Permalänk
Medlem

Byta till *nix OS.

Hej.

Så, jag vill byta till ett *nix baserat OS. Mestadels för att jag är nyfiken på hur det fungerar. Jag är inte rädd för fel meddelanden eller svåra saker, vilket jag kommer stöta på. Jag har inte lekt med *lix innan.

Jag har också följt SteamBox utvecklingen och tycker att det är intressant att de har valt att ha Linux drivet OS.

Vad gör jag vid min PC i nuläget?
Jag programmerar en hel del, Använder mig av Blender, Gimp och Unity för de mesta sakerna.
Använder mig också av PowerBASIC för att göra enkla och snabba applikationer för personligt bruk.
- Jag vet att här får jag hitta en ersättare, PowerBASIC finns inte till *nix...
Tar gärna förslag. Hur är Python?

Jag spelar en del med, nästan exklusivt ifrån Steam. Läst och förstår att WINE är, the way to go, för spel som inte stöder Linux.

Praktiska saker;
Jag har ingen Optisk läsare på datorn, kör enbart USB installationer.
Har relativt ny hårdvara, kommer det bli drivrutins problem?

Jag vet att Ubuntu är nybörjar vänligt, men det bryr jag mig inte om. Vill att det ska ta imot och att jag får söka reda på information och hur jag gör saker. Jag anser att när man gör det, så lär man sig 10 gånger mer saker än om det var lätt. Jag skulle helst vilja se ett helt CLI interface.

Sett att många kör Arch Linux? Hur kommer det sig?

Tack på förhand för diskussioner istället för direkta svar.
Söker information mer än svar.

MvH \\Daniel

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk

Jag ska försöka mitt bästa att svara, dock så lär mina tankar kring några grejer säkert vara subjektiva nog att skapa diskussion

Citat:

Använder mig också av PowerBASIC för att göra enkla och snabba applikationer för personligt bruk.
- Jag vet att här får jag hitta en ersättare, PowerBASIC finns inte till *nix...
Tar gärna förslag. Hur är Python?

Python är ett väldigt populärt och väldokumenterat programmeringsspråk som med all säkerhet kann genomföra vad det nu än är du tänker göra
Betänkas bör ändast att Python i allmänhet tar mer plats än PowerBASIC och, beroende på vilka libraries man använder, även mer systemresurser, men det lär knappast vara relevant med dagens lagringsutrymmen och datorer.

Citat:

Jag spelar en del med, nästan exklusivt ifrån Steam. Läst och förstår att WINE är, the way to go, för spel som inte stöder Linux.

Steam finns numera även native till Linux med en handfull spel så som Dota2 eller äldre varianter på CS.
Vad gäller spel utan linuxstöd är det WINE som gäller. Dock så fungerar långt från alla spel. För att ta reda på om dina spel stöds eller vad som krävs för att få de att fungera, kolla AppDB på WineHQ.

För tillfället så är NVIDIA kort att föredra AMD när det kommer till spelande. Detta har visserligen förbättrats i nya kernelutgåvor, men det skiljer fortfarande en del, främst på grund av drivrutinerna. Har du NVIDIA kort så kommer du i princip vara tvungen att använda de proprietära NVIDIA-drivrutinerna för spelande. Vissa spel i wine fungerar inte med AMD, detta brukar dock stå i WineHQ

Citat:

Jag har ingen Optisk läsare på datorn, kör enbart USB installationer.

Ska inte vara något problem. De flesta Linux-distributioner kan använda USB som installationsmedium.

Citat:

Har relativt ny hårdvara, kommer det bli drivrutins problem?

Det beror helt på hårdvaran. Det mesta brukar fungera. Du kan ju googla komponenter och se huruvida de har linux stöd. Grafikkort, Moderkort, Processor brukar det aldrig vara något problem med, främst nätverkskort och ljudkort i såfall.

Citat:

Jag vet att Ubuntu är nybörjar vänligt, men det bryr jag mig inte om. Vill att det ska ta imot och att jag får söka reda på information och hur jag gör saker. Jag anser att när man gör det, så lär man sig 10 gånger mer saker än om det var lätt. Jag skulle helst vilja se ett helt CLI interface.

Bra. Min rekommendation: ArchLinux

Citat:

Sett att många kör Arch Linux? Hur kommer det sig?

https://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Det är minimalistiskt, extremt konfigurerbart och väldigt väldokumenterat.
Kommer med pacman som pakethanterare vilket jag anser vara den bästa pakethanteraren.

Måste nämnas att Arch är en rolling release. Detta innebär att så fort ett paket har en ny version så uppdateras det. Du har alltså alltid den nyaste programvaran på din dator. Nackdelen är att man förlorar på stabilitet, en icke-rolling distribution har möjlighet att granska paket, fixa buggar och potentiella problem innan uppdateringen släpps. Jag skulle uppskatta att 4 paketuppdateringar årligen har sönder något på min dator. Där andra får panik, ser jag det dock som en trevlig utmaning och en möjlighet att lära sig något nytt.

För att komma igång med Arch, är det bara sätta sig och börja här:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

Permalänk
Medlem

Många kör Arch Linux just för att bygga upp sitt eget system med så få saker inlagda som möjligt Jag kör Arch Linux för det, men också för att jag trivs bäst med Arch hur det är uppbyggt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan i stort bara repetera vad Baba Tong skrev ovan. Brukar generellt inte rekommendera Arch till någon - Arch tillhör gruppen distar som bör hittas på egen hand - men med tanke på din ingångsvinkel (viljan att lära genom egen problemlösning) så kan det mycket väl vara en dist som passar dig.

Det är som sagt en minimalistisk dist och den är väl dokumenterad, och även om den inte är nämnvärt mycket mer eller mindre konfigurerbar än någon annan så sker konfigurationen genom att du börjar från en väldigt bantad grund och därifrån lägger in det du själv önskar, istället för att - som om du skulle baka ihop motsvarande i exempelvis Ubuntu - installera en bred grund, lägga till en del och ta bort en mängd skit du aldrig kommer använda. Omvänt är det dock en av de främsta anledningarna till att Ubuntu, Mint o.s.v. är utmärkta nybörjardister - du får med en jäkla massa exempel på mjukvara för Linux.

Att det är en rullande release säger egentligen inget i sig om hur färska paket man får, men i fallet Arch så är det tämligen färska (och än färskare går att få genom testing-repona) vilket passar mig utmärkt. Det är sällan jag råkat ut för såpass instabila paket att det ställt till med något (mindre än en handfull sedan jag började med Arch förra vintern), och hos ett vardagligt desktopsystem är det intressantare för mig med senaste utgåvorna av saker och ting än att det ska vara 100 % stabilt i alla lägen, och att chansen ökar för att hårdvaran stöds (vilket relativt sällan är ett problem oavsett dist) är ingen nackdel direkt. Dessutom går det alltid att rulla tillbaka till en tidigare version av eventuella paket som ställer till det, så risken för att sitta där med ett system "bortom räddning" är försumbar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hej alla som svarat, underbara svar. Tackar så mycket! Speciellt till Baba Tong för många bra svar.

PowerBASIC är underbart när man bara använder WinAPI, skriv minimalistiskt med kod och KISS it. Så får man stabila och enkla små applikationer som bara gör det jag vill och inte något annan funktion än det tänkta.

Har alltid haft den mentaliteten. Snabbt, effektivt och enkelt. Därav kommer jag utan tvekan gå på Arch Linux.

Tackar för wiki länkarna, Baba Tong. Kommer spendera timmar på den wikin.

När det kommer till drivrutiner.
Kommer att använda datorn i min signatur.
De flesta delarna har Linux drivisar så det verkar inte vara några problem hoppas jag.
Lite wierd måste jag säga, att det på min M6 Gene image finns en LinuxDrivers mapp med ett .txt med texten;
"Note: Please update to the latest Linux Kernel for motherboard chipset and components support."
Skall sätta ihop och skaffa länkar till all min hårdvara under morgondagen. Får se vad jag kommer sakna.

När det kommer till stabilt system, så länge min hårdvara håller sig ok så är OS\Mjukvara stabilitet "meh".

Skall bli intressant detta projektet. =D

Visa signatur

Permalänk
Citat:

När det kommer till drivrutiner.
Kommer att använda datorn i min signatur.
De flesta delarna har Linux drivisar så det verkar inte vara några problem hoppas jag.
Lite wierd måste jag säga, att det på min M6 Gene image finns en LinuxDrivers mapp med ett .txt med texten;
"Note: Please update to the latest Linux Kernel for motherboard chipset and components support."
Skall sätta ihop och skaffa länkar till all min hårdvara under morgondagen. Får se vad jag kommer sakna.

Drivrutinerna för det mesta finns med i just kerneln, vilket innebär att ingen vidare installation av drivrutiner är nödvändig. Skulle inte installera några innan man hittar något som inte fungerar. För tillfället använder Arch den nyaste 3.12 kerneln.

Efter en snabb titta på dina delar ser det ut som om kerneln har stöd för allt.

Sedan ser jag att du har flera lagringsmedier. Tänk på att dessa inte hanteras som i Windows, alltså en systemdisk och en tom drive dit du kan flytta saker, utan att du kan konfigurera detta helt själv. Man kan tom dela upp systemfiler mellan dem.

En allmän rekommendation vad gäller just SSDn är att inte kompilera på den, det sägs öka livslängden en hel del om man låter bli. Bra tipps för SSDer hittar du också i Arch Wikin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Drivrutinerna för det mesta finns med i just kerneln, vilket innebär att ingen vidare installation av drivrutiner är nödvändig. Skulle inte installera några innan man hittar något som inte fungerar. För tillfället använder Arch den nyaste 3.12 kerneln.

Sweet. Sitter och leker lite med installationen i VirutalBox just nu, inget konstigt. Underbar Beginners Guide alltså, riktigt bra.

Skrivet av Baba Tong:

Sedan ser jag att du har flera lagringsmedier.

Högst temporärt, min Red + en till skall snart in i en NAS igen. Min gamla Netgear STORA dog för ett tag sen, lönen kommer på måndag. Tack för omtanken och kollen iallafall! men kommer bara ha SSDn i slutändan. Kommer läsa igenom SSD entryn med. Tack så mycket.

Det jag sitter och försöker greppa nu är Filsystem delen. Mycket nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att om du spela en hel del Windowsbaserade spel, så är inte ett byte till Linux nått du ska försöka dig på alls, men visst en del spel kan kan fungera under Wine, men långt ifrån alla och långt ifrån alla med samma prestanda även om det fungerar bra i övrigt.

Spelar du bara spel som finns native till linux, alternativt inga spel som moderna prestanda FPS osv så kan du byta.

Dock efterfrågan på spelmarknaden för native Linux spel, även nya tunga spel växer så det knakar nu, så snart kanske man slipper dualboota Windows/Linux som tex jag gör.
Vore det inte för spelen skulle jag slänga ut Windows redan idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Jag skulle nog påstå att om du spela en hel del Windowsbaserade spel, så är inte ett byte till Linux nått du ska försöka dig på alls, men visst en del spel kan kan fungera under Wine, men långt ifrån alla och långt ifrån alla med samma prestanda även om det fungerar bra i övrigt.

Kan jag inte riktigt hålla med om. I mitt spelbibliotek återfinnes ca 200 titlar från produktionsåren 2000-2013. Av dessa är det bara ca 10 stycken som inte fungerar i wine. Visst är prestandan i vissa spel inte lika bra som i Windows, men det gäller i princip bara titlar som släpptes efter att Windows 7 kom ut och prestandaförlusten gör inte spelen ospelbara. Framför allt äldre spel fungerar ofta till och med bättre i wine än i Windows (typ Knights of the Old Republic eller Stronghold-serien).

Det ända man ska vara försiktig med är de nyare spelen. Battlefield 3 & 4 fungerar inte (men det beror mest på att EA försöker aktivt hindra att folk från att köra det i wine). Assassin's Creed IV fungerar inte. Men det har även funnits undantag. Civ 5 fungerade från dag 1, samma gäller Counter Strike: Global Offensive, Mass Effect 3. I allmänhet kan sägas, att om ett spel endast använder DX11, så kommer det inte att fungera. Är det DX9 eller 10 så är det ganska sannolikt att det gör det.
WineHQ's AppDB är en väldigt bra resurs för att just se huruvida det finns möjligheter att få det att fungera.

Valve har ju nu bestämt sig för att satsa på linux, så kommer det nu allt mer för denna platform. Dota2, Metro Last Light, Europa Universalis IV, bara för att nämna några. Open-source alternativ finns det också gott om. Varför inte testa Xonotic, en quake-clone, eller OpenTTD, baserat på transport tycoon.

Och vem behöver 3d-spel egentligen, när det finns underbara spel som Nethack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Kan jag inte riktigt hålla med om. I mitt spelbibliotek återfinnes ca 200 titlar från produktionsåren 2000-2013. Av dessa är det bara ca 10 stycken som inte fungerar i wine. Visst är prestandan i vissa spel inte lika bra som i Windows, men det gäller i princip bara titlar som släpptes efter att Windows 7 kom ut och prestandaförlusten gör inte spelen ospelbara. Framför allt äldre spel fungerar ofta till och med bättre i wine än i Windows (typ Knights of the Old Republic eller Stronghold-serien).

Det ända man ska vara försiktig med är de nyare spelen. Battlefield 3 & 4 fungerar inte (men det beror mest på att EA försöker aktivt hindra att folk från att köra det i wine). Assassin's Creed IV fungerar inte. Men det har även funnits undantag. Civ 5 fungerade från dag 1, samma gäller Counter Strike: Global Offensive, Mass Effect 3. I allmänhet kan sägas, att om ett spel endast använder DX11, så kommer det inte att fungera. Är det DX9 eller 10 så är det ganska sannolikt att det gör det.
WineHQ's AppDB är en väldigt bra resurs för att just se huruvida det finns möjligheter att få det att fungera.

Valve har ju nu bestämt sig för att satsa på linux, så kommer det nu allt mer för denna platform. Dota2, Metro Last Light, Europa Universalis IV, bara för att nämna några. Open-source alternativ finns det också gott om. Varför inte testa Xonotic, en quake-clone, eller OpenTTD, baserat på transport tycoon.

Och vem behöver 3d-spel egentligen, när det finns underbara spel som Nethack.

Kan inget annat än hålla med helt här

Jag kör ganska många spel på Linux och det kommer installeras fler. Ofta fungerar spelen till och med bättre i Wine än i Windows som Baba Tong sa.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Spelar du bara spel som finns native till linux, alternativt inga spel som moderna prestanda FPS osv så kan du byta.

Spelar oftast gamla spel, TES3 Morrowind, Jagged Alliance 2, Xcom, Fallout serien.
eller Indie spel. Terraria, Minecraft[Minecrack], Braid, Dont starve, SPAZ.
Spelar också mycket text baserade som Cataclysm DDA, Dwarf Fortress.
De ända nya jag lirar är Skyrim, X3 och X:Rebirth som kom ut nu i månaden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Spelar oftast gamla spel, TES3 Morrowind, Jagged Alliance 2, Xcom, Fallout serien.
eller Indie spel. Terraria, Minecraft[Minecrack], Braid, Dont starve, SPAZ.
Spelar också mycket text baserade som Cataclysm DDA, Dwarf Fortress.
De ända nya jag lirar är Skyrim, X3 och X:Rebirth som kom ut nu i månaden.

Efter snabb sökning på AppDB och internet i allmänhet:
Terraria fungerar med några knep
Minecraft finns i Linux-version
Braid fungerar utmärkt i wine
Don't starve fungerar inte i wine, men utmärkt i Chrome, se här.
SPAZ finns i Linux-version.
Cataclysm DDA finns i Linux-version.
Dwarf Fortress finns i Linux-version.
Skyrim fungerar inte lika bra som på Windows. Går dock att få att fungera hyfsat med en del arbete.
X3 fungerar i wine med en hel del winetricks.
X3: Rebirth kommer i framtiden att släppas för linux. Windows-versionen verkar inte fungera i wine för tillfället, finns dock för lite information än så länge, då spelet är väldigt nytt.

Så var det med det

Om du har fler frågor, fråga på! Bara bra att själv gå igenom grundläggande Linux-grejer, man lär sig alltid något nytt.

Permalänk
Medlem

Don't Starve fungerar utmärkt i Linux! Finns på Steam.
X3 har jag inte koll på, men det finns några varianter på Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Om du har fler frågor, fråga på! Bara bra att själv gå igenom grundläggande Linux-grejer, man lär sig alltid något nytt.

Jag har "kört fast", jag har installerat på virituell disk och lekt runt en hel del. No problems. Kul som fan. Right.

Planerar nu att göra det live på min SSD nu i dagarna och det som jag försöker förstå, och om det är nödvändigt att göra är;

Citat:

Additional required partitions:
If you have a UEFI motherboard, you will need to create an extra EFI System Partition (about 1 GiB recommended).

Mitt kort har UEFI BIOS, men har inte behövt dedikera 1GB till det innan. De pratar om gammla sysfs-efivars och nya efivars.

Jag förstår att nya efivarfs har ingen data begränsning[vs 1024 byte på gamla], har stöd för säker uppstart m.m.

Är det så att EFI partitionen finns för att kolla värme, fläkt hastighet osv. som raporteras ifrån mitt bios,
samt ändra dessa värden ifrån *nix? Samt ladda en Bootloader[GRUB] för att fortsätta till ArcH? Eller vad är funktionen av den stora mängd dedikerad data? Vad skall fyllas där? osv.

Har koll på GPT vs MBR pratitioner och så vidare. Det är bara EFI Systemet jag inte greppar om varför den skall finns där när jag har ASUS bios med loaders osv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Jag har "kört fast", jag har installerat på virituell disk och lekt runt en hel del. No problems. Kul som fan. Right.

Planerar nu att göra det live på min SSD nu i dagarna och det som jag försöker förstå, och om det är nödvändigt att göra är;

Mitt kort har UEFI BIOS, men har inte behövt dedikera 1GB till det innan. De pratar om gammla sysfs-efivars och nya efivars.

Jag förstår att nya efivarfs har ingen data begränsning[vs 1024 byte på gamla], har stöd för säker uppstart m.m.

Är det så att EFI partitionen finns för att kolla värme, fläkt hastighet osv. som raporteras ifrån mitt bios,
samt ändra dessa värden ifrån *nix? Samt ladda en Bootloader[GRUB] för att fortsätta till ArcH? Eller vad är funktionen av den stora mängd dedikerad data? Vad skall fyllas där? osv.

Har koll på GPT vs MBR pratitioner och så vidare. Det är bara EFI Systemet jag inte greppar om varför den skall finns där när jag har ASUS bios med loaders osv.

Ditt morderkort har alltså stöd för både MBR med en BIOS-bootloader och för UEFI. I det fallet skulle jag helt enkelt strunta i UEFI-anvisningarna och köra en installation med GRUB för BIOS på /boot helt enkelt.

Om du dock vill använda UEFI är det inget problem. Storleken på partitionen måste inte vara 1GB stor utan kan vara både mindre eller större. Arch wikin rekommenderar minst 512MB, UEFI specifikationerna anger ett minimum på 100MB. Partitionen skall vara formaterad i FAT32.
(Se https://wiki.archlinux.org/index.php/Unified_Extensible_Firmw...)

Partitionen innehåller helt enkelt en UEFI bootloader för ditt system. Partitionen måste uppfylla kraven ovan så att den ska kunna läsas av UEFI. Bootloadern är vanligtvis väldigt liten och tar absolut inte 1GB plats.

Varför rekommenderar då Arch wikin 512MB om mindre partitioner är teoretiskt möjliga?
Denna fråga har orsakat mer än ett forumkrig på Arch BBS.
Det visar sig att i vissa hårdvarutillverkares EFI-implementationer levereras med dåliga FAT-drivrutiner. Dessa omöjliggör, beroende på komponenter och firmware-versioner, läsning av FAT32-partitioner som är mindre än 512MB, vilket leder till att systemet inte går att starta.

Då detta beträffar väldigt många system har man från arch sida bestämt att alltid rekommendera minst 512MB som partitionsstorlek så att detta problem inte uppstår.

Det är möjligt att kringgå detta genom att istället formatera EFI patitionen i FAT16 och då göra den minst 100MB stor.
Den måste fortfarande vara av typ ef00 i GPT, men du skapar filsystemet med kommandot

mkfs.fat -F16 /dev/<THAT_PARTITION>

Jag avråder dock starkt från att göra detta, då det bestämt strider mot de grundläggande UEFI-specifikationerna. Visserligen verkar det fungera med Arch (om man ska tro folk på arch-forumet), men det kommer tex inte gå att dual-boota windows (och möjligtvis även andra OS). Sen finns det även EFI-implementationer som inte ens har drivrutiner för FAT16. Detta är så uselt dokumenterat att det är i princip omöjligt att ta reda på utan att testa själv.

Min rekommendation: Använd MBR med GRUB BIOS istället. Vill du absolut köra UEFI, skapa en 512MB EFI-partition. Då är det garanterat att ditt system kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Om du inte är rädd för att bara ha kommandoprompten och jobba dig vidare så rekommenderar jag starkt Arch Linux.

Ett annat förslag om du vill förstå Linux är att du sätter dig in i exakt vad som händer när din dator bootar upp i Linux, från det att du trycker in strömbrytaren, via BIOS, och sen in i Linux ända fram tills du får en login-prompt (antingen i kommandoraden eller i fönsterhanterare). Lär dig vad varenda litet steg innebär så kommer du att få rätt bra koll. Du kan börja på lite bredare nivå, och sen gå allt djupare och djupare in i varje steg. Tänk bara på att olika Linux-distar kan bete sig lite olika i uppstarten.

Se exempelvis här:
http://excess.org/article/2008/08/oclug-august-kernel-walkthrough-boot-process/
http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/sect_04_02.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Min rekommendation: Använd MBR med GRUB BIOS istället. Vill du absolut köra UEFI, skapa en 512MB EFI-partition. Då är det garanterat att ditt system kommer fungera.

Yeap. Will do that. Känns överflödigt med en UEFI när det finns simpla vägar. I Arch Linux andan; Keep it simple, stupid.

Skrivet av sisyfus:

Om du inte är rädd för att bara ha kommandoprompten och jobba dig vidare så rekommenderar jag starkt Arch Linux.

Citerar mitt först post;

Citat:

Arch Linux är teoretiskt av det jag läst, mitt perfekta OS.
Börnar mer eller mindre ifrån noll och utforma och ändra och fixa till det faktiska syftet av datorn jag har det installerat på. Nothing more, nothing less.
Älskar CLI interface. Desktop är överskattat. Skall absolut sätta mig in i de länkarna med. Tackar så jätte mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett till tips som kräver lite mer blod, svett och tårar: http://www.linuxfromscratch.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sisyfus:

Ett till tips som kräver lite mer blod, svett och tårar: http://www.linuxfromscratch.org/

Dude, det kanske är lite att ta i. Just nu är det i princip samma känsla som när jag bygger lego med min Systerson! Alla små bitar som kan bli vad som helst. Att skaffa och gjuta legobitarna är väl lite för "up there" just nu. Men det kan bli jäkligt användbart om jag väljer att göra egna Linux saker.

En annan fundering jag fått; Vad för API finns tillgängligt för oss hobby programmerare under Linux? Har alltid använt mig av Windows API, finns det något liknande? Läste någonstans att Linux har inte någon stabil egen API i sin kernel? Det känns som det finns massor av val där, systemd and Weston. För att nämna några. Vad bör man hålla utkik efter när det kommer till dokumentation osv. eventuellt böcker för att förstå hur Linux program fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reknot:

En annan fundering jag fått; Vad för API finns tillgängligt för oss hobby programmerare under Linux? Har alltid använt mig av Windows API, finns det något liknande? Läste någonstans att Linux har inte någon stabil egen API i sin kernel?

Linux API mot användaren ("user space") är alltid stabilt. Däremot är kärnans interna "Binary Kernel Interface" (ibland skrivet "ABI") inte nödvändigtvis stabilt från version till version. Det påverkar inte "hobbyprogrammeraren". Ifall man har bidragit med kod till upstream-Linux så säkerställs det även att den fortsätter att fungera vid eventuella ändringar av detta gränssnitt. Om du har skrivit t ex en egen stängd drivrutin till någon hårdvara som du vill ska prata med kärnans innersta heliga bitar så är det upp till dig att se till att den fungerar.

Skrivet av Reknot:

Det känns som det finns massor av val där, systemd and Weston. För att nämna några. Vad bör man hålla utkik efter när det kommer till dokumentation osv. eventuellt böcker för att förstå hur Linux program fungerar?

`systemd` är en tänkt ersättare till Sys V Init och hanterar uppstart och en ständigt expanderade skara andra funktioner. Det är troligen inget du behöver tänka på om du ska programmera.

Weston är en referensimplementation av det nya grafiska systemet Wayland som på sikt är tänkt att ersätta X.org. Det är åter inget du behöver tänka på. Det är ytterst få som någonsin behöver programmera direkt mot X, utan man använder i stället ramverk så som GTK, Qt, Tk/Tcl, wxWidgets, etc., som sköter all sådan kommunikation bakom kulisserna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Finns det något ramverk som är generellt sett "vanligast"?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reknot:

Finns det något ramverk som är generellt sett "vanligast"?

De jag räknade upp var just GUI-ramverk för programmering, så att det står klart. Vilket som är vanligast beror på olika saker, som t ex om man tänkt göra multiplattformsprogram, vilket programmeringsspråk man använder, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har bland annat testat igenom Ubuntu, Linux Mint, Debian, openSUSE och för några månader sen ElementaryOS.

Efter att krångla väldigt mycket med att få allting precis som jag vill och aldrig riktigt bli nöjd kom jag till ElementaryOS. Deras filosofi är väldigt tilltalande och genomsyrar systemet. Man ska ha ett sätt att göra saker på och det ska vara väldigt bra. Detta tycker jag verkligen stämmer med eOS. Det är verkligen inte i vägen medan jag fortfarande har allt jag vill ha + att det är snyggt vilket för mig betyder väldigt mycket.
Om man vill ändra på saker finns det Elementary Tweaks som kan installeras via en ppa.

openSUSE imponerade mig men efter att jag har lärt mig mycket om Debian-baserade system upptäckte jag att jag inte hade tid att lära om en massa saker. Det känns dessutom onödigt.

Jag programmerar i python i terminalen och i PyCharm. Rent Java programmerar jag i Eclipse och när det gäller Android använder jag Android Studio.

Permalänk
Medlem

Who, dags att gå live. Skall installera på riktigt nu.

Visa signatur

Permalänk

Lycka till, blev åxå sugen så installerade Archlinux igår själv,dock fegade jag o körde VM

Permalänk
Medlem

Hm, installerade nyss live [Blev senare pågrund av RL]

Installationen gick bra och fick inga problem. Dock så när jag rebootade och skulle starta Arch första gången på min drive.

Jag blir mött av.

Citat:

Arch Linux 3.12.1-3-ARCH (tty1)

Taliah login: [ 1.920459] nouveau E[ PTHERM][0000:01:00:0] GPIO 16 unknown P
WM: 0x0004b05e
[ 1.958015] nouveau E[ PFIFO][Siffror] unsupported engines 0x00000001
[ 1.958094] nouveau E[ DRM] failed to create kernel channel, -22

Det är inga problem så sett, en keypress och jag kan logga in. Men ändå, låter inte så lovande. Google ger mig inget.
Någon som kan förklara vad det är?

Min teori är Login Script som inte fungerar riktigt?

MvH \\Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nouveau är ju grafikdrivrutiner för nvidia (ej officiella). Har haft en del problem med dom drivisarna förut, och har varit tvungen att svartlista denna och välja vesa i xorg.conf.

Jag använder nu Debian SID, och är inte insatt i Arch. Men om jag vare i ditt fall skulle jag testa med det som jag skrev ovan.
För att svartlista nouveau skapar man en fil med vilket namn som helst där man anger vad man vill blacklista och placerar den i /etc/modprobe.d/. Se exempel nedan:

$ cd /etc/modprobe.d/
$ sudo echo "blacklist nouveau" >> blacklist_nouveau

Sen för att ladda Vesa vid uppstart; leta efter sektionen Device i filen /etc/X11/xorg.conf och ändra det som är i fetstil till vesa:

Section "Device"
Identifier "Card3"
Driver "vesa"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Ibland är inte xorg.conf skapad, då får du goggla vidare på det...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Jag har löst det nu, instalerade officiella nvidia. No problems.

Sitter nu och försöker få igång SLiM + Openbox

Får problem i SLiM login dock. Säger "Failed to execute login command"
Hittade Denna tråden, dock om Waldorf men samma applikationer.
Jag lyckas inte få det att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

nouveau är ju grafikdrivrutiner för nvidia (ej officiella). Har haft en del problem med dom drivisarna förut, och har varit tvungen att svartlista denna och välja vesa i xorg.conf.

Jag använder nu Debian SID, och är inte insatt i Arch. Men om jag vare i ditt fall skulle jag testa med det som jag skrev ovan.
För att svartlista nouveau skapar man en fil med vilket namn som helst där man anger vad man vill blacklista och placerar den i /etc/modprobe.d/. Se exempel nedan:

$ cd /etc/modprobe.d/
$ sudo echo "blacklist nouveau" >> blacklist_nouveau

Sen för att ladda Vesa vid uppstart; leta efter sektionen Device i filen /etc/X11/xorg.conf och ändra det som är i fetstil till vesa:

Section "Device"
Identifier "Card3"
Driver "vesa"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Ibland är inte xorg.conf skapad, då får du goggla vidare på det...

Läste igenom detta igen nu, och mycket riktigt; "Ibland är inte xorg.conf skapad" Skall googla på det direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Python är trevligt.

Archlinux är bra smidigt och effektivt, men det är inte enkelt som t ex ubuntu och mint. I arch gör du massor med val under installationen och till din hjälp har du en superb wiki som vida överträffar den wiki som gentoo underhåller enligt mig. Ubuntu och mint gör dock en hel del val åt dig, och åtminstone mint gör dessa någolunda bra så om du bara vill ha ett fungerande system är Arch lite overkill.

Har du mycket övertid för att lära dig och tycker det är kul och meka prova gärna arch.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]