"Nedgradera" sin bil hos bilhandlare?

Permalänk
Medlem

"Nedgradera" sin bil hos bilhandlare?

Hallå!

(Tråden kanske inte riktigt hör hemma här då det inte handlar om en konsumenttvist, flytta den i så fall gärna till ÖÄ)

Lite backstory: jag har i dagsläget en bil som jag köpte för drygt två år sen och valde då en välutrustad och relativt stor bil med dieselmotor eftersom att jag pendlade en bit över 10 mil om dagen och ville göra det så bekvämt som möjligt. Sedan ett tag tillbaka har situationen förändrats till att jag endast har en bråkdel av dennas sträcka att köra till och från jobbet (i stadstrafik), vilket ju innebär att min nuvarande bil kostar betydligt mer än vad den smakar. Jag går i tankarna att sälja den och köpa något begagnat i mindre format, huvudsakligen för att sänka månadskostnaderna för billånet, men även för att köra något som är lite mer "anpassat" för stadskörning, dvs lättare att manövrera och parkera etc.

Nu till själva frågan: hur löser jag man detta scenario bäst både ekonomiskt och praktiskt?

En bilhandlare kommer väl inte att vilja ta emot min bil som inbyte när värdet på den är högre än på den som jag planerar att köpa? Detta på grund av att pengarna som blir över efter att de köper loss min bil kommer att användas för att sänka (eventuellt täcka helt) handpenningen på den nya bilen, och om jag har förstått rätt så är kontantinsatsen det allra viktigaste för bilhandlare vid en affär, vilket innebär att de kommer att tvingas skambuda alternativt neka affären helt. Alternativet är ju att sälja min bil privat och sedan göra affären hos bilhandlaren i vanlig ordning, men det känns väldigt riskabelt eftersom att det kan bli ett rejält glapp i tid däremellan och man kan bli helt utan bil i en period.

Tack på förhand för eventuella tips och råd! Hoppas att jag har formulerat mig tydligt nog, annars kan jag uppdatera med ett litet räkneexempel också. Jag kommer självklart att besöka bilhandlaren och prata med dom på egen hand också, men lite förberedelse/research skadar ju aldrig

Permalänk
Medlem

du kan ju höra runt med lite bilhandlare i närheten via telefon eller besök om hur de gör köpet och om du kanske får värdet på din bil + pengar tillbaks mot en mer ekonomisk bil för stadskörning. vilket är det jag antar du helst skulle vilja ha.

om du åker dit städa rent bilen innan så de får ett intryck som visar att man tar hand om bilen någorlunda iallafall heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Lego Master

Om jag förstår dig rätt så rör du dig numer i stadstrafik i pendlingen. Varför fungerar inte lokaltrafiken om det skulle bli ett glapp i sälj/nyköp?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Haunted-:

Hallå!

(Tråden kanske inte riktigt hör hemma här då det inte handlar om en konsumenttvist, flytta den i så fall gärna till ÖÄ)

Lite backstory: jag har i dagsläget en bil som jag köpte för drygt två år sen och valde då en välutrustad och relativt stor bil med dieselmotor eftersom att jag pendlade en bit över 10 mil om dagen och ville göra det så bekvämt som möjligt. Sedan ett tag tillbaka har situationen förändrats till att jag endast har en bråkdel av dennas sträcka att köra till och från jobbet (i stadstrafik), vilket ju innebär att min nuvarande bil kostar betydligt mer än vad den smakar. Jag går i tankarna att sälja den och köpa något begagnat i mindre format, huvudsakligen för att sänka månadskostnaderna för billånet, men även för att köra något som är lite mer "anpassat" för stadskörning, dvs lättare att manövrera och parkera etc.

Nu till själva frågan: hur löser jag man detta scenario bäst både ekonomiskt och praktiskt?

En bilhandlare kommer väl inte att vilja ta emot min bil som inbyte när värdet på den är högre än på den som jag planerar att köpa? Detta på grund av att pengarna som blir över efter att de köper loss min bil kommer att användas för att sänka (eventuellt täcka helt) handpenningen på den nya bilen, och om jag har förstått rätt så är kontantinsatsen det allra viktigaste för bilhandlare vid en affär, vilket innebär att de kommer att tvingas skambuda alternativt neka affären helt. Alternativet är ju att sälja min bil privat och sedan göra affären hos bilhandlaren i vanlig ordning, men det känns väldigt riskabelt eftersom att det kan bli ett rejält glapp i tid däremellan och man kan bli helt utan bil i en period.

Tack på förhand för eventuella tips och råd! Hoppas att jag har formulerat mig tydligt nog, annars kan jag uppdatera med ett litet räkneexempel också. Jag kommer självklart att besöka bilhandlaren och prata med dom på egen hand också, men lite förberedelse/research skadar ju aldrig

Jo det vill dom. Det är inga problem att byta in en dyrare bil mot en billig och få pengar därimellan.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

De kommer ge dig ett lågt bud på den gamla bilen och/eller ett högt pris på den "nya" bilen. Så länge de ser en möjlighet att tjäna pengar på affären så kommer det inte vara några problem

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

De kommer ge dig ett lågt bud på den gamla bilen och/eller ett högt pris på den "nya" bilen. Så länge de ser en möjlighet att tjäna pengar på affären så kommer det inte vara några problem

Man får räkna med en förlustaffär hos bilhandlaren. Däremot sparar man massor av tid och frustration på att slippa hantera alla olika blocketpersonligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om jag förstår dig rätt så rör du dig numer i stadstrafik i pendlingen. Varför fungerar inte lokaltrafiken om det skulle bli ett glapp i sälj/nyköp?

Visst skulle det fungera tillfälligt, men jag vill gärna undvika det eftersom att det inte klaffar med mina arbetstider fullt ut, samt att vardagliga sysslor såsom att handla och rent allmänt ta sig fram blir mer omständiga, särskilt om man är van bilist

Skrivet av Swedish Chef:

Jo det vill dom. Det är inga problem att byta in en dyrare bil mot en billig och få pengar därimellan.

Jag hoppas att detta visar sig stämma, men det låter inte riktigt rätt. Anledningen till att man betalar 20% kontant vid en bilaffär är väl delvis för att kompensera för den direkta värdeminskningen på fordonet, men också för att handlaren ska få kapital att röra sig med och kunna täcka upp kostnaden för allt administrativt jobb för att sälja det i första början. Blir dom utan detta föreställer jag mig att de blir negativt inställda till affären.

Skrivet av Sgt. Stinger:

De kommer ge dig ett lågt bud på den gamla bilen och/eller ett högt pris på den "nya" bilen. Så länge de ser en möjlighet att tjäna pengar på affären så kommer det inte vara några problem

Det finns alltså inget regelverk kring detta, de har fria händer till när det kommer till prissättning?

Permalänk
Medlem

Faktum är att bilhandlare tjänar mer på finansieringsdelen än kontantinstatsen. Bilhandlare skulle om inte kontantinsats var lagstadgat helst sälja bilar med 100% kredit. De får procent av kreditinstituten för upplagt billån. Mitt tips är att kolla med en seriös bilhandlare.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att sälja bilen privat, då bilhandlaren vill kunna tjäna pengar på bilen och därför ger dig mindre i inbyte, mot vad du skulle få ut vid privatförsäljning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det finns även handlare som åtar sig att sälja bilen åt dig för någon % eller en fast summa och då kan du oftast ha bilen under tiden.

Permalänk

Jag skulle köpa den nya bilen på kredit (banklån om det behövs) och sedan påbörja säljprocessen (privat) av den gamla. På så sätt riskerar du inte att stå utan bil samtidigt som du kan sälja i lugn och ro och på så sätt få ut bästa pris.

Permalänk
Medlem

Inga problem att byta in bilen mot en billigare och få pengarna i handen.
Men som flera har sagt, du kommer att få ett lågt pris på din nuvarande bil.
Om den t.ex har ett värde på 30k på blocket, så kommer antagligen bilhandlaren säga runt 15-20k för bilen, när du byter in den mot en annan + pengar.
För dom blir det en plus affär, även att dom ger dig pengar imellan, eftersom dom först säljer en bil till dig, som dom har gett mindre för.
Där går dom plus, sedan så köper dom in din bil för mindre än vad dom kan få den såld för. Så där går dom också plus.

Permalänk
Medlem

Vad roligt, av dessa svar att döma så verkar det inte alls vara lika dramatiskt eller problematiskt att byta ner sig hos en bilhandlare som jag trodde. Bara att börja höra sig för!

Skrivet av mithaniel:

Det finns även handlare som åtar sig att sälja bilen åt dig för någon % eller en fast summa och då kan du oftast ha bilen under tiden.

Se där ja, jag visste inte ens att det konceptet existerade. En mäklare för bilen

Permalänk
Medlem

orkar du, gör iordning den litegranna själv och sälj privat, och köp sen privat eller på bilhandlare, de kommer knappast göra den tjänsten åt dig "gratis" och kan många gånger lägga på goa marginaler.
men det kommer å andra sidan en privatperson göra med, men ja, yrket är oftast inte att sälja/köpa bilar, och de är mindre grisiga vad gäller prutning.
vad har du för bil?

ett köp över 30k i värde kräver dock att bilförsäljaren kollat upp bilen innan ("besiktigat den"), under 30k har du all undersökningsplikt, hence alla 29tusenkronors bilar hos bilhandlare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Haunted-:

Vad roligt, av dessa svar att döma så verkar det inte alls vara lika dramatiskt eller problematiskt att byta ner sig hos en bilhandlare som jag trodde. Bara att börja höra sig för!

Se där ja, jag visste inte ens att det konceptet existerade. En mäklare för bilen

Har själv gjort detta med gott resultat.

Kostade mig 5000kr men det var det värt.
I dom 5000kr så ingick både blocket och bytbil annons och så slapp jag besväret med att visa bilen och allt annat tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Har själv gjort detta med gott resultat.

Kostade mig 5000kr men det var det värt.
I dom 5000kr så ingick både blocket och bytbil annons och så slapp jag besväret med att visa bilen och allt annat tidskrävande.

Det låter onekligen väldigt smidigt, men betyder det att personen som eventuellt köper din bil får göra det i blindo, eller måste du leverera bilen till bilhandlaren när någon är intresserad och vill provköra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haunted-:

Det låter onekligen väldigt smidigt, men betyder det att personen som eventuellt köper din bil får göra det i blindo, eller måste du leverera bilen till bilhandlaren när någon är intresserad och vill provköra?

Har alltid trott att säljaren parkerar bilen hos mäklaren tills den blir såld, och den köparen provkör bilen som hos vilken bilhandlare som helst.
Men det kan ju vara helt fel

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Haunted-:

Visst skulle det fungera tillfälligt, men jag vill gärna undvika det eftersom att det inte klaffar med mina arbetstider fullt ut, samt att vardagliga sysslor såsom att handla och rent allmänt ta sig fram blir mer omständiga, särskilt om man är van bilist

Trams, riktiga män handlar på IKEA och tar spårvagn hem med ny byrå!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Haunted-:

Det låter onekligen väldigt smidigt, men betyder det att personen som eventuellt köper din bil får göra det i blindo, eller måste du leverera bilen till bilhandlaren när någon är intresserad och vill provköra?

Själv hade jag inget behov av att ha bilen så jag ställde den hos handlaren men annars hade jag fått lämnat bilen när det varit dags för visning och tagit en lånebil.

Edit: Affären fixade handlaren och det enda jag behövde göra var att skriva under papperna för ägarbyte samt ett säljavtal.

Permalänk
Skrivet av mithaniel:

Själv hade jag inget behov av att ha bilen så jag ställde den hos handlaren men annars hade jag fått lämnat bilen när det varit dags för visning och tagit en lånebil.

Edit: Affären fixade handlaren och det enda jag behövde göra var att skriva under papperna för ägarbyte samt ett säljavtal.

Intressant. Hur mycket pengar tog han för att göra affären? Hade du själv möjlighet att sälja den under tiden, eller är det som med fastigheter att mäklaren tar ensamrätt?

Permalänk
Medlem

Aven ifall det ar 3-4 ar sedan jag jobbade som saljare pa en bilfirma, sa rekomenderar jag att du tittar runt pa natet forst vad bilen ligger runt. Diesel ar oftast mer attraktivt i dag an bensin/miljomupplosningar.

Det ger dig ett hum om vad marknaden ar villig att ge, och dar efter tar stallning till vad handlarn ger dig. Som nagon namnde tidigare sa kommer du fa ett erbjudande pa 10-20%(om inte mer) lagre an vad du kan fa du saljer den sjalv, eller via en maklare.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Sälj privat och köp privat.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Jag har gjort två inbyten där jag bytt till billigare bil. I båda fallen fick jag lika bra bud som jag hade fått om jag köpt en dyrare bil. De flesta bilhandlare är mer intresserad av hur pass mycket vinst de kan göra på en bil och hur pass lång tid det tar innan den blir såld än av hur dyr den är. När jag bytta in R32an fick jag faktiskt t om lika mycket som jag hade fått på blocket om jag sålt den privat.

Permalänk
Medlem

Jättebra svar allihop, tack! Jag har börjat maila runt till bilhandlare som har intressanta objekt i södra Sverige (bor själv i Norrland) då jag har märkt att det går att göra bättre affärer där på grund av högre konkurrens, men samtidigt innebär ju det förstås att dom måste erbjuda lägre summor för en inbytesbil. Bilhandlarna är åtminstone vänliga och ärliga om det och säger rakt ut att man kommer att få mer pengar av att sälja den privat här uppe, så det verkar vara den lösningen som är mest aktuell