Microsoft "Threshold" ska föra samman Windows-plattformarna

Permalänk
Melding Plague

Microsoft "Threshold" ska föra samman Windows-plattformarna

Enligt Microsofts senaste planer ska plattformarna Windows, Windows Phone och Xbox One få fler gemensamma element under våren 2015. Exakt vad detta innebär framgår däremot inte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här kommer leda till Windows undergång och Linux uppgång. Ser bra ut med andra ord.

Permalänk
Entusiast

Säga vad man vill om detta, men att ha Cortana som en personlig assistent är ju oslagbart! *Flashbacks från Halo*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av altair4:

Det här kommer leda till Windows undergång och Linux uppgång. Ser bra ut med andra ord.

Tvärtom, en gemensam plattform för klient och mobilitet är helt rätt väg för företag.

Permalänk
Inaktiv

Konsolportar till mobila enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det här kommer leda till Windows undergång och Linux uppgång. Ser bra ut med andra ord.

Hur tänker du nu här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det här kommer leda till Windows undergång och Linux uppgång. Ser bra ut med andra ord.

Det här är något jag har sett fram emot, så vet inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det här kommer att leda till många fördelar för Microsoft, användare och utvecklare. Ser inget negativt i det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

"Modern platform, formerly known as Threshold."

Hoppas dom har kollat varunamnet denna gång:)

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

...Linux uppgång...

Tror du på den om Rödluvan och vargen också eller?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sisyfos:

Säga vad man vill om detta, men att ha Cortana som en personlig assistent är ju oslagbart! *Flashbacks från Halo*

Om dom använder samma röstskådespelare också så måste man nästan fixa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det här kommer leda till Windows undergång och Linux uppgång. Ser bra ut med andra ord.

Kan visserligen hålla med om att det får mig att vilja dra mig längre och längre ifrån Windows, men... Samtliga Linux-distar har långt kvar att gå. Jag vill inte hålla på med pilliga terminaler bara för att använda min dator. Sådant intresserar mig inte det minsta. Och om sådant där gör mig tokig, hur i hela friden ska icke datorintresserade klara av det?

Det handlar inte om att bli van med ett nytt UI. Det handlar helt enkelt om att jag inte vill leka "kodare" bara för att installera Minecraft, som exempel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här låter inte bra.

Största anledningen att jag anser att w8 och det nya gränssnittet är dåligt är att det är ett separat eko-system, 2 av allt, rörigt för användaren etc etc.

Microsoft måste inse, att ska de göra något, så gör det fullt ut, inte halvdant, och dubbelfunktionalitet.

Antingen ska du försöka härma Apple eller så får du gå din egen väg, inte något mitt emellan.

Jag hoppas verkligen Microsoft reder ut sin personlighetsklyvning och tar fram ett OS som känns homogent och är harmoniskt.

Får Mantle fart på Linux så kommer jag gå över från win7 till linux.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det inte bara är de delar som ligger under ytan Microsoft behöver jobba på även om det är det viktigaste. Jag tror att man kan göra Windows Phone, Windows 8 och Xbox One mer lika varandra rent grafiskt och användarmässigt med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det inte bara är de delar som ligger under ytan Microsoft behöver jobba på även om det är det viktigaste. Jag tror att man kan göra Windows Phone, Windows 8 och Xbox One mer lika varandra rent grafiskt och användarmässigt med.

Det är klart man kan göra det, men bara för att man kan betyder ju det inte att det är en bra idé. Tvärt om skulle jag hävda. Det man måste inse är att Windows Phone, Windows och XBox One är helt olika plattformar med helt olika användargränssnitt (alltså, inte det grafiska utan kontrollmetoden). Visst, du kan ju integrera touch i en desktopmiljö, men varför? Du kan integrera kinect i windows phone, men hur?

Nej, det Microsoft måste jobba med är inte att göra de tre olika plattformarna mer lika varandra rent grafiskt och användarmässigt, här måste de stå på egna ben eftersom det är så pass olika användningsområden. Snarare bör de låta de tre olika plattformarna/systemen närma sig "under ytan" och inse att någon sorts vansinnig sammanblandning av helt olika användningsområden och användarupplevelse är en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Även om jag är en stor Linux-anhängare har jag svårt att se någon nackdel med detta för Windows-användare. En enhetlig plattform för alla typer av enheter är just styrkan med Linux så det är väl inte konstigt om Microsoft försöker göra sina operativsystem mer enhetliga också? Kör jag exempelvis debian på en raspberry pi känner jag igen mig vid jämförelse mot debian på en stor server, det är liksom ingen större skillnad ur ett användarperspektiv.

Klart att man som användare av Windows också vill kunna känna igen sig om man byter mellan hårdvaruplattformarna. Tyvärr ändrar dock Microsoft hela tiden sina mjukvaruplattformar till oigenkänslighet så numera känner man inte igen sig på någon plattform som kör windows tycker jag (efter Windows 8 och dess varianter). Men så småningom kanske det kan stabilisera sig till något vettigt?

Permalänk
Medlem

"Cortana, whats the weather like in Los Angeles?"
"Yes, Master Chief I'll check..."

NOOOH! Varför använda namnet Cortana?! Hur fjöntigt är inte det... ska dom också använde henne som avatar för tjänsten? Office Assistant Paperclip all over again?!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antor:

Det är klart man kan göra det, men bara för att man kan betyder ju det inte att det är en bra idé. Tvärt om skulle jag hävda. Det man måste inse är att Windows Phone, Windows och XBox One är helt olika plattformar med helt olika användargränssnitt (alltså, inte det grafiska utan kontrollmetoden). Visst, du kan ju integrera touch i en desktopmiljö, men varför? Du kan integrera kinect i windows phone, men hur?

Nej, det Microsoft måste jobba med är inte att göra de tre olika plattformarna mer lika varandra rent grafiskt och användarmässigt, här måste de stå på egna ben eftersom det är så pass olika användningsområden. Snarare bör de låta de tre olika plattformarna/systemen närma sig "under ytan" och inse att någon sorts vansinnig sammanblandning av helt olika användningsområden och användarupplevelse är en dålig idé.

Jag håller inte med. Windows 8.1 tog ett par idéer från Windows Phone 8 och det fungerar hur bra som helst. Bland annat den enklare åtkomsten av "alla program" och möjligheten att ta bilder redan innan man loggat in. Även sättet man ändrar om i startskärmen har blivit mer likt.

Givetvis kan inte allt se exakt likadant ut och fungera likadant, det är inte det jag säger, det är olika plattformar. Men små, logiska steg för att föra plattformarna närmare varandra ser jag inga nackdelar i. Snarare är det så att det blir lättare för användare att flytta emellan de olika plattformarna och känna igen sig.

Jag är också besviken på att Xbox Ones gränssnitt är så pass olikt Windows 8, där har man en del att jobba på anser jag.

Att integrera Kinect i Windows Phone 8 och Windows 8 är en lysande idé med bland annat automatisk inloggning som på Xbox One.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

"Cortana, whats the weather like in Los Angeles?"
"Yes, Master Chief I'll check..."

NOOOH! Varför använda namnet Cortana?! Hur fjöntigt är inte det... ska dom också använde henne som avatar för tjänsten? Office Assistant Paperclip all over again?!

"Are there any flights going to Los Angeles this afternoon?"
"Dropships inbound!"

Jag gillar idén, Cortanas röst är helig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Som utvecklare (.NET) kan det bli riktigt intressant.
Att utveckla applikationer som funkar på många olika plattformar direkt hade ju varit jäkligt fint, speciellt om det går att göra gränssnittet responsivt på klient-applikationer på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Gillar detta, blir nog bra :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag vill inte hålla på med pilliga terminaler bara för att använda min dator. Sådant intresserar mig inte det minsta. Och om sådant där gör mig tokig, hur i hela friden ska icke datorintresserade klara av det?

Att använda terminalen är inte svårare än att bygga sin egen dator, det enda du måste lära dig är grunderna och tänket sen kommer du att älska terminalen, det lovar jag dig

Det ska bli intressant och se hur det hela blir, kan tänka mig att många Windows admins arbetsdagar skulle bli väldigt mycket trevligare om dom kan administrera företagets mobiler och surfplattor på ett vettigt sätt, dock så känns det som att MS kommer att stänga in sina produkter ännu mera med Threshold vilket jag tror kommer stå dom dyrt. Men den som lever får se!

Permalänk

Så de ska göra som de gör med Ubuntu redan då? Tror fortfarande att Linux kommer bli mer populärt längre fram.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Larson-Green har sagt att Windows RT ska läggas ner, då hon uttalats sig att de inte ska ha tre Windows-baserade plattformar, vilket i sin tur betyder att WOA och ren Win32/Windows-SDK försvinner från ARM. För närvarande tycker de ju att folk ska använda Outlook istället för kalender och mail-apparna i Windows Runtime-ramverket också. På ARM. Nu är det ingen tredjepart som gör några längre så det avvecklas snart. Windows runtime är fortfarande på tok för ofärdigt och omotiverat att ha ovanpå Win32 i Windows för servrar och (klienter-)skrivbordsdatorer. Även om W8 rört på sig lite.

Det betyder att det blir samma uppdelning som hos iOS och OS X i framtiden. Båda bygger på samma kärna, men för andra plattformar och lite plattformsspecifika apier och tjänster, och mycket skalas bort från mobil-operativet som kommer utökas på klienterna. Det är inte konvergens alá Windows RT här. Det får de lära sig den hårda vägen. Så nej allt kommer aldrig se likadant ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindhunter:

Tvärtom, en gemensam plattform för klient och mobilitet är helt rätt väg för företag.

Precis. Vem vill inte ha begränsning av vilka program man får köra, betala skatt till MS varje gång man köper de program som MS tillåter, ha desktop datorer nedgraderade till stora och dyra plattor. Fan det är som hittat för företag.

Jag vet att snorungar tror att media och twitter är jobb men det finns vissa indikationer på att de har fel.

Permalänk
Medlem

Varje nyhet man läser / läst de senaste 2 åren typ, får en mer och mer att inse att man gjorde rätt i att sluta sponsra dom efter Windows 7. Alla märkliga saker och uttalanden som dom tror att den breda skaran vill ha gör mig så nöjd med att jag numera bara kör deras produkter virtuellt vid behov och inte som grundstomme längre.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Säga vad man vill om detta, men att ha Cortana som en personlig assistent är ju oslagbart! *Flashbacks från Halo*

Precis vad jag tänkte! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

x86 Windows på allt? Ja tack

Men verkligheten är att Windows för stationära bara kommer fortsätta urvattnas.

Om jag kunde köra adobes programsvit och spel på linux utan att behöva vända mig till emuleringslösningar som Vine så hade jag lämnat windows bakom mig i ett hjärtklapp.

Permalänk
Medlem

De offrar PC-användarna mer och mer i syfte att stärka för dem själva på mobilitetsmarknaden.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Larson-Green har sagt att Windows RT ska läggas ner, då hon uttalats sig att de inte ska ha tre Windows-baserade plattformar, vilket i sin tur betyder att WOA och ren Win32/Windows-SDK försvinner från ARM. För närvarande tycker de ju att folk ska använda Outlook istället för kalender och mail-apparna i Windows Runtime-ramverket också. På ARM. Nu är det ingen tredjepart som gör några längre så det avvecklas snart. Windows runtime är fortfarande på tok för ofärdigt och omotiverat att ha ovanpå Win32 i Windows för servrar och (klienter-)skrivbordsdatorer. Även om W8 rört på sig lite.

Det betyder att det blir samma uppdelning som hos iOS och OS X i framtiden. Båda bygger på samma kärna, men för andra plattformar och lite plattformsspecifika apier och tjänster, och mycket skalas bort från mobil-operativet som kommer utökas på klienterna. Det är inte konvergens alá Windows RT här. Det får de lära sig den hårda vägen. Så nej allt kommer aldrig se likadant ut.

Det var nästan så att man gnuggade sig i ögonen när man såg att Larson-Green så officiellt som troligen är möjligt erkände att RT varit ett misslyckande [1], med meningar som "I think we didn't explain that super-well" angående skillnaden mellan Surface RT/Pro och "We should not have called it Windows" angående RT. Det kändes som att det skulle dröja långt över allas döda kroppar innan någon officiell representant skulle säga detta själv.

Nu stod det väl visserligen ekonomiskt väldigt klart att RT inte var vägen till framtiden, så det kanske gjorde uttalandena lättare. Alternativt så börjar man redan se viss ändrad företagskultur med anledning av Ballmers mer och mer närstående avgång och företagets ändrade position på marknaden.

Sitter man med en RT idag så kan man nog inte vänta sig speciellt mycket framtida uppmärksamhet från Microsoft, men det är en allmän chansning man gör med oprövad teknik. Om den redan gör vad man hoppas på så försvinner ju inte hårdvaran. "Hackervärlden" hade nog hoppats på att lagret skulle slumpas ut billigt och att kunna knäcka boot loadern för att köra valfria (ARM-kompatibla) OS på hårdvaran, men nu när det såldes så få enheter så finns det nog inte tillräckligt med intresse för att fortsätta projekten.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.