ändra sig nu och boka någon annanstans så nära release.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FrezoreR:

Kan stämma, men de borde kanske inte säga att de försökt få tag på fler och du som förbokat får betala för det. Dvs jag får betala för att fler ska få konsoler, och det vill jag absolut inte göra, speciellt inte om man varit ute i så god tid.

Såhär hade jag gjort: 1000 personer har bokat konsollen, man får bara in 800st. 800st får det för det "normala" priset, 200st får det för det högre priset eller kan välja att stå utan konsoll (som de ändå hade gjort då man inte får den tilldelning man hoppats på).

Som jag tolkar det har man höjt priset för ALLA bokningar vilket känns lite konstigt. Jag antar att man höjt priset på de tilldelade för att kunna hålla samma pris på de nya man köpt in. Hade varit kul att se Dustins själva kommentera detta.

Skrivet av Mormis:

Kul för folk som har suttit länge med sin bokning, inte precis så att man kan ändra sig nu och boka någon annanstans så nära release.

Kan och kan, men det suger rätt rejält

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Gäller detta pris alla?
Eller bara dom som utan dessa extra inhandlade hade blivit utan helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Såhär hade jag gjort: 1000 personer har bokat konsollen, man får bara in 800st. 800st får det för det "normala" priset, 200st får det för det högre priset eller kan välja att stå utan konsoll (som de ändå hade gjort då man inte får den tilldelning man hoppats på).

Som jag tolkar det har man höjt priset för ALLA bokningar vilket känns lite konstigt. Jag antar att man höjt priset på de tilldelade för att kunna hålla samma pris på de nya man köpt in. Hade varit kul att se Dustins själva kommentera detta.

Kan och kan, men det suger rätt rejält

Bra förklaring. Nu känner jag mig lättnad och få stå nu på höjt pris som jag har bokat.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de gjorde en avvägning när det gäller att antingen få ut konsoller till folk (betala mer) eller låta dem vänta. Gillar du inte priset, avboka. Enkelt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av careau:

Skrivet av Kuumaa:

Ja det stämmer vanligtvis om tillgången genom ordinarie distributionskanaler är god. Men inte alltid då heller faktiskt.
Nu vet vi ju att efterfrågan i dagsläget är större än tillgången på de nya konsolerna. Ordinarie distribution kan inte förse alla med enheter. Alla konsoler som levereras till ordinarie distributörer är troligen redan förbokade av återförsäljare en bra bit in i nästa år.

Det är inte omöjligt att Dustin inte fått in den mängd konsoler de tänkt sig. Och de vill kanske inte stå helt utan konsoler till sina kunder. Alternativet är då att leta konsoler på lite mindre traditionella sätt. Som ex att köpa konsoler från konkurrenter för butikspris eller skramla ihop enstaka konsoler från flera olika leverantörer. Finns säkert fler förklaringar.

Kan även vara mer "exotiska" anledningar som gjort att Dustin saknar tilltänkt mängd konsoler. Containrar med konsoler som blåst av fraktfartyg i nån storm till havs, en vält lastbil, ett rökskadat/vattenskadat lager, en underleverantör som gjort bort sig eller en ordermiss från Dustin själva. Alla de faktorerna ställer till det en hel del när tillgången är begränsad.

Oavsett vad som ligger bakom är det inget konstigt alls om Dustin inte har fått så bra inköpspris även om de fått tag i konsoler.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Dåligt av Dustin låter det som.

OfT: har bokat både ps4 och xbone på webhallen tidigt i maj men kommer nog inte köpa någon av dem tror jag, finns ju inget spel inom en snar framtid man är liksom intresserad av tycker jag.

Permalänk
Medlem

Surt med prishöjning men tycker det är tråkigare att det inte verkar vara leverans den 29:e. Förbokar man i Juni så förväntar man sig att få den på releasedagen.

Permalänk
Medlem

Det var dyrt. Jag har förhandsbokat och fått bekräftat mitt exemplar från Game (som annars är dyrast av alla) 3899:-

Tillbehör extra handkontroll (699:-) PS Eye (599:- obekräftat dock)

Spel: KZ:SF 699:-

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Att bli slagna av Game i pris är pinsamt..
Grattis till ditt bekräftade exemplar med ett acceptabelt pris!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur man bestämde sig för att boka om på Amazon.de och leva med lite längre leveranstid då pga det bleka spelutbudet, och då konsoll + extra handkontroll + kamera + Killzone för 4700 spänn Väl värt väntan verkar det som!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Haha, vad är det som är löjligt? En förhandsbokning där det uttryckligen står att priset är preliminärt är precis just det, preliminärt. Jag förstår logiken i att prioritera att få in konsoller där de dock blir 10% dyrare för att kunna ha vid launch, de kommer nog gå ändå ska du se.

Gillar du det inte? Avboka. Det är så förbaskat enkelt att jag inte riktigt ser problemet.

För övrigt misstänker jag att marginalerna på maskinerna är ruskigt usla, så Dustin försöker nog mest undvika att göra förlust på dem. Att det i sin tur kan göra ett gäng prisjaktstonåringar upprörda (trots att de har all möjlighet i världen att välja annan distributör) är inget större problem, det vore värre att vid releasedag inte ha mer än en handfull konsoller och en mängd förbokade ordrar.

Men men, man måste väl ha en viss marknadsvana för att förstå det.

Jaja vi får tycka olika, jag tycker dom gjort fel och du tycker dom gjort rätt! Så släpper vi det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Haha, vad är det som är löjligt? En förhandsbokning där det uttryckligen står att priset är preliminärt är precis just det, preliminärt. Jag förstår logiken i att prioritera att få in konsoller där de dock blir 10% dyrare för att kunna ha vid launch, de kommer nog gå ändå ska du se.

Gillar du det inte? Avboka. Det är så förbaskat enkelt att jag inte riktigt ser problemet.

För övrigt misstänker jag att marginalerna på maskinerna är ruskigt usla, så Dustin försöker nog mest undvika att göra förlust på dem. Att det i sin tur kan göra ett gäng prisjaktstonåringar upprörda (trots att de har all möjlighet i världen att välja annan distributör) är inget större problem, det vore värre att vid releasedag inte ha mer än en handfull konsoller och en mängd förbokade ordrar.

Men men, man måste väl ha en viss marknadsvana för att förstå det.

Problemet är att man höjer priset 1 vecka innan release för kunder som bokat för ett halvår sedan och som inte har möjlighet att boka om någon annan stans, dessutom 10% högre än just marknaden. Förklara gärna vilken snevriden marknadsvana du har som tycker det är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Problemet är att man höjer priset 1 vecka innan release för kunder som bokat för ett halvår sedan och som inte har möjlighet att boka om någon annan stans, dessutom 10% högre än just marknaden. Förklara gärna vilken snevriden marknadsvana du har som tycker det är helt okej.

Precis! De har följt samma priser som webbhallen och andra och sen hände detta:
Dustin Home 2013-11-18 +510:- 4 499:- SONY PLAYSTATION 4 PRE-ORDER

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med om att detta är riktigt ruttet gjort av Dustin. En butik som även jag använt oerhört många gånger pga deras enorma utbud. Den här gången hade jag dock tydligen tur då jag bokade mina två konsoler 2013-06-14 genom Komlett.se och där är både leveransen, på release-dagen, bekräftad sedan länge samt att priset står fast (3890 kr) även om de nu höjt priset till 4490 kr.

Permalänk
Medlem

Priset för studenter: 4028 kr

Hoppas någon ickestudent säger nej till det högre priset, för då är det min tur.

Nej men seriöst, tycker en sådan stor och respektabel återförsäljare ändå ska matcha de motsvarande kedjorna.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Priset för studenter: 4028 kr

Hoppas någon ickestudent säger nej till det högre priset, för då är det min tur.

Nej men seriöst, tycker en sådan stor och respektabel återförsäljare ändå ska matcha de motsvarande kedjorna.

Jo fast det gör de ju. Problemet är ju bara att de höjt priset för folk som beställt till det lägre. Många andra kedjor har också höjt priset nu men det ska ju inte drabba folk som beställde för ett halvår sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jo fast det gör de ju. Problemet är ju bara att de höjt priset för folk som beställt till det lägre. Många andra kedjor har också höjt priset nu men det ska ju inte drabba folk som beställde för ett halvår sedan...

Problemet blir väl att sälja x-antal konsoler för ett pris där kedjan i sig går i förlust ~500 per enhet. Då så många vill ha den så vet de ju om att alla blir sålda ändå.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >