Varning för bedragare på Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag kan bara inte låta bli att skriva när du skriver så att folk blir misstänksamma.

För det stämmer så dj*vla bra. Mitt i prick --d--v--s---> bullseye

Skulle köpa BF4 här på marknaden, men det visade sig att ägaren var minderårig, och att förklara för hans föräldrar, att jag inte skall tömma deras konto på pengar Varjobbigt.

Slösade 2 dagar på att övertala dom att jag skall sätta in pengar, och inte ta pengar.
Gav dom min adress. mobilnr, födelsenr etc men dom vart rent övertygade att jag skulle tömma kontot. Jag kan än idag tycka synd om killen som ville sälja det till mig!

Men jag har varit med om motsatsen också.
Köpte en bil för ca 30K och förde över till deras konto. De stod och tittade på när jag gjorde det eftersom vi hade olika banker och de inte skulle få pengarna förns efter tre bankdagar. Problemet var att pengarna studsade och det skulle ta tre dagar innan jag fick tillbaka pengarna. Samtidigt satt jag med bilen och tänkte "fan, de lär tro att jag blåser dem och inte skicka in ägarbytet".
Jag ringer killen som ber mig om ursäkt för att deras bank är mongo och han säger att han skickar in ägarbytet ändå dvs han litar på att jag tre dagar senare kommer skicka över pengarna på nytt, trots att när han lagt ägarbytet på lådan så är ju bilen min och jag skulle kunna skita i att betala.
Vet inte om han var naiv, snäll eller helt enkelt en bra person kännare men det kändes nice att göra affär som gentlemän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men jag har varit med om motsatsen också.
Köpte en bil för ca 30K och förde över till deras konto. De stod och tittade på när jag gjorde det eftersom vi hade olika banker och de inte skulle få pengarna förns efter tre bankdagar. Problemet var att pengarna studsade och det skulle ta tre dagar innan jag fick tillbaka pengarna. Samtidigt satt jag med bilen och tänkte "fan, de lär tro att jag blåser dem och inte skicka in ägarbytet".
Jag ringer killen som ber mig om ursäkt för att deras bank är mongo och han säger att han skickar in ägarbytet ändå dvs han litar på att jag tre dagar senare kommer skicka över pengarna på nytt, trots att när han lagt ägarbytet på lådan så är ju bilen min och jag skulle kunna skita i att betala.
Vet inte om han var naiv, snäll eller helt enkelt en bra person kännare men det kändes nice att göra affär som gentlemän.

Trevligt att höra den sidan också. Dock är jag osäker på om ägarbeviset verkligen räknas som kvitto på genomfört köp (dvs bilen är inte din bara för att du står som ägare hos transportstyrelsen). Som jag har förstått det så är köpekvittot det som ska stödja själva transaktionen medan ägarbeviset i princip bara talar om vem transportstyrelsen ska skicka fortkörningsböterna till
Om du inte uppfyller din del av transaktionen/avtalet så är det stöld, även om ägarbeviset är inskickat.

On Topic: Cudos till TS. Alltid uppskattat med denna sortens agerande.

Permalänk

http://www.tradera.com/item/340230/196571581/canon-eos-1ds-ma...
Där är den nya, samma säljare, samma kamera men kortare auktion och färre bilder
Gå in och anmäl den

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men jag har varit med om motsatsen också.
Köpte en bil för ca 30K och förde över till deras konto. De stod och tittade på när jag gjorde det eftersom vi hade olika banker och de inte skulle få pengarna förns efter tre bankdagar. Problemet var att pengarna studsade och det skulle ta tre dagar innan jag fick tillbaka pengarna. Samtidigt satt jag med bilen och tänkte "fan, de lär tro att jag blåser dem och inte skicka in ägarbytet".
Jag ringer killen som ber mig om ursäkt för att deras bank är mongo och han säger att han skickar in ägarbytet ändå dvs han litar på att jag tre dagar senare kommer skicka över pengarna på nytt, trots att när han lagt ägarbytet på lådan så är ju bilen min och jag skulle kunna skita i att betala.
Vet inte om han var naiv, snäll eller helt enkelt en bra person kännare men det kändes nice att göra affär som gentlemän.

Jag vet vad du menar!
Har själv varit med om liknande situation.

Men när det gäller så stora affärer (allt över 10 000kr ) så väntar jag hellre 2-4 dagar på min hemmabank för att få ut kontakter.

Lärde mig en läxa när vi skulle köpa en husbil för 190 000kr genom itbanken och allt bara strula tack vare www, resan hem på 80mil vart inte så rolig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

http://www.tradera.com/item/340230/196571581/canon-eos-1ds-ma...
Där är den nya, samma säljare, samma kamera men kortare auktion och färre bilder
Gå in och anmäl den

Rent 100% säker på det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Rent 100% säker på det?

200% Då jag googlade säljaren och sedan insåg att det var något flygplan.
Jag är dock inte lika säker på att det är samma kamera, men det var en likadan iaf. Båda är/ var slitna i samma "fäste" där jag tror man ska sätta en blixt.

Och ja, jag är en person med 100% detaljminne men som däremot kan glömma bort vad som hände på ett helt år bara fem år tillbaka i tiden

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Säljaren gör en annons.

Köparen köper en vara!

Köparen får hem varan

Köparen kollar så att varan är som den skall.

Köparen godkänner allt.

Säljaren får sina pengar! !!!!!!!

Säljare/Köpare.... alla är nöjda!

Inget svårt, och själv tycker jag att det skulle vara självklart!

Så visst är PayPal personlighetsstörningars-jag-är-rädd-för-att-köpa/sälja-saker till stor hjälp!

Och faktum är att paypal är till stor hjälp för oss alla, då ingen blir lurad!!!!!

Så gör gärna affär med PayPal både säljare och köpare känner sig tryggare

Du bör verkligen inte få det att låta som att det inte är möjligt att bli blåst på Tradera när det kommer upp över 30000 träffar när man googlar "bedragare tradera". Du förstod visst inte heller att jag skojade med dig angående schizofrenin, jag antar att du menade paranoia.

Permalänk
Avstängd

Har köpt 137ggr på Tradera med förskottsbetalning och har inte blivit blåst en enda gång och varan har alltid varit exakt som de beskrivit i auktionen. tur 137 ggr..knappast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du bör verkligen inte få det att låta som att det inte är möjligt att bli blåst på Tradera när det kommer upp över 30000 träffar när man googlar "bedragare tradera". Du förstod visst inte heller att jag skojade med dig angående schizofrenin, jag antar att du menade paranoia.

Men du måste skoja med mig!

Klart att det är möjligt att bli blåst på tradera.

Det du skriver är lite som: Skiter en häst vart den den vill?

Schizofrenin, paranoia eller "torgskräck på nätet" kalla det vad du vill

Men; jag har aldrig blivit blåst!

Som ett ex när jag skulle köpa en mobil.

Jag hade/har några krav på tradera.
Och dom kraven var.

1, Säljaren ska inte ha 0 omdöme
2, Säljaren ska ha flera unika omdömen.
3, Skriver man en fråga till säljaren, vad det än är, så får man ett svar om den är seriös . Och är man osäker, fråga igen och igen.

Och för att göra frågan omvänd.

förra året sålde jag tradera auktioner för ca 60 000kr och eftersom det är en auktionssajt så sätter jag alla mina auktioner på 1kr, även om varan är värd typ 5000kr. Då min erfarenhet är att dom går för mycket högre än samma vara som ett fast pris.
Och alla seriösa köpare, har en väldigt bra kontakt med diverse frågor innan auktionen går ut!!

Och med det menar jag inte att det är helt omöjligt att bli blåst. Klart som f*n att risken finns.

Men man behöver ju inte göra det lättare, om du fattar vad jag menar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

200% Då jag googlade säljaren och sedan insåg att det var något flygplan.
Jag är dock inte lika säker på att det är samma kamera, men det var en likadan iaf. Båda är/ var slitna i samma "fäste" där jag tror man ska sätta en blixt.

Och ja, jag är en person med 100% detaljminne men som däremot kan glömma bort vad som hände på ett helt år bara fem år tillbaka i tiden

" dock inte lika säker på att det är samma kamera, men det var en likadan iaf!

Nä du, det funkar inte!!

Du måste vara 100% säker.

Är du verkligen det?

Och inget 99.9% eller jag tror eller jag vart säker att det vart så.

Utan 100% säker.

Slitningar visar sig oftast på samma ställe, du kan ta samma model som är oberoende av varandra som är 5 år gamla, slitningarna sitter istort sett på samma ställe.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

" dock inte lika säker på att det är samma kamera, men det var en likadan iaf!

Nä du, det funkar inte!!

Du måste vara 100% säker.

Är du verkligen det?

Och inget 99.9% eller jag tror eller jag vart säker att det vart så.

Utan 100% säker.

Slitningar visar sig oftast på samma ställe, du kan ta samma model som är oberoende av varandra som är 5 år gamla, slitningarna sitter istort sett på samma ställe.

Nej, jag kan inte garantera att det är samma kamera, däremot så var det en på pricken likadan kamera av samma säljare.
På den förra annonsen ingick eller det var en bild på ngn blå stor "väska", men som sagt så är det färre bilder på den här auktionen.
Bild 1, 2 och 4 var med på förra auktionen, detta eftersom jag på de båda första bilderna trodde att kameran var fotad mot en sån dörr som mina kusiner hade i Paris men på bild 4 förstod att det var något annat

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Har köpt 137ggr på Tradera med förskottsbetalning och har inte blivit blåst en enda gång och varan har alltid varit exakt som de beskrivit i auktionen. tur 137 ggr..knappast!

Då är det bara att gratulera, själv har man inte haft samma tur tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag råkade ut för en skojare på tradera här om veckan.

Tyvärr börjar dom bra kopiarna bli svåra att upptäcka, på jobbet kommer det inn någon då o då som verkligen ser orginal ut, jag märkte något va fël med vikten på klockan, sedan hade dom fel typsnitt på 'Chronometre', och då självklart va urverket en kinesisk kopia på ETA 7750.

Man blir litet förvånad varje gång.

Ofta har samma productions serie, samma serie nr, men även serienr va gjord på rätt sätt med laser osv

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Har köpt 137ggr på Tradera med förskottsbetalning och har inte blivit blåst en enda gång och varan har alltid varit exakt som de beskrivit i auktionen. tur 137 ggr..knappast!

Bara för att du och skog1s har haft uteslutande bra erfarenheter betyder det inte att Tradera är en säker marknadsplats för det. Speciellt i ditt fall om du handlat 137 gånger med förskottsbetalning så kan du skatta dig väldigt lycklig, för bedragare lär sikta in sig på förskottsbetalare då det är mycket svårare att få pengarna tillbaka vid en tvist. Jag skulle helt klart rekommendera dig att börja använda Paypal som skog1s också gör för att få extra trygghet i dina köp, med förskottsbetalning är det bara en tidsfråga innan man går på en nit.

Var inte så naiv och tro att din upplevelse av något speglar den stora majoriteten. Vad är det som säger att du inte skulle bli blåst på affär 138 eller senare?

Skrivet av skog1s:

Men du måste skoja med mig!

Klart att det är möjligt att bli blåst på tradera.

Det du skriver är lite som: Skiter en häst vart den den vill?

Schizofrenin, paranoia eller "torgskräck på nätet" kalla det vad du vill

Men; jag har aldrig blivit blåst!

Som ett ex när jag skulle köpa en mobil.

Jag hade/har några krav på tradera.
Och dom kraven var.

1, Säljaren ska inte ha 0 omdöme
2, Säljaren ska ha flera unika omdömen.
3, Skriver man en fråga till säljaren, vad det än är, så får man ett svar om den är seriös . Och är man osäker, fråga igen och igen.

Och för att göra frågan omvänd.

förra året sålde jag tradera auktioner för ca 60 000kr och eftersom det är en auktionssajt så sätter jag alla mina auktioner på 1kr, även om varan är värd typ 5000kr. Då min erfarenhet är att dom går för mycket högre än samma vara som ett fast pris.
Och alla seriösa köpare, har en väldigt bra kontakt med diverse frågor innan auktionen går ut!!

Och med det menar jag inte att det är helt omöjligt att bli blåst. Klart som f*n att risken finns.

Men man behöver ju inte göra det lättare, om du fattar vad jag menar

Nej jag skojar inte med dig om Tradera, du borde veta att sidan lider av väldigt många bedragare så mycket som du handlat där. Om du inte känner till Traderas rykte om att vara fullt av bedrägerier så borde du ta till dig det, även om du är tryggare när du använder Paypal. Att propagera för att det är jättesäkert att handla på Tradera är däremot bara fel, det ser vi ju bara här i tråden och på TS dilemma.

Det jag skriver är att man ska vara aktsam när man gör affärer på nätet, vilket du bekymrande nog svarar på med att "det är ingen fara som helst!! köp!!".
Sen är det paranoia som du menar, blanda inte in en massa "blaha"-termer bara för att du ska låta kunnig, det förstör bara din egen argumentation när man märker att du inte vet vad orden innebär. Försök att inte gå upp i varv så mycket bara för att någon inte håller med dig i din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Säljaren gör en annons.

Köparen köper en vara!

Köparen får hem varan

Köparen kollar så att varan är som den skall.

Köparen godkänner allt.

Säljaren får sina pengar! !!!!!!!

Säljare/Köpare.... alla är nöjda!

Inget svårt, och själv tycker jag att det skulle vara självklart!

Så visst är PayPal personlighetsstörningars-jag-är-rädd-för-att-köpa/sälja-saker till stor hjälp!

Och faktum är att paypal är till stor hjälp för oss alla, då ingen blir lurad!!!!!

Så gör gärna affär med PayPal både säljare och köpare känner sig tryggare

Vad händer om köparen säger att han fått en tegelsten istället för en gjutjärns katt? Blir man inte blåst både på pengar och varan då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk

Dem ägs av Ebay sedan några år tillbaka och har därmed ett bra samarbete med Paypal då dem ägs typ av Ebay med.

Paypal är underbart helt klart , säker och smidigt som fean!

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Vad händer om köparen säger att han fått en tegelsten istället för en gjutjärns katt?

Blir man inte blåst både på pengar och varan då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det blir du inte !

Jag har ärligt talat inte tid just nu, men kolla gärna upp själv hur PayPal funkar själv.

Men snabbt förklarat är att både säljare och köpare måste godkänna köpet, pengarna frys inne till alla är nöjda typ.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nej jag skojar inte med dig om Tradera, du borde veta att sidan lider av väldigt många bedragare så mycket som du handlat där. Om du inte känner till Traderas rykte om att vara fullt av bedrägerier så borde du ta till dig det, även om du är tryggare när du använder Paypal. Att propagera för att det är jättesäkert att handla på Tradera är däremot bara fel, det ser vi ju bara här i tråden och på TS dilemma.

Det jag skriver är att man ska vara aktsam när man gör affärer på nätet, vilket du bekymrande nog svarar på med att "det är ingen fara som helst!! köp!!".
Sen är det paranoia som du menar, blanda inte in en massa "blaha"-termer bara för att du ska låta kunnig, det förstör bara din egen argumentation när man märker att du inte vet vad orden innebär. Försök att inte gå upp i varv så mycket bara för att någon inte håller med dig i din åsikt.

Undrar vem som går upp i varv?

Och det är klart att det finns risk att bli lurad.
Jag tror det alltid kommer att vara så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du har möjligen inte en länk till den nya Auktionen med den riktigt värdelösa sensortestbilden?

Skulle vara roligt att titta lite på den

Och varför låsa tråden? Finns mycket av många att lära!!

http://www.tradera.com/canon-eos-1ds-mark-ii-proffskamera-16m...

Till alla som undrar, ja det är samma kamera som inledande inlägg handlade om. Han har tonat ned lovorden och inkluderat en värdelös sensortestbild. Hoppas så få som möjligt låter sig luras av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epb:

http://www.tradera.com/canon-eos-1ds-mark-ii-proffskamera-16m...

Till alla som undrar, ja det är samma kamera som inledande inlägg handlade om. Han har tonat ned lovorden och inkluderat en värdelös sensortestbild. Hoppas så få som möjligt låter sig luras av den.

Hej! Har du lämnat negativt omdöme på han? Finns bara ett för hela november...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar vem som går upp i varv?

Och det är klart att det finns risk att bli lurad.
Jag tror det alltid kommer att vara så.

Du är väldigt bra på att kasta sten i glashus. Först kommer du in i den här tråden och basunerar ut att Tradera är en jättetrygg handelsplats, och sen har du mage att fråga vem det är som går upp i varv när det är uppenbart bara av att läsa tråden att du har svårt att låta bli utropstecken i dina inlägg och nästintill dumförklarar alla som inte tycker som du.

Jag hoppas att det går bra för dina framtida affärer på nätet, du är i alla fall klok nog att använda Paypal, men hoppas samtidigt att ingen har fått uppfattningen att det är riskfritt att handla på t.ex. Tradera pga. dina utlägg.

Till TS: Fick du något mer svar från Tradera själv om annonsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Vad händer om köparen säger att han fått en tegelsten istället för en gjutjärns katt? Blir man inte blåst både på pengar och varan då?

Skickades från m.sweclockers.com

undrar jag med, hur ska jag kunna bevisa att jag faktiskt skickade min kära stålkatt om han nu säger att han fick en tegelsten? paypal lär ju "frysa" cashen, och efter en sån tvist är det väl högt troligt att han får sina cash tillbax om han är "bussig" nog att skicka tillbaks "min tegelsten"? min kära katt har jag nog sett för sista gången iaf, så känns det.

nån som vet?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

Lyssna på det här då. Den 30/10 köpte jag en förstärkare för ett par hundringar på tradera. Alltså 25 dagar sedan.

Jag skickade pengar för förstärkaren och frakten. Den femte fick jag ett mail där han skrev:
"Vi blev tyvärr sjuka hela familjen i feber och influensa...,,kan ej skicka nu,,under nästkommande vecka ...en av dagarna mån-fredag.... går det bättre..hoppas på förståelse att det kan dröja ett tag.....Mvh xxx"

Sådant händer ju så jag skrev: "ingen fara. Krya på er!"

Sedan händer inte så mycket tills jag den 13e får ett mail med följande text:
Den 13 november 2013 01:17 skrev xxx
"Hej igen... Är det inte det ena ..så är det det andra,,..Ville bara berätta hur det ligger till.....Hör och häpna..Mina inväntade pengar kom ej in på mitt konto i fredags...+ att alla pengar som nu fanns kvar..drogs idag av dom som jag har autogiron hos...dessa var inlagda för betalning till den 14:e just denna månad..Och jag gick som inte och tänkte på det just nu idag... att dom drar pengar idag...diverse privata grejor samt till banklån m.m....då mitt retroaktiva bostadsbidrag från f-kassan skulle normalt ha kommit in och täckt detta nu i fredags före helgen.....så drog dom nu det som fanns kvar + lite till
Dessa var inlagt av mej som en tillfällig grej för att jag nyligen tecknat vissa försäkringar + några första månads amorteringar till ett lägenhetslån jag har tagit....jag visste jag skulle få 6000 kr---om allt hade klaffat..
Mina retroaktiva pengar blev ej insatt pga ett papper som jag fyllt i och skickat..men som av någon anledning hade kommit bort helt påväg till östersund,,så jag måste vänta till 21:a..ca 8 dagar till..om jag inte har tur och jag får in pengar till måndag 18:e ..men det vet jag inte ännu......men 21 senast..den dagen det finns pengar på kontot igen..kan jag skicka..om jag inte kan låna upp till skicken innan...?? Men kan du vänta så ska jag lösa detta på bästa sätt....??. kan ej göra något bättre just nu iallafall....Typiskt detta mitt i allt..men vad ska jag göra när jag inte kan skicka paketen pga tomt konto, + mat och annat..,ha haaa...jag måste ändå skratta hur det kan bli...så sjukt......mvh per ske-å..jag hör av mej så fort det fungerar.. annars 21:a skickar jag..mvhxxx"

Nu tyckte jag att det började bli mer krångel än vad jag orkade med för ett par hundringar så jag svarade inte. Men igår (den 24e) skrev jag ett mail och frågade om den var skickad eftersom han sa att den skulle skickas den 21a.

Han svarade: "Imorgon lämnar jag in den och mailar sändnumret..mvh
Sänt från min Sony Ericsson Xperia arc
"

Nu är det i morgon och han har fortfarande inte skickat något sändningsnummer....

Några tips?

tog bort personuppgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du är väldigt bra på att kasta sten i glashus. Först kommer du in i den här tråden och basunerar ut att Tradera är en jättetrygg handelsplats, och sen har du mage att fråga vem det är som går upp i varv när det är uppenbart bara av att läsa tråden att du har svårt att låta bli utropstecken i dina inlägg och nästintill dumförklarar alla som inte tycker som du.

Jag hoppas att det går bra för dina framtida affärer på nätet, du är i alla fall klok nog att använda Paypal, men hoppas samtidigt att ingen har fått uppfattningen att det är riskfritt att handla på t.ex. Tradera pga. dina utlägg.

Till TS: Fick du något mer svar från Tradera själv om annonsen?

Och du är väldigt bra att trycka ner ens åsikt. (Oopps inget utropstecken, innebär det då att du tycker som mig, nja trodde inte det va)

Och ja, jag kommer in i den här tråden och basunerar ut att Tradera är en jättetrygg handelsplats, för att den har varit det för mig, samtidigt skriver jag ju till dig att det finns paypal som tips till dig, och paypals Pengarna-tillbaka-garanti fungerar jättebra, även om det tar några dagar.

Så jag förstår inte riktigt vart jag står, när jag kastar stenen som du skriver? En sak vet jag, inte f*n är det mot dig.

Och helt ärligt, så tycker jag att det sorgligt att du blivit bränd på blocket & Tradera.
Jag skriver min erfarenhet och åsikt så är min mening inte alls (som du skriver att jag gör) "nästintill dumförklarar alla som inte tycker som jag" Då har du missuppfattat det jag skrivit, eller så har jag uttryckt mig väldigt dåligt i skrift.

Och detta är min ärliga synpunkt, skrivit från hjärtat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och du är väldigt bra att trycka ner ens åsikt. (Oopps inget utropstecken, innebär det då att du tycker som mig, nja trodde inte det va)

Och ja, jag kommer in i den här tråden och basunerar ut att Tradera är en jättetrygg handelsplats, för att den har varit det för mig, samtidigt skriver jag ju till dig att det finns paypal som tips till dig, och paypals Pengarna-tillbaka-garanti fungerar jättebra, även om det tar några dagar.

Så jag förstår inte riktigt vart jag står, när jag kastar stenen som du skriver? En sak vet jag, inte f*n är det mot dig.

Och helt ärligt, så tycker jag att det sorgligt att du blivit bränd på blocket & Tradera.
Jag skriver min erfarenhet och åsikt så är min mening inte alls (som du skriver att jag gör) "nästintill dumförklarar alla som inte tycker som jag" Då har du missuppfattat det jag skrivit, eller så har jag uttryckt mig väldigt dåligt i skrift.

Och detta är min ärliga synpunkt, skrivit från hjärtat!

Jag har inte en enda gång tryckt ner din åsikt under den diskussionen som förts, däremot har jag lagt fram fakta, gett rekommendationer och försökt bredda ditt sätt att se på saken. Anser du att det är lämpligt att komma in här och häva ur dig att Tradera är en jättetrygg handelsplats med tanke på att tråden handlar om ett uppenbart försök till just bedrägeri så är det upp till dig, men jag tycker att det är lite som att säga att himlen är grön när alla andra ser att den är blå.

Anledningen till varför jag ställer mig mot dig och argumenterar är för att du så lättsamt framhäver att det är otroligt tryggt att handla på Tradera när så inte är fallet (tusentals har blivit lurade på varor och pengar), och jag förstår att du har haft bra erfarenheter, men det är väldigt många som upplevt motsatsen. Paypal gör det givetvis tryggare men man ska ändå vara varsam, vilket nämns i både Traderas och Blockets köpråd.

Jag tycker att det är konstigt att vi i Sverige som annars ligger i den absoluta framkanten när det gäller teknik i samhället inte kan få till samma status på vår onlinehandel för begagnade varor som eBay har.

Nåja, nu orkar jag inte diskutera detta vidare med dig, hoppas att du kanske kan skilja mellan dina egna upplevelser och hur saker ter sig i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hej! Har du lämnat negativt omdöme på han? Finns bara ett för hela november...

Nej det har jag inte då felet märktes långt senare. Omdömen kan man sällan lita på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tyvärr börjar dom bra kopiarna bli svåra att upptäcka, på jobbet kommer det inn någon då o då som verkligen ser orginal ut, jag märkte något va fël med vikten på klockan, sedan hade dom fel typsnitt på 'Chronometre', och då självklart va urverket en kinesisk kopia på ETA 7750.

Man blir litet förvånad varje gång.

Ofta har samma productions serie, samma serie nr, men även serienr va gjord på rätt sätt med laser osv

Ja vissa kopior är riktigt bra gjorda. Med kina kopior av Valjoux 7750, som fungerar riktigt bra i många fall.
Men dom kostar också någon tusenlapp. Så dom är inte alls lika vanliga som dom billiga skräp kopiorna.
Dom flesta köper ju ändå sina kopior på semestern och tar med sig hem. Och där är det svårare att få tag på dom bra kopiorna.
Det klassiska sättet att se att det är en billig kopia på långt avstånd är ju att såååå många av dom nu för tiden har en "tourbillon" liknande öppning så man ser ner till uret. Och Breitling har bara 1 klocka (mig veterligen) med den öppningen, och den kostar 100.000 pund...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Tommy;14123058"]Bara för att du och skog1s har haft uteslutande bra erfarenheter betyder det inte att Tradera är en säker marknadsplats för det. Speciellt i ditt fall om du handlat 137 gånger med förskottsbetalning så kan du skatta dig väldigt lycklig, för bedragare lär sikta in sig på förskottsbetalare då det är mycket svårare att få pengarna tillbaka vid en tvist. Jag skulle helt klart rekommendera dig att börja använda Paypal som skog1s också gör för att få extra trygghet i dina köp, med förskottsbetalning är det bara en tidsfråga innan man går på en nit.

Var inte så naiv och tro att din upplevelse av något speglar den stora majoriteten. Vad är det som säger att du inte skulle bli blåst på affär 138 eller senare?QUOTE]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag nu endast har bra erfarenheter av Tradera så varför skulle jag "ropa vargen kommer" när jag aldrig sett till vargen? 137 genomförda köp utan ett endaste problem kan inte bara vara tur. använd sunt förnuft,kolla ifall säljaren har många omdömmen..ifall några är negativa så LÄS vad det handlade om, och är en deal för bra för att vara sann så är det antagligen en bedragare på något sätt. och ja, det är ju klart att det även på Tradera kryllar av bedragare men med sunt förnuft kommer man långt..och nej jag kommer fortsätta använda direkt banköverföring/förskottsbetalning för det har funkat bra för MEJ.

Men tack iaf för att du försöker varna mej hur man inte ska göra och hur man ska göra, men själv gör jag inte en höna av en fjäder om jag inte ens sett till en fjäder... den dagen kommer säkert när jag blir blåst på Tradera eller liknande site, men det får man ta då. gör man affärer med okända personer online så finns alltid risken att bli blåst hur man än bär sig åt...men som sagt, använd huvudet och gå på magkänslan. och kramas i trafiken!

Permalänk
Medlem

Hipsterfilter är också fint när man tar bilder på saker där folk vill se objektets verkliga färg. FML.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Lyssna på det här då. Den 30/10 köpte jag en förstärkare för ett par hundringar på tradera. Alltså 25 dagar sedan.

Jag skickade pengar för förstärkaren och frakten. Den femte fick jag ett mail där han skrev:
"Vi blev tyvärr sjuka hela familjen i feber och influensa...,,kan ej skicka nu,,under nästkommande vecka ...en av dagarna mån-fredag.... går det bättre..hoppas på förståelse att det kan dröja ett tag.....Mvh xxx"

Sådant händer ju så jag skrev: "ingen fara. Krya på er!"

Sedan händer inte så mycket tills jag den 13e får ett mail med följande text:
Den 13 november 2013 01:17 skrev xxx
"Hej igen... Är det inte det ena ..så är det det andra,,..Ville bara berätta hur det ligger till.....Hör och häpna..Mina inväntade pengar kom ej in på mitt konto i fredags...+ att alla pengar som nu fanns kvar..drogs idag av dom som jag har autogiron hos...dessa var inlagda för betalning till den 14:e just denna månad..Och jag gick som inte och tänkte på det just nu idag... att dom drar pengar idag...diverse privata grejor samt till banklån m.m....då mitt retroaktiva bostadsbidrag från f-kassan skulle normalt ha kommit in och täckt detta nu i fredags före helgen.....så drog dom nu det som fanns kvar + lite till
Dessa var inlagt av mej som en tillfällig grej för att jag nyligen tecknat vissa försäkringar + några första månads amorteringar till ett lägenhetslån jag har tagit....jag visste jag skulle få 6000 kr---om allt hade klaffat..
Mina retroaktiva pengar blev ej insatt pga ett papper som jag fyllt i och skickat..men som av någon anledning hade kommit bort helt påväg till östersund,,så jag måste vänta till 21:a..ca 8 dagar till..om jag inte har tur och jag får in pengar till måndag 18:e ..men det vet jag inte ännu......men 21 senast..den dagen det finns pengar på kontot igen..kan jag skicka..om jag inte kan låna upp till skicken innan...?? Men kan du vänta så ska jag lösa detta på bästa sätt....??. kan ej göra något bättre just nu iallafall....Typiskt detta mitt i allt..men vad ska jag göra när jag inte kan skicka paketen pga tomt konto, + mat och annat..,ha haaa...jag måste ändå skratta hur det kan bli...så sjukt......mvh per ske-å..jag hör av mej så fort det fungerar.. annars 21:a skickar jag..mvhxxx"

Nu tyckte jag att det började bli mer krångel än vad jag orkade med för ett par hundringar så jag svarade inte. Men igår (den 24e) skrev jag ett mail och frågade om den var skickad eftersom han sa att den skulle skickas den 21a.

Han svarade: "Imorgon lämnar jag in den och mailar sändnumret..mvh
Sänt från min Sony Ericsson Xperia arc
"

Nu är det i morgon och han har fortfarande inte skickat något sändningsnummer....

Några tips?

sånt där råkade jag utför när man köpte ett slutsteg billigt. det var nått som drog ut på tiden där med. men tillslut kom paketet fram efter ett bra tag. vart lite förvånad:) ägaren var tydligen ärlig.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...